Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Återköp av digitalt spel från Spelbutiken

Permalänk
Medlem

Återköp av digitalt spel från Spelbutiken

Hej,

I fredags blev jag väldigt sugen på att testa Fallout 4 VR till PC och började söka online vart jag kunde köpa det till lägsta pris samt med snabbast leverans. Tanken var att jag skulle köpa det digitalt och ladda ner det.

Jag gick in på Prisjakt och sökte på Fallout 4 VR och såg att Spelbutiken.se låg överst som billigast och eftersom jag har varit kund hos de sedan början av 2015 tänkte jag att jag köper det hos de. Väl inne på hemsidan så finns det ett par utgåvor att välja bland annat "standard" och "code via Email" och jag väljer då code via Email och betalar 439 kr med kort. Upptäcker strax efter att koden jag köpt är till vanliga Fallout 4 (som kostar 99 kr som jag även redan äger) även fast jag gått via Prisjakt och sökt på Fallout 4 VR.

Allt ser bra ut när man går in via Prisjakt men väljer man sedan "Code via Email" så byts produkten till vanliga Fallout 4 utan någon varning.

https://www.spelbutiken.se/produkt/fallout-4-vr/AC4NZ7/

Jag har mailat de och det ser ut som att jag inte kommer få några pengar tillbaka. Koden jag har fått är oanvänd. I efterhand ångrar jag självklart att jag inte köpte det direkt på Steam. Vad är era tankar kring detta?

/Eldorado

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att det blivit något fel från deras sida, och egentligen borde du fått en kod till VR-versionen, eftersom att vanliga versionen endast kostar 99 kr i andra butiker. Så stå bara på dig så ska du se att det löser sig.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Spelbutiken har valt att inte returnera pengarna trots att det helt klart är falsk marknadsföring. Spelbutiken har via chatt sagt att de kommer kontakta ansvarige och se till så att denna "funktion" tas bort, en funktion som lurar människor på felaktiga produkter.

En anmälan för falsk marknadsföring har gjorts till Konsumentverket med skärmklipp på hur hemsidan ser ut innan eventuell korrigering från Spelbutiken.

Jag har snart varit kund hos Spelbutiken i 3 år men kommer aldrig handla från de igen, jag kommer även inte rekommendera någon annan att handla från de. Jag känner mig lurad av Spelbutiken speciellt med tanke på att det är jul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldorado:

Spelbutiken har valt att inte returnera pengarna trots att det helt klart är falsk marknadsföring. Spelbutiken har via chatt sagt att de kommer kontakta ansvarige och se till så att denna "funktion" tas bort, en funktion som lurar människor på felaktiga produkter.

En anmälan för falsk marknadsföring har gjorts till Konsumentverket med skärmklipp på hur hemsidan ser ut innan eventuell korrigering från Spelbutiken.

Jag har snart varit kund hos Spelbutiken i 3 år men aldrig igen.

Bra att du driver det vidare. Fy fan vad svagt av spelbutiken.se att inte skicka tillbaka pengarna när felet uppenbarligen ligger i deras bristfälliga webbplats. Vi får hoppas att folk hittar denna tråd när de försöker ta reda på huruvida spelbutiken.se är en seriös sida, eftersom så uppenbarligen inte är fallet.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Riktigt dåligt gjort från deras sida.
Då de har prisgaranti, kan du inte få ner priset till 99:- iaf?

Men tycker självklart du borde få pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem

Snacka om oseriös sida. Att inte ens reklamera när felet helt klart ligger på deras sida.
Jag hade nog hellre förlorat 500kr än att förlora en hel del kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldorado:

Spelbutiken har valt att inte returnera pengarna trots att det helt klart är falsk marknadsföring. Spelbutiken har via chatt sagt att de kommer kontakta ansvarige och se till så att denna "funktion" tas bort, en funktion som lurar människor på felaktiga produkter.

En anmälan för falsk marknadsföring har gjorts till Konsumentverket med skärmklipp på hur hemsidan ser ut innan eventuell korrigering från Spelbutiken.

Jag har snart varit kund hos Spelbutiken i 3 år men aldrig igen.

Bra gjort, skumt att dom inte ger med sig, uppenbart fel på sidan.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga, hur upptäckte du att koden är till vanliga Fallout 4? Det är trist att du fått fel produkt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem

Skönt att se att du tar ärendet vidare, denan typ av oansvar är inget som hör hemma på någon marknad. Önskar dig lycka till i kampen om att få rätt emot detta oseriösa beteende ifrån butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deques:

Jag har en fråga, hur upptäckte du att koden är till vanliga Fallout 4? Det är trist att du fått fel produkt

Skickades från m.sweclockers.com

Jag märkte det när jag försökte lägga till produkten till mitt Steam konto, då stod det att jag redan äger produkten Fallout 4. Koden är fortfarande oanvänd.

