Permalänk
Avstängd

Routern hittar inte iptv.

Har en Netgear Nighthawk R7000. När jag kopplar en kabel från lan till datorn så fungerar det utmärkt.
När jag testar att koppla den till Iptvn så fungerar det inte alls. Lampan lyser orange och får inget internet till den enheten. När jag kopplar den direkt till tjänstefördelaren för vårat fiber då fungerar det dock. Servanet som har ledningarna och Viasat som leverarar fibern om det har någon betydelse?

Gått ingen inställningarna på Routern men för en okunning så är detta rena djungeln.

Tacksam för all hjälp och förslag på hur jag ska kunna göra.

Permalänk
Medlem

Antar att du försöker koppla:
Fiber -> Router (R7000) -> IPTV

Kan vara så att Viasat har satt VLAN (Virtual LAN) på IPTV trafiken och det är inte din router inställd för att hantera.

Om du vill ha både internet och IPTV så skulle jag koppla IPTV direkt på fiberomvandlarens port 1 och routern på port 2. Jag förutsätter att det finns flera portar på fiberomvandlaren, stämmer det?

Visa signatur

Rig 1: 13600KF, Prime Z790-A Wifi , EVGA GTX1080Ti, 32GB DDR5

Rig 2: E5-2680 v3, Asus X99-E, 2x GTX970, 32GB DDR4

Permalänk
Avstängd

ja det är precis så jag försöker att koppla.
finns 4 portar på fördelaren. Men som jag förstår det när jag läst på servanets hemsida så är det bara första porten som har internet. den andra är typ tv och så vidare? kopplar jag routern till port2 på den så fungerar inte mitt internet får upp nått med aktoresering krävs på alla sidor jag går in på

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonken85:

ja det är precis så jag försöker att koppla.
finns 4 portar på fördelaren. Men som jag förstår det när jag läst på servanets hemsida så är det bara första porten som har internet. den andra är typ tv och så vidare? kopplar jag routern till port2 på den så fungerar inte mitt internet får upp nått med aktoresering krävs på alla sidor jag går in på

Ska verkligen IPTV in i din router? Du säger själv att port 2 är för TV etc.
Då låter det ju som att du ska koppla port 1 till din router och port 2 till din TV.

Permalänk
Avstängd

Fungerar om jag stoppar in kabeln i fördelar uttaget som är port 1. Stoppar jag den i port 2 händer det absolut inget alls.

Permalänk
Medlem

Det är inte säkert att din router fixar att plocka ut tvns trafik. Troligen behöver den klara igmp snooping och även vlan. Prova att sätta routern i port 1 som vanligt, och tvboxen i routern och aktivera igmp snooping som sagt. Finns det möjlighet att prova vlan så sätt 845. Troligen måste du välja rätt port för boxen i routern också. Med reservation för att jag inte känner till netgear.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonken85:

Fungerar om jag stoppar in kabeln i fördelar uttaget som är port 1. Stoppar jag den i port 2 händer det absolut inget alls.

Om inget annat hjälper så skaffa en liten Gbit switsh och sätt i den port som funkar, och sen varsin kabel till TV och router

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Om inget annat hjälper så skaffa en liten Gbit switsh och sätt i den port som funkar, och sen varsin kabel till TV och router

Nått tips på en bra sådan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du ska inte ha någon router på IPTV
Varför vill du ha det ?
Min iptv är kopplat direkt från boxen till uttag 3 på konverten

Port 1 = Internet
Port 2 = IPTELE
Port 3 = IPTV hos mig
Port 4 = framtida utbud typ larm

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fermia:

Du ska inte ha någon router på IPTV
Varför vill du ha det ?
Min iptv är kopplat direkt från boxen till uttag 3 på konverten

Port 1 = Internet
Port 2 = IPTELE
Port 3 = IPTV hos mig
Port 4 = framtida utbud typ larm

det fungerar inte med någon av dom andra portarna än den som det är Internet på..kollar jag intställningarna på iptv boxen så får den ingen kontakt om jag inte har den på Internet. Men som sagt kopplar jag den till den med Internet fungerar det klockrent..men vill gärna ha Internet till andra prylar också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonken85:

det fungerar inte med någon av dom andra portarna än den som det är Internet på..kollar jag intställningarna på iptv boxen så får den ingen kontakt om jag inte har den på Internet. Men som sagt kopplar jag den till den med Internet fungerar det klockrent..men vill gärna ha Internet till andra prylar också

Skickades från m.sweclockers.com

Är det en Inteno burk du har, vi har en sådan men alla portar funkar och samtidigt.

Har du samma leverantör av IPTV och vanliga internet?, verkar vara nått skumt, tex att du bara blir tilldelad ett ip nummer eller liknade

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ggustavsson:

håller med. Verkar jättekonstigt. Lite mer info/bilder om utrustning och leverantörer behövs för att hjälpa till. Tänk om en vanlig tekniksvag person som skulle se på tv/surfa skulle skaffa ett abb, hade ju varit helt omöjligt...

Permalänk
Avstängd

Okey..ska försöka förklara så gott jag kan.
Tjänstefördelaren är det servanet som kopplat in. Fibern har jag viasat som leverantör på..routern är en netgear nighthawk r7000 och iptv boxen är en mag 254 och det är ingen leverantör på denna då den är köpt från nätet och själv programmerad..fungerade hur bra som helst när jag kopplar in den hos tex min pappa..verkar som min routern inte vill släppa igenom Internet till den.. men vet inte om min routern kan göra det..ellet hur jag ska programmera den för att släppa igenom

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du har något som heter IGMP Proxy (kan heta IGMP routing eller multicast routing eller liknande) och IGMP snooping (kan heta IGMP forwarding eller multicast forwarding) så ska de vara enabled.

Vilken router har din pappa och hur är den konfad?

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Ja du, du kan glömma den vanliga porten för IPTV eftersom din Azerbadjanska burk bara behöver en pipa ut på internet, och det räcker troligen med en enkel switch, men du får svårt att få support på pirat-tv härinne...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knightmare:

Om du har något som heter IGMP Proxy (kan heta IGMP routing eller multicast routing eller liknande) och IGMP snooping (kan heta IGMP forwarding eller multicast forwarding) så ska de vara enabled.

Vilken router har din pappa och hur är den konfad?

det är aktiverat, men hjälper ändå inte.
han har en ASUS RT-AC68U det enda han gjorde var att koppla in den på en av portarna och den startade upp direkt.
Gjorde inte en enda inställning.
Verkar inte bättre än att man får sälja denna router och köpa en ny

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonken85:

det är aktiverat, men hjälper ändå inte.
han har en ASUS RT-AC68U det enda han gjorde var att koppla in den på en av portarna och den startade upp direkt.
Gjorde inte en enda inställning.
Verkar inte bättre än att man får sälja denna router och köpa en ny

Men problemet är ju att du bara får TV/internet ur ett jack, normala är ju att alla fyra fungerar, att det är problem att koppla boxen via router delas med de flesta routrar kanske alla om man inte kan ställa in den på rätt sätt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300