PSA: Bugg i senaste Samsung 960 Pro/Evo firmware

Permalänk
Medlem

PSA: Bugg i senaste Samsung 960 Pro/Evo firmware

Samsung verkar ha skitit i det blå skåpet vad gäller den nyligen släppta firmwareuppdateringen för 960 Pro och 960 Evo (3B6QCXP7 / 3B7QCXE7), åtminstone i kombination med Windows och Samsungs NVMe-drivrutiner.

https://us.community.samsung.com/t5/Memory-Storage/Slowdown-i...

https://www.guru3d.com/news-story/new-samsung-960-firmware-up...

SSDn beter sig iaf riktigt otrevligt när problemen drar igång, känns som att den i princip helt slutar svara en relativt lång stund innan den hämtar sig.
Det verkar väl åtminstone inte som att den lagrade datan skall vara i fara, men hela systemet mår ju jättedåligt när lagringsenheter inte svarar, effekten blir väl allra värst om detta är enheten som OSet ligger på (vilket säkert är vanligt när det gäller en M.2 SSD).

Så, konklusionen är väl att den som har en 960 Pro/Evo och ännu inte installerat ovan nämnda firmwareversion nog gör klokast i att undvika detta även i fortsättningen. Det låter ju som att de har en fixad version på gång, men fram tills dess så är ju detta en ganska otrevlig överraskning för den som råkar gå i fällan.

För den som har råkat ut för just detta så verkar en väg runt det hela vara att avinstallera Samsungs NVMe-drivrutiner, då fungerar SSDn till synes normalt, dock förstås utan den förbättrade prestandan som Samsungs NVMe-drivrutiner ger jämfört med Windows standarddrivrutiner för NVMe.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tackar för tipset.

Däremot undrar jag en sak ang Samsung NVME driver.

Jag får typ samma resultat i Crystaldisk, asssd med windows stock driver vs Samsung NVME driver.
Så varför ska jag ha Samsungs driver, finns det någon prestanda gain med den som inte syns i benchmarks eller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Däremot undrar jag en sak ang Samsung NVME driver.

Jag får typ samma resultat i Crystaldisk, asssd med windows stock driver vs Samsung NVME driver.
Så varför ska jag ha Samsungs driver, finns det någon prestanda gain med den som inte syns i benchmarks eller ?

Det brukade märkas rätt tydlig skillnad, det är ju intressant om så ej längre är fallet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tydligen så existerar nu version 4B6QCXP7 som ska lösa problemen, att få tag på denna nya version verkar ju dock helt klart vara lättare sagt än gjort.

Men förr eller senare så...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Tydligen så existerar nu version 4B6QCXP7 som ska lösa problemen, att få tag på denna nya version verkar ju dock helt klart vara lättare sagt än gjort.

Men förr eller senare så...

De vill väl inte mass-släppa den igen, om där är något nytt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

De vill väl inte mass-släppa den igen, om där är något nytt fel.

Ja, jag förmodar att det måste vara något sånt som det handlar om. Det är väl inget nytt under solen egentligen, de gör ju så rutinmässigt. (De gör ju precis samma grej varenda gång de släpper uppdateringar för drivrutiner, samsung magician, osv. Man får vänta någon vecka iaf.)

Det är väl just det här att när det nu tagit två månader hittills att få ut en fix för ett fel de introducerade som gör att 960 Pro "hänger sig" (vad som nu händer) hela tiden, alternativt bara är långsam om man byter drivrutiner, så brister tålamodet lite.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, jag förmodar att det måste vara något sånt som det handlar om. Det är väl inget nytt under solen egentligen, de gör ju så rutinmässigt. (De gör ju precis samma grej varenda gång de släpper uppdateringar för drivrutiner, samsung magician, osv. Man får vänta någon vecka iaf.)

Hotfixes är aldrig bra om de kommer ut till flera miljoner användare, och sedan visar sig vara skit.

Titta på Spectre och Intel ffs. Hur många tror du är glada att de precis patchat sina servrar för att sedan se både Intel, VMware och MS dra tillbaka den igen? Exakt detta var också min fruktan med dessa patcher och varför jag fördröjde dem så länge jag kunde.

840 EVO "C" FW var ju också ett sådant ex... där man trodde sig ha fixat det, och sedan tog miljoner ner "fixen" bara för att se att den inte fixade allt. 850 PRO som kunde brickas är också ex...

Så jag förstår fullt ut att de är försiktiga, för det är totalt vansinnigt hur många som bara tar det nyaste, oprövade sakerna, utan att tänka på konsekvenserna... för det är ju nytt och fräckt.

Skrivet av evil penguin:

Det är väl just det här att när det nu tagit två månader hittills att få ut en fix för ett fel de introducerade som gör att 960 Pro "hänger sig" (vad som nu händer) hela tiden, alternativt bara är långsam om man byter drivrutiner, så brister tålamodet lite.

Mjo, jag kan förstår detta. Det tar dock tid att hitta och validera fix/buggar. Gör man inte det så blir det lite som MS halvtestade saker, som får både maskiner att krasch eller mjukvaror att sluta fungera, utan förvarning. De vill mao inte riskera bricka disken eller korruptera din data.

Hade jag varit dig hade jag tagit lägre prestanda, tills de fixat det. Prestanda är kul att ha, men pålitlighet är 100x viktigare imho.