Tack för stödet allihopa!

Produkten är för närvarande inte tillgänglig hos Spelbutiken.

https://www.spelbutiken.se/produkt/fallout-4-vr/AC4NZ7/

Permalänk
Medlem

Fan va svinigt av dem. Synd de inte fanns på Sweclockers och kunde förklara deras handling.

Känns lite som "Vi lurar folk omedvetet, men väljer att inte betala tillbaka för vi har inte det i våran policy.".

Följer tråden med för att se hur detta löser sig, väldigt nyfiken på detta.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk

Stå på dig! Jag har bra erfarenhet av spelbutiken.se och hoppas att de hjälper dig. Självklart måste du bemöta ärendet seriöst då denna produkt inte faller inom ramarna för ångerrätten. Om du bara får en bra kontakt så borde de kunna lösa ditt problem nu när koden inte har brukats

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Du har fått en annan produkt än den du beställde. Det är ingen tvekan om att du har rätt till pengarna tillbaka, eller korrekt produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Du har fått en annan produkt än den du beställde. Det är ingen tvekan om att du har rätt till pengarna tillbaka, eller korrekt produkt.

Rent tekniskt så är det nog så att det som hamnade i varukorgen och som han beställde var det som han fick, dvs den vanliga versionen. I slutändan är det upp till den som beställer att bekräfta vad man beställer. Sedan kan jag tycka att det vore rätt självklart att spelbutiken bör betala tillbaka pengarna om det som trådskaparen beskriver stämmer. Som säljare har man inget att tjäna på att kunder av förklarliga skäl känner sig lurade...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Rent tekniskt så är det nog så att det som hamnade i varukorgen och som han beställde var det som han fick, dvs den vanliga versionen. I slutändan är det upp till den som beställer att bekräfta vad man beställer. Sedan kan jag tycka att det vore rätt självklart att spelbutiken bör betala tillbaka pengarna om det som trådskaparen beskriver stämmer. Som säljare har man inget att tjäna på att kunder av förklarliga skäl känner sig lurade...

Men då skulle den inte ha kostat över 400 kr, den vanliga versionen kostar bara 200 kr från samma affär och 99 kr från andra butiker. Så uppenbart att det blivit något fel med sidan som butiken länkat till. Och det trådskaparen skriver stämmer, testade själv att lägga produkten i kundvagnen, med samma resultat.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldorado:

Jag märkte det när jag försökte lägga till produkten till mitt Steam konto, då stod det att jag redan äger produkten Fallout 4. Koden är fortfarande oanvänd.

Tack för stödet allihopa!

Produkten är för närvarande inte tillgänglig hos Spelbutiken.

https://www.spelbutiken.se/produkt/fallout-4-vr/AC4NZ7/

Ok, titta på orderbekräftelse vad det du har köpt. Om det står Fallout 4 VR så har du nog rätten på din sida

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem

Oj. Riktigt jävla risigt av Spelbutiken!

Att det blir fel är en sak men att sedan inte gottgöra problemet man ställt till är tusen gånger värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deques:

Ok, titta på orderbekräftelse vad det du har köpt. Om det står Fallout 4 VR så har du nog rätten på din sida

Det lär det inte göra. Produkten byttes från Fallout 4 VR till Fallout 4 när man valde "code by email" som leveranssätt, så produkten man lägger till i varukorgen är vanliga Fallout 4.

Jag tycker dock inte det ska spela någon roll när det rör sig om ett uppenbart fel i deras system. Ungefär som om produkten ändras från Playstation 4 till Xbox One för att man väljer att betala med faktura.

Hoppas att spelbutiken.se kontaktar TS omgående och ger honom pengarna tillbaka, och förhoppningsvis inte beter sig så här illa i framtiden.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldorado:

Hej,

I fredags blev jag väldigt sugen på att testa Fallout 4 VR till PC och började söka online vart jag kunde köpa det till lägsta pris samt med snabbast leverans. Tanken var att jag skulle köpa det digitalt och ladda ner det.

Jag gick in på Prisjakt och sökte på Fallout 4 VR och såg att Spelbutiken.se låg överst som billigast och eftersom jag har varit kund hos de sedan början av 2015 tänkte jag att jag köper det hos de. Väl inne på hemsidan så finns det ett par utgåvor att välja bland annat "standard" och "code via Email" och jag väljer då code via Email och betalar 439 kr med kort. Upptäcker strax efter att koden jag köpt är till vanliga Fallout 4 (som kostar 99 kr som jag även redan äger) även fast jag gått via Prisjakt och sökt på Fallout 4 VR.

Allt ser bra ut när man går in via Prisjakt men väljer man sedan "Code via Email" så byts produkten till vanliga Fallout 4 utan någon varning.

https://www.spelbutiken.se/produkt/fallout-4-vr/AC4NZ7/

Jag har mailat de och det ser ut som att jag inte kommer få några pengar tillbaka. Koden jag har fått är oanvänd. I efterhand ångrar jag självklart att jag inte köpte det direkt på Steam. Vad är era tankar kring detta?

/Eldorado

Hej.

Spelbutiken borde självklart kunna lösa detta, om dom vill!

Men, juridiskt/moraliskt sätt så är det väl en annan sak kanske.
Kan du visa vad du godkände precis innan du tryckte på köpknappen?

Som sagt, jag tycker dom bör lösa detta då du inte fått den varan du ville ha, men om vi
går ifrån känslor o moralisk rätt, så har dom gjort fel?
Du vill ha din a pengar tillbaka, och samtidigt köpa rätt produkt av dom, så vad hände egentligen vid sista överenskommelsen mellan er.

Så häng inte mig, jag tycker nog att kunden har rätt här, men ur mer praktisk synpunkt, hur fungerar det?

Prisjakt, det tror jag inte kommer hjälpa till så mycket, dom länkar bara och det torde inte vara spelbutikens fel, antar jag?

Hoppas självklart att du får det du ville betala för, och att allt kan lösas smidigt.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Det lär det inte göra. Produkten byttes från Fallout 4 VR till Fallout 4 när man valde "code by email" som leveranssätt, så produkten man lägger till i varukorgen är vanliga Fallout 4.

Jag tycker dock inte det ska spela någon roll när det rör sig om ett uppenbart fel i deras system. Ungefär som om produkten ändras från Playstation 4 till Xbox One för att man väljer att betala med faktura.

Hoppas att spelbutiken.se kontaktar TS omgående och ger honom pengarna tillbaka, och förhoppningsvis inte beter sig så här illa i framtiden.

Wow! Så deras system så har dom satt ihop alla versioner i en och "samma" produktsida? Man måste då vara uppmärksam att man har lagt in rätt produkt. Jag märkte inte detta förrän du nämnde detta

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Det lär det inte göra. Produkten byttes från Fallout 4 VR till Fallout 4 när man valde "code by email" som leveranssätt, så produkten man lägger till i varukorgen är vanliga Fallout 4.

Jag tycker dock inte det ska spela någon roll när det rör sig om ett uppenbart fel i deras system. Ungefär som om produkten ändras från Playstation 4 till Xbox One för att man väljer att betala med faktura.

Hoppas att spelbutiken.se kontaktar TS omgående och ger honom pengarna tillbaka, och förhoppningsvis inte beter sig så här illa i framtiden.

Skrivet av deques:

Wow! Så deras system så har dom satt ihop alla versioner i en och "samma" produktsida? Man måste då vara uppmärksam att man har lagt in rätt produkt. Jag märkte inte detta förrän du nämnde detta

Det är precis så det har gått till. Oavsett om man går in via Prisjakt eller inte så har jag gått in på produktsidan för Fallout 4 VR och inte Fallout 4 vanlig utgåva. Sedan har jag valt email som leveranssätt och då har produkten ändrats från VR varianten till den vanliga varianten dessutom till ett ockerpris. Tyvärr går det inte att kontrollera just nu då de har gjort produkten icke tillgänglig men vi har några i tråden som har kontrollerat att det jag sagt faktiskt stämmer. Dessutom har jag skärmklipp på hur det hela går till.

Självklart ska man vara uppmärksam när man handlar online men jag har gått in på en produkt men ändå fått en annan produkt endast på grund av att jag ändrade leveranssätt. Ett exempel på hur man kan göra för att slippa en sån situation är att använda en metod som Webhallen eller CDON har, att man måste aktivera koden på hemsidan efter köp för att ens kunna få nyckeln.

Jag har svårt att tro att jag är den första personen som råkar ut för detta, men att Spelbutiken har en sådan trasig funktion på deras hemsida utan att åtgärda det är helt galet.

Permalänk
Inaktiv

Betalade du med bankkort/kreditkort? Om du gjorde det så tycker jag att ringer till banken/kortutgivaren att det har skett en felaktig transaktion. Du har fått en vara/tjänst som ej överensstämmer med det du har betalt. Därför ska man alltid betala med kort, helst kreditkort för att slippa härja med butiken. Kortutgivaren gör en chargeback och en notering kring företaget görs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Betalade du med bankkort/kreditkort? Om du gjorde det så tycker jag att ringer till banken/kortutgivaren att det har skett en felaktig transaktion. Du har fått en vara/tjänst som ej överensstämmer med det du har betalt. Därför ska man alltid betala med kort, helst kreditkort för att slippa härja med butiken. Kortutgivaren gör en chargeback och en notering kring företaget görs.

Riktigt så enkelt och smidigt är det inte, tack och lov får man säga, för hur skulle det fungera om banken bara gjorde chargebacks utan vidare, för att en kund säger att något är fel.

Till TS:
Det första du ska göra är att hävda prisgaranti. Då behöver du "bara" bråka om 99:-

Permalänk
Medlem

Inte det minsta överaskad att de inte vill hjälpa dig. Sämre butik går inte hitta. Deras affärsidé är att lura kunder så långt det går utan att det blir uppenbart olagligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon2110:

Betalade du med bankkort/kreditkort? Om du gjorde det så tycker jag att ringer till banken/kortutgivaren att det har skett en felaktig transaktion. Du har fått en vara/tjänst som ej överensstämmer med det du har betalt. Därför ska man alltid betala med kort, helst kreditkort för att slippa härja med butiken. Kortutgivaren gör en chargeback och en notering kring företaget görs.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte riktigt va?

---

OT: Har handlat mycket därifrån i mina dagar, blir nog inge mer med det om de ska bete sig på detta viset. Riktigt sjukt att bråka om när det är deras fel. Hoppas du kan få tillbaka mellanskillnaden från 99 kr i alla fall, minst.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Har själv haft problem med långa leveranstider och kompisar har inte fått saker trots förbokning och varan stått som i lager senare. Detta är nog droppen, då att kunna hjälpa sina kunder är det som skiljer en bra butik ifrån en dålig.

De har ju till och med erkänt problemet då de nu fixat det på sidan. Nej, betalar hellre lite mera till riktiga företag och inte några skojare som lever på att lura folk.

Permalänk
Skrivet av altair4:

Inte det minsta överaskad att de inte vill hjälpa dig. Sämre butik går inte hitta. Deras affärsidé är att lura kunder så långt det går utan att det blir uppenbart olagligt.

Så illa är det väl inte? Jag har aldrig haft något problem med dom, och väljer gärna den butiken om de har lägst pris. Jag gillar dom lite mindre sedan de gjorde om sitt poängsystem till det sämre visserligen, men det är en annan historia. För TS har ett fel uppstått vilket drabbat honom och det är konstigt att de inte bara ger pengarna tillbaka rakt av, men att de medvetet skulle ha lurats är väl att ta i.

Spelbutiken förstår ju uppenbarligen också att ett fel har inträffat eftersom produkten "för närvarande inte är tillgänglig". Då tycker man att de borde kunna gå "hela vägen" och ge tillbaka TS sina pengar också.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Riktigt så enkelt och smidigt är det inte, tack och lov får man säga, för hur skulle det fungera om banken bara gjorde chargebacks utan vidare, för att en kund säger att något är fel.

Till TS:
Det första du ska göra är att hävda prisgaranti. Då behöver du "bara" bråka om 99:-

Jag skulle gärna vilja använda deras prisgaranti men jag tror inte att det kommer fungera, deras policy säger:

Du måste kontakta oss angående prisgaranti före du gör din beställning
Produkten på Spelbutiken skall vara markerad med prisgaranti ikonen
Produkten skall finnas i lager hos konkurrenten vi matchar
Prisgarantin omfattar endast produkter som säljs i svenska internetbutiker och där den skickas till dig

Man måste alltså kontakta de innan man gör sin beställning om man vill använda sig av det, jag kan ju försöka men det känns hopplöst med Spelbutiken.

Permalänk
Inaktiv

Det är ju uppenbarligen ett fel i deras hantering av ordern. Du har inte fått det du har betalat för. Självklart skall du anmäla det till kortföretaget. Chargebacks använder man för att sätta press på butiker som inte sköter sig. För övrigt får ni andra läsa på KTL innan ni yttrar er.

Köper du en brödrost men får en pepparkvarn strax innan du betalar så begär ni väl en chargeback om butiken jiddrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

För övrigt får ni andra läsa på KTL innan ni yttrar er.

Köper du en brödrost men får en pepparkvarn strax innan du betalar så begär ni väl en chargeback om butiken jiddrar.

KTL? Länka gärna för oss plebs, som bara sitter och "jiddrar" om bankregler.

Givetvis gör banken inte en chargeback, bara för att du säger att något är fel.
Kunden kan ju hävda vad som helst.

Finns folk som köper grejer, beställer kopior, sedan ångrar köpet och skickar tillbaka kopiorna.
Just därför att det finns den sortens människor i vårt samhälle, "jiddrare" imo, gör t.ex att en bank inte kan eller får göra en chargeback hur som helst.

"Folk" som använder uttrycket "jiddrar" är ingen jag diskuterar någonting med.

Jag håller dock med dig i sakfrågan, Spelbutikens sätt är bedrövlig.