Granne kör drönare i bostadsområde.

Permalänk
Medlem

Granne kör drönare i bostadsområde.

Är det verkligen ok att göra det? Inte så kul när nån flyger runt och filmar.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Så trist med människor som dig, tror du verkligen att din granne är ute för att filma just dig?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk

@crew seven: Tror att det är tillåtet och att de har gjort ändring i lagen. Inte helt 100% dock.

Permalänk
Avstängd

Man är nog lite väl fotoskygg om man är rädd för en liten drönare som då och då flyger runt...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Så trist med människor som dig, tror du verkligen att din granne är ute för att filma just dig?

Sen börjar alla köra drönare och så blir det som i South Park

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Är det verkligen ok att göra det? Inte så kul när nån flyger runt och filmar.

Skrivet av Flexiblus:

@crew seven: Tror att det är tillåtet och att de har gjort ändring i lagen. Inte helt 100% dock.

Ja, det är det, går o läsa om här http://www.datainspektionen.se/press/nyheter/2017/nya-regler-...
http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/kameraovervakn...
http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/kameraovervakn... och under Drönare

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Sen börjar alla köra drönare och så blir det som i South Park

För det är ju högst troligt!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

@crew seven:
"Grannen har kul med sin drönare, det går ju givetvis inte för sig!"
Så länge han inte lurkar utanför ditt badrums fönster (som ändå borde vara insynsskyddat) eller specifikt "spionerar" på er, så är det la ganska larvigt att gnälla på honom?
Låt han leka med sin drönare!
Han kommer förmodligen tröttna på att flyga runt med den i området relativt fort ändå.
Att gnälla på det innan något ens har hänt känns rätt beigt!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

@crew seven:
"Grannen har kul med sin drönare, det går ju givetvis inte för sig!"

Absolut fast det är det inte så kul att man ska behöva bli filmad i sitt eget hem hur han än gör för att flyga så kommer han flyga förbi fönster.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Är det verkligen ok att göra det? Inte så kul när nån flyger runt och filmar.

Har du varit ute och sagt till alla som springer runt och filmar och fotograferar med sin mobiltelefon?

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Um, oroväckande många här som tycker det är okej att folk kör runt och filmar.

Hade nån gått runt på min gräsmatta med en kamera utan min tillåtelse hade jag snällt gått ut och sagt till personen att dra innan jag ringer polisen. Vet inte vad det gör för skillnad om det är några meter ovanför min gräsmatta eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Har du varit ute och sagt till alla som springer runt och filmar och fotograferar med sin mobiltelefon?

Nä man får tydligen finna sig i att va med på film oavsett om man vill det eller ej.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Tycker frågan är relevant då de börjar dyka upp lite överallt, de låter dessutom en hel del de större.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Nä man får tydligen finna sig i att va med på film oavsett om man vill det eller ej.

ööö... nej... skillnaden är om det är privatbruk eller offentligtbruk. Är det för privatbruk så får personen spela in dig (inom rimliga gränser ofc) hur mycket den vill. Är det för offentligtbruk så måste den personen ha din tillåtelse för att offentliggöra filmen till allmänheten eller cencurera dig.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Jag håller med. är det tillexempel ett villaområde så är det högst olämpligt. Fan man ska ju kunna dra en trumpetsång på övervåningen liksom. Ute på landet/industriområden etc kan jag väl tycka att det bör kunna ursäktas. Stör ju inte någon nå speciellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Nä man får tydligen finna sig i att va med på film oavsett om man vill det eller ej.

Jo men det är ju just det jag menar, jag kan ställa mig centralt i stan där jag bor och filma och fotografera precis hur mycket jag vill med min mobiltelefon och inte en enda j*vel hade gått fram och sagt till mig. Skulle jag däremot lyft med en UAS så hade det inte dröjjt särskilt länge innan någon hade kommit och sagt till mig. (Nu vet jag att jag inte får flyga ovanför områden där det går mycket människor med risk för att skada kan uppstå om den skulle krascha) Men principen kvarstår! Det har blivit så upphypat av media det här med flygning av UAS:er, det är inte en enda som är intresserade vad ni håller på med utan flyger för hobbyns skulle!

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Inaktiv

Ibland när jag går runt på stan händer det att folk tar bilder med sina mobiltelefoner, vart är världen på väg? Tänkt att ta en kaffe och helt plötsligt hamna i bakgrunden på en bild när någon fotar sin latte, huvaligen!

Permalänk
Avstängd

Skjut ner skiten

Permalänk
Medlem

Kan förstå att det är irriterande, men vilken höjd flyger drönaren på? I höjd med dina fönster, eller högt upp och sen upp/ner vid start/stopp?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Är väl bara och fråga ifall grannen kanske kan flyga med den i ett annat område eller utan kameran monterad ifall du nu vet redan att han filmar med den ? eller köra igen persiennerna vid fönstren där det går när du ser han utanför.

