Testpilot: Adata XPG Spectrix D40

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Adata XPG Spectrix D40

Adata erbjuder extra söta kakor genom att strö RGB-strössel över sina minnesstickor. Testpiloten David Kvist undersöker om de sticker ut på fler fronter än genom att vara discokulan på festen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför har de en röd logga i på kittet när det är RGB? Det blir konstig look. De borde kört på svart för loggan

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

3 000 MHz
16-18-18-36
1,35 V

Bara jag som reagerar på att de behöver 1.35V för 3000 och cas 16? Måste vara en typo.
De flesta andra tillverkare har 1.25V vid 3200.

Om testaren har kvar dessa, kan du köra thaiphoon burner och se vilka IC som sitter i dessa? (detta program borde förövrigt vara standard vid en test av minnen)

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

3 000 MHz
16-18-18-36
1,35 V

Bara jag som reagerar på att de behöver 1.35V för 3000 och cas 16? Måste vara en typo.
De flesta andra tillverkare har 1.25V vid 3200.

Om testaren har kvar dessa, kan du köra thaiphoon burner och se vilka IC som sitter i dessa? (detta program borde förövrigt vara standard vid en test av minnen)

Samma värden som t.ex. Corsairs LPX med Hynix-chip, allt över 2666MHz rekommenderar 1.35v i de kit jag sett.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av marcusOCZ:

3 000 MHz
16-18-18-36
1,35 V

Bara jag som reagerar på att de behöver 1.35V för 3000 och cas 16? Måste vara en typo.
De flesta andra tillverkare har 1.25V vid 3200.

Om testaren har kvar dessa, kan du köra thaiphoon burner och se vilka IC som sitter i dessa? (detta program borde förövrigt vara standard vid en test av minnen)

JEDEC specificerar väldigt lite men de enda officiella DDR4 spänningarna är 1,35 V och 1,20 V.

Jag kan absolut testa det programmet du bett om men det blir nog kanske I helgen. Plingar dig då!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Om något så sticker de ut så mycket att tornkylare är bara att glömma.

Permalänk
Medlem

Ska man bara gå på design och utseendet, så var de verkligen skitfula.

Permalänk
Medlem

Gaminginriktade tillbehör och hårdvara, transformersestetikens sista fäste.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

Om något så sticker de ut så mycket att tornkylare är bara att glömma.

En otrolig viktig poäng, hur blir det en Noctua NH-D15 eller liknande över dessa minnen? Får det ens plats?

Jag hittade en på youtube som körde det liknande så det kanske passar, men det känns lite bortkastade pengar att ha leds bakom kylaren
https://www.youtube.com/watch?v=m3kvGGEvvnA

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon159643:

En otrolig viktig poäng, hur blir det en Noctua NH-D15 eller liknande över dessa minnen? Får det ens plats?

Jag hittade en på youtube som körde det liknande så det kanske passar, men det känns lite bortkastade pengar att ha leds bakom kylaren
https://www.youtube.com/watch?v=m3kvGGEvvnA

D15 fungerar med minnen som dessa med en fläkt, med att ha två fläktar men ingen över minnet samt med båda fläktarna var av en över minnet.

I den sista situationen får man eventuellt flytta upp fläkten något och då krävs ett chassi som får plats med den ökade höjden.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Datavetare

Helt rätt att den faktiska frekvensen är halva "PR-frekvensen". Tycker ändå allt fler börjar använda den korrekta termen, d.v.s. 1600 MHz stickor benämns 3200 MT/s (MegaTransfers per Sekund).

Är ju enbart data som skickas på båda klockflankerna, alla kommandon lyder under den "verkliga" frekvensen. Så vill man t.ex. omvandla CAS värdet till förlupen tid i nanosekunder måste man använda sig av den verkliga frekvensen då det är vad CL (och andra timings) refererar till.

Och visst är dual-channel likt RAID 0. Dock är upplösningen inte på bitnivå, lägsta teoretiskt möjliga upplösning är minnesbussens bredd som är 64-bitar. I praktiken synkroniserar minneskontrollen i moderna CPUer RAID:andet över kanaler med storleken på CPUns s.k. cache-line. De flesta moderna CPU, alla x86-modeller, har en cache-line size på 64 bytes.

Upplösningen är en till fyra cache-lines i praktiken, en är nog den vanligaste.

Finns "RAID 0" på betydligt lägre nivå. Varje DIMM har ju typiskt 8-32 kretsar, dessa är uppdelande i 1-2 "ranks" och varje "rank" har t.ex. 16 kretsar som var för sig då levererar 4 bitar per cykel (summan måste matcha bredden på en minneskanal, det för varje "rank").

Men vad betyder sådant när det finns LEDs? LEDs som kan animeras också

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Yoshman:

Helt rätt att den faktiska frekvensen är halva "PR-frekvensen". Tycker ändå allt fler börjar använda den korrekta termen, d.v.s. 1600 MHz stickor benämns 3200 MT/s (MegaTransfers per Sekund).

