Köpte dator för 22.000Kr som visade sig vara defekt

Permalänk
Inaktiv

Köpte dator för 22.000Kr som visade sig vara defekt

Hej,

Köpte för ett par dagar sedan en macbook pro. Just den här modellen kostar 32.900Kr helt ny, och jag vann den på tradera för 22.000Kr.

I annonsen så stod det så här:

Absolut nyskick. Sparsamt använd och säljes för återgång till PC.

Jag fick datorn idag, och åkte hem direkt och packade upp datorn för att se att jag fick allt jag hade betalat för, och startade även upp datorn och kollade i kontroll-panelen för att se att allt stämde, och allt såg perfekt ut, så jag skrev till säljaren utav glädje och tackade för köpet.

Nu ikväll har jag testkört datorn lite, och det finns ett stort problem med datorn, ett problem som ändå verkar ha drabbat många macbook pro användare, och det är så fort datorn "används" så kommer ett "klickande ljud" vid random tillfällen, och ibland så låter det verkligen högt. Så jag visste då direkt att det var också troligtvis därför som datorn såldes så billigt.

Jag var väldigt noggrann med att fråga säljare innan om det fanns några som helst defekter på datorn innan jag budade, några som helst defekter eller skavanker och han garanterade att inget sådant fanns osv.

Nu så skriver jag till honom, och han vägrar ge med sig, han säger att han aldrig lurat någon och att allt fungerade när han skickade den, och att datorn såldes i befintligt skick (han skrev aldrig något sådant i annonsen).

Snälla ni, jag vill inte ha kommentarer som att jag får bita i det sura äpplet och acceptera läget osv osv, utan finns det något jag kan göra? Hans sista svar till mig var att han skulle höra med tradera om saken och sedan återkomma till mig. Jag kom med två förslag, där första alternativet var att jag skulle skicka tillbaka datorn till honom, eller att han kunde stå för halva kostnaden för Applecare (1600Kr), då kunde jag ändå lämna in datorn på applecare och snabbt få detta återgäldat (om ens det)

Saken är den att det problemet som datorn lider av just nu inte är något som kunnat uppstå under postens dåliga hantering, eller något jag kunnat orsaka på så kort tid, utan det här problemet måste han ha vetat av sedan tidigare, eller uppkommit sedan långt tillbaka.

Edit: Verkar vara det här problemet många lider av:
https://discussions.apple.com/thread/7825434?start=30&tstart=...

Permalänk

http://6ixpassions.com/post/1095520847/fix-the-ticking-clicki...

?

Edit: Kan tycka att det är märkligt att du anser att detta skulle orsaka det förhållandevis låga priset för en dator i "nyskick" då du vann den på Tradera, de som budade emot dig kan ju inte vetat om detta heller?

Visa signatur

5% rabatt CDON
Frakfritt Inet
För övrigt anser jag att Copyswede bör förgöras.

Permalänk
Medlem

Vad jag läser så verkar MÅNGA ha detta problemet. Borde inte Apple täcka detta gratis?. Säljare kanske inte märkte den saken själv. Då det enligt forum bara kommer ibland.

Tråkigt att lägga 22k med sådant fel. Ännu värre att lägga 33k!

Fick du med kvitto? DÅ skulle jag gå till närmsta Applestore och kräva gratis reperation.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av barreknarr:

http://6ixpassions.com/post/1095520847/fix-the-ticking-clicki...

?

Edit: Kan tycka att det är märkligt att du anser att detta skulle orsaka det förhållandevis låga priset för en dator i "nyskick" då du vann den på Tradera, de som budade emot dig kan ju inte vetat om detta heller?

Han hade lågt reservationspris och jag var den enda budaren, men visst låt oss anta att det inte var därför som han sålde datorn, men vägrar tro att han omöjligt inte kan ha hört ljudet under 6 månader, jag märkte det direkt så fort jag använde datorn på riktigt.

Permalänk
Medlem

Finns det kvitto på den så borde du väl kunna köra garanti på den!?

Permalänk
Inaktiv

Kvitto har jag fått, och jag kommer ta den omgående till Lan-master eller Macforum nu på måndag, men vill ändå veta vad för rättigheter han samt jag har för just sådana ärenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darwichee:

Jag fick datorn idag, och åkte hem direkt och packade upp datorn för att se att jag fick allt jag hade betalat för, och startade även upp datorn och kollade i kontroll-panelen för att se att allt stämde, och allt såg perfekt ut, så jag skrev till säljaren utav glädje och tackade för köpet.

