Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tycker ändå att det här är ett skapligt pris.
https://www.komplett.se/product/950004/datorutrustning/pc-kom...
Inte 4000 kr som de var nere på ett tag men inte långt över.

Absolut, men de är inte i lager och inget datum spikat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ecki:

Absolut, men de är inte i lager och inget datum spikat.

Skickades från m.sweclockers.com

Släng upp en beställning, så handlar du i kö, dyker något bättre upp, är det bara att avbeställa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Reddit kanske inte är bästa källan men Asus RX Vega 64 är listad på några norska sidor med tillgänglighet från 7 dec.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/7g7sta/asus_strix_rx_ve...

Soon™

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 - AMD Ryzen 5 7600X - Noctua NH-D15 - Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz - PowerColor Radeon RX 7800 XT - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - Samsung Odyssey G5 27´ - Hyper X Cloud II

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bläjd:

Reddit kanske inte är bästa källan men Asus RX Vega 64 är listad på några norska sidor med tillgänglighet från 7 dec.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/7g7sta/asus_strix_rx_ve...

Soon™

Skickades från m.sweclockers.com

Dreggel, inte en sekund för tidigt!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Jag är inte helt insatt men på referens korten finns det väl lägen för dubbla bios och du kan slänga in en 64 bios på ett 56 kort ? Är det möjligt göra likadant på korten som har custom coolers ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 - AMD Ryzen 5 7600X - Noctua NH-D15 - Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz - PowerColor Radeon RX 7800 XT - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - Samsung Odyssey G5 27´ - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

Jag är inte helt insatt men på referens korten finns det väl lägen för dubbla bios och du kan slänga in en 64 bios på ett 56 kort ? Är det möjligt göra likadant på korten som har custom coolers ?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja om tillverkaren väljer att köra på dual bios. Av de tidiga recensionerna av Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming i höstas att döma så har iaf den dual bios.

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Om man söker "RX Vega" på Reddit så har det poppat upp ganska mycket nytt under senaste dygnet. Nåt test, releasedatum etc etc. Har inte läst igenom ordentligt men fick se nåt om ett msrp pris på Powercolors 64 som skulle hamna på nätta 599 dollares...den som lever får se

Soon™

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 - AMD Ryzen 5 7600X - Noctua NH-D15 - Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz - PowerColor Radeon RX 7800 XT - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - Samsung Odyssey G5 27´ - Hyper X Cloud II

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bläjd:

Om man söker "RX Vega" på Reddit så har det poppat upp ganska mycket nytt under senaste dygnet. Nåt test, releasedatum etc etc. Har inte läst igenom ordentligt men fick se nåt om ett msrp pris på Powercolors 64 som skulle hamna på nätta 599 dollares...den som lever får se

Soon™

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är följande och kommer inte ändras, för varm och drar ström i mängder
Jag drar mig för att ens fundera på ett vega kort pga kortet helt enkelt inte håller måttet med 337w!!

https://www.computerbase.de/2017-11/powercolor-radeon-rx-vega...

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Flopper:

Problemet är följande och kommer inte ändras, för varm och drar ström i mängder
Jag drar mig för att ens fundera på ett vega kort pga kortet helt enkelt inte håller måttet med 337w!!

https://pbs.twimg.com/media/DPzUZ9zWkAEOtei.jpg

https://www.computerbase.de/2017-11/powercolor-radeon-rx-vega...

337W gäller ett överklockat kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen så kommer komplett få leveranser av RX Vega 56 referens kort i närtid eftersom man under förmiddagen "saltat" priserna 700-1000 kr utan att ens ha dom i lager...suck...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 - AMD Ryzen 5 7600X - Noctua NH-D15 - Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz - PowerColor Radeon RX 7800 XT - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - Samsung Odyssey G5 27´ - Hyper X Cloud II

Permalänk
Hjälpsam

Test av PowerCooler Vega, BIOS har tre lägen standard överclock och tyst.
Det tysta läget imponerar.
https://www.computerbase.de/2017-11/powercolor-radeon-rx-vega...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bläjd:

Uppenbarligen så kommer komplett få leveranser av RX Vega 56 referens kort i närtid eftersom man under förmiddagen "saltat" priserna 700-1000 kr utan att ens ha dom i lager...suck...