Annars är det väl lungt tycker jag.

Ifall du inte vet att han filmar så kan du ju fråga ifall han sett något särskilt i området medans han flugit den.

Kan ju helt enkelt vara så att han tar bilder eller filmar korta snuttar medans han är typ 15 meter uppe i luften över området helt enkelt.

Ifall det nu är en mindre drönare så kanske inte ens det finns en kamera på den heller som min lilla hubsan x4
(Får plats med den i fickan ganska lätt i båda mina jackor och dosan + batterier och laddare i andra framfickan)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Är det verkligen ok att göra det? Inte så kul när nån flyger runt och filmar.

Lösningen är snart här. I alla fall om du tänkt att sticka ut på picknick med någon annan än den du bor med och inte vill bli uthängd på sociala medier.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar:

Javisst som företag kanske, väktare eller så för att hålla kolla på känsliga områden där det inte bör flygas alls men som privatperson, kom igen hahaha.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Don_Tool: Men för fasen, är man den otrogna typen och vill smussla kanske det är värt pengarna och jobbet att sätta upp det

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Prova att prata med grannen om det stör dig. Mest troligt så kommer de sluta flyga förbi dig. eller så undrar de vad du håller på med för skumt.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk

@crew seven:
"Min granne stör mig med sin drönare – vem kontaktar jag om det?
I första hand kan du anmäla detta till Polisen, men det går även bra att meddela Transportstyrelsen för uppföljning mot eventuell tillståndshavare. Anmälan till Transportstyrelsen kan göras till fb-uas@transportstyrelsen.se. "
enda jag kunde hitta alt be en jägare skjuta ned den
edit: köp en mindre snabbare drönare på typ hobbex och ramma den kamikaze style

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 + iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Inaktiv

Kanske ska överväga att hacka den? ^^

@Don_Tool: Har personligen övervägt att säga åt folk som filmar/fotar hejvilt. Det är måttligt irriterande. Annars kan man ju göra som dessa tomtar och dra igång en lek som går ut på att fota/filma skurken.. Skit bra! Vilken härlig tid vi lever i! "Privatliv.. Vad är det?" Kommer mina barn att fråga. Edit: Ska kanske tydliggöra att jag endast övervägt det i specifika situationer. Att folk klickar fram lite bilder på fina hus gör mig alltså inget

Skrivet av PeNMaX:

Prova att prata med grannen om det stör dig. Mest troligt så kommer de sluta flyga förbi dig. eller så undrar de vad du håller på med för skumt.

Och då bli än mer nyfikna på vad som är så hemligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

@crew seven:
"Min granne stör mig med sin drönare – vem kontaktar jag om det?
I första hand kan du anmäla detta till Polisen, men det går även bra att meddela Transportstyrelsen för uppföljning mot eventuell tillståndshavare. Anmälan till Transportstyrelsen kan göras till fb-uas@transportstyrelsen.se. "
enda jag kunde hitta alt be en jägare skjuta ned den

Krävs inget tillstånd för privatpersoner så länge du inte är inom specifika luftrum, polisen kan möjligen göra något om personen faktiskt fotar / filmar medan den ser in genom ett fönster. Dock görs en bedömning beroende på i vilket sammanhang detta sker, om någon i två sekunder flyger förbi ditt fönster och inte sådär film eller aktivt faktiskt filmar in hos dig tror jag inte något direkt sker.

Jägare i bostadsområde nja

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv

Alltså det är skillnad på flyga och flyga. Så det går ej säga hur fel grannen gör, TS får allt utveckla. Om det är så att grannen nyss har köpt en drönare så är det inte konstigt att denna flyger lite runt bostäderna och filmar. Med filma så menar jag ej personer eller in i lägenheter.

Det är såklart roligt i början men snart tröttnar man, om grannen ej tröttnar efter ett tag kan ljudet vara irriterande och då kan man klaga, varför inte fråga någon annan granne om de stör sig på samma sak?

Permalänk

@Ferrat: det står dock också av min 2min googling: Säkerhetsavstånd till människor, djur och egendom som inte hör till flygningen. Hur definieras vad som hör till flygningen?
De som hör till flygningen är operatörens personal, samt andra personer som på förhand blivit informerade om flygningen och gett sitt samtycke till det. Det samma gäller ägare till djur och egendom inom flygområdet.

men med det sagt så länge inte den surrar runt vid fönster eller över folk (vilket man inte får) så borde det vara tämligen lugnt

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 + iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2