Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Avstängd

Raspberry Pi 3 - Ubuntu?

Hej!

Håller precis på att flytta till hus, och flyttar från fiberanslutning till ADSL. Detta innebär att Plex-servern jag kör inte kommer att orka med på en ADSL-lina. Dock har jag fått OK från en kompis att ställa min server hos han, då han har en 100/100-lina.

Är sugen att kunna styra nedladdning av torrents via strömsnål lösning, och tanken var då Raspberry Pi 3. Har tänkt styra denna via Teamviewer.

Vad är era erfarenheter av att köra exempelvis Ubuntu på en Raspberry Pi 3 - orkar den med? För jag antar att en Raspberry Pi 2 är lite väl klen.

Permalänk
Medlem

Varför krångla? Kör utan gui och använd transmission, kan du logga in via webbläsare och lägga till ta bort torrents. Resten går att styra via ssh.men ja pi är slöa grejer. Tänk även på att usb och nätverksporten delar samma kapacitet, så med en extern disk lär du få tråkiga hastigheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sleepyoh:

Varför krångla? Kör utan gui och använd transmission, kan du logga in via webbläsare och lägga till ta bort torrents. Resten går att styra via ssh.men ja pi är slöa grejer. Tänk även på att usb och nätverksporten delar samma kapacitet, så med en extern disk lär du få tråkiga hastigheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan man enbart köra Transmission på en Raspberry Pi? Den server jag använder är Xpenology i en Microserver Gen8.

Permalänk
Medlem

Lättviktigt OS optimerat för Pi om du vill köra Linux:
https://www.raspberrypi.org/downloads/raspbian/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Servern som kör plex kommer alltså stå hos din kompis och raspberry pi'en för att styra nerladdningar kommer stå hos dig?

Varför kör du inte den funktionen i servern också?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Undie:

Servern som kör plex kommer alltså stå hos din kompis och raspberry pi'en för att styra nerladdningar kommer stå hos dig?

Varför kör du inte den funktionen i servern också?

Tanken var att såväl Server + Raspberry skulle stå hos kompis. Raspberryns enda funktion är att jag skall kunna styra den via Teamviewer, gå in på de torrentsajter jag använder och välja vilka torrents som skall laddas ned (av Download Station) i servern.

Hänger du med hur jag menar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MatteN:

Lättviktigt OS optimerat för Pi om du vill köra Linux:
https://www.raspberrypi.org/downloads/raspbian/

Vet du om Teamviewer fungerar på Raspbian?

Permalänk
Medlem

@Ledstripes:
Jag förstår vad du menar men det är en dålig lösning...

Gör en 'watch directory' på servern sen för du bara över vilka .torrent-filer du vill över ssh från din dator hemma.
Sen ligger torrent-klienten och kollar i den mappen hela tiden efter .torrent-filer. Den funktionen finns i det flesta klienter, t.ex. rTorrent
Så det enda som behövs är en öppen port i din kompis router.

Permalänk
Avstängd

@Undie: Lät som en grymt smidig lösning, jag kommer åt routern. Och jag vet ju att Download Station i Xpenology går att ställa in en Watch Directory. Om jag öppnar en port i routern, typ 999 - hur gör jag för att komma åt den mappen därefter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Vet du om Teamviewer fungerar på Raspbian?

VNC ingår i Raspbian, det