Skickades från m.sweclockers.com

Dem har tagit en badkar salt.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Är detta julklappen som vi Veganer har väntat på

Introducing Radeon Software Adrenalin Edition
http://links.em.experience.amd.com/servlet/MailView?ms=MzE5NT...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Är detta julklappen som vi Veganer har väntat på

Introducing Radeon Software Adrenalin Edition
http://links.em.experience.amd.com/servlet/MailView?ms=MzE5NT...

Låt oss hoppas

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nå? Hur snabbt är det? Vad kommer de fram till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nå? Hur snabbt är det? Vad kommer de fram till?

Ja en snabb sammanfattning får la bli: Att vattenkyla Vega 64 blir bättre. Men frågan om det är värt 1080ti kostnad mot 1080 prestanda...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 - AMD Ryzen 5 7600X - Noctua NH-D15 - Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz - PowerColor Radeon RX 7800 XT - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - Samsung Odyssey G5 27´ - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem

Någon annan som sett detta, från www.hardforum.com från en användare som heter _mockingbird som säger att han har en kontakt inom AMD

AMD plans to release Vega refresh in 2018.
Vega refresh will come enabled with features such as primitive shaders and tile-based rasterization that AMD wasn't able to get working with the initial Vega's release.
There will also be other features that AMD will tout as new, but are features that AMD wasn't able to get working with Vega's initial release.
In other words, Vega refresh will be what Vega was supposed to be.
Now, if you are a current Vega owner, don't get too excited because these features will require new hardware.
I hate to tell you, but you bought a alpha product and no magical drivers can fix that.

I know someone inside RTG.
He has an ax to grind with Raja.
He is also claiming that he is instrumental in dislodging Raja.
The last part, I am not sure how true that is.

From what I understand, there is a big disjoint between the hardware team and the drivers team.
Basically, what happens is that one the hardware gets done, the hardware team washes its hand and dumps the responsibility on the drivers team.
And of cause, the drivers team is the one that gets blame for bugs, things not working, etc.
It become the drivers team's fault that features whatever are not working.

The hardware is done: it just doesn't work as intended.
Ideally, after the drivers' team found issues with the hardware, the hardware's team would then make another hardware revision and sent it to the drivers' team.
Because Vega is already late, Raja basically made the decision to release hardware as-is and make the drivers' team workaround the quirks in the hardware.
As for the source, not only does he have to make workarounds for the quirks, he then get blamed when features don't work.

So, this is a bit of conjecture on my part (because my source would neither confirm or deny it), but from what I infer, Vega refresh is not so much about battling for supremacy with Nvidia.
Rather, there is a concern that AMD would be pushed out of the market with NVIDIA's Volta launch (esp. considering how much it actually costs to produce Vega).
Vega's successor won't be completed in time, so Vega's refresh is what AMD is stuck with.

So, one thing I want to clarify here.
At least one feature (specifically, tile-based rasterization) actually works on the current hardware.
By that, I mean, that the feature can be turned on and it can be verified that the feature actually works.
The problem is that performance gain has been minimal, and in some cases, performance actually regresses.
So, I guess, it's not technically "broken and unfixable" in the way you've defined it.

One of the biggest contribution that Lisa Su has made recently is to bring "regular order" to RTG.
In other words, she basically killed the hype train.
No more memes like "Poor Volta"
Everyone is suppose to STFU and work quietly.
They are not going to talk about performance until they are certain they can deliver.

Skulle vara intressant att göra hur snacket går på RTG.

Källa: https://hardforum.com/threads/amd-plans-to-release-vega-refre...

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av IcedEarth:

Någon annan som sett detta, från www.hardforum.com från en användare som heter _mockingbird som säger att han har en kontakt inom AMD

AMD plans to release Vega refresh in 2018.
Vega refresh will come enabled with features such as primitive shaders and tile-based rasterization that AMD wasn't able to get working with the initial Vega's release.
There will also be other features that AMD will tout as new, but are features that AMD wasn't able to get working with Vega's initial release.
In other words, Vega refresh will be what Vega was supposed to be.
Now, if you are a current Vega owner, don't get too excited because these features will require new hardware.
I hate to tell you, but you bought a alpha product and no magical drivers can fix that.