Det jag inte förstår med din berättelse är ovan citat, om du nu visste om att det här felet är vanligt, varför testa du inte datorn noggrant innan du lämnade något som helst omdöme till köparen?
Inte så konstigt om han inte vill ta tillbaks den, när du först tackar för köpet och säger att du är nöjd, och senare nästa dag? ändrar dig helt och nu vill häva köpet.

Säger inte att du ljuger, men försök sätta dig in i säljarens situation, felet kanske inte fanns när han hade datorn och har uppkommit under frakten till dig, eller så märkte han aldrig av det "klickande ljudet".

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av muSashi:

Det jag inte förstår med din berättelse är ovan citat, om du nu visste om att det här felet är vanligt, varför testa du inte datorn noggrant innan du lämnade något som helst omdöme till köparen?
Inte så konstigt om han inte vill ta tillbaks den, när du först tackar för köpet och säger att du är nöjd, och senare nästa dag? ändrar dig helt och nu vill häva köpet.

Säger inte att du ljuger, men försök sätta dig in i säljarens situation, felet kanske inte fanns när han hade datorn och har uppkommit under frakten till dig, eller så märkte han aldrig av det "klickande ljudet".

Vad pratar du om? Skall man behöva testa datorn omgående för problem som många andra KAN råkat ut för? Skall man testa en dator för alla möjliga problem menar du ? Självklart är det ett känt problem, men ytterst få får detta problem av alla som köper sin dator, dessutom så var det mer känt för 2016 modellerna och inte 2017.

Jag lämnade aldrig något omdömen, utan jag skrev till honom att jag fått datorn och att allt såg bra ut. Jag skrev inte heller nästa dag, utan jag skrev någon timme därpå vilket ändå är rimligt. Sedan är detta ett fabriktionsfel och inget fel som kan ha orsakats via yttre åverkan, utan ett fel som följer med datorn sedan dag 1, ingenting som bara dyker upp.

Ja sätt dig själv ur säljarens skor, chansen att han sålde just datorn pga detta måste väl ändå anses vara rätt högt, och allt som krävs är att man surfar på internet, eller kollar youtube för att få fram symptomen så ganska omöjligt för honom att inte känt av detta innan.

Edit:

Precis detta problem:
https://www.youtube.com/watch?v=KpPgXYvSys0&feature=youtu.be
Kommer utan tvekan gå på garantin, men utan applecare så kommer det ta flera veckor, och även om de skulle byta ut delar, så är det inte ens säkert att problemet försvinner, enligt de flesta med de problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darwichee:

Ja sätt dig själv ur säljarens skor, chansen att han sålde just datorn pga detta måste väl ändå anses vara rätt högt, och allt som krävs är att man surfar på internet, eller kollar youtube för att få fram symptomen så ganska omöjligt för honom att inte känt av detta innan.

Skulle snarare säga att chansen/risken att han sålde datorn på grund av det är extremt låg.
Han är ändå ursprunglig ägare och hade bara kunnat lämna in datorn och få den fixad utan att betala en enda krona.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av muSashi:

Det jag inte förstår med din berättelse är ovan citat, om du nu visste om att det här felet är vanligt, varför testa du inte datorn noggrant innan du lämnade något som helst omdöme till köparen?
Inte så konstigt om han inte vill ta tillbaks den, när du först tackar för köpet och säger att du är nöjd, och senare nästa dag? ändrar dig helt och nu vill häva köpet.

Säger inte att du ljuger, men försök sätta dig in i säljarens situation, felet kanske inte fanns när han hade datorn och har uppkommit under frakten till dig, eller så märkte han aldrig av det "klickande ljudet".

För att försvara TS, när man köper vad som helst så finns det såklart vanliga fel man letar efter. Klickande ljud från fläkten efter ett tag är inte vanligt, även om jag nu har flera fläktar som har blivit sletna och väsnas rejält vid värme.

I vilket fall när man får en dator som har ett fel så googlar man på det och då kan man hitta att felet är vanligt, samma visa åkte jag på när jag köpte min mycket populära router för 2000kr. Den fick bra betyg överallt, men när jag googlade exakt på min routers problem så var jag inte precis ensam.

