Inverted mouse eller inte

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tBiorrith:

Men vart är logiken i de? Rör musen åt höger, tittar åt höger. Rör musen upp, tittar nedåt!

Spelade man Duke3D i början av 90-talet och akltiverade mouselook så var det inverted. En del vande sig vid det och fastnade där Jag lyckades vänja om mig och sluta köra inverted, känndes jätteknepigt i början men nu känns inverted knepigt. Duke3D var om inte dte första så i.a.f ett av de första FPS som hade mouselook öht, och förstår att folk då fastnat vid inverted och stannar där

Permalänk
Medlem

Kör aldrig inverted, men det är bara en vanesak. De som argumenterar kring ögon, mus i windows och dylikt, det är bara efterkonstruktioner.
Allt handlar om vana och vad man tränat in, inklusive muspekare i windows.

Ingen rör musen uppåt för att flytta pekaren uppåt. Den tappar oftast spårning då man rör den frammåt. Sen tränas hjärnan till att assosciera dessa rörelser och efter lite träning känns det naturligt.

Jag kör inverted med joystick, aldrig med mus. Min hjärna har den träningen och det känns nu naturligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Men vart är logiken i de? Rör musen åt höger, tittar åt höger. Rör musen upp, tittar nedåt!

Du simulerar en joystick, vilken förs framåt för att flygplanet ska tippa framåt (och därmed riktas längre neråt).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Kunde spela med och utan inverted förr i tiden då man spelade N64 GoldenEye 007 samt FPS på PC. Numera så kan jag inte switcha över till inverted.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Wait WHAT? Inverterat i FPS? Man skulle ju bli tokig, ingen känsla eller logik alls. Men man kanske vänjer sig så det är blir en personlig preferens.. men förstår inte hur man tänkte första gången man testar? Siktar man upp så drar man väl musen upp liksom xD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Precis som jag från första gången jag höll i kniv och gaffel kände att det var naturligt att ha gaffeln i höger och kniven i vänster hand, så har oinverterad Y-axel vid Mlook känts helt onaturligt från första stund för mig. Precis som det kändes som det självklara för vissa av mina vänner, medan andra kunnat skifta fram och tillbaka.

För mig har det inget med vana att göra, från första gången jag testade ett FPS där man styrde med musen visste jag i vilket läge jag skulle göra bäst ifrån mig och ha bäst reaktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Stämmer det att inverterat var vanligare förr i tiden eller är det fortfarande lika stor del som kör med det? Vad var det som gjorde att man började välja mellan dessa inställningar?

Skickades från m.sweclockers.com

I Duke Nukem 3D var inverted default. Dessutom var inställningen i sig tvärtom, så det som vi idag kallar normalt kallades för inverted:
https://books.google.se/books?id=WSYjdR425p4C&pg=PA184

Eftersom det var ett av de första FPS-spelen som hade stöd för mouse look vande sig vissa vid inverted från första början.

Konkurrenten Quake däremot hade icke-inverted som default.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag hade ärligt talat ingen aning om att det fanns folk som spelade med inverted mouse eller att det ens fanns i spel förutom just när man flyger någonting.

För min reptilhjärna låter inverted mouse vid FPS som en riktig braintilter.

Nu när jag vet att det finns så måste jag ju prova när jag kommer hem från jobbet, men det kommer vara svårt efter ett liv av oinverterat....

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnXeZ:

Jag hade ärligt talat ingen aning om att det fanns folk som spelade med inverted mouse eller att det ens fanns i spel förutom just när man flyger någonting.

För min reptilhjärna låter inverted mouse vid FPS som en riktig braintilter.

Nu när jag vet att det finns så måste jag ju prova när jag kommer hem från jobbet, men det kommer vara svårt efter ett liv av oinverterat....

Det är helt enkelt en vanesak. Jag kan själv byta mellan dem ganska enkelt då jag spelade en hel del på mitten-slutet av 90talet samt i början av XBOX-perioden, och under dessa tider fanns det en hel del titlar där det som vi idag kallas inverted var standard.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Man kan väl se det som en pinne som går horisontellt genom kroppen? De som kör inverted drar i den del som är bakom kroppen medan de utan inverted drar i delen framför kroppen.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Inverted, varför jo för det känns naturligt för mig. Kan ha att göra med joystick från C64 tiden, kommer inte riktigt ihåg

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Inaktiv

Inverterad styrning är ett riktigt otyg jag aldrig lärde mig varken bemästra, vänja mig vid, eller uppskatta. Vanlig styrning alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem

Alltid spelat FPS med inverterad Y-axel.

Om man har "icke inverterat" i Far Cry 3, blir det då inverterad mus då man är i luften med helikopter eller glidflygare?

