Permalänk
Medlem

Deeshu a4 sfx

Tjenare
Bättre sent än aldrig att starta en projektlogg va?
Jag är en av de som lyckades köpa ett dan a4 sfx i första batchen. Jag var dock inte riktigt nöjd med det begränsade valet av cpu-kylare. Men sedan så kom jag på att om man byter ut sidopanelen kanske man kan klämma in en högre kylare. Så efter många timmars caddande (många blev det mest för att jag inte använt inventor sen gymnasiet, och hade väldigt mycket att lära om) så hade jag prodocerat följande:

Tanken är: 6 lager 4mm plywood, utskuret med laserskärare. Kylaren sticker upp i den högra delen av sidan (som bara är ett lager)

Fortsättning följer!

Permalänk
Medlem

Såhär börjar vi.

En potatisbild på chassit med typ allt bortplockat och ett corsair sf450 instoppat. Tyvärr så har jag ingen vettig innan-bild. Förstaförändringen blir att byta ut fötterna. Eftersom mitt chassi är ett v1 så är fötterna kupoler i hårdplast som är ordentligt hala. De byts ut mot rejälare grejjer från amazon.

Permalänk
Medlem

Redo att börja skära!

Och så drar den iväg! Coolt, men det luktar rejält bränt. Att stoppa en nyskuren bit i en väska av tyg är ett misstag jag bara gör en gång. Det tar typ tjugo minuter per bit.

Man måste dock vara försiktig när man ställer in hastigheten på lasern. Bara för att en hastighet funkar för vissa bitar så betyder inte det att den fungerar för alla. Lite jobbigt när man ska ta loss en bit och märker att den fortfarande sitter kvar. Bara att börja om...

De nedre nivårerna är lite mer avancerade och tar längre tid att skriva ut:

Tada! Dock så är två av lagrena skurna med en ofokuserad laser och behöver göras om, men det får bli vid ett annat tillfälle.

Permalänk
Medlem

Det råder stilje band upddateringarna medan det väntas på komponenter och att jag designar klart gpu-sidan. Jag kan dock dela med mig av två misslyckade försök till gpu-sidan:

Den här blev förvisso cool, men lite för olik cpu-sidan

Lite för tråkig, så jag slutade jobba på den.

Permalänk
Medlem

Komponentdags!

Det var länge sen jag satte ihop en dator från scratch med bara nya delar, det här ska bli kul!

Någon sorts lista:
Ryzen 1600x
Asrock b350 mitx
16 gb corsair ram 3000mhz
1080 från msi
Corsair sf450
Noctua L9x65 AM4
Samsung 960 evo 512gb
thermal grizzly kryonaut

Och en RGB-strip, för jag har hört att alla coola kidsen har det nu för tiden.

Permalänk
Proffsmobbare

Va? Ingen som kommenterat detta blivande mästerverk?

Ser galet bra ut! Vilket förbannat jobb du lagt ner, ska bli roligt att äntligen få se en riktigt modifierad A4.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Det här möts man av när man öppnar processorlådan. Lönt.

Det hade ju räckt med den här nätta lilla lådan

Äntligen en processor man sätter fast på "rätt" sätt. Snygg är den också!

Det var en fröjd att montera kylaren, tokenkelt!

Och ssdn. Första gången jag ser en m2 i verkligheten. De är ju pyttesmå!

Dags att förbereda alla sladdar innan man försöker lirka in moderkortet. Corsair är ju för gulliga med hur de paketerar sina nätagg.

Redo för att försöka lirka in moderkortet. Var lite rädd att ssdn och alla sladdar skulle bli för tjockt bakom moderkortet.

Det var verkligen inte lätt. Noll spelrum.

Dags för den här bjässen. Trodde inte riktigt på att det skulle gå in.

Till slut så var jag tvungen att skruva av risern för att kunna få in det. Det är på håret att det inte är för högt.

Och den startade på första försökt till och med! Hade visst för en gångs skull tryckt tillräckligt hårt på minnena.

Hmm... Uppdatera UEFI över internet, från UEFI? Det får mig att känna mig gammal.

Permalänk
Medlem

Okej, gott folk. Förbered er favoritsvordom. Nu när komponenterna är på plats så kan jag äntligen dubbelkolla hur bra min gissning om var kylaren sitter var.

Skit också. Tillbaka till ritbordet.

Permalänk
Medlem

@Laine: Tack så mycket! Jag hoppas också att det ska bli bra till slut!

Nu är det dock ett tag tills jag kommer att ha möjligthet till att använda laserskäraren igen. Så när jag caddat klart alla ändringar så får jag kanske se mig om efter andra som kan skära åt mig. Jag känner till https://cotter.se/ http://www.3dskaparna.se/ . Finns det fler alternativ eller rekommendationer?

