Fler som beställde från Komplett på Black Friday?

Permalänk
Medlem

Ett påstående från komplett.se som du inte har en aning om utgången av.
Finns ingen anledning att vara otrevlig bara för att jag hänvisar till ett utdrag ur konsumenträtten.
Men du har ju visat hur du funkar så kom inte dragande med nån gnälltråd när du drabbas för det kan ju bli så att vissa minns å många inte håller med dej.

Skrivet av RivianWolf:

@Uslingen: Hans TV kommer i lager och skickas ut till honom i december din nöt.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem

Hur kan han ha fått sin TV när komplett.se har sagt att den kommer att levereras i början av december.
Hänvisade bara till ett utdrag ur konsumenträtten å den skall vi väl hålla på eller tycker du det e skit med sånt kanske . . .

Skrivet av keyser:

Han fick ju sin TV, men den levereras först i början av december. Tydligen ett stort problem då det var en julklapp.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk

@Uslingen: Det har varit en ny tråd hela veckan om att varor har dröjt pga logistik, missar och annat gunk men folk verkar bara helt till sig över att saker inte kommer direkt och antar att det är någon gigantisk konspiration.

Bättre att hämta andan, om varan inte ändrar status på över fem arbetsdagar så då är det nog mer fog till att ta mer drastiska åtgärder men snälla det är bara tisdag och folk agerar som om någon skickat en bild på deras tv i ett dike i Norge.

Var inget emot dig var bara trött på hur folk eskalerade något som i nuläget verkar inte vara mer än en bagatell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uslingen:

Hur kan han ha fått sin TV när komplett.se har sagt att den kommer att levereras i början av december.
Hänvisade bara till ett utdrag ur konsumenträtten å den skall vi väl hålla på eller tycker du det e skit med sånt kanske . . .

Ok, han fick beställt sin TV, och komplett har sagt att den kommer levereras. Jag ser inte riktigt vad det har att göra med ditt inlägg som handlade om prissättning av produkter?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uslingen:

Hur kan han ha fått sin TV när komplett.se har sagt att den kommer att levereras i början av december.
Hänvisade bara till ett utdrag ur konsumenträtten å den skall vi väl hålla på eller tycker du det e skit med sånt kanske . . .

Du hänvisade till ett utdrag som har noll med detta att göra.
Han kommer få sin tv, eller du menar att om en vara tar slut och inte skickas dagen efter så är det en bubu enligt konsumenträtten?
Nej.

Komplett har gjort absolut noll fel, en vara tog slut pga högt orderantal, precis som det gjorde för många andra under BF.
Som sagt, gott om fläktar kvar när jag lagt min beställning på Inet, ändå var dom slut sen, då saldot inte hinner med att uppdaters.
Tangentbordet på proshop, fanns i lager när jag la min beställning, ändå var det slut efter då saldot inte han med att uppdateras.

Inget konstigt, och inget som du kan göra ett dugg åt ärligt talat.
Man har alltid möjligheten att avboka om man inte vill vänta på dom får in ny leverans.

Permalänk
Avstängd

@mikael_a1: om det är en julklapp så behöver du inte den redan nu, eller? julafton är väll fortfarande 24 december?

Permalänk
Medlem

MMmmm för de ska lägga ner massvis med pengar på att uppgradera systemet för 1 dag om året där det går lite långsammare? jovisstserru

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Om du hade läst mitt inlägg så fick jag beskedet att varan fanns i lager och skulle vara klar för avhämtning tisdag-onsdag

Borde inte en stor nätbutik som Komplett ha bättre koll på saldo och ha bättre lagersystem?

Saldofel drabbar alla lager.

Att tro någonting annat är bara fjantigt.

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Avstängd

Mitt har kommit i allafall och sitter på plats i burken.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Aldrig någonsin haft problem med Komplett. Tvärt om faktiskt.. deras system kan nog vara branschens bästa. Inget är dock 100% felfritt och "shit happens". Inget att göra en större affär av tycker jag, även om jag förstår din frustration.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uslingen:

Kalla TS vad ni vill men det faktum att han inte fick sin tv är faktiskt inte helt rätt av komplett.se

Nedanstående text är hämtad från konsumentverket.se

Många butiker lockar med låga priser inför Black Friday den 24 november och Cyber Monday den 27 november.
Men för att det ska få lov att kallas rea så krävs det att butikerna följer reglerna.

– Enkelt uttryckt får man inte lov att locka med låga priser om priserna inte är låga och det är varor man inte har, säger Niclas Ernebratt, jurist vid Konsumentverket.

Med det menas dels att butiken ska ha haft varorna i sitt utbud under en längre tid och att priserna ska vara rejält nedsatta.
Dels att reavarorna finns i ett antal som butiken bedömer motsvarar efterfrågan.

Niclas Ernebratt har jobbat med flera granskningar av reklamkampanjer som har innehållit priser som påstås vara lägre än ordinarie pris.

– Som konsument tycker jag att främsta fokus bör vara på vilket pris produkten säljs för och vad man får för det priset.
Och när det gäller ett påstått ordinarie pris är det nog sunt att vara aningen kritisk.
Ställ frågor till säljaren om när priset tillämpades senast och hur länge produkten har sålts till det priset.
Ett annat tips är att använda sig av prisjämförelsesajter för att se butikens prishistorik samt vad andra butiker tar för samma produkt.

– Syftet är att ta reda på om reaklippet verkligen är så bra som påstås.
Det finns inte något krav på att butiken skriver ut vad produkten har kostat tidigare.
Om butiken däremot gör det är det viktigt att det pris som anges är det pris som butiken själv har tillämpat för den aktuella produkten. Det duger inte för butiksägaren att hänvisa till vad andra butiker tar för priser för samma varor.

Du missade totalt att detta handlar om näthandel?

Det är skillnad på att erbjuda icke existerande varor och varor som inte finns i lager för tillfället.

Permalänk

Härligt att dem sätter fake datum för att man ska beställa... I7 8700k stod som 1dec på bf sedan blev det ändrat till 2dec och jag frågade kundtjänst om det är påväg då sa dem vänta tills efter helgen då bör det vara i lager... Nu står det 17 december...........

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glimbrink:

Härligt att dem sätter fake datum för att man ska beställa... I7 8700k stod som 1dec på bf sedan blev det ändrat till 2dec och jag frågade kundtjänst om det är påväg då sa dem vänta tills efter helgen då bör det vara i lager... Nu står det 17 december...........

Själv beställde under Singles Day den 11/11 och då var dom "i lager", det ändrades dock snabbt till 20 Nov, sen 2 dec, sen 8 dec, nu 17 dec...
Är inte lönt att avbeställa, lär inte få den mycket snabbare någon annanstans ändå. (eller billigare i mitt fall)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Själv beställde under Singles Day den 11/11 och då var dom "i lager", det ändrades dock snabbt till 20 Nov, sen 2 dec, sen 8 dec, nu 17 dec...
Är inte lönt att avbeställa, lär inte få den mycket snabbare någon annanstans ändå. (eller billigare i mitt fall)

Jag beställde från net2world fick betala lite mer men den är redan skickad så jag slipper vänta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Inaktiv

Härligt att se att det är sådant engagemang i tråden, trots att de flesta tyvärr helt missar poängen med tråden.

Är det någon som kan reglerna för näthandel, och kan svara?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Glimbrink:

Härligt att dem sätter fake datum för att man ska beställa... I7 8700k stod som 1dec på bf sedan blev det ändrat till 2dec och jag frågade kundtjänst om det är påväg då sa dem vänta tills efter helgen då bör det vara i lager... Nu står det 17 december...........

Skickades från m.sweclockers.com

jepp, samma på min order på BF. Nu är det 24 December. Ingen risk att man får tv:n innan jul, med tanke på alla helgdagar och mellandagar.

Hursomhelst, ärendet är skickat till Konsumentverket för att utreda om det får gå till såhär som e-handlare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Exxovion:

Du missade totalt att detta handlar om näthandel?

Det är skillnad på att erbjuda icke existerande varor och varor som inte finns i lager för tillfället.

Detta gällde en existerande vara vid beställningstillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Detta gällde en existerande vara vid beställningstillfället.

Jag vet, men som på grund av felaktigt lagersaldo inte kan levereras direkt. Men du kommer att få den levererad, det är skillnaden.

Icke existerande varor får man aldrig. De används enbart för att locka folk till butikerna för att de eventuellt köper något annat, kanske dyrare alternativ.

Om folk hade lite mer tålamod och förståelse vore ju fantastiskt. Ni sätter ju totalt orimliga krav ibland.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Exxovion:

Jag vet, men som på grund av felaktigt lagersaldo inte kan levereras direkt. Men du kommer att få den levererad, det är skillnaden.

Icke existerande varor får man aldrig. De används enbart för att locka folk till butikerna för att de eventuellt köper något annat, kanske dyrare alternativ.

Om folk hade lite mer tålamod och förståelse vore ju fantastiskt. Ni sätter ju totalt orimliga krav ibland.

Hur tänker du här?
Jag som kund utgår från att lagersaldot stämmer när jag beställer min vara.
Att sedan företaget skyller på "hög belastning" känns bara oseriöst.

Permalänk
Medlem

Ju fortare du inser att ALLA gör misstag, desto lättare blir det att släppa det när det inträffar. I detta fallet var din fråga:
"Skall jag avboka eller vänta snällt på min order?".

Och svaret är väl rätt enkelt, antingen väntar du snällt på din order om du nu vill ha TVn för ett bättre pris än du kan få någon annanstans eller avbokar du och får tillbaks dina pengar

Och från egen erfarenhet har jag aldrig haft problem med Komplett.
Du har nog bara haft lite otur, hur som helst lycka till och hoppas du får TVn innan Jul ifall du nu inte avbokar

Permalänk
Medlem

herregud vad du gnäller. Lagersaldo kan även bero på mänskliga faktorn och inte bara systemfel. Det är lätt hänt att man glömmer skanna eller liknande beroende på vad man har för system.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swackyz:

Ju fortare du inser att ALLA gör misstag, desto lättare blir det att släppa det när det inträffar. I detta fallet var din fråga:
"Skall jag avboka eller vänta snällt på min order?".

Och svaret är väl rätt enkelt, antingen väntar du snällt på din order om du nu vill ha TVn för ett bättre pris än du kan få någon annanstans eller avbokar du och får tillbaks dina pengar

Och från egen erfarenhet har jag aldrig haft problem med Komplett.
Du har nog bara haft lite otur, hur som helst lycka till och hoppas du får TVn innan Jul ifall du nu inte avbokar

Förklarar igen då eftersom det verkar vara svårt att förstå:

När jag ringde och frågade om jag kunde hämta min tv i början på nästa vecka på deras pick-up point, så svarade de "det skall inte vara några problem". Dagen efter får jag beskedet att min tv kommer att levereras i slutet av December.

Man säger inte något som man vet kanske inte stämmer. Man vet att det är Black Friday
Luktar lurendrejeri lång väg, sista gången jag beställer från detta företaget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mikael_a1:

Förklarar igen då eftersom det verkar vara svårt att förstå:

När jag ringde och frågade om jag kunde hämta min tv i början på nästa vecka på deras pick-up point, så svarade de "det skall inte vara några problem". Dagen efter får jag beskedet att min tv kommer att levereras i slutet av December.

Man säger inte något som man vet kanske inte stämmer. Man vet att det är Black Friday
Luktar lurendrejeri lång väg, sista gången jag beställer från detta företaget.

Ajdå, dom kommer nog gå i konkurs då...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trollhattan:

Ajdå, dom kommer nog gå i konkurs då...

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, men någon form av kompensation hade varit en seriös gest av företaget.

Dock verkar det med att vara seriösa inte detta företags starka sida.

Permalänk
Skrivet av mikael_a1:

Förklarar igen då eftersom det verkar vara svårt att förstå:

När jag ringde och frågade om jag kunde hämta min tv i början på nästa vecka på deras pick-up point, så svarade de "det skall inte vara några problem". Dagen efter får jag beskedet att min tv kommer att levereras i slutet av December.

Man säger inte något som man vet kanske inte stämmer. Man vet att det är Black Friday
Luktar lurendrejeri lång väg, sista gången jag beställer från detta företaget.

Jag beställde ett GTX 1060 från Webhallen (Komplett Group äger Webhallen.se) på Black Friday och jag hade inga problem. Fick beskedet dagen efter att den finns i lager, väntar några dagar tills jag faktiskt har tid, och åker in och hämtar. Funkade fantastiskt med beställning.

Jag förstår också din frustration angående detta, men det kan också vara sa att just du har råkat fått prata med en praktikant eller en nyanställd ungdom som inte har jobbat så länge.

Kontakta deras support igen och fråga nu när det har lugnat ner sig lite, och de har haft tid att åtgärda de eventuella problem som kan ha uppstått i samband med Black Friday.

//sparkar_boll

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sparkar_boll:

Jag beställde ett GTX 1060 från Webhallen (Komplett Group äger Webhallen.se) på Black Friday och jag hade inga problem. Fick beskedet dagen efter att den finns i lager, väntar några dagar tills jag faktiskt har tid, och åker in och hämtar. Funkade fantastiskt med beställning.

Jag förstår också din frustration angående detta, men det kan också vara sa att just du har råkat fått prata med en praktikant eller en nyanställd ungdom som inte har jobbat så länge.

Kontakta deras support igen och fråga nu när det har lugnat ner sig lite, och de har haft tid att åtgärda de eventuella problem som kan ha uppstått i samband med Black Friday.

//sparkar_boll

Har varit i kontakt med dem 3 ggr redan efter min beställning. Alla skyller på hög belastning på systemen och hög orderingång.
Kollade även med dem vad lagersaldot var när jag beställde och det stod 5 kvar i lager då jag lade mitt exemplar i kundvagnen.
Visade sig att denna tv:n redan var slutsåld fast det stod på hemsidan att det fanns flera exemplar kvar i lager.

Komplett har förbrukat mitt förtroende för dem, kommer aldrig mer beställa från detta företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Har varit i kontakt med dem 3 ggr redan efter min beställning. Alla skyller på hög belastning på systemen och hög orderingång.
Kollade även med dem vad lagersaldot var när jag beställde och det stod 5 kvar i lager då jag lade mitt exemplar i kundvagnen.
Visade sig att denna tv:n redan var slutsåld fast det stod på hemsidan att det fanns flera exemplar kvar i lager.

Komplett har förbrukat mitt förtroende för dem, kommer aldrig mer beställa från detta företag.

Vem bryr sig.

Permalänk

Det är ganska ironiskt att du skriver om företagets brist på seriositet, lurendrejeri och lögner, och sedan ljuger du själv när du hävdar att det var en julklapp. Du har självinsikt som en dvärgspets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

På Amazon i USA fungerar det. Några fler miljoner kunder där än hos lilla Komplett.
Om de klarar det, så borde ju Komplett klara det.

Inköpet var för övrigt en julklapp.

Varför så brådis? julafton brukar iaf ja fira sent i december.. du hinner nog få tvn då

Visa signatur

/3900x/i7 4790k/3400g/xeon 5670 x2 32gb ram...EVGA GeForce GTX 1070ti/3070 8GB SC ACX...evga supernova 850w g2
Corsair 200r...noctuna ub9

Permalänk
Avstängd

Det är intressant hur arg man kan bli över ingenting ^^

Tråkigt att det hände, men knappats lurendrejeri.

Visa signatur

Mr. Scriptman