Jag tror att felet kan ha uppstått i transport, det handlar väl om fläkten som är dålig monterad och den kan ändras med posten. Om säljaren skulle ha haft felet på datorn så borde säljaren ha lämnat in datorn till Apple för detta och då borde detta vara registerat.
Jag tror inte på hypotesen att säljaren inte vågade lämna in datorn på service, utan det hellre vill bråka med en helt främmande person på tradera. Dessutom förlorade TS ett antal tusen på affären.

*edit*
Alla vettiga märken hade självklart åtgärdat problemet och Apple bör höra till dem.
Jag lyssnade på ett exempel här och en sådan dator går ej arbeta med utan hörselskydd.
https://www.youtube.com/watch?v=JTnQ8-JKRhE

Att säljaren la lågt reservationspris så är det en taktik för att få fler bjudare och i slutändan högre pris. Så det är mycket vanligt att göra så.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

För att försvara TS, när man köper vad som helst så finns det såklart vanliga fel man letar efter. Klickande ljud från fläkten efter ett tag är inte vanligt, även om jag nu har flera fläktar som har blivit sletna och väsnas rejält vid värme.

I vilket fall när man får en dator som har ett fel så googlar man på det och då kan man hitta att felet är vanligt, samma visa åkte jag på när jag köpte min mycket populära router för 2000kr. Den fick bra betyg överallt, men när jag googlade exakt på min routers problem så var jag inte precis ensam.

Jag tror att felet kan ha uppstått i transport, det handlar väl om fläkten som är dålig monterad och den kan ändras med posten. Om säljaren skulle ha haft felet på datorn så borde säljaren ha lämnat in datorn till Apple för detta och då borde detta vara registerat.
Jag tror inte på hypotesen att säljaren inte vågade lämna in datorn på service, utan det hellre vill bråka med en helt främande person på tradera. Dessutom förlorade TS ett antal tusen på affären.

Antar att om jag beskyller Postnord för detta inte skulle leda någonstans pga det höga värdet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Darwichee:

Antar att om jag beskyller Postnord för detta inte skulle leda någonstans pga det höga värdet?

Grundfelet är Apples, de har gjort en för skör konstruktion vid fläkten. Denna kan av sig själv eller en liten stör utlösa missljud. När man skickar varor vid posten så kan man välja att paketera varan bättre.

Jag tror att det i detta fall är lönlöst att klaga på Postnord såvida ingen fysisk åverkan sågs på lådan, däremot kan saker gå sönder vid frakt fast man har varit varsam.
I detta fall så har jag svårt att tro att en säljare av en sådan dyr produkt med garanti kvar, istället för att lämna in varan på service väljer att sälja den och få bråka med en köpare. Men det kanske visar sig att datorn har varit inne på service för just detta och då får säljaren problem att förklara sig.

Permalänk
Medlem

https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/olika-kopsit...
Väldigt tunt med info tyvärr.
Finns däremot ett nummer att ringa för rådgivning, kanske kan vara värt att testa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darwichee:

Vad pratar du om? Skall man behöva testa datorn omgående för problem som många andra KAN råkat ut för? Skall man testa en dator för alla möjliga problem menar du ? Självklart är det ett känt problem, men ytterst få får detta problem av alla som köper sin dator, dessutom så var det mer känt för 2016 modellerna och inte 2017.

Jag lämnade aldrig något omdömen, utan jag skrev till honom att jag fått datorn och att allt såg bra ut. Jag skrev inte heller nästa dag, utan jag skrev någon timme därpå vilket ändå är rimligt. Sedan är detta ett fabriktionsfel och inget fel som kan ha orsakats via yttre åverkan, utan ett fel som följer med datorn sedan dag 1, ingenting som bara dyker upp.

Ja sätt dig själv ur säljarens skor, chansen att han sålde just datorn pga detta måste väl ändå anses vara rätt högt, och allt som krävs är att man surfar på internet, eller kollar youtube för att få fram symptomen så ganska omöjligt för honom att inte känt av detta innan.

Edit:

Precis detta problem:
https://www.youtube.com/watch?v=KpPgXYvSys0&feature=youtu.be
Kommer utan tvekan gå på garantin, men utan applecare så kommer det ta flera veckor, och även om de skulle byta ut delar, så är det inte ens säkert att problemet försvinner, enligt de flesta med de problemet.