Nu har de ju fått en fluga till på halsen, med att Spectre 2 och Meltdown verkar påverka deras diskars prestanda (med deras drivare iaf), så kan vara lite detta som också varit grund till försening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hotfixes är aldrig bra om de kommer ut till flera miljoner användare, och sedan visar sig vara skit.

Titta på Spectre och Intel ffs. Hur många tror du är glada att de precis patchat sina servrar för att sedan se både Intel, VMware och MS dra tillbaka den igen? Exakt detta var också min fruktan med dessa patcher och varför jag fördröjde dem så länge jag kunde.

840 EVO "C" FW var ju också ett sådant ex... där man trodde sig ha fixat det, och sedan tog miljoner ner "fixen" bara för att se att den inte fixade allt. 850 PRO som kunde brickas är också ex...

Så jag förstår fullt ut att de är försiktiga, för det är totalt vansinnigt hur många som bara tar det nyaste, oprövade sakerna, utan att tänka på konsekvenserna... för det är ju nytt och fräckt.

Mjo, jag kan förstår detta. Det tar dock tid att hitta och validera fix/buggar. Gör man inte det så blir det lite som MS halvtestade saker, som får både maskiner att krasch eller mjukvaror att sluta fungera, utan förvarning. De vill mao inte riskera bricka disken eller korruptera din data.

Hade jag varit dig hade jag tagit lägre prestanda, tills de fixat det. Prestanda är kul att ha, men pålitlighet är 100x viktigare imho.

Nu har de ju fått en fluga till på halsen, med att Spectre 2 och Meltdown verkar påverka deras diskars prestanda (med deras drivare iaf), så kan vara lite detta som också varit grund till försening.

Min personliga åsikt är ju att de snabbt skulle gjort föregående version tillgänglig. Det är helt deras val att ta den här vägen...

Edit: Och, ska kanske tilläggas, hade det ju varit rimligt att göra standalone-versionen av uppdateringen tillgänglig, om de är intresserade av snabb bekräftelse att de löst problemet. Inte bara trycka ut den nya versionen till slumpmässiga användare som idag har fungerande enheter.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Edit: Och, ska kanske tilläggas, hade det ju varit rimligt att göra standalone-versionen av uppdateringen tillgänglig, om de är intresserade av snabb bekräftelse att de löst problemet. Inte bara trycka ut den nya versionen till slumpmässiga användare som idag har fungerande enheter.

Kan hålla med om att de borde släppt den löst först, så de som behöver den kan uppgradera först. Men samtidigt kommer detta också ta lite längre tid, då de måste göra fristående mjukvara som ska testas på flera olika OS och konfigurationer, för att kunna patcha FW. (Så det är inte ens säkert att den hade släppts nu då öht)

Så det är troligen varför de valt att göra det med sin redan färdiga FW uppdateringsmjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Kan hålla med om att de borde släppt den löst först, så de som behöver den kan uppgradera först. Men samtidigt kommer detta också ta lite längre tid, då de måste göra fristående mjukvara som ska testas på flera olika OS och konfigurationer, för att kunna patcha FW. (Så det är inte ens säkert att den hade släppts nu då öht)

Så det är troligen varför de valt att göra det med sin redan färdiga FW uppdateringsmjukvara.

Har faktiskt svårt att tro att det handlar om att det hade tagit tid eller varit ett praktiskt problem, känns mer som att detta bara är en del av deras policy.

Uppdateringsverktyget existerar ju redan (är helt fristående, levereras som en bootbar iso).
Det som fattas är ju egentligen att de behöver släppa uppdateringen av denna som innehåller den nya firmwareversionen. Det är förstås något de kommer att göra, men jag antar att de släpper denna samtidigt som de gör den nya firmwareversionen tillgänglig för alla via magician-mjukvaran.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tydligen är det hela regionsbaserat också...

Läste något som lät helt galet i tråden på Samsungs forum, men det visade sig stämma alldeles utmärkt. Om man använder VPN så att man "är" i USA så får man uppdateringen direkt via Magician.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nagon uppdatering kring detta annu?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Nagon uppdatering kring detta annu?

Den nya versionen 4B6QCXP7 verkar lösa problemet (dock vissa som har problem, svårt att bedöma om det är något allmänt. se länkade tråden i första inläget) som tråden handlar om och jag tycker man nästan får anta att den vid det här laget finns tillgänglig för alla via Magician. De har dock fortfarande inte publicerat en uppdaterad version av den fristående uppdateraren.

Om man idag sitter med 2B6QCXP7 så är det väl ingen stress att göra något men för den som sitter med 3B6QCXP7 (läs: Svarte Petter) så är det ju ett rätt stort framsteg.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Den nya versionen 4B6QCXP7 verkar lösa problemet (dock vissa som har problem, svårt att bedöma om det är något allmänt. se länkade tråden i första inläget) som tråden handlar om och jag tycker man nästan får anta att den vid det här laget finns tillgänglig för alla via Magician. De har dock fortfarande inte publicerat en uppdaterad version av den fristående uppdateraren.

Om man idag sitter med 2B6QCXP7 så är det väl ingen stress att göra något men för den som sitter med 3B6QCXP7 (läs: Svarte Petter) så är det ju ett rätt stort framsteg.

Fortfarande ingen 4x version som dyker upp foer mig nar jag forsoker hitta det, aven med VPN och location satt pa US eller valfritt stalle i varlden sa har den aldrig dykt upp foer mig.

Men har fatt det att fungera nu efter en ominstallation av windows! Bootar pa ca 5-7sec

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Tack för infon.

Då ska jag vänta med att uppdatera.