Ultrakompakta chassit Ghost S1 återvänder till Kickstarter

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av bulybasha:

Får nog säga som du sa om ljudnivån då, allt som inte har fläktfilter är totalt värdelöst budgetskräp.

Varför man aktivt väljer att inte låta datorn få ren luft är ju väldigt mystiskt. Oavsett vart man placerar ett chassi så åker det alltid in skit ändå, kan man slippa det så mår både själen och datorn bra av det.

Får nästan noll damm för 5 öre, inte behövt rensa på 5 månader.

Sure du får gärna tycka det

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Okej, så mer damm i datorn är en fördel? Så lat man är att damma ur datorn, så kör jag hellre med filter.

Men sluta nu, du tittade ju inte ens på klippet jag länkade!! hahah

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

@ggalaxyy: Om du har fläktar som för oväsen i fulltower då har du gjort något fel.
Det tar rätt mycket längre tid att värma luften i en låda som är 18 liter än 9 liter.
"Fläktar som blåser på ingenting", vist jag får väl inte den svala luftströmmen från alla fläktar på någon komponent men jag får ut den varma luften från chassit.

Jag kan inte på ett akademiskt/vetenskapligt sätt bevisa detta. Men min ena dator som sitter i en Corsair 800D tar märkbart längre tid innan fläktarna börjar höras och det låter mindre än mitt system som sitter i ett Define R5 med ungefär samma komponenter.

... va? svarade du till rätt snubbe nu ens? haha. Jag har inge högljudda fläktar, eller något full tower.

Skrivet av bulybasha:

Får nog säga som du sa om ljudnivån då, allt som inte har fläktfilter är totalt värdelöst budgetskräp.

Varför man aktivt väljer att inte låta datorn få ren luft är ju väldigt mystiskt. Oavsett vart man placerar ett chassi så åker det alltid in skit ändå, kan man slippa det så mår både själen och datorn bra av det.

Någon har missat CaseLabs chassin antar jag? Du såg du mitt inlägg jag gjorde med länken till Singularity Computers YT video? Kolla på den

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

... va? svarade du till rätt snubbe nu ens? haha. Jag har inge högljudda fläktar, eller något full tower.

Någon har missat CaseLabs chassin antar jag? Du såg du mitt inlägg jag gjorde med länken till Singularity Computers YT video? Kolla på den

Varför allt Offtopic på inlägg känner jag på massa inlägg nu kan nån Admin rensa inläggen.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur mycket är det tänkt att tophats ska kosta separat?
Har lite svårt att välja rätt tillägg redan nu (om det blir en beställning).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Finns det någon som helst chans att klämma in ett MSI GTX 1080ti gaming i ett sånt här?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Finns det någon som helst chans att klämma in ett MSI GTX 1080ti gaming i ett sånt här?

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr inte pga 2,5 slots kort

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hur mycket är det tänkt att tophats ska kosta separat?
Har lite svårt att välja rätt tillägg redan nu (om det blir en beställning).

Ingen som vet förrens senare kanske till och med efter Kickstartern men i efterhand ska man kunna beställa xtra hattar och lägga till så är du säker på 1 hatt så välj denna.

Annars Xs och lägga till alla hattar i efterhand.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Palchaski kommer du lägga till skruvhålen för 2.5" SSD bakom nätdelen där utrymmet fanns enligt dig så man kan montera bottenfläkten + 2.5" SSD blir möjligt.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Jonas79:

Tyvärr inte pga 2,5 slots kort

Attans. Känns ju kanske inte värt att byta grafikkortet för detta. Aja. Håller tummarna för att detta blir något som säljer bra så att man kan köpa ett vid nästa build

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Heja heja!

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hur mycket är det tänkt att tophats ska kosta separat?
Har lite svårt att välja rätt tillägg redan nu (om det blir en beställning).

Gissning utifrån prisskillnaderna på Kickstarterns pledgenivåer (alltså med eller utan 1st hatt): ca 200:- (men kanske mer i butik, om det bara är ett Kickstarterpris).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backfeed:

Gissning utifrån prisskillnaderna på Kickstarterns pledgenivåer (alltså med eller utan 1st hatt): ca 200:- (men kanske mer i butik, om det bara är ett Kickstarterpris).

Ja det ser ju ut som en bra slutsats. Fast det skiljer 300:- mellan paketet med tophat och det utan ;). Tackar.

Svårt val! Trycker man in luft från två håll (plus PSU men den är separat så räknas ej) så lär luften hitta ut snabbt i ett sådant chassi oavsett och om man ändå tänkt hålla sig till minimala mått så kanske det går bra utan den extra läppen... Men så vill man ju ha både livrem och hängslen samtidigt ändå hehe.

Ja om det blir ett okynnesköp här så blir det nog utan extra läpp. Kommer i så fall sätta tätning i form av någon list på både processorkylare och grafikkort så att fläsarna enkom kan få luft direkt från ventilationshålen. Borde öka kylförmågan lite till om man kan leda flödet lite mer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Vilka vettiga cpu-kylare är kompatibla förutom Noctuan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Vilka vettiga cpu-kylare är kompatibla förutom Noctuan?

Skickades från m.sweclockers.com

Be Quiet Shadows Rock LP + Noctua 120 Slim fläkt på 15 mm en favorit enligt JonasT.

Annars Thermalright Axp-100RH säkert Tyskland för att finna.

Såg även att Big Shuriken 2 med.samma Noctua fläkt på 120 mm A12 Pvm.
Den sista känns omöjligt att hitta dock.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bulybasha:

Får nog säga som du sa om ljudnivån då, allt som inte har fläktfilter är totalt värdelöst budgetskräp.

Varför man aktivt väljer att inte låta datorn få ren luft är ju väldigt mystiskt. Oavsett vart man placerar ett chassi så åker det alltid in skit ändå, kan man slippa det så mår både själen och datorn bra av det.

Alla datorer har dammfilter. Det är bara upp till användaren om man vill låta filtret vara ett lättstädat nät eller kylflänsen själv

Själv skulle jag aldrig skaffa en dator utan dammfilter. Jag har bättre saker för mig i livet än att städa datorn hela tiden. Däremot kan jag förstå att dammfilter inte riktigt är prioriteringar när man designar ett chassi som detta. Man köper ju inte direkt ett chassi som detta för att det är praktiskt utan för att det är litet och snyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Finns det någon som helst chans att klämma in ett MSI GTX 1080ti gaming i ett sånt här?

Skickades från m.sweclockers.com

Välj ett 1080Ti 2-slotskort tex. ifrån EVGA så går det fint, och eventuellt med minsta tophat för strömkabeln. Även Asus har olika 2-slotskort.

FYI: 2,5- eller 3-slotskort brukar så gott som aldrig stödjas i denna typ av kompakta MITX-chassien.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det ser ju ut som en bra slutsats. Fast det skiljer 300:- mellan paketet med tophat och det utan ;). Tackar.

Ah, det skilde 200:- mellan early birds:en men ser att det är 300:- mellan de nivåer som finns kvar nu.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Vilka vettiga cpu-kylare är kompatibla förutom Noctuan?

Utöver vad @Jonas79 radade upp så passar även Zalman CNPS8900 Quiet fint.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@Örneborg: Jo men beror väl på vad man får för exemplar. Mitt är iaf inget vidare utan ligger på runt 80 grader i spel och då med ett väl väntilerat chassi och en riktigt bra luftkylare. Visst, jag har inte delidat processorn. Men jag kör default klock och sänker vcore då och då för o se hur lågt jag kan gå utan att det brinner upp. Lämnar jag allt på auto i uefi så når jag 90 grader utan problem.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Avstängd

Snart 200.000 Dollar.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thomas_skane:

Alla datorer har dammfilter. Det är bara upp till användaren om man vill låta filtret vara ett lättstädat nät eller kylflänsen själv

Själv skulle jag aldrig skaffa en dator utan dammfilter. Jag har bättre saker för mig i livet än att städa datorn hela tiden. Däremot kan jag förstå att dammfilter inte riktigt är prioriteringar när man designar ett chassi som detta. Man köper ju inte direkt ett chassi som detta för att det är praktiskt utan för att det är litet och snyggt.

Jo men jämför då att rengöra 3st filter som kanske tar 5 minuter då samtliga sitter på utsidan med magneter i mitt fall med att ta isär datorn och pilla bort damm ifrån små kylflänsar på ett grafikkort eller ännu bättre, en referenskortskylare där flänsarna ligger under plastkåpan.

Tycker det är löjligt att typ Tvelander påstår att datorn inte är dammig efter typ 5 månader, kvalificerat skitsnack rakt av så vida man inte bor inne i en Intel fabrik. Alla som någonsin haft en dator vet att den blir dammig lika snabbt som skrivbordet blir dammigt och det tar inte mer än 2 veckor innan ett litet fint dammlager ligger i hela lägenheten, samma dammlager ligger också i datorn som andats samma luft.

Permalänk
Medlem

Borde ju gå göra ett rätt coolt bygge med en extern radiator i den här lådan, det ser ut som det går borra upp två hål för bulkhead-genomföringar ovanför (under?) nätaggregatet bredvid grafikkortet, eller möljigtvis ovanför I/O-panelen. Men ser nu det kan bli jäkligt tight.

Håller själv på bygga en lösning med extern radiator, fast i ett ATX-dual-chamber chassi där pumparna orch reservoaren sitter i lådan.
Med den här lådan skulle man givetvis behöva flytta ut de prylarna, men kunna ha endast lådan på skrivbordet och radiatorn under på golvet.