Är ju enbart data som skickas på båda klockflankerna, alla kommandon lyder under den "verkliga" frekvensen. Så vill man t.ex. omvandla CAS värdet till förlupen tid i nanosekunder måste man använda sig av den verkliga frekvensen då det är vad CL (och andra timings) refererar till.

Och visst är dual-channel likt RAID 0. Dock är upplösningen inte på bitnivå, lägsta teoretiskt möjliga upplösning är minnesbussens bredd som är 64-bitar. I praktiken synkroniserar minneskontrollen i moderna CPUer RAID:andet över kanaler med storleken på CPUns s.k. cache-line. De flesta moderna CPU, alla x86-modeller, har en cache-line size på 64 bytes.

Upplösningen är en till fyra cache-lines i praktiken, en är nog den vanligaste.

Finns "RAID 0" på betydligt lägre nivå. Varje DIMM har ju typiskt 8-32 kretsar, dessa är uppdelande i 1-2 "ranks" och varje "rank" har t.ex. 16 kretsar som var för sig då levererar 4 bitar per cykel (summan måste matcha bredden på en minneskanal, det för varje "rank").

Men vad betyder sådant när det finns LEDs? LEDs som kan animeras också

Tack! Har exakt samma tanke!
More LEDs!

Tyvärr anser nog marknadsavdelningen att 3,2 GT/s inte är lika imponerande som 3 200 000 000 Flipflops per tidsenhet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Tack! Har exakt samma tanke!
More LEDs!

Tyvärr anser nog marknadsavdelningen att 3,2 GT/s inte är lika imponerande som 3 200 000 000 Flipflops per tidsenhet.

Angående leds så får jag minst 2 gånger per dag detta felmeddelande:

Annars jag är ingen motståndare till leds om det går att stänga av, tvärtom tycker jag det kan vara snyggt ibland och jag förstår varför vissa vill ha det. För min egen del är allt avstängd, inklusive leden som blinkade när hårddisken jobbade.

Problemet jag har med leds på ramminne är att många som har bra kylare ändå i budgetklass emot vatten får dessa ram under vår kyllösning.

Permalänk
Medlem

Gött man köpte sina XPG 32 GB DDR4 när de kostade 950kr...:)
Tänkte gått all-in med 64 GB men fegade tyvärr ur...

Permalänk

Hade vart kul med lite överklocks test också, DDR4 tål ju i praktiken ganska höga volt.

Hur många Mhz går det att få ut etc. Fast minnes OC är ju en smärre vetenskap men kanske det som gör det kul

Permalänk
Medlem

@thereal_twisted:
DDR4 må tåla, det är CPUn som inte gör det.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av marcusOCZ:

3 000 MHz
16-18-18-36
1,35 V

Bara jag som reagerar på att de behöver 1.35V för 3000 och cas 16? Måste vara en typo.
De flesta andra tillverkare har 1.25V vid 3200.

Om testaren har kvar dessa, kan du köra thaiphoon burner och se vilka IC som sitter i dessa? (detta program borde förövrigt vara standard vid en test av minnen)

Hej, nu har jag hunnit med att köra Taiphoon burner, följande information fås:

Eller om du vill kunna klippa och klistra:

MEMORY MODULE

Manufacturer

A-DATA Technology

Series

Not determined

Part Number

DDR4 3000

Lot Number

2H3100123587-X40132

Serial Number

C3E20100h

JEDEC DIMM Label

8GB 1Rx8 PC4-2666V-UA2-11

Architecture

DDR4 SDRAM UDIMM

Speed Grade

DDR4-2666V downbin

Capacity

8 GB (8 components)

Organization

1024M x64 (1 rank)

Register Manufacturer

N/A

Register Model

N/A

Manufacturing Date

Week 31, 2017

DRAM COMPONENTS

Manufacturing Location

Suzhou, China

Revision / Raw Card

FF00h / A2 (8 layers)

Manufacturer

Hynix

Part Number

H5AN8G8NAFR-VJC

Package

Standard Monolithic 78-ball FBGA

Die Density / Count

8 Gb A-die (21 nm) / 1 die

Composition

1024M x8 (64M x8 x 16 banks)

Clock Frequency

1333 MHz (0,750 ns)

Minimum Timing Delays

19-19-19-43-61

Read Latencies Supported

20T, 19T, 18T, 17T, 16T, 15T, 14T...

Supply Voltage

1,20 V

XMP Certified

1499 MHz / 16-18-18-36-55 / 1,35 V

XMP Extreme

1333 MHz / 16-16-16-39-55 / 1,20 V

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

När man ser allt sådant kan man tycka att sin dator börjar se lite tråkig ut..... tur att man inte har råd att leka