Bästa ljudkorts/dac lösning för gaming och musik?

Permalänk

Bästa ljudkorts/dac lösning för gaming och musik?

Efter senaste windows 10 update så hittar datorn inte mitt asus xonar d2 och nu är jag så trött på drivrutiner och skit att jag funderar på Objective2 +ODAC Headphone Amplifier http://www.headnhifi.com/o2-odac-combo bara tuta och köra i usbn.

Sitter just nu på ett asus d2 med en Matrix m stage hpa 1, ljudet har varit lysande. Tror ni jag får samma grymma rum ljud ur o2?

Funderar också på en HPA-3U⁺

Vad säger ni?

Asus d2 har EAX-stöd, Stöd för ASIO, Stöd för 3D-ljud, Stöd för DirectSound, vet inte hur mycket det har gjort när jag har spelat men har kunnat höra riktning av fotsteg andra inte har kunna höra.

Även kollat lite på Creative Sound Blaster AE-5 ProGaming, det verkar ha bra specs men saknar det ovan som d2 har.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Inaktiv

Jag har Creative Sound Blaster AE-5 och där finns Direct Sound, surround/3d mm.
Riktigt bra ös i kortet och är lätt man tar sönder lurarna, räcker att ha ca 20% på volymen ute i windows när du väljer högohmiga lurar så trillar öronen av :).

Riktigt bra DAC med 32-bit 384kHz playback med 122dB DNR.

Permalänk
Medlem

https://www.themasterswitch.com/review-mayflower-arc-headphon...

Högkvalitativ dac amp med hörlursingång, om jag inte redan hade en AUNE X1s hade jag köpt denna direkt.

Permalänk

Men frågan är om Creative Sound Blaster AE-5 är "bättre" än mitt asus d2, jag vill inte byta ner mig..

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av d_m_r:

https://www.themasterswitch.com/review-mayflower-arc-headphon...

Högkvalitativ dac amp med hörlursingång, om jag inte redan hade en AUNE X1s hade jag köpt denna direkt.

Tack för tipset, du tror detta är "bättre" än o2, vad skulle det vara för skillnad?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Inaktiv

Har haft d2 och soundblaster kortet är mycket bättre

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blue eyed devil:

Men frågan är om Creative Sound Blaster AE-5 är "bättre" än mitt asus d2, jag vill inte byta ner mig..

Sound blastern har ju mer än 10 ggr mindre noise! (122 DB vs 109 DB)

Skulle inte välje dom där hipster DACen, har en sound blaster E5 portable DAC som ger 120 DB signal to noise, grymt bra ljud! Och älskar deivrutinerna, mycket lätt att ändra EQ beroende på ljudsystem

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

Sound blastern har ju mer än 10 ggr mindre noise! (122 DB vs 109 DB)

Skulle inte välje dom där hipster DACen, har en sound blaster E5 portable DAC som ger 120 DB signal to noise, grymt bra ljud! Och älskar deivrutinerna, mycket lätt att ändra EQ beroende på ljudsystem

Ja det är mycket hög kvalitet på ljudet.

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Sound blastern har ju mer än 10 ggr mindre noise! (122 DB vs 109 DB)

Skulle inte välje dom där hipster DACen, har en sound blaster E5 portable DAC som ger 120 DB signal to noise, grymt bra ljud! Och älskar deivrutinerna, mycket lätt att ändra EQ beroende på ljudsystem

Är förstärkaren bra då i Creative Sound Blaster AE-5 kortet, och funkar det bra att köra min gamla matrix amp, hur kopplar jag då för att undvika förstärkaren som soundblastern har?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Tack för tipset, du tror detta är "bättre" än o2, vad skulle det vara för skillnad?

Det är en bättre lösning iom. mic ingången. Ljudmässigt är de sannolikt jämförbara, har inte hört den själv.
Bästa lösningen efterfrågades, detta är vad jag tror är bäst för gaming utan att göra avkall på musikåtergivning.

Bara en av många positiva reviews: https://www.youtube.com/watch?v=DAfbtpSp8oo

Permalänk
Skrivet av d_m_r:

Det är en bättre lösning iom. mic ingången. Ljudmässigt är de sannolikt jämförbara, har inte hört den själv.
Bästa lösningen efterfrågades, detta är vad jag tror är bäst för gaming utan att göra avkall på musikåtergivning.

Bara en av många positiva reviews: https://www.youtube.com/watch?v=DAfbtpSp8oo

Ah okey, kör min mic via usb och funkar klockrent.

Men missar man inte EAX-stöd, Stöd för ASIO, Stöd för 3D-ljud med den där lösningen då?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Jag har Creative Sound Blaster AE-5 och där finns Direct Sound, surround/3d mm.
Riktigt bra ös i kortet och är lätt man tar sönder lurarna, räcker att ha ca 20% på volymen ute i windows när du väljer högohmiga lurar så trillar öronen av :).

https://www.pixeltopic.com/files/2017/12/qmdtiilslvltf.jpg

https://www.pixeltopic.com/files/2017/12/jypezhdficwkde.jpg

Riktigt bra DAC med 32-bit 384kHz playback med 122dB DNR.

