Annullerad order på webhallen vs köplagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Jag syftades på ARN:s inlägg om att det normalt borde vara bindande avtal med beställningsbekräftelsen. Men att säljaren har lagt in klausul i avtalet som avtalade bort den biten.

Nja, säljaren hade inte avtalat bort något, utan definierat vad som var en accept (dvs när dom skickar ut en orderbekräftelse). Man kan liksom inte avtala bort accepten.

Skrivet av Pake:

Blir självklart fel när de tar betalt i förväg. Har dock sett folk som blivit sura när pengarna inte dras direkt och eventuellt blir problem när företaget väl ska dra pengarna. Omöjligt att göra alla glada.

Dom ska ju aldrig dra pengar i förväg. Om det handlar om några dagar så kan dom ju faktiskt reservera pengarna och sen dra dom när sakerna skickas.

Personligen tycker jag att denna handlare har lite oklara avtalsvillkor, speciellt:

När du gör en beställning i vår webbutik sänder våra system automatiskt ut en beställningsbekräftelse till din e-post. När vi har kontrollerat att alla dina varor finns, har rätt färg och storlek, är hela och rena samt har rätt pris så skickar vi en orderbekräftelse som bekräftar din beställning. Det är i samband med att vi skickar produkterna till dig som du också får ditt kvitto i din försändelse. Läs noga igenom orderbekräftelsen när du mottagit den, och undersök om orderbekräftelsen överensstämmer med beställningen. Skillnader mellan beställning och orderbekräftelsen anses som ett nytt erbjudande från oss som du antingen kan acceptera eller tacka nej till.

Det fetstilade där är lite mysko, dom menar alltså att någon av bekräftelserna är ett nytt erbjudande (lite oklart vilken, gissningsvis orderbekräftelsen). Rätt märkligt att dom då dragit pengarna; "Hej vill du köpa X av oss? Btw, vi har redan tagit betalt!"

Jag tycker nog att det är lite märkligt att ARN inte slagit ner på det.

Hur som haver, en mycket bra och informativ länk!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Råkade ut för exakt samma sak på Webhallen. Palit GTX 1070. Nu har de annullerat min order efter en vecka.

Jag har köpt grejer på webhallen i väldigt många år men detta är så dåligt så jag troligen aldrig kommer göra det igen.

Jag har läst ARN-fallet. min erfarenhet av ARN är dock att de tidigare (ironiskt nog) har haft ganska bristande kunskap om konsumenträtt. De har handläggare som mest går på allmänna riktlinjer och ger sig inte in i en juridisk bedömning i detalj. Jag överväger att anmäla saken.

Permalänk
Medlem

Det är intressant att läsa dessa trådar om mer eller mindre berättigad kritik mot dataförsäljare. Det har hänt något som inte är helt bra och reaktionen blir att aldrig mer handla där. Det finns trots allt ett begränsat antal försäljare och under de år jag följt detta forum har alla dömts ut som "aldrig mer".
Det händer saker på vägen och ska man hantera det så svart-vitt blir det svårt att hitta någon att handla av.
Sedan börjar jag bli trött på alla amatörjurister där okunnigheten märks lång väg.

Permalänk
Medlem

@Hubertus: Är inte amatörjurist skulle jag påstå men knappast i första hand inriktad på konsumentköp. Lite tråkig ton från din sida kan jag tycka.

Du vet förstås inte detaljerna men jag har handlat på Webhallen i många år framförallt på grund av att de alltid hanterat problem (även när det uppstått problem). Jag har dessutom varit väldigt tillmötesgående för att göra upp om något som både jag och Webhallen kan vara lika missnöjda med för att få saken ur världen. I det aktuella fallet var jag en av de första som köpte GTX:en och webhallen förnekar inte ens att de fanns vid tillfället jag lade ordern.

De har i min kontakt betett sig precis lika illa som jag förväntat mig andra större försäljare gör. Men varför ska jag då köpa en massa saker till högre pris (som jag gjort otal gånger) på Webhallen om de inte levererar bättre service när något går fel. Då är det väl lika bra att köpa billigare.

Det är inte självklart, som jag sa, att jag skulle få rätt i ARN. Men det är självklart att Webhallen hanterat saken illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det är intressant att läsa dessa trådar om mer eller mindre berättigad kritik mot dataförsäljare. Det har hänt något som inte är helt bra och reaktionen blir att aldrig mer handla där. Det finns trots allt ett begränsat antal försäljare och under de år jag följt detta forum har alla dömts ut som "aldrig mer".
Det händer saker på vägen och ska man hantera det så svart-vitt blir det svårt att hitta någon att handla av.