I know someone inside RTG.
He has an ax to grind with Raja.
He is also claiming that he is instrumental in dislodging Raja.
The last part, I am not sure how true that is.

From what I understand, there is a big disjoint between the hardware team and the drivers team.
Basically, what happens is that one the hardware gets done, the hardware team washes its hand and dumps the responsibility on the drivers team.
And of cause, the drivers team is the one that gets blame for bugs, things not working, etc.
It become the drivers team's fault that features whatever are not working.

The hardware is done: it just doesn't work as intended.
Ideally, after the drivers' team found issues with the hardware, the hardware's team would then make another hardware revision and sent it to the drivers' team.
Because Vega is already late, Raja basically made the decision to release hardware as-is and make the drivers' team workaround the quirks in the hardware.
As for the source, not only does he have to make workarounds for the quirks, he then get blamed when features don't work.

So, this is a bit of conjecture on my part (because my source would neither confirm or deny it), but from what I infer, Vega refresh is not so much about battling for supremacy with Nvidia.
Rather, there is a concern that AMD would be pushed out of the market with NVIDIA's Volta launch (esp. considering how much it actually costs to produce Vega).
Vega's successor won't be completed in time, so Vega's refresh is what AMD is stuck with.

So, one thing I want to clarify here.
At least one feature (specifically, tile-based rasterization) actually works on the current hardware.
By that, I mean, that the feature can be turned on and it can be verified that the feature actually works.
The problem is that performance gain has been minimal, and in some cases, performance actually regresses.
So, I guess, it's not technically "broken and unfixable" in the way you've defined it.

One of the biggest contribution that Lisa Su has made recently is to bring "regular order" to RTG.
In other words, she basically killed the hype train.
No more memes like "Poor Volta"
Everyone is suppose to STFU and work quietly.
They are not going to talk about performance until they are certain they can deliver.

Skulle vara intressant att göra hur snacket går på RTG.

Källa: https://hardforum.com/threads/amd-plans-to-release-vega-refre...

hm.. om det är sant betyder det också att raven Ridge och vega 28/32 får samma uppdaterade arkitetur?

Permalänk
Medlem

@IcedEarth: Det jag har läst mig till och antar är att första tanken med Vega var att alla spel skulle automagiskt kunna använda sig utav vissa tekniker som DSBR och prim.shaders via AMDs drivrutiner.
Nu verkar det så att det fungerar typ så med DSBR för att spara ner bandbredden men att prim.shaders inte gör riktigt dessa vinster "automatiskt", fungerar gör det men det ger inte den prestanda som eftersöks.
För att kunna använda dessa funktioner bättre så behöver spelutvecklarna pilla lite på motorn själva verkar det som.

Hur som så antar jag spel som baseras på ID Tech 6 motorn som kör med Vulkan (doom & wolfenstein) och t.ex. sniper elite 4 är spel där utvecklarna har lagt lite extra utvecklingstid på både mot AMD och Nvidia hårdvara, inte bara nvidia.
Samt så får vi se om detta antagande stämmer när Bethesda spelen som under kommande år kommer, vilket skall ha lagt utvecklingstid för AMD hårdvara (Cpu och GPU), kan utnyttja dagens Vega helt enkelt.

TL;DR: Vega refresh (igen så antar jag) kommer fungera bättre initialt medan dagens Vega behöver mer kärlek för att kunna växa, vilket styrs lite mer av spelutvecklarna än av AMD drivrutins-team.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

Ja en snabb sammanfattning får la bli: Att vattenkyla Vega 64 blir bättre. Men frågan om det är värt 1080ti kostnad mot 1080 prestanda...

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för sammanfattningen till en som inte alltid har möjlighet att se youtubeklipp. (y)
Men som väntat då. Det går att få upp prestandan på Vega med ordentliga doningar, men är generellt sett mer värt att ge den behandlingen till nVidia-kort. Tyvärr verkar det bli saftiga prislappar på partnertillverkade Vega-kort också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IcedEarth:

Någon annan som sett detta, från www.hardforum.com från en användare som heter _mockingbird som säger att han har en kontakt inom AMD

AMD plans to release Vega refresh in 2018.
Vega refresh will come enabled with features such as primitive shaders and tile-based rasterization that AMD wasn't able to get working with the initial Vega's release.
There will also be other features that AMD will tout as new, but are features that AMD wasn't able to get working with Vega's initial release.
In other words, Vega refresh will be what Vega was supposed to be.
Now, if you are a current Vega owner, don't get too excited because these features will require new hardware.
I hate to tell you, but you bought a alpha product and no magical drivers can fix that.