Har du spela med Scout 2.0 på mobilen? Nästan lite fusk?

Måste man koppla in en Molex på kortet även om man inte tänker använda LED-slingorna?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Böt just ut mina gamla Sennheiser PC350 som drevs av ett Asus Xonar Phoebus internt ljudkort mot Beyer DT880's 600ohm som nu drivs av en O2+ODAC från headnhifi. Om du vill ha stöd för gaming teknologier hit och dit så är det nog Sound Blaster AE-5 som gäller för dig. Om det endast är bra ljud du är ute efter så skulle jag ha köpt Aune X1S om du endast ska driva hörlurar, finns på CDON.
FYI 32 bit hit och dit är bara marketing-wank.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Skrivet av Ürkel:

Böt just ut mina gamla Sennheiser PC350 som drevs av ett Asus Xonar Phoebus internt ljudkort mot Beyer DT880's 600ohm som nu drivs av en O2+ODAC från headnhifi. Om du vill ha stöd för gaming teknologier hit och dit så är det nog Sound Blaster AE-5 som gäller för dig. Om det endast är bra ljud du är ute efter så skulle jag ha köpt Aune X1S om du endast ska driva hörlurar, finns på CDON.
32 bit hit och dit är bara marketing-wank så du vet.

Fan jobbigt att behöva välja, tyckte Asus d2 var fan bra på allt... Det är skumt att windows inte kan hitta det längre efter windows update, men kortet stöds väl kanske inte för windows 10 längre...

Men tror alla hör att Sound Blaster AE-5 är bättre än asus d2 på alla plan, i så fall blir jag nöjd med det.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Ah okey, kör min mic via usb och funkar klockrent.

Men missar man inte EAX-stöd, Stöd för ASIO, Stöd för 3D-ljud med den där lösningen då?

Sedan ca år 2010 så finns det nog inga spel som använder EAX. EAX var det som användes för att få 3D ljud. så EAX är sen åratal borta. det hela är ersatt med dolby standarder tex DD5.1 osv
Och ASIO var nått som var bra på Windows XP tiden, Windows 7 och senare har ingen behov av ASIO har jag för mig.

Sedan så matas ju den DAC som finns i ARK med USB så ASIO blir ingen faktor alls, då datorn bara agerar transport.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Fan jobbigt att behöva välja, tyckte Asus d2 var fan bra på allt... Det är skumt att windows inte kan hitta det längre efter windows update, men kortet stöds väl kanske inte för windows 10 längre...

Mitt Xonar Phoebus var faktiskt riktigt bra också, problemet var drivrutinerna för mig med. Men största anledningen till bytet var att kunna använda mina JBL LSR305 monitorer jag beställde i samma veva som lurarna och O2,Odac.

Sound blaster AE-5 kommer säkert att fungera galant om du vill ha alla virtuella surround teknologier. Annars hade jag lätt valt Aune X1S, den har jag läst mycket gott om. Finns inget att klaga på O2+Odac heller, jag är supernöjd O2+ODAC har pre-out rca bak vilket var ett krav till mina monitorer.

God jul!

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Sound blastern har ju mer än 10 ggr mindre noise! (122 DB vs 109 DB)

Skulle inte välje dom där hipster DACen, har en sound blaster E5 portable DAC som ger 120 DB signal to noise, grymt bra ljud! Och älskar deivrutinerna, mycket lätt att ändra EQ beroende på ljudsystem

Och FX9590 är bättre än Threadripper 1950X för den har 5Ghz vs 4GHz klockfrekvens.

Vad jag menar är att det ofta är dumt att stirra sig blind på siffror.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Och FX9590 är bättre än Threadripper 1950X för den har 5Ghz vs 4GHz klockfrekvens.

Vad jag menar är att det ofta är dumt att stirra sig blind på siffror.

This.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Skrivet av Ürkel:

Böt just ut mina gamla Sennheiser PC350 som drevs av ett Asus Xonar Phoebus internt ljudkort mot Beyer DT880's 600ohm som nu drivs av en O2+ODAC från headnhifi. Om du vill ha stöd för gaming teknologier hit och dit så är det nog Sound Blaster AE-5 som gäller för dig. Om det endast är bra ljud du är ute efter så skulle jag ha köpt Aune X1S om du endast ska driva hörlurar, finns på CDON.
FYI 32 bit hit och dit är bara marketing-wank.

På vilket sätt är Aune X1S bättre än O2+Odac?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Och FX9590 är bättre än Threadripper 1950X för den har 5Ghz vs 4GHz klockfrekvens.

Vad jag menar är att det ofta är dumt att stirra sig blind på siffror.

Väldigt dum linknelse. Som att säga att FX är bättre än Tr när FX har 800 points i CineBench men Tr har 3000...

Inom Audio världen är S/N och THD key!!! Sen är det fint med flat förstärkningskurva, bra kanal separation och en fint fungerande EQ.

Soundblastern fyller alla dessa krav...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blue eyed devil:

Är förstärkaren bra då i Creative Sound Blaster AE-5 kortet, och funkar det bra att köra min gamla matrix amp, hur kopplar jag då för att undvika förstärkaren som soundblastern har?

Klarar upp till 600 Ohms lurar så ja, den duger fint

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Väldigt dum linknelse. Som att säga att FX är bättre än Tr när FX har 800 points i CineBench men Tr har 3000...

Inom Audio världen är S/N och THD key!!! Sen är det fint med flat förstärkningskurva, bra kanal separation och en fint fungerande EQ.

Soundblastern fyller alla dessa krav...

Hur står sig ASUS STRIX korten mot soundblastern, finns det andra bra alternativ i prisklassen?

Kollade på Essence STX II men dom officeilla drivrutierna är från 2015 och kanske får samma problem igen. Hur kan asus vara så värdelösa att med att uppdatera sin drivers till ljudkort? Vill dom inte att folk ska köpa deras produkter? Har varit tvungen att köra med UNi Xonar Drivers till mitt d2...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Klarar upp till 600 Ohms lurar så ja, den duger fint

Okey tack, men den går att koppla till min matrix? Ljudet i min matrix är sjukt bra, den har andra ampar, burson(tror jag det var) oampad i fabrik vad det nu gör för skillnad igen

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blue eyed devil:

Hur står sig ASUS STRIX korten mot soundblastern, finns det andra bra alternativ i prisklassen?

tja, ASUS Strix Raid DLX är nog ett bra alternativ, men efter vad jag sett är Creatives drivrutiner lite roligare att använda i dagsläget (grafisk EQ, lättar gränssnitt och överlag modernare)

Skrivet av blue eyed devil:

Okey tack, men den går att koppla till min matrix? Ljudet i min matrix är sjukt bra, den har andra ampar, burson(tror jag det var) oampad i fabrik vad det nu gör för skillnad igen

Vad använder du din matrix till?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

tja, ASUS Strix Raid DLX är nog ett bra alternativ, men efter vad jag sett är Creatives drivrutiner lite roligare att använda i dagsläget (grafisk EQ, lättar gränssnitt och överlag modernare)
Vad använder du din matrix till?

Bara som hörlursförstärkare, jag tycker den är sjukt bra, men det är möjligt att ampen på soundblastern är precis lika bra.. Ljudet har varit helt magiskt med d2.

Hur är creative på att uppdatera sin drivrutiner? Asus är som sagt helt värdelösa...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blue eyed devil:

Hur står sig ASUS STRIX korten mot soundblastern, finns det andra bra alternativ i prisklassen?

Kollade på Essence STX II men dom officeilla drivrutierna är från 2015 och kanske får samma problem igen. Hur kan asus vara så värdelösa att med att uppdatera sin drivers till ljudkort? Vill dom inte att folk ska köpa deras produkter? Har varit tvungen att köra med UNi Xonar Drivers till mitt d2...

Provade ett Strix kort innan soundblaster och fick världens störningar från grafikkortet när jag hade hög fps, detta är inget som märks alls med soundblaster kortet.

Strix kortet är nog inte bra avskärmat.

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Provade ett Strix kort innan soundblaster och fick världens störningar från grafikkortet när jag hade hög fps, detta är inget som märks alls med soundblaster kortet.

Okey då är det bättre isolerat/avskärmat då.

Creative Sound BlasterX G5 är samma som AE-5 ProGaming bara att den är portabel va?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blue eyed devil:

Bara som hörlursförstärkare, jag tycker den är sjukt bra, men det är möjligt att ampen på soundblastern är precis lika bra.. Ljudet har varit helt magiskt med d2.

Hur är creative på att uppdatera sin drivrutiner? Asus är som sagt helt värdelösa...

Vet faktiskt inte, men deras nyaste drivrutiner lär nog hålla minst 5 år framåt, tror nog inte man kan bli värre ä Asus i alla fall

Creative SoundblasterX AE-5 har ju dubbla opamps (en per kanal för hörlurar) och ska som sagt klara 600 Ohm, och enligt reviews är det väldigt stor Wow feeling när man först lyssnar på kortet (De vill säga om du är audiophile)

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Vet faktiskt inte, men deras nyaste drivrutiner lär nog hålla minst 5 år framåt, tror nog inte man kan bli värre ä Asus i alla fall

Creative SoundblasterX AE-5 har ju dubbla opamps (en per kanal för hörlurar) och ska som sagt klara 600 Ohm, och enligt reviews är det väldigt stor Wow feeling när man först lyssnar på kortet (De vill säga om du är audiophile)

Fan vad sugen jag blir nu, kommer nog beställa ett ikväll.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Jag har dålig koll på gaming-effekter hit och dit, men om du bara vill ha bäst ljud PUNKT så skulle jag satsa på en o2+oDac-kombo. Rent mätbart klår den det mesta. Sen har vi nyss fastslagit att man inte ska stirra sig blind på siffror, men det jag menar att den påverkar signalen väldigt lite, det går att mäta objektivt på förvrängning osv. Sen är ju ljud självklart subjektivt till stor del, men för bäst ljud utan massa extra mumbo-jumbo tror jag stenhårt på den.