Vad i min text läste du om att du måste testa datorn omgående? Trodde det fram gick rätt tydligen men okej, jag menar innan du går och lämnar ett omdöme, så testa produkten grundligt, även om det tar flera dagar, så slipper du sådana här konflikter i fortsättningen.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av muSashi:

Vad i min text läste du om att du måste testa datorn omgående? Trodde det fram gick rätt tydligen men okej, jag menar innan du går och lämnar ett omdöme, så testa produkten grundligt, även om det tar flera dagar, så slipper du sådana här konflikter i fortsättningen.

Vilket omdöme är det du pratar om? det är du som har problem med läsförståelsen. Har aldrig lämnat något omdöme, utan allt jag lämnade var ett meddelande till honom om att jag mottagit allt jag betalat för och att allt såg bra ut hittills,

Mitt problem är ingenting man märker av vid en första test, utan något som framkommer efter någon timmes användande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darwichee:

Vilket omdöme är det du pratar om? det är du som har problem med läsförståelsen. Har aldrig lämnat något omdöme, utan allt jag lämnade var ett meddelande till honom om att jag mottagit allt jag betalat för och att allt såg bra ut hittills,

Mitt problem är ingenting man märker av vid en första test, utan något som framkommer efter någon timmes användande.

Om du i efterhand kontakter säljaren efter affären är klar och skriver att du är nöjd, så är det väl ett form av omdöme? Tror snarare det är du som har problem med läsförståelsen, bara kolla dina tidigare inlägg.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av Darwichee:

Vilket omdöme är det du pratar om? det är du som har problem med läsförståelsen. Har aldrig lämnat något omdöme, utan allt jag lämnade var ett meddelande till honom om att jag mottagit allt jag betalat för och att allt såg bra ut hittills,

Mitt problem är ingenting man märker av vid en första test, utan något som framkommer efter någon timmes användande.

Vad sa butiken idag?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Math-ematics:

Vad sa butiken idag?

Lämnade in den idag. Kommer garanterat gå på garantin, men återstår att se hur lång tid det kommer ta mig för att få den fixad, eftersom flera som lämnat in för samma problem, har fått fler delar utbytta utan att de egentligen löst problemet.

Permalänk
Medlem

Köplagen

Nu ser jag att det har löst sig här, vilken tur. Annars är det Köplagen du skall kolla i när det gäller köp mellan två privatpersoner, i ditt fall skulle paragraf 17-21 vara läsvärda. Samt även 30-41 om det nu är så att det är fel, i juridisk mening, på det du har köpt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kbrandin:

Nu ser jag att det har löst sig här, vilken tur. Annars är det Köplagen du skall kolla i när det gäller köp mellan två privatpersoner, i ditt fall skulle paragraf 17-21 vara läsvärda. Samt även 30-41 om det nu är så att det är fel, i juridisk mening, på det du har köpt.

Tack så mycket,

Har redan hotat med polisanmälan, samt tingsrätten genom en anmälan via kronofogden, men ingenting som tyngde ner honom.

Saken är den att detta är ett garantiärende, detta kommer garanterat gå på garantin, men jag betalade inte så mycket pengar för en dator som har fel, och sedan skall jag se till och få den fixad också. Inte ens säkert att de kommer lösa felet på första försöket då många andra inte fått sina fel ordnade förrän andra eller tredje försöket. Han sa ifrån sig all ansvar.

Jag har själv 400+ omdömen på tradera, och råkat ut för detta flertal gånger som säljare, och aldrig någonsin har jag bara skyllt på posten och sagt ifrån mig all ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darwichee:

Tack så mycket,

Har redan hotat med polisanmälan, samt tingsrätten genom en anmälan via kronofogden, men ingenting som tyngde ner honom.

Saken är den att detta är ett garantiärende, detta kommer garanterat gå på garantin, men jag betalade inte så mycket pengar för en dator som har fel, och sedan skall jag se till och få den fixad också. Inte ens säkert att de kommer lösa felet på första försöket då många andra inte fått sina fel ordnade förrän andra eller tredje försöket. Han sa ifrån sig all ansvar.

