Permalänk
Medlem

Kvalitet iptv vs antenn

Hej,

Har i dagsläget tv från Boxer via koventionell antenn.
De är även tjänsteleverantör via den fiber jag är kopplad till och har funderat på att testa det.
Så - är det.i dagsläget några kvalitetsskillnader mellan tv över antenn resp. fiber under normala förhållanden? För referens - är tex Telia bättre än Boxer kvalitetsmässigt på tv via fiber?
Vet ej om denna tråden ligger fel men mod får gärna flytta isf..!

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Skrivet av daolo:

Hej,

Har i dagsläget tv från Boxer via koventionell antenn.
De är även tjänsteleverantör via den fiber jag är kopplad till och har funderat på att testa det.
Så - är det.i dagsläget några kvalitetsskillnader mellan tv över antenn resp. fiber under normala förhållanden? För referens - är tex Telia bättre än Boxer kvalitetsmässigt på tv via fiber?
Vet ej om denna tråden ligger fel men mod får gärna flytta isf..!

Tv via fiber kommer alltid ge bättre bild än antenn. Har du instabil fiber så är antenn bättre.

Fiber kan du ju få upplösningen som tv-leverantören ger ut. Antenn vet jag vad som är max, tror det är 576i, medans fiber kan ju sända 4k, eller högre.

Permalänk
Skrivet av Frejoh466:

Tv via fiber kommer alltid ge bättre bild än antenn. Har du instabil fiber så är antenn bättre.

Fiber kan du ju få upplösningen som tv-leverantören ger ut. Antenn vet jag vad som är max, tror det är 576i, medans fiber kan ju sända 4k, eller högre.

Fel, fel och åter fel. Tv via antenn är digital idag, varför upplösning inte är en fråga. Jag skulle nog anse att bildkvalitet via antenn faktiskt är bättre än via bredbandet. Detta för att alla leverantörer av iptv snålkodar alla kanaler för att spara bandbredd och servertrafik. Däremot erbjuder iptv betydligt mer utbud (läs rapid, geniptv mm). Jag har "klippt kabeln" och använder endast iptv idag, men skulle vilja påstå att kvalitén är betydligt bättre via antenn, speciellt via parabol.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Beror ju väldigt mycket på vad du tar för leverantör/kanaler. Om du tar en leverantör och köper utbud med många HD-kanaler kommer du få bra bild!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Skrivet av Blommenstorvik:

Fel, fel och åter fel. Tv via antenn är digital idag, varför upplösning inte är en fråga. Jag skulle nog anse att bildkvalitet via antenn faktiskt är bättre än via bredbandet. Detta för att alla leverantörer av iptv snålkodar alla kanaler för att spara bandbredd och servertrafik. Däremot erbjuder iptv betydligt mer utbud (läs rapid, geniptv mm). Jag har "klippt kabeln" och använder endast iptv idag, men skulle vilja påstå att kvalitén är betydligt bättre via antenn, speciellt via parabol.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, just det, TV är ju digital nu för tiden, inte analog. Inte använt TV sedan länge då datorn är bättre.

Fast om iptv görs korrekt så kommer den väl ändå alltid att vinna?

Permalänk
Medlem

Kanalutbudet är typ samma på fiber som antenn för Boxer så där är det ingen skillnad. Har flera hd-kanaler, faktiskt därför det blev Boxer från början då de hade HD på svt1/2, tv3 tv4 och kanal 5.
Kör alltså via antenn, inte parabol. Kan vara problem vid mkt dimma/snö - annars ok. Dock känns kvaliteten på SD-kanalerna rätt usel men det är väl knappast beroende på utsändningstekniken.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7