Japp, det blir ju rätt få kvar om man "aldrig ska handla där mer". När handlare strular så reagerar iaf jag så att sannolikheten minskar att jag handlar där igen.

Skrivet av Hubertus:

Sedan börjar jag bli trött på alla amatörjurister där okunnigheten märks lång väg.

Nu tycker jag du låter lite nedsättande. Alla som uttalar sig i detta forum med hög sannolikhet är amatörer, i princip oavsett vad saken gäller. Vad det gäller juridiska frågor så har jag på SweC nog inte sett ett enda inlägg från någon som påstår sig vara jurist, vilket innebär att både du och jag är amatörjurister eftersom vi uttalat oss om juridik här i tråden.

Uppdaterade meningsbyggnaden i andra meningen som var helt oförståelig.
Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

@jonasohl: Jag kollade på Webhallens köpvillkor och jag kan inte se nåt liknande det som ARN fallet hänvisar till, så normala avtalsregler borde gälla. Det kanske förändrar en ev bedömning från ARN.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ingen av er drabbade som helt enkelt försökt kontakta @Webhallen och begärt att få den beställda eller en likvärdig vara och vad har dom isf svarat? Kanske det inte ens föreligger ett faktiskt problem här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ingen av er drabbade som helt enkelt försökt kontakta @Webhallen och begärt att få den beställda eller en likvärdig vara och vad har dom isf svarat? Kanske det inte ens föreligger ett faktiskt problem här?

Jag skrev ett kort mejl i lördags och frågade varför de annullerade ordern och om de kunde tänka sig att skicka en likvärdig vara istället men de har inte svarat än.

Permalänk
Medlem

@improwise: Jodå. Det var jag som kontakta dem när de inte levererat. Ett otal mejl och ett telefonsamtal senare (där jag var mycket tydlig med att jag föredrog att vi löste detta på något sätt tillsammans) så bytte de ut Palit mot en Asus till nytt pris om 4790 kr på samma order (givetvis utan att jag godkänt det). Jag har dock förstås samtliga mejl sparade samt orderbekräftelsen.

Det är just det som gör mig så upprörd. Att de verkar helt intresserade av att försöka göra kunden nöjd när det är tveklöst de som dabbat sig.

Permalänk
Medlem

@ramdm5: Jag föreslog samma sak. De säger att de inte kan göra det "på grund av interna regler".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Japp, det blir ju rätt få kvar om man "aldrig ska handla där mer". När handlare strular så reagerar iaf jag så minskar sannolikheten att jag handlar där.

Nu tycker jag du låter lite nedsättande. Alla som uttalar sig i detta forum med hög sannolikhet är amatörer, i princip oavsett vad saken gäller. Vad det gäller juridiska frågor så har jag på SweC nog inte sett ett enda inlägg från någon som påstår sig vara jurist, vilket innebär att både du och jag är amatörjurister eftersom vi uttalat oss om juridik här i tråden.

Jag tycker du missar det väsentliga om juridiken. Om man ska kunna hävda sin rätt måste man vara påläst. Man måste framför allt ha gått igenom avtal och vad det är man godkänt. Man måste också veta om en viss bestämmelse är dispositiv eller inte. Osv. Då blir det negativt när någon bara påstår att du har rätt till det ena eller andra.

Det som är helt OK är att ge råd men det är fel med tvärsäkra påståenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det är ju inte så att folk har den reaktionen för en incident, tror det flesta har förståelse för ett misstag som någon anställd gjort.
Jag har personligen valt att "aldrig handla av webhallen igen", men det beror på flera problem under de senaste åren, detta från att varit glad kund hos dem i 10 år tidigare. I mina ögon handlar det om ett systematiskt problem snarare än några incidenter.
Samtidigt så är det en konkurrens fråga, kundkontakt är en del av "paket" du köper, det är inte bara produkten och dess pris som spelar roll.
Och visst så minskar mina val, men jag är beredd att ta den smällen för att slippa de problemen som det kan medföra.
Jag betalar gärna lite extra om jag vet att jag får bra service..

Permalänk
Medlem

Wow, alla "smarta" svar till OP, "lol finn dig i de". Nästa vecka ser man samma användarnamn i en tråd där den själv är OP och känner sig illa behandlad för samma sak. Impressive.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft några problem med Webhallen. Har alltid fått bra service och det dom gjort för mig i min senaste order tror jag inte någon annan aktör skulle ha gjort. Skulle vilja höra Webhallens sida i detta. För jag har svårt att tro att dom är så hemska och har agerat så fel som ni påstår.

Var det någon fyndvara eller något? För detta kortet kostar ju nästan 5000kr i de andra stora butikerna?

