Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nintendo har sålt 10 miljoner Switch

Permalänk
Melding Plague

Nintendo har sålt 10 miljoner Switch

Nintendos hybridkonsol Switch fortsätter vara en succé för företaget, då de senaste siffrorna visar på en total försäljning på 10 miljoner exemplar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

För att sätta det i perspektiv har PS4 sålt mycket mer alla månader utom Switch lanseringsmånad. Förra månaden sålde PS4 mer än dubbelt så många exemplar jämfört med Switch.

Så om Switch är en succé, är då PS4 en megasuccé?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

För att sätta det i perspektiv har PS4 sålt mycket mer alla månader utom Switch lanseringsmånad. Förra månaden sålde PS4 mer än dubbelt så många exemplar jämfört med Switch.

Så om Switch är en succé, är då PS4 en megasuccé?

Svårt att jämföra så skilda konsoler. Men PS4an är väl en megasuccé hur man än ser på det?

Permalänk
Medlem

@Buio: Oavsett vad Switch är så är Ps4 en megasuccé ja.

Permalänk
Medlem

Inte för och låta taskig.

Av rykten jag hört "Nintendo sålde flest konsoler denna blabla månaden" Och jag har hört det jättelänge nu och för mig lät det som att konsolen skulle sålt minst 20 miljoner då fram tills nu? Men 10 miljoner, nja okej, what... Wait..

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Välförtjänt, en underbar maskin och ett förträffligt komplement till min speldator, älskar den.

Permalänk
Medlem

13 miljoner Wii U såldes väl under dennes korta levnadstid och ansågs vara en flopp. 130 miljoner vanliga wii såldes väl om inte jag missminner mig? Ett zelda och ett mario är inte direkt jättestor anledning att köpa en dyr konsol.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

För att sätta det i perspektiv har PS4 sålt mycket mer alla månader utom Switch lanseringsmånad. Förra månaden sålde PS4 mer än dubbelt så många exemplar jämfört med Switch.

Så om Switch är en succé, är då PS4 en megasuccé?

PS4 är en riktigt stor succé, men den finns dock i tre versioner, och många som redan ägde en PS4 köpte Pro-versionen som räknas in i de 70 miljoner sålda enheterna. Jag själv har köpt både vanliga och Pro, och jag vet många fler som gjort samma sak. Hade inte Pro släppts så hade den kanske legat på 55 miljoner sålda, vilket fortfarande är bra siffror.

Switch kommer förmodligen inte att sälja bättre än PS4, men den är inte så långt efter just nu i alla fall. Med tre månader kvar på sitt första levnadsår så ligger den 6 miljoner exemplar efter vad PS4 sålde under sitt första år. Frågan är hur försäljningen håller i sig. Nintendo har utannonserat flera stora titlar, så än är det nog ingen risk att försäljningen stannar av.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

13 miljoner Wii U såldes väl under dennes korta levnadstid och ansågs vara en flopp. 130 miljoner vanliga wii såldes väl om inte jag missminner mig? Ett zelda och ett mario är inte direkt jättestor anledning att köpa en dyr konsol.

jo dessa spel är en bra anledning till att folk köper konsolen.

Är sugen själv på att köpa en men har inte riktigt tiden för att spela på den.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Trevligt med många konkurrenter på marknaden som säljer bra!

Skrivet av Buio:

För att sätta det i perspektiv har PS4 sålt mycket mer alla månader utom Switch lanseringsmånad. Förra månaden sålde PS4 mer än dubbelt så många exemplar jämfört med Switch.

Så om Switch är en succé, är då PS4 en megasuccé?

Jag antar att Sony ser PS4 som en ganska stor succe!

PS3 var i sammanhanget lite av en flopp då den nätt och jämnt i slutändan lyckades nå samma nivå som stationära huvudkonkurrenten 360 och blev utklassad av Wii, trots att föregångaren totalt dominerat marknaden.

PS4 är denna generations stationära gigant och har t.o.m. nätt och jämnt passerat 3DS med potentiellt många år kvar på generationen.

Många missar just att framgångsrika konsoler ofta säljer som bäst ett par år efter lansering medan misslyckade enheter ofta floppar för att de aldrig får upp momentum. Det står dock sällan i nyheterna att en några år gammal konsol säljer bra.

Såg förresten en prognos att PS4 räknar med att sälja ca 18 miljoner konsoler under Switch första levnadsår (vs 14 miljoner for switch).

Kolla t.ex. PS4-försäljning t.o.m. januari i år så ser man att 2015 och 2016 var bra år, trots lansering 2013.

Skrivet av Vangen:

Inte för och låta taskig.

Av rykten jag hört "Nintendo sålde flest konsoler denna blabla månaden" Och jag har hört det jättelänge nu och för mig lät det som att konsolen skulle sålt minst 20 miljoner då fram tills nu? Men 10 miljoner, nja okej, what... Wait..

Tidiga prognoser för Switch låg ofta runt 7 miljoner första året och Wii U sålde som bekant inte särskilt bra. 14 miljoner är ett bra första år. Om Switch ska kunna räknas som framgångsrik behövs dock fler bra år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

PS4 är en riktigt stor succé, men den finns dock i tre versioner, och många som redan ägde en PS4 köpte Pro-versionen som räknas in i de 70 miljoner sålda enheterna. Jag själv har köpt både vanliga och Pro, och jag vet många fler som gjort samma sak. Hade inte Pro släppts så hade den kanske legat på 55 miljoner sålda, vilket fortfarande är bra siffror.

Switch kommer förmodligen inte att sälja bättre än PS4, men den är inte så långt efter just nu i alla fall. Med tre månader kvar på sitt första levnadsår så ligger den 6 miljoner exemplar efter vad PS4 sålde under sitt första år. Frågan är hur försäljningen håller i sig. Nintendo har utannonserat flera stora titlar, så än är det nog ingen risk att försäljningen stannar av.

Bärbara konsoler har ofta samma effekt med ofta flera enheter köpta av samma person. Kolla 3DS där flera köpte Xl och sen en New-version.
Där behövs också ofta helt ny enhet om knapparna fastnar eller styrspakar pajar, men det slipper vi som tur är med switch.

Permalänk

Jisses, och jag har inte lyckats se ett enda med mina egna ögon.

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Jag köpte en och spelade zelda i 5minuter och sålde den!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Vad snabbt du klarade Zelda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

Jisses, och jag har inte lyckats se ett enda med mina egna ögon.

Inte jag heller... Konceptet är i sig helt intressant, men det finns ju precis ett spel som ens är lite intressant till konsolen.

Sen blir det ju intressant att se hur den åldras också när nästa generation av flaggskeppstelefoner presterar bättre. PS4 och Xbox one är ju båda mycket kraftfullare, men är båda för svaga för moderna spel. Om två år lär väl majoriteten av spelen till Switch vara portar från android.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Dom flesta som köper en Switch har väl Nintendo-konsoler sen innan så man vet att det är den typen av spel man gillar. Skulle inte köpa den som bärbar konsol för kassa portar av PC spel.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker mig minnas någon som skulle käka upp en mössa, sko eller om det var en Switch.
Finns en del FUD'are kvar dock.

Lätt årets lansering och produkt och överlag ett rätt bra hårdvaru och spelår på det dessutom. Känns som att 2017 har varit ett år utöver det ordinarie, 2018 har mycket att leva upp till. Intel-baserade grafikkort kommer bli rätt stort förstås om de är så snabbt ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Sen blir det ju intressant att se hur den åldras också när nästa generation av flaggskeppstelefoner presterar bättre. PS4 och Xbox one är ju båda mycket kraftfullare, men är båda för svaga för moderna spel. Om två år lär väl majoriteten av spelen till Switch vara portar från android.

Skickades från m.sweclockers.com

3DS klarade sig bra utan särskilt många mobilspel, så tror inte Switch kommer leva enbart på sånt. Det var ingen som heller påstod att 3DS:ens hårdvara var särskilt imponerande ens vid lansering (förutom kanske 3D-effekten på skärmen). Ändå fick den regelbundet flera välgjorda spel vilket är anledningen till att den ändå lyckats sälja så pass bra.

Det är betydligt billigare att producera spel om du inte behöver lägga lika stort fokus på grafik. Det ledde till att 3DS fick många toppspel från spelstudios med ganska hög spelbudget men som ändå har svårt att konkurrera med de största jättarnas AAA-spelbudgetar.

Android-spelen kommer att komma till Switch men jag har goda förhoppningar att det fortsätter komma flera riktigt intressanta spel framöver också. Med lite tålamod från utvecklarna kan flera multikonsolspel troligtvis även komma till Switchen.
Vill man bara ha grafikmaxade spel är den dock fel konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Jag köpte en och spelade zelda i 5minuter och sålde den!

Det blir närmare tusen kronor per minut då?

Borde gå att hitta många andra nöjen som kostar under tusen kronor/minut.

Å andra sidan hade du kunnat få ner minutkostnaden rätt rejält om du spelat det längre.
Lite förvånad att du tröttna så fort på Zelda BotW.
Bara klättra upp i torn och andra höjder för att glidflyga kan man lägga mer än 5 minuter på utan att tröttna.
Å andra sidan är det svårt att få Paraglider på 5 minuter.
Men Paraglider finns på the Great Plateau, så man behöver inte komma så långt i spelet innan man får den.

Permalänk
Skrivet av Sando:

Inte jag heller... Konceptet är i sig helt intressant, men det finns ju precis ett spel som ens är lite intressant till konsolen.

Sen blir det ju intressant att se hur den åldras också när nästa generation av flaggskeppstelefoner presterar bättre. PS4 och Xbox one är ju båda mycket kraftfullare, men är båda för svaga för moderna spel. Om två år lär väl majoriteten av spelen till Switch vara portar från android.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle säga att det finns en hel del bra spel, bla Zelda, Mario, Mario Kart, Mario Rabbids, Shovel Knight, Steamworld Dig 2, Stardew Valley, Axiom Verge, Golf Story, Splatoon 2 mm. Vissa spel finns till andra plattformar, främst PC, men passar väldigt bra på Switchen när man är på resande fot (jag spelar 99% handheld) och inte har med sig datorn.

Har bara spelat BF4 och BF1 de senaste åren och Switchen är verkligen en frisk fläkt. Sålde spel-PC´n då den stod oanvänd sen i våras.

Switch-communityn är, med all rätt, oroad över att Switchen kommer överösas med taskiga mobilportar, men jag vill ändå tro att Nintendo sätter ner foten innan det blir ett problem (är väl två mobilportar i dagsläget?). Mobiler skulle tekniskt sett kunna bli en konkurrent men så länge industrin är så pass fragmenterad som den är idag så lär det inte bli realitet.

Med Nintendos IPn, bra indiesupport och stöd från de stora spelhusen så är jag övertygad om att det kommer gå bra.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Det blir närmare tusen kronor per minut då?

Borde gå att hitta många andra nöjen som kostar under tusen kronor/minut.

Å andra sidan hade du kunnat få ner minutkostnaden rätt rejält om du spelat det längre.
Lite förvånad att du tröttna så fort på Zelda BotW.
Bara klättra upp i torn och andra höjder för att glidflyga kan man lägga mer än 5 minuter på utan att tröttna.
Å andra sidan är det svårt att få Paraglider på 5 minuter.
Men Paraglider finns på the Great Plateau, så man behöver inte komma så långt i spelet innan man får den.

Rusar man och skippar tutorials så kommer man ut ur The Shrine of Resurrection och till utsikten på 3:20, så jag har svårt att tro att han kom längre än så.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

Subsektion av swec-communityn som kommer hata på denna konsol (varför?!) in i det sista Gissar på att en hel del granar kommer pyntas med en switch vid foten strax.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Vår familj köpte en. Härlig pryl.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Dom flesta som köper en Switch har väl Nintendo-konsoler sen innan så man vet att det är den typen av spel man gillar. Skulle inte köpa den som bärbar konsol för kassa portar av PC spel.

...är fans av Mario- och Zelda-spelen.

Permalänk
Inaktiv

Kyle Orland har dragit fram med lite jämförelser: https://arstechnica.com/gaming/2017/12/putting-nintendo-switc...

Notera att hur Switchen säljer i julhandeln inte ens är med medans många andra konsoller har haft julhandeln under den den beräknade perioden (spelkonsoller släpps normalt inte i mars utan innan julhandeln drar igång på allvar).

"If you've been following video game news at all this year, you're probably tired of hearing stories about how the Switch is the hottest selling console since the Sliced Bread 64. With Nintendo announcing this morning that its console has sold 10 million units in under nine months—before its first holiday season is even complete, to boot—we thought we'd skip the wordy analysis and just give you some relevant numbers that put the Switch's current sales in context. As far as recent consoles go, the Switch's sales so far put it in some pretty rarified company.

(Note that for most of these comparisons with other consoles, the time period includes an entire holiday season following a mid-November launch).

2.74 million: Nintendo Switch units sold in its first month on store shelves (March 2017)
3.91 million: Worldwide shipments for the Wii U approximately 10.5 months after launch.
5.63 million: Worldwide shipments for the PS3 in approximately 10.5 months of availability.
5.9 million: Worldwide shipments for the Xbox 360 in approximately 10.5 months of availability.
7 million: Approximate worldwide sales for the Xbox One in its first 10.5 months of availability.
8 million: Nintendo's reported initial plans for Switch production for its first full fiscal year (April 2017 through March 2018)
8.83 million: Worldwide shipments for the Nintendo DS in approximately 10.5 months of availability.
10 million: Worldwide Switch sales in just under 9 months, reported today.
10 million: Reported lifetime sales for the TurboGrafx-16.
10 million: Nintendo's expectation for Switch shipments in the entire April to May fiscal year, as announced in April (about 7.75 million sales have come in that time period so far).
13.17 million: Worldwide shipments of the Wii in approximately 10.5 months of availability.
13.5 million: Worldwide sales of the PS4 in approximately 10.5 months of availability.
13.56 million: Total sales of the Wii U in its four-year lifespan.
16.7 million: Number of Switch consoles Nintendo expects to sell worldwide by the end of March, as of October.
14.95 million: Worldwide shipments for the PS2 approximately 8 months after its North American release (includes about 3.52 million sales from six prior months of Japanese release)
25 to 30 million: Reported production plans for the Nintendo Switch's next fiscal year (April 2018 through March 2019)."

Det går riktigt bra för Switchen och lär inte gå sämre i julhandeln heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

jo dessa spel är en bra anledning till att folk köper konsolen.

Är sugen själv på att köpa en men har inte riktigt tiden för att spela på den.

Bara å köp! Switchen är konsolen man ska ha ifall man har ont om speltid, just pga att den går att spela båda stationärt och bärbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Vill gärna ha ett men tror det kommer samla damm efter Mario spelet :<

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det blir närmare tusen kronor per minut då?

Borde gå att hitta många andra nöjen som kostar under tusen kronor/minut.

Å andra sidan hade du kunnat få ner minutkostnaden rätt rejält om du spelat det längre.
Lite förvånad att du tröttna så fort på Zelda BotW.
Bara klättra upp i torn och andra höjder för att glidflyga kan man lägga mer än 5 minuter på utan att tröttna.
Å andra sidan är det svårt att få Paraglider på 5 minuter.
Men Paraglider finns på the Great Plateau, så man behöver inte komma så långt i spelet innan man får den.

Tror du jag sålde den för 0kr? Loosade kanske 300kr.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Måste säga att Switch har varit mitt bästa konsollköp hittils.

Har en PS4 Pro, köpt 25+ spel, inte klarat ett enda
Har även en Nintendo Switch, köpt 4 spel, klarat av 3

Säger en hel del om hur hög kvalitén på spelen är hos Switch, och hur mycket smidigare det blir när man har en konsoll som kan tas med på språng också.

Skrivet av downup:

Vill gärna ha ett men tror det kommer samla damm efter Mario spelet :<

Bara att köpa Zelda BOTW och Xenoblade 2! Båda är extremt polerade spel som ligger på 80-140 timmar total gameplay var.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

En sådan stor spelglädje som Switch gett mig har jag inte upplevt på länge och mycket är tack vare Zelda! Fantastiskt bra spel som fick nytt liv med DLC 2

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |