Fundering kring upplägget ESXi och lagringserver

Permalänk
Medlem

Fundering kring upplägget ESXi och lagringserver

Hej

Jag undrar lite hur man skall lägga upp lagringen till en esxi server

Säg att man har en ESXi server, där det inte finns nåon lagring alls, bara ett sd kort för operativ och en 10gb ethernet till en lagringsserver med två raidkonfigurationer, en raid10 och en raid 5. Lagringen per maskin kan uppgå till 2 TB kanske mer.

Hur skulle man lägga upp strukturen för detta?

Alt 1, ansluta de två raiduppsättningarna som storages i esxi server via iSCSI och sedan skapa virtuela hårddiskar för filserver m.m.

Alt 2, en iSCSI-disk för vms och sedan iSCSI-diskar för lagring på varje maskin.

Alt 3, förslag på annat upplägg

Permalänk
Vila i frid

Har du inget proffs-SAN utan något i stil med t.ex. FreeNAS, NAS4free, Synology, QNAP etc får du bättre prestanda med NFS än med iSCSI.

Själv kör jag helst operativ på SSD och lagring på NFS. Veeam Backup gör spegling onödig då uptime för iaf mig inte är så värst relevant. Idén med iSCSI lade jag på hyllan för några år sedan efter att ha testat "freebie" NAS'ar på relativt vass hårdvara - det gick snabbare med NFS.

Det går att köra ESXI från USB om så är - huvusaken man lägger syslog på något som tål att skrivas till.

Permalänk
Medlem

Proff san är de nog ej, en HP DL180 G6 med 24 GB ram och Xeon processor som just nu kör Ubuntu 16.04 server med iSCSI server, 10 gb nic till en DL360 G7 som kör ESXi frpn ett SD kort.
Mest för att labba och köra saker för hemmet, väldigt overkill hårdvara men intressant att labba med.

Skall testa NFS har för tillfället inga diskar till DL360n.
Känns inte helt rätt att lägga allt i stora vmdk filer därav funderingen men de kanske är så man gör i större setuper?

Googlade freebie nas men fick inget vattigt, vad är det?

Permalänk
Medlem

jag skulle dela på den rena lagringen av data och den för VM-systemdiskar osv. Lagringsdiskar behöver inte vara snabba men det vill du nog har på systemdiskarna. Blir lättare sen när du ska ta backup osv.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Vila i frid

Freebie = gratis. Jag kör en snikig ws som vcenter server som hanterar tre esxi-hostar, fujitsu tx100s3p (E3-1220v2) med D2616 (LSI MegaRAID) i raid5'a (vmfs). Mina tre HP microsservers (gen8) kör Synology DSM (dvs s.k. xpenology) med raid5 och btfrs utdelat som NFS.

Jag har iofs bara hands-on erfarenhet av ett mindre hostingföretag (ca 50 kunder med ca 700 klienter). Det blir segt, även med dubbla proffs-SAN'ar skyfflandes på 2 x 10 Gbit. Latens på HDD är ju öken att försöka mitigera. Här hemma kör jag SSD för dynamisk data och HDD till mer statiska saker.

Har funderat länge på att byta ut gigabit'en till 10GbE, men den jämra prislappen smakar - allt för mycket.

Permalänk
Medlem

@jensl:

Inga problem att dela ut NFS från din Ubuntu burk, förutsatt att du inte har delat ut all disk som iSCSI LUN's.

Visa signatur

//Dixon