I know someone inside RTG.
He has an ax to grind with Raja.
He is also claiming that he is instrumental in dislodging Raja.
The last part, I am not sure how true that is.

From what I understand, there is a big disjoint between the hardware team and the drivers team.
Basically, what happens is that one the hardware gets done, the hardware team washes its hand and dumps the responsibility on the drivers team.
And of cause, the drivers team is the one that gets blame for bugs, things not working, etc.
It become the drivers team's fault that features whatever are not working.

The hardware is done: it just doesn't work as intended.
Ideally, after the drivers' team found issues with the hardware, the hardware's team would then make another hardware revision and sent it to the drivers' team.
Because Vega is already late, Raja basically made the decision to release hardware as-is and make the drivers' team workaround the quirks in the hardware.
As for the source, not only does he have to make workarounds for the quirks, he then get blamed when features don't work.

So, this is a bit of conjecture on my part (because my source would neither confirm or deny it), but from what I infer, Vega refresh is not so much about battling for supremacy with Nvidia.
Rather, there is a concern that AMD would be pushed out of the market with NVIDIA's Volta launch (esp. considering how much it actually costs to produce Vega).
Vega's successor won't be completed in time, so Vega's refresh is what AMD is stuck with.

So, one thing I want to clarify here.
At least one feature (specifically, tile-based rasterization) actually works on the current hardware.
By that, I mean, that the feature can be turned on and it can be verified that the feature actually works.
The problem is that performance gain has been minimal, and in some cases, performance actually regresses.
So, I guess, it's not technically "broken and unfixable" in the way you've defined it.

One of the biggest contribution that Lisa Su has made recently is to bring "regular order" to RTG.
In other words, she basically killed the hype train.
No more memes like "Poor Volta"
Everyone is suppose to STFU and work quietly.
They are not going to talk about performance until they are certain they can deliver.

Skulle vara intressant att göra hur snacket går på RTG.

Källa: https://hardforum.com/threads/amd-plans-to-release-vega-refre...

Stämmer detta så är det riktigt illa, alltså de har sålt en produkt som inte kan leverera det som det påstods göra.
Jag hoppas att detta inte är sant, är själv en Vega ägare.
Skulle det vara sant då är Amd på riktigt hal is med sin trovärdighet, och Poor Volta blir en Poor Vega Mega.
Sedan finns alltid risken att de blir stämda i US of A .
Detta kommer bara att spela Nvidia rätt i deras famn

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Stämmer detta så är det riktigt illa, alltså de har sålt en produkt som inte kan leverera det som det påstods göra.
Jag hoppas att detta inte är sant, är själv en Vega ägare.
Skulle det vara sant då är Amd på riktigt hal is med sin trovärdighet, och Poor Volta blir en Poor Vega Mega.
Sedan finns alltid risken att de blir stämda i US of A .
Detta kommer bara att spela Nvidia rätt i deras famn

Om jag kunde göra femtrippla facepalms om detta stämmer, hur kan man knulla upp det till denna grad när det är väldigt viktigt att inte tappa bollen just nu och många ögon är riktade mot dom?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Avstängd

har funderat på att sälja mitt vega 64 innan Vega Refresh 2018 och gå tillbaka till mitt 7970 i några månader.

inte som att mitt 7970 har problem att driva alla spelen som finns, bara ställa ner till medium/high settings.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Stämmer detta så är det riktigt illa, alltså de har sålt en produkt som inte kan leverera det som det påstods göra.
Jag hoppas att detta inte är sant, är själv en Vega ägare.
Skulle det vara sant då är Amd på riktigt hal is med sin trovärdighet, och Poor Volta blir en Poor Vega Mega.
Sedan finns alltid risken att de blir stämda i US of A .
Detta kommer bara att spela Nvidia rätt i deras famn

Skrivet av Bewise:

Om jag kunde göra femtrippla facepalms om detta stämmer, hur kan man knulla upp det till denna grad när det är väldigt viktigt att inte tappa bollen just nu och många ögon är riktade mot dom?

Skickades från m.sweclockers.com

Alltså, frågan är inte om något som är trasigt. Klart att kretsen är havererad, det är ju inget att vara förvånad över. Det som varit och är öppet för diskussion är väl mer exakt vad som är trasigt. Ser man till antalet transistorer och tillverkningsteknik så underpresterar ju Vega något katastrofalt. Att något är trasigt syns lång väg. Gamla Fury X med mycket färre transistorer skulle ju inte prestera så mycket sämre på 14nm om det innebar 100-200MHz extra, till långt lägre effekt dessutom. 28nm till 14nm FinFET är ju inget litet steg direkt.

Permalänk
Medlem

Om det stämmer så hade @Aleshi (?) rätt trots att han fick en hel del mothugg från folk som hävdade motsatsen.

På sätt och vis hoppas jag att personen har rätt, det innebär att nästa kort kommer eller i alla fall borde vara en hel del bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

@ClintBeastwood: jo verkligen, om inte den stora December uppdatering innebär ett prestanda lyft för vega och en aktivering/optimering av olika funktioner så blir nog vega refresh en Fermi refresh.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@IcedEarth: Låter för mycket skitsnack. Och utifrån vad jag sett så verkar denna "Refresh" endast vara desktop Raven ridge. Dvs det kommer inte vara en refresh till den iteration som redan släppts. Sen att man ändrar i arkitekturen på ett halv år tror jag är rena skitsnacken. Om man lanserar en refresh så innebär det en refresh på en nuvarande aritektur inget företag sitter och slösar pengar på 2 spår på en och samma vara speciellt AMD som inte direkt har ekonomin i sina händer. Ett tydligt exempel är Zen --> Zen+ (Pinnicale ridge), de kommer fortfarande vara baserat på Summit ridge men endast ha en IPC ökning och ev klockas bättre.

Jag är otrolig mer skeptisk till denna information för just utifrån ingenjör perspektivet så känns detta inte rimligt.

Dessutom en anledning till just varför Tile based rasterization är avstängt just nu tippar jag även på att i grunden så la AMD ansvaret på speltillverkarna till att koda till just den funktionen. Men när de sedan insåg mitt på vägen att det inte kommer hålla för vilket företag vill sätta ner tid utan att få extra betalt med tanke på att AMD inte besitter den ekonomin så tänkte de mer att de stänger av den funktionen och programmerar den sen så att det funkar för alla spel. Har en källa på detta med en Tweet från en programmerar från AMD men har det inte på raka armen. Detta är anledningen till varför man får sämre prestanda med funktionen är på, den är ju inte programmerad korrekt så det är klart att den kommer tanka prestanda.

De här är inget nytt från AMD, de har alltid försökt pusha Dx12 Vulkan för då kommer ansvaret ligga på speltillverkaren.

Permalänk
Medlem

@Aleshi: Kretsen är inte "havererad" utan de här är bara det maximala av vad GCN kan klara av. Både Fury och Vega visar att det räcker inte med att stoppa in mer hårdvara och anta att det kommer räcka. AMD måste förbättra supporten hos spelföretag, bara att kolla på Vega hos Wolfenstein till exempel. De måste få mer inflytande men det går ju inte så bra när du har Nvidia som kan bokstavligen kasta pengar på vad som för att fixa problemet. Inget speltillverkare kommer kalla på AMD när de kan få gratis ingenjörer från Nvidia med att implementera deras funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Om det stämmer så hade @Aleshi (?) rätt trots att han fick en hel del mothugg från folk som hävdade motsatsen.

På sätt och vis hoppas jag att personen har rätt, det innebär att nästa kort kommer eller i alla fall borde vara en hel del bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja en trasig krets går att laga. Är allt helt och det är meningen att det ska vara så här dåligt så är det stora problem. Så vi kan ju hoppas på att de kan fixa det.