Nåväl, tänker inte skicak pengar till kickstarter själv, men kul om den blir finansierad och kommer ut i handeln, då kan det mycket väl bli ett köp för ett bygge.

(och kan ni sluta mer er fläktfilters-pissingcontest nån gång?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Men sluta nu, du tittade ju inte ens på klippet jag länkade!! hahah

Ja jag titta på klippet, rengjorde min dator faktiskt i går (del dam i flänsarna efter par år). Men min gamla dator utan filter och färre chassi fläktar hade rejäla dammråttor när jag blåste rent det (gör rengöring par år i mellan). Så min nya kör dubbla fläktar i fronten (låg fart), så filter gör rejäl skillnad. Men vist det tar inte bort mer än kanske 80/90% av dammet, men det är bra nog för mig.

Prestandan har inte strypts för mig (inte gått upp i trottlings temp).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av bulybasha:

Jo men jämför då att rengöra 3st filter som kanske tar 5 minuter då samtliga sitter på utsidan med magneter i mitt fall med att ta isär datorn och pilla bort damm ifrån små kylflänsar på ett grafikkort eller ännu bättre, en referenskortskylare där flänsarna ligger under plastkåpan.

Tycker det är löjligt att typ Tvelander påstår att datorn inte är dammig efter typ 5 månader, kvalificerat skitsnack rakt av så vida man inte bor inne i en Intel fabrik. Alla som någonsin haft en dator vet att den blir dammig lika snabbt som skrivbordet blir dammigt och det tar inte mer än 2 veckor innan ett litet fint dammlager ligger i hela lägenheten, samma dammlager ligger också i datorn som andats samma luft.

Du ska nog ta det kan säger men en skopa salt. Både i detta fallet och i allmänhet. Jag har katt så för mig personligen är filter på samtliga ingångar och övertryck ett måste. Som tidigare sagt har jag bättre saker för mig än att sitta och städa datorn med tryckluft var månad. Sen kommer man inte undan datorstäd i alla fall för dammfilter är inte perfekta men jag tar hellre en lätt städning i halvåret.

Sen vet vi ju inte hur @tvelander bor eller vad han definierar som "dammigt". Trycker du på lite så ska du nog se att han antingen ignorerar dig eller avskriver det som att det bara var hans åsikt och att vi faktiskt har åsiktsfrihet i Sverige

@The-Architect Ohh nej, diskussioner i ett diskussionsforum!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av thomas_skane:

Du ska nog ta det kan säger men en skopa salt. Både i detta fallet och i allmänhet. Jag har katt så för mig personligen är filter på samtliga ingångar och övertryck ett måste. Som tidigare sagt har jag bättre saker för mig än att sitta och städa datorn med tryckluft var månad. Sen kommer man inte undan datorstäd i alla fall för dammfilter är inte perfekta men jag tar hellre en lätt städning i halvåret.

Sen vet vi ju inte hur @tvelander bor eller vad han definierar som "dammigt". Trycker du på lite så ska du nog se att han antingen ignorerar dig eller avskriver det som att det bara var hans åsikt och att vi faktiskt har åsiktsfrihet i Sverige

@The-Architect Ohh nej, diskussioner i ett diskussionsforum!

Nope typ inget damm har man rätt luft tryck så får man inte det punkt slut.

Jag har en annan PC med fel tryck för jag orkar inte montera om hela loopen och den är snor dammig.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av martinot:

Välj ett 1080Ti 2-slotskort tex. ifrån EVGA så går det fint, och eventuellt med minsta tophat för strömkabeln. Även Asus har olika 2-slotskort.

FYI: 2,5- eller 3-slotskort brukar så gott som aldrig stödjas i denna typ av kompakta MITX-chassien.

Tack för infon. Nu råkar jag ju redan ha just ett sånt kort sen några månader tillbaka. Men nästa gång det blir en uppgradering kommer absolut Louqe finnas i tankarna. Då köper jag även kort som passar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Tack för infon. Nu råkar jag ju redan ha just ett sånt kort sen några månader tillbaka. Men nästa gång det blir en uppgradering kommer absolut Louqe finnas i tankarna. Då köper jag även kort som passar

Äh, kom igen nu, fram med dremeln och slipa ned kylaren så den ryms!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av backfeed:

Äh, kom igen nu, fram med dremeln och slipa ned kylaren så den ryms!

Haha man blir ju sugen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nope typ inget damm har man rätt luft tryck så får man inte det punkt slut.

Jag har en annan PC med fel tryck för jag orkar inte montera om hela loopen och den är snor dammig.

Javisst, är lufttrycket in 0 så kommer ju inget damm in.

Annars säger det sig själv att om luft kommer in så kommer även dammet in. Eftersom att dammet är i luften. Om du inte har dammfilter som filtrerar bort dammet. Då kommer mindre damm in.

"Punkt slut"