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

@Jaxione: Hej, ja det var kraftigt nedsatt pris så det gick ju som smör i solen. När jag köpte var det några kvar i lager. Webhallen själva säger att det var en utförsäljning eftersom kortet skulle sluta säljas. Men det var ju i samband med Black Friday så det var inte ett omöjligt lågt pris för vad många trodde skulle bli en utförsäljning av GTX 1070 nu när GTX 1070ti kommit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag tycker du missar det väsentliga om juridiken. Om man ska kunna hävda sin rätt måste man vara påläst. Man måste framför allt ha gått igenom avtal och vad det är man godkänt. Man måste också veta om en viss bestämmelse är dispositiv eller inte. Osv. Då blir det negativt när någon bara påstår att du har rätt till det ena eller andra.

Det som är helt OK är att ge råd men det är fel med tvärsäkra påståenden.

Ska jag tolka det som att du anser att det jag skrivit i tråden är felaktigt och tvärsäkert? I så fall får du gärna förtydliga vad som är fel. Sen undrar jag hur du fått det till att jag missat det väsentliga?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasohl:

Nope.

Permalänk
Medlem

@ramdm5: Trist. Rapportera gärna om det händer något för jag är inte färdig med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

@ramdm5: Här har du ett utlåtande från ARN som handlar om det här för en annan butik
http://www.arn.se/globalassets/extern/pdfer/referat-2017/015-...

De anser att butiken har rätt i det fallet. Gäller att läsa vad som står i avtalen du accepterar när du lägger din beställning.

Intressant med ytterligare ett utlåtande!
Dock så verkar den viktiga punkten här vara att det tydligt ska framgå i köpvillkoren att det första mailet inte är en orderbekräftelse (accept), utan endast en bekräftelse att beställningen (anbudet) blivit mottaget. En accept (orderbekräftelse) kommer att skickas när ordern är manuellt kontrollerad och godkänd.

Om man hade utelämnat den delen i köpvillkoren, och endast skickat ett mail, så skulle det ha ansetts som att avtal hade ingåtts. I ett sådant fall så verkar man ju inte kunna använda sig av en "vi reserverar oss för fel"-klausul. Reservationen måste alltså ske innan avtalet ingåtts. ARN skriver ju att bekräftelsemailet i sig självt såg ut som en orderbekräftelse (accept), men att köpvillkoren tydliggjorde att det första mailet inte var en accept.

Permalänk
Medlem

@Blomman90: Det är tillsvidare inte möjligt att avgöra vem som har rätt eller fel rent juridiskt. När den stunden kommer ska alla omständigheter värderas och avtalen synas i detalj. Men det ansvar som säkert ARN eller tingsrätten kommer få ta ställning till i framtiden är bara ett strikt juridisk bedömning. Vad som har betydelse nu är att @Webhallen vägrar leverera produkter som folk beställt och att det helt enkelt är uselt, detta helt oaktat vem som har juridiskt rätt.

Jag ramhärdar att ARN är i viss mån schabloniserad i sin bedömning och att ska det egentligen prövas korrekt är det tingsrätten som gäller. ARN utfärdar bara rekommendation. Det går inte att utgå ifrån ett utslag i ARN för att avgöra vad som är juridiskt korrekt i alla andra liknande fall.

Permalänk
Medlem

Det ska tilläggas att utöver ARN och domstol går det att göra en anmälan till Konsumentverket rörande t.ex. otillåten marknadsföring, prisinformation eller säljmetoder vilket kan vara fallet med tanke på hur @Webhallen hanterat denna sak. Detta görs t.ex. genom

https://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/anma...

Permalänk
Medlem

Ställ frågan till Webhallen direkt istället, vänligt med bestämt och påvisa vad du skriver i tråden.
De flesta professionella butiker brukar kunna ge dig reducerat pris på en vara de har i lager så du kanske sparar några slantar ändå.

Kostar inget att fråga! (eftersom du är Smålänning hehe)

Har inte läst hela tråden så det kanske du har gjort, bara en tanke.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte grejen. Dom hade utförsäljing på ett kort och dom tog slut. Nu är ni sura för att andra hann före? Spelar väl ingen roll om det fanns ett par st i lager när ni beställde. Var det hårt tryck kanske det inte hade uppdaterats. Tror inte ni har något alls att hämta här.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

@Jaxione: Nej, de tog inte slut. Det var kvar i lager efter att jag beställt mitt. När man beställer en vara som är slut får man alltid ett meddelande om det på @Webhallen. Det känns nästan som du inte vill förstå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasohl:

@Blomman90: Det är tillsvidare inte möjligt att avgöra vem som har rätt eller fel rent juridiskt. När den stunden kommer ska alla omständigheter värderas och avtalen synas i detalj. Men det ansvar som säkert ARN eller tingsrätten kommer få ta ställning till i framtiden är bara ett strikt juridisk bedömning. Vad som har betydelse nu är att @Webhallen vägrar leverera produkter som folk beställt och att det helt enkelt är uselt, detta helt oaktat vem som har juridiskt rätt.