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X, Gigabyte Elite X570, 32GB Ballistix Sport, NH-D15S, SAPPHIRE NITRO+ RX 7900 XTX, Corsair AX760, LG OLED C2 42"

Permalänk
Medlem

Körde invert när jag började med PC då det var normala då.
Även i q1 när jag spelade seriöst, men sen till Q2 så bytade jag till normalt och kört ända sen dess.
En polare kör fortfarande invert som han blev van vid sen quake tiden, enda jag känner dock som gör det forfarande.

Tror det krävs 30+ på dom som kör invert då det verkligen inte är normalt nu för tiden (i fps spel då, dom som spelar flygsim osv är en annan sak)

Permalänk
Skrivet av MooKn:

Alltid inverted! alltid kört med den sen jag börja spela q1 på min gamla amd k6-2:a

samma här.

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Medlem

Tänkte fråga vem fan kör med inverterat någonsin? Sen såg jag svaren här och ändrade mig. Jag kör det de få gånger jag någonsin rört ett flygplan i ett DICE spel. Aldrig annars

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk

@Sajox: Tror jag ej. Dessutom finns det ingen helikopter i Far Cry 3 man kan styra om jag minns rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Kör aldrig inverted, men det är bara en vanesak. De som argumenterar kring ögon, mus i windows och dylikt, det är bara efterkonstruktioner.
Allt handlar om vana och vad man tränat in, inklusive muspekare i windows.

Ingen rör musen uppåt för att flytta pekaren uppåt. Den tappar oftast spårning då man rör den frammåt. Sen tränas hjärnan till att assosciera dessa rörelser och efter lite träning känns det naturligt.

Jag kör inverted med joystick, aldrig med mus. Min hjärna har den träningen och det känns nu naturligt.

Skickades från m.sweclockers.com

På 90-talet fanns skjutspel där bilden var fast och siktet flyttade sig o bilden. Då kan man likställa det med pekare i windows. Numera när man flyttar siktet så är det faktiskt bilden man flyttar.
Så att beskriva skillnaden i association tror jag inte är en efterkonstruktion. Det är uppenbart att majoriteten som väljer det ena eller det andra accocierar med muspekarrörelsen (styra siktet) respektive flygsimulator (styra kroppen) och finner det ena naturligt av någon anledning. Det kanske till och med finns några som associerar till att flytta bilden (vilket också hade varit logiskt) men då behöver man dessutom invertera höger/vänster.
Du hävdar att det är en ren vanesak helt utan logisk koppling till vare sig det ena eller andra vilket är intressant. (Teoretiskt då kan tex vänster = att rikta blicken mot himlen, framåt = titta åt höger osv..)

Skrivet av Shrudder:

Man kan väl se det som en pinne som går horisontellt genom kroppen? De som kör inverted drar i den del som är bakom kroppen medan de utan inverted drar i delen framför kroppen.

Mja man kanske kan tänka sig att hålla en videokamera av större/längre modell. Om man:
håller i handtaget framtill för att styra objektivet,
roterar den över ens axel,
eller vilket jag tror är mindre vanligt: drar i ett handtag i bakänden på kameran.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Finns väl "ingen" som inte kör inverted på flygsimulator.
Men varför skulle man annars i övrigt köra inverterat?

Permalänk
Medlem

Inverted sedan urminnes tider.
1993 släpptes DOOM och i början använde man enbart tgb, kommer inte ihåg om det hade stöd för mus?
Året efter kom DOOM 2 och då exploderade MP och alla som dög till nått körde då med mus, det var riktigt skoj att slakta tangentbords-nissarna
Jag vill minnas att jag redan då körde inverted, men är inte säker.
Quake och Duke Nukem kom ju 96` och då vet jag med säkerhet att det kördes inverted.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik7191:

Ni som kör inverted, för ni musen uppåt för att pekaren ska åka neråt? Eller gäller det bara i spel?

Bara i spel.

Skrivet av Nivity:

Körde invert när jag började med PC då det var normala då.
Även i q1 när jag spelade seriöst, men sen till Q2 så bytade jag till normalt och kört ända sen dess.
En polare kör fortfarande invert som han blev van vid sen quake tiden, enda jag känner dock som gör det forfarande.

Tror det krävs 30+ på dom som kör invert då det verkligen inte är normalt nu för tiden (i fps spel då, dom som spelar flygsim osv är en annan sak)

Jag kör alltid inverted i alla FPS / Flygsim / 3person
Det är som sagts en vana sen många år bakåt , vill minnas att de första FPS spelen alltid hade inverted på per default medan nuförtiden är det tvärsom.
Alla spel man körde på Spectrum och Commodore64 samt Amiga hade ju joystick så inverted blev ju en standard redan där för alla rymdsim/flygsim som fanns.

Jag får nästan panik innan jag hittar settings för inverted mouse i spel. En del spel nyligen har haft buggade inställningar eller att man har fått manuellt tweaka .INI filer för att få inverted. Puh!
I första The walking dead spelen finns det actionscener där man INTE kunde ändra inverted mousestyrning och jag verkligen fick kämpa för att klara dessa delar som oftast bestod i att träffa nån anfallande zombie.