Skrivet av Teicaus:

@IcedEarth: Låter för mycket skitsnack. Och utifrån vad jag sett så verkar denna "Refresh" endast vara desktop Raven ridge. Dvs det kommer inte vara en refresh till den iteration som redan släppts. Sen att man ändrar i arkitekturen på ett halv år tror jag är rena skitsnacken. Om man lanserar en refresh så innebär det en refresh på en nuvarande aritektur inget företag sitter och slösar pengar på 2 spår på en och samma vara speciellt AMD som inte direkt har ekonomin i sina händer. Ett tydligt exempel är Zen --> Zen+ (Pinnicale ridge), de kommer fortfarande vara baserat på Summit ridge men endast ha en IPC ökning och ev klockas bättre.

Jag är otrolig mer skeptisk till denna information för just utifrån ingenjör perspektivet så känns detta inte rimligt.

Dessutom en anledning till just varför Tile based rasterization är avstängt just nu tippar jag även på att i grunden så la AMD ansvaret på speltillverkarna till att koda till just den funktionen. Men när de sedan insåg mitt på vägen att det inte kommer hålla för vilket företag vill sätta ner tid utan att få extra betalt med tanke på att AMD inte besitter den ekonomin så tänkte de mer att de stänger av den funktionen och programmerar den sen så att det funkar för alla spel. Har en källa på detta med en Tweet från en programmerar från AMD men har det inte på raka armen. Detta är anledningen till varför man får sämre prestanda med funktionen är på, den är ju inte programmerad korrekt så det är klart att den kommer tanka prestanda.

De här är inget nytt från AMD, de har alltid försökt pusha Dx12 Vulkan för då kommer ansvaret ligga på speltillverkaren.

Du är motsägelsefull, en refresh med buggfixar av trasiga funktioner kan inte komma redan säger du, det kräver en ny arkitektur, men du tror att Pinnacle Ridge som bara är en krympning ska ha IPC-förbättringar? Det är inte så det funkar.
För det första, det krävs inte en ny arkitektur för att laga trasiga funktioner. Beroende på när de upptäckt det så kan det komma ganska snart efter första släppet. De har ju haft Vega kretsar i långt över ett år så de har haft gott om tid att hitta fel och reparera dem. Se t.ex. GTX 580 vs. GTX 480 för tidigare exempel på just detta, ett annat exempel är Phenom med stepping B2 och B3 där den reparerade kretsen kom 4 månader senare, trots att buggen upptäcktes mycket sent. Med TLB-buggen fixad ökade IPC och frekvens då man kunde dumpa workaround-lösningen.

Sedan då Pinnacle Ridge. Det är bara en nodkrympning. Det ger inte högre IPC. Det om något kräver ju en omdesign.

Skrivet av Teicaus:

@Aleshi: Kretsen är inte "havererad" utan de här är bara det maximala av vad GCN kan klara av. Både Fury och Vega visar att det räcker inte med att stoppa in mer hårdvara och anta att det kommer räcka. AMD måste förbättra supporten hos spelföretag, bara att kolla på Vega hos Wolfenstein till exempel. De måste få mer inflytande men det går ju inte så bra när du har Nvidia som kan bokstavligen kasta pengar på vad som för att fixa problemet. Inget speltillverkare kommer kalla på AMD när de kan få gratis ingenjörer från Nvidia med att implementera deras funktioner.

Det där är nonsens. Självklart går att göra mycket snabbare kort på GCN. Hur skulle det rent tekniskt gå till när GCN som arkiteltur inte kan bli snabbare hade du tänkt? Anledningen till att Vega inte presterar bättre är att de inte stoppat in fler beräkningsenheter. Fortfarande samma antal shaders, ROPs och TMUs. Det de kastat transistorer på är ju till stor del ny teknik, som inte fungerar då "IPC" inte ökat. De har pratat om massa teoretiska förbättringar som skulle öka effektiviteten. Men det faktum att "IPC" är densamma visar att de inte fungerar.
Och angående mjukvarustödet. AMD har till skillnad från nVidia hårdvaruscheduler. Det gör att det är ganska begränsade möjligheter att lösa effektivitetsproblem med mjukvara. Det är därför AMD måste krångla mycket mer med drivrutinsprofiler anpassade specifikt för varje spel för att kunna komma till sin rätt.