Permalänk

Flimmer / Kraschar

Hej,

Jag har haft problem med min dator nu i ca ett års tid. Efter att verkligen ha tröttnat på felet går jag hit till Er som kan något!
Spec
AMD FX-6350 Black Edition, Socket-AM3+
Gigabyte GA-970A-D3P, Socket-AM3+
XFX Radeon HD 7950 3GB GDDR5
Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB
Cooler Master B500, 500W PSU

Bildskärm : MW201 Asus

En ganska gammal dator ja...

Bild

Jag skulle säga att denna bild förklarar mitt problem ganska bra.
Dethär uppkommer när jag spelar på min dator. Slösurf och youtube fungerar klockrent.
Senaste året har bara BF1 varit ett problem då jag anar att jag ligger på gränsen vad som krävs. Spelat cs:go utan problem tills nu på senare tid då i vissa fall jag kan spela i timmar utan problem. Men ibland så går det inte ens 10 min innan det börjar att flimmra. Pubg lika så. Men tex wow fungerar utan problem. (Kör lägsta grafik på alla dessa spel ifall det nu är problemet)

I början fattade jag inte alls vad som hände när problemet uppstod vilket då ledde till att min dator kraschade för den hängde sig o man fick bluescreen ibland. Men har på senare tid märkt att om det börjar att småflimmra lite så kan man rycka lite i PCI-E kablarna som går in i grafikkortet så kan det lösa problemet, Man kan även skapa problemet att göra precis lika dant. Är man för långsam ner och att dra i kablarna så låser sig datorn och man kör ljudet upprepa sig snabbt eller långsamt, dock har jag inte fått bluescreen på väldigt länge utan det är bara hålla in knappen för att stänga av datorn o börja om.

Hört både att grafikkortet kan vara för varmt till det lilla batteriet på moderkortet är trasigt, men varför fungerar det då ibland att spela i 3-4 timmar utan problem?

Använder en VGA kabel in i skärmen och en VGA till DVI adapter in i datorn.
Har provat med HDMI till HDMI vilket inte hjälper.
Har inte möjlighet att prova någon annans grafikkort då dom är livrädda för min dator vilket jag förstår

Jag tackar för all hjälp och ideer jag kan få för att lösa detta problemt

MVH
Colle

Permalänk
Bildexpert 📺

@Candycolle: På din beskrivning låter det främst som att du har ett problem med grafikkortet, inte med skärmen. Samtidigt sitter du med en skärm som verkar vara en TN-panel från 2007? Så där behöver du nog lite mer uteslutningsmetod att antingen testa en annan skärm eller flytta skärmen till en annan dator.

Permalänk
Medlem

Ser ut som artefakter troligen grafikkortet som gett upp. Uteslutningsmetod med skärm skulle det visa sig att kortet är boven kan man prova att baka det.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Candycolle: På din beskrivning låter det främst som att du har ett problem med grafikkortet, inte med skärmen. Samtidigt sitter du med en skärm som verkar vara en TN-panel från 2007? Så där behöver du nog lite mer uteslutningsmetod att antingen testa en annan skärm eller flytta skärmen till en annan dator.

Tack för svar. Ja skärmen är gammal. Men har provat köra via HDMI till min tv och får samma problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Candycolle:

Tack för svar. Ja skärmen är gammal. Men har provat köra via HDMI till min tv och får samma problem.

Då är det grafikkort/dator som behöver lite kärlek!