Jepp och jag är 40+

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av visten:

Inverted, till allt. Fastnade efter jag körde x-wing spelen.

Haha, ja, TIE Fighter har nog mycket med saken att göra för mig. X-Wing, TIE Fighter och Quake. Där har vi bovarna!

Grejen med Tie Fighter & Co är ju att man är i rymden, så man lider inte av samma momentproblem och påverkan av tyngdkraft som man har i vanliga flygsim. Det blir helt enkelt som att sikta i ett vanligt FPS fast med lite inbyggd tröghet p.g.a. massan på skeppet. Vanan satt sig där, sen var det ingen jag kände som körde utan inverterad mus på y-axeln så det fanns aldrig någon anledning att vänja av sig. Det här med icke inverterad mus ser jag som en nymodighet.

Ett spel som fuckar upp det för mig är World of Tanks där dom "valde" att inte införa en setting för inverterad mus när man körde i ett specifikt "arty mode", där man ser snett uppifrån. Så det finns utvecklare som än idag inte tänker till. I War Gamings fall är det dock mer rutin än ovana. Rätt så jobbigt när man har inverterad y-axel på allt utom när man trycker på "g" och går in i ett specifikt siktesläge. Snacka om att hjärnan fick krupp.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Vilket håll hade du tänkt att pipan skulle peka åt annars?

Topic:
Spelade inverterat på konsol fram till 360/PS3-generationen.
Var inte inverterat mer eller mindre standard i dom flesta spel tidigare?

När det kommer till PC och mus så har jag aldrig spelat inverterat bortsett från vissa flygrelaterade scenarion.

Tja, det beror ju på om framstocken vilar mot något eller om du står upp och håller i bössan. Man får helt enkelt ändra från normalt till inverterat när man lägger sig ner och använder bipod

On topic: Icke inverterat till allt. Utom flyg/rymdsimulator då.. Men då är det ju joystick som gäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Finns ju giltiga argument både för och emot inverted, hurvida man tänker sig att man vrider gubben i en 3D-värld eller flyttar siktet.

Detta är ganska vanligt i spel med överblicksvy. För att flytta synfältet rör man antingen musen i den riktning man vill flytta kameran, eller så tar man tag i spelvärlden och drar den. Tror jag föredrar förstnämnda i dessa spel. Blir det dock inte även vågrätt inverterat om man skulle tillämpa den tankegången på FPS-spel?

Kör ickeinverterat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Inaktiv

Använde Inverterad musstyrning i Quake när det begav sig. Efter det så kom det något FPS där man ej kunde köra med det så vande om mig till normal styrning och har aldrig kollat tillbaka sedan dess.
Sedan vad gäller gamepad så körde jag med inverterad styrning ett tag längre. Det var först efter ett par dagar i Halo till Xbox som jag bestämde mig att lära mig spela med default istället då det stämde bättre överrens med PC.
Det tog 1-2 dagar så var det gjort, polare som ej har vant om sig har fått beklaga sig över spel som har saknat inverted sedan dess för att till sist vänja om sig de med.

Vad gäller Flygplan m.m. så kör jag dock alltid inverted på kontroll/joystick. Det känns bra mycket mer naturligt där.

Permalänk
Medlem

Det beror ju helt enkelt på vad man anser händer när man rör musen i ett spel. Likställer man det med att rikta vapnet eller att rikta blicken (Pannan). I moderna spel tar ju vapnet upp 80% av skärmen så då blir det väl naturligt för yngre att framåt är uppåt. Jag kom in i FPS med att enbart ha crosshair på skärmen, alltså var det inte vapnet man siktade med när musen rördes, utan huvudet som vreds. Rör du pannan framåt så tittar du ner, rör du pannan åt höger tittar du åt höger. Precis som med flyg.

Skickades från m.sweclockers.com

edit: uppåt.

Permalänk
Medlem

Kör med inverted. Tror det var när jag spelade Quake 1 hemma hos en polare som han körde med det och sedan den dagen är det

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Kör inverted, har spelat så sedan jag kunde spela med mus. Om jag inte minns fel var det i Quake som jag började med det efter att ha spelat med WASD. Är det en generationsfråga? Är 40 så jag har ju spelat ett tag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Inverted. Är 39 år gammal.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Vact:

Det beror ju helt enkelt på vad man anser händer när man rör musen i ett spel. Likställer man det med att rikta vapnet eller att rikta blicken (Pannan).

Fast då tycker jag det är lika lätt att tänka sig att du mappar musmattan mot skärmen, sedan blir det uppenbart för mig vad som är upp och vad som är ner. Förstår heller inte riktigt skillnaden du gör på blick och vapen? Varför blir vapen fram = upp menar du? (du skrev "ner" men jag antar att du menade upp)

Mus bör inte jämföras med spak, om du nu inte menar musflygning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080