Jag har själv 400+ omdömen på tradera, och råkat ut för detta flertal gånger som säljare, och aldrig någonsin har jag bara skyllt på posten och sagt ifrån mig all ansvar.

Bara det att du gnäller på "det kommer gå på garantin men det är inte ens säkert att det blir fixat" gör att jag får en bild av att du är en gnällfia, tyvärr. Att du sedan går och börjar hota med polisanmälan, tingsrätten och kronofogden gör det hela ännu mer befängt.

Skicka in den på garantin och se om det löser sig, löser det sig inte, kan du ta det vidare.
I övrigt så kommer troligtvis varken polis, tingsrätt eller kronofogden bry sig speciellt mycket.

Permalänk
Medlem

@Darwichee: Jag tror att om det löser sig med garantiåtgärden så är det enklaste att släppa det hela. Annars är det ett förenklat tvistemål i tingsrätt som jag skulle tro är aktuellt, även ett sådant fall kan mycket väl komma att kosta mer än du betalat för datorn fast att du bara står för dina egna rättegångskostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darwichee:

Tack så mycket,

Har redan hotat med polisanmälan, samt tingsrätten genom en anmälan via kronofogden, men ingenting som tyngde ner honom.

Saken är den att detta är ett garantiärende, detta kommer garanterat gå på garantin, men jag betalade inte så mycket pengar för en dator som har fel, och sedan skall jag se till och få den fixad också. Inte ens säkert att de kommer lösa felet på första försöket då många andra inte fått sina fel ordnade förrän andra eller tredje försöket. Han sa ifrån sig all ansvar.

Jag har själv 400+ omdömen på tradera, och råkat ut för detta flertal gånger som säljare, och aldrig någonsin har jag bara skyllt på posten och sagt ifrån mig all ansvar.

Bra att säljaren stod på sig och han agerar helt rätt i den här situationen. Aldrig att jag skulle vilja göra en affär eller vara hjälpsam med någon, som det första dom gör är att hota med polisanmälan samt tingsrätt samt kronofogden, på ett så litet fel som det här, som kan ha uppkommit under frakten, eller som originalköparen själv aldrig märkte av. Det går även på garantin ändå har du mage att hota säljaren.

Har du samma användarnamn här som på Tradera?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

@Darwichee
Du har faktiskt en fördel här.
Om datorn inte blir lagad inom 3 reparationsförsök så har du rätt till en helt NY dator eller pengar tillbaka. Om du får pengarna tillbaka gör du alltså en vinst på över 10.000kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

@Darwichee
Du har faktiskt en fördel här.
Om datorn inte blir lagad inom 3 reparationsförsök så har du rätt till en helt NY dator eller pengar tillbaka. Om du får pengarna tillbaka gör du alltså en vinst på över 10.000kr.

Det åtagandet gäller väl tekniskt sett inte mellan honom och affären eftersom affären aldrig ingått något avtal med honom?

I övrigt verkar han vara en rätt lustig prick som börjar springa efter kronkalle det första han gör i ett sånt här läge. Därtill konspirationsteorier om att "han måste ha vetat eftersom priset", vilket tydligen också alla andra köpare ska ha vetat eftersom ingen annan budade.

Permalänk

Är det verkligen jobbigt när du hör ett ljud som klickar ibland? sluta grina

Permalänk
Vive la liberté!
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Antonheeh:

Är det verkligen jobbigt när du hör ett ljud som klickar ibland? sluta grina

Såklart det är störande speciellt på en dator för 22 000kr, där det mesta av pengarna går till att få en preniumprodukt
https://www.youtube.com/watch?v=JTnQ8-JKRhE (exempel på hur det kan låta)

Det är lite som denna person vars Mecerdes CLS gnisslade, hade det varit en gammal rostig 740 så kunde folk acceptera det, men betalar man för prenium vill man inte ha en produkt där folk i omgivningen stör sig på sin produkt och mer eller mindre ber en att ta den till ett annat rum.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1447782-mercedes-borde...

Permalänk
Medlem

Otroligt att du ger ifrån dig detta oväsen för något så oväsentligt som ett klickade ljud som uppstår vad jag förstår runt varje timme. Hota med en polisanmälen och göra detta till ett rättsfall när säljaren gjort sitt. Produkten var levererad till dig i ett funktionellt och estetiskt tillfredsställande skick, dvs vad som kan anses som nyskick, precis vad säljaren uppgav.