Permalänk
Medlem

Nice, detta ser jäkligt ballt ut. Men eftersom du har tillgång till en laserskärare så varför inte göra eget chassi? Å jag som gnällde på uefi utseendet på gigabajs kortet jag har, å så verkar asrock gått över till i princip samma skit. fy fan.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Discokungen

Det här bygget är heeelt amazing! Ser verkligen framemot fler uppdateringar!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av deeshu:

Skit också. Tillbaka till ritbordet.

Även fast kylaren inte blev centrerad så tycker jag ändå att kåpan är tillräckligt snygg att bara hänga på väggen!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Ny version av cpu-sidan får vänta lite. Men jag gillar den gamla designen alldeles för mycket för att skrota den helt, så jag har jobbat för att anpassa den till gpu-sidan. Är njöd såhär långt!

Permalänk
Medlem

@DST Tack! Men ett chassi från grunden är ett för stort projekt för mig, i alla fall i nuläget

@Flamso Tackar! Det kommer att dröja ett tag innan jag kan skära ut igen, men hoppas på att kunna uppdatera med mer cad-bilder när jag gjort om cpu-sidan.

@Casgar Det blir en hel del coolt skärp i det här projektet, ja!

Permalänk
Medlem

Börjar bli klar med nästa version av cpu-sidan:

Permalänk
Medlem

Ser riktigt häftigt ut! Får lite Assassins Creed-vibbar av designen.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Hårdvaruuppdateringar är nog att vänta senare i veckan. Så länge så kan jag säga att jag har installerat windows och dylikt. Mjukvaran till moderkortet är helt hemskt. Helt hemskt. Få funktioner, buggigt, slött, fult.

Och grafikkortet har coil whine när det får sträcka på benen, så jag har lagt in framerate limit i RTSS.

Permalänk
Medlem

Jag har skrivit ut lite nya clips som är bättre på att hålla fast skruvar. Originalet i mitten, mina versioner till höger och vänster om. Körde med den vänstra versionen till sist.

Permalänk
Medlem

Nämen! Ett paket!

Från Cotter. Mycket proffsigt.

Ett bra exempel på varför man har skyddsfolie:

Permalänk
Medlem

Dags att skala av folien och olja. De små bryggorna a 2mm är ganska pilliga.

Cpusidan skalad!

Och gpusidan med

Började med att olja en skräpbit för att se hur det blev. Lite mörkare och fylligare.

Permalänk
Medlem

Alldeles för länge sedan jag uppdaterade här. Dags att ändra på det.
Först och främst så har vi nya antenner som inte sticker ut åt alla håll.

Permalänk
Medlem

Dags att montera ihop. Det här är vad vi har att utgå ifrån.

Ihopskruvat:

Oooch på chassit:

Lite dåliga möker-bilder:

Och på sin (tillfälliga) plats:

Jag ska vid något tillfälle försöka låna till mig en kamera som inte är en potatis och ta lite bättre bilder.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jisses så coolt! Nu blev jag ju sugen på att göra detta med min A4

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av deeshu:

Tjenare
Bättre sent än aldrig att starta en projektlogg va?
Jag är en av de som lyckades köpa ett dan a4 sfx i första batchen. Jag var dock inte riktigt nöjd med det begränsade valet av cpu-kylare. Men sedan så kom jag på att om man byter ut sidopanelen kanske man kan klämma in en högre kylare. Så efter många timmars caddande (många blev det mest för att jag inte använt inventor sen gymnasiet, och hade väldigt mycket att lära om) så hade jag prodocerat följande:

https://i.imgur.com/yhhfRaS.png

https://imgur.com/9vW96Dx.png

Tanken är: 6 lager 4mm plywood, utskuret med laserskärare. Kylaren sticker upp i den högra delen av sidan (som bara är ett lager)

Fortsättning följer!

Riktigt snyggt bygge! En fråga kring dina nya wifi-antenner; vart är de köpta? Har läääänge letat efter såna små/smidiga men ej lyckats hitta. Kanske använder fel sökord på ebay/amazon osv..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Xaph: Om jag inte minns helt fel så är det dessa antennerna. Du kommer dock få sämre mottagning, speciellt på 5ghz-bandet.
https://www.digikey.se/product-detail/en/linx-technologies-in...

Permalänk
Medlem

@deeshu: Hur mycket sämre mottagning får du med dom? Har du möjlighet att jämföra med orginalen och posta resultaten?

Edit: Antennerna du länkade ser ut att bara klara 2.4Ghz. Dessa var dom minsta böjbara 5Ghz antennerna jag lyckades hitta på sidan. https://www.digikey.se/product-detail/en/nearson-inc/T2102AH-...

Någon annan som är lite mer haj på detta kan säkert filtrera bättre än mig och hitta mindre.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

@Kujo ingen aning egentligen. Det funkar för nödinternet, funkar bra för bluetooth. Resten har jag ethernet till. Vet inte riktigt var original-antennerna har tagit vägen tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com