Jag ramhärdar att ARN är i viss mån schabloniserad i sin bedömning och att ska det egentligen prövas korrekt är det tingsrätten som gäller. ARN utfärdar bara rekommendation. Det går inte att utgå ifrån ett utslag i ARN för att avgöra vad som är juridiskt korrekt i alla andra liknande fall.

Jo, fast nu har man prejudicerande domslut och instanser som ARN för att man inte ska behöva dra varenda liten fråga till domstol. ARN må endast kunna lämna en rekommendation, som inte är tvingande. Men att tycka att man inte alls kan utgå från ett utslag i ARN är ju befängt. Visst finns det ingen garanti för att tingsrätten gör samma bedömning som ARN, men ARN är fortfarande en väldigt tung instans, där i stort sett alla seriösa aktörer följer dess rekommendation. Annars hade de ju lika gärna kunna lägga ner verksamheten...

Visst är det tråkigt att Webhallen "översålt" en vara och jag hade också blivit förbannad om det hänt mig. Har ett avtal ingåtts så har man ju rätt till en likvärdig produkt, men har inget avtal ingåtts, så är det tyvärr inte så mycket man kan kräva. Det finns aldrig en garanti för att det saldo som visas i webbshoppen är korrekt. Så att de "fanns i lager" efter att du beställt är inte alls säkert.

Permalänk
Medlem

Har Webhallen nån Facebook? Ta debatten där istället. Brukar svida lite mer för dem när det blir publikt och då är de mer benägna att svara. Här verkar @Webhallen bara ducka (eller så har de policy att inte diskutera enskilda ärenden vilket är det vanliga fegisalternativet de flesta företag hänvisar till).

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Jag förstår inte grejen. Dom hade utförsäljing på ett kort och dom tog slut. Nu är ni sura för att andra hann före? Spelar väl ingen roll om det fanns ett par st i lager när ni beställde. Var det hårt tryck kanske det inte hade uppdaterats. Tror inte ni har något alls att hämta här.

Nu är det rätt tydliga och strikta regler på vad som gäller på rea:

För att en butik ska få locka kunder med rea i sin marknadsföring ska vissa förutsättningar vara uppfyllda:
- De varor och tjänster som reas måste ingå i butikens ordinarie sortiment. Det är alltså inte tillåtet att till exempel ta in ett tillfälligt parti tv-apparater och sälja dem på rea.

- Det är inte okej att locka med reavaror om de inte finns i ett antal som butiksägaren tror motsvarar efterfrågan. Huvudregeln är att varorna ska finnas tillgängliga så länge kampanjen varar. Har butiken misslyckats med det och varorna tar slut för fort, kan butiken, om de vill, erbjuda en likvärdig eller bättre produkt till samma pris.

https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Mao, det är inte så självklart som du vill få det att verka. Där är regler på vad de får lov att göra. Inget jag såg på Webbhallen var "utförsäljning", utan Black Friday "REA".

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Har Webhallen nån Facebook? Ta debatten där istället. Brukar svida lite mer för dem när det blir publikt och då är de mer benägna att svara. Här verkar @Webhallen bara ducka (eller så har de policy att inte diskutera enskilda ärenden vilket är det vanliga fegisalternativet de flesta företag hänvisar till).

Ja, Webhallen har Facebook: https://www.facebook.com/webhallen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nu är det rätt tydliga och strikta regler på vad som gäller på rea:

För att en butik ska få locka kunder med rea i sin marknadsföring ska vissa förutsättningar vara uppfyllda:
- De varor och tjänster som reas måste ingå i butikens ordinarie sortiment. Det är alltså inte tillåtet att till exempel ta in ett tillfälligt parti tv-apparater och sälja dem på rea.

- Det är inte okej att locka med reavaror om de inte finns i ett antal som butiksägaren tror motsvarar efterfrågan. Huvudregeln är att varorna ska finnas tillgängliga så länge kampanjen varar. Har butiken misslyckats med det och varorna tar slut för fort, kan butiken, om de vill, erbjuda en likvärdig eller bättre produkt till samma pris.

https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Mao, det är inte så självklart som du vill få det att verka. Där är regler på vad de får lov att göra. Inget jag såg på Webbhallen var "utförsäljning", utan Black Friday "REA".

Det är väl att ta i att kalla detta för "rätt tydliga och strikta regler". Formuleringar som "kan butiken, om de vill, erbjuda..." är ju knappast strikta.