Om denna produkt nu lider av ett fabrikatsfel som säljaren inte led av eller över huvud taget märkte av har säljaren definitivt inte gjort något fel. Speciellt efter när du tidigare bekräftat att du var nöjd med varan du tog emot. Hur vet han vad DU har gjort med datorn över 24 timmar efter din bekräftelse? Pillat isär datorn och bytt ut mot andra defekta delar av identiskt modell för att gratis reparera en egen vara eller sälja delar vidare? Detta bland många andra möjligheter.

Du har avtalet att köpa säljarens vara genom att bjuda via Tradera, du har betalat för din vara, du har fått din vara och i med detta har säljaren övergivit alla sina rättigheter och skyldigheter till nu DIN vara. DU har identifierat ett fel som nu går igenom ett garantiärende och som tyligen skall vara ett vanligt problem. Med största sannorlikhet kommer ditt garantiärende bli genomfört och lyckat. End of story, inte fan skall du trakassera säljaren vidare för ett problem med din produkt.

Dessutom, eftersom detta är ett köp mellan privatpersoner är det DITT ansvar att inspektera varor du köper, inte för säljaren att bevisa varan felfri. Dock osäker vilka delar av köplagen för privatpersoner eller konsumentköplagen kan tillämpas då detta gjordes genom Tradera och via distans. Inte koll på vilka vilkor Tradera använder sig av.

PS: Har sedan 2012 ägt en hårddisk i min PC som snabbt klickar till varje timme på samma sätt du beskriver. Också ett vanligt problem från Seagate läste jag. Ska jag polisanmäla Inet tycker du för att jag fick en produkt som låter lite men annars fungerar som en hårddisk skall?

Skulle tippa på att ditt klickproblem kommer från datorns hårddisk, lätt att byta ut genom garantiärende...

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Otroligt att du ger ifrån dig detta oväsen för något så oväsentligt som ett klickade ljud som uppstår vad jag förstår runt varje timme. Hota med en polisanmälen och göra detta till ett rättsfall när säljaren gjort sitt. Produkten var levererad till dig i ett funktionellt och estetiskt tillfredsställande skick, dvs vad som kan anses som nyskick, precis vad säljaren uppgav.

Om denna produkt nu lider av ett fabrikatsfel som säljaren inte led av eller över huvud taget märkte av har säljaren definitivt inte gjort något fel. Speciellt efter när du tidigare bekräftat att du var nöjd med varan du tog emot. Hur vet han vad DU har gjort med datorn över 24 timmar efter din bekräftelse? Pillat isär datorn och bytt ut mot andra defekta delar av identiskt modell för att gratis reparera en egen vara eller sälja delar vidare? Detta bland många andra möjligheter.

Du har avtalet att köpa säljarens vara genom att bjuda via Tradera, du har betalat för din vara, du har fått din vara och i med detta har säljaren övergivit alla sina rättigheter och skyldigheter till nu DIN vara. DU har identifierat ett fel som nu går igenom ett garantiärende och som tyligen skall vara ett vanligt problem. Med största sannorlikhet kommer ditt garantiärende bli genomfört och lyckat. End of story, inte fan skall du trakassera säljaren vidare för ett problem med din produkt.

Dessutom, eftersom detta är ett köp mellan privatpersoner är det DITT ansvar att inspektera varor du köper, inte för säljaren att bevisa varan felfri. Dock osäker vilka delar av köplagen för privatpersoner eller konsumentköplagen kan tillämpas då detta gjordes genom Tradera och via distans. Inte koll på vilka vilkor Tradera använder sig av.

PS: Har sedan 2012 ägt en hårddisk i min PC som snabbt klickar till varje timme på samma sätt du beskriver. Också ett vanligt problem från Seagate läste jag. Ska jag polisanmäla Inet tycker du för att jag fick en produkt som låter lite men annars fungerar som en hårddisk skall?

Skulle tippa på att ditt klickproblem kommer från datorns hårddisk, lätt att byta ut genom garantiärende...

Håller med i alla punkter..

Detta verkar handla om en jobbig köpare helt enkelt. Inte undra på att folk slutar med att sälja på trader/blocket ibland just pga det är inte värt problemet med tanke på dagens människor!