Permalänk
Medlem

Vad hände med THX?

Kommer ni ihåg THX introt som va på bio förut med den lilla roboten?
Vart tog det vägen är det bara Dolby nu? Har för mig att Lucas va inblandad i THX.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

THX är väl mer av en kvalitetsmärkning av biografer än ett ljudsystem?

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoVeryIndie:

THX är väl mer av en kvalitetsmärkning av biografer än ett ljudsystem?

Du kan ha rätt jag vart alltid lika besviken som yngre när man kom till en bio utan THX och den lilla roboten.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Razer Inc. köpte upp THX förra året (2016).

https://www.theverge.com/2016/10/17/13309346/razer-buys-thx-l...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Åfan då blev det väl för dyrt då för svenska biografer

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

THX ägs numera av Razer och jag har för mig att de ägdes av Creative efter Lucas.

THX och Dolby är inte riktigt samma sak.
Dolby är en av flera standard format som beskriver hur ljud spelas in och hur de ska spelas upp.
THX är mer av en kvalitéstämpel som säger att det är ett bra ljud.

Det ena utesluter inte det andra så man kan ha en Dolby ljudanläggning som är THX certifierad men Dolby behöver inte vara THX certifierad och givetvis kan icke Dolby ljudanläggningar få THX certifiering.

Grovt kan man sammanfatta att Dolby fokuserar på det tekniska medan THX fokuserar på upplevelsen.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.