Permalänk
Medlem

Väldigt hög temp på moderkort...

Har ett AsusTek X99-E som visar extremt höga temperaturer...
På #5 Temp på 77 c och 7# Temp på 81 c
vad är problemet och vad är det som blir varmt. har försökt läsa i manualen. men hittar inga svar. snälla hjälp.
https://imgur.com/a/y6l2a

Permalänk
Medlem

@drbrandt: Vad säger din BIOS då? Den kanske har en mer utförlig lista över vad som är vad än bara Temp#. Men generellt så finns det två saker som blir varma på moderkortet. Det ena är dess PCH och de brukar generellt kunna ligga på runt 50-60 grader i ett bra kylt chassi, alternativt vattenkylt chassi utan värmedumpning från CPU heatsink och grafikkortet. Det andra är moderkortets VRM som ger processorn ström och kraft. Dessa kan ligga någonstans mellan 50 (idle) och 120 grader (load) med fabrikskylning.

Det lättaste du kan göra för att identifiera vad för temperatur som indikeras är att stressa din processor. Om det är din VRM så kommer temperaturen gå upp. Om det är din PCH så kommer den vara ganska opåverkad. Temperaturen på den skiftar inte så mycket i överhuvudtaget.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

@Nephitis: Jag städade av datorn och tömde den på damm. Detta resulterade i att den nu visar den ena (temp#5) 80 c och (Temp#7) 90 C. Känns dock inte som något är varmt utom själv grafikkortet. allt annat är max 40-50 c (inklusive cpu).
kör vattenkyld processor och ett bra chassi med bra Genomflöde av luft.

När datorn blir stressad så sjunker graderna med cirka 10 c på just dom två delarna till 70c och 80 c). Vilket är mycket skumt...
Jag ska kolla mina bios om jag kan se temperature där... men något är skumt.

Permalänk
Medlem

@drbrandt: Du kan ju alltid testa, nått annat program för att se om de visar annorlunda typ:

Permalänk
Medlem

@Overwatch: Jag provade det. det är två PCH enheter som visar 80-95 c. Jag har ändrat om allt i datorn nu men ändå samma problem... ligger runt 90 grader och går väldigt varmt. har blåst den på allt damm och dragit om alla kablar. och har ett kraftigt genomflöde av luft. Gpu nere på 34 grader men PCH 5 och 7 ligger runt 85-95 c och hoppar. ska skriva till asus. Känns som det är något grovt fel.

Permalänk
Medlem

@drbrandt: Står att vissa av temp sensorerna visar fel för att de helt enkelt inte är kopplade till någon sensor.

Källa https://www.hwinfo.com/forum/Thread-Extremely-high-temps-on-X99-A-Asus-based-PC

Permalänk
Medlem

@Overwatch: det måste stämma. Tackar för hjälpen! blev bara väldigt orolig när det står 90-95 c i ett program XD

bild från mina bios. Där är allt hur fint som helst.
https://imgur.com/a/fikqc

Permalänk
Medlem

@drbrandt: Kan glädja dig med att säga att en av mina temps är negativa!

Så ja, programmen visar med största sannolikhet fel, pga olika anledningar

Permalänk
Medlem

@Overwatch: haha Ja då känns det ju som det är ett vanligt problem... Tackar och bugar för hjälpen! Fick ju i alla fall städat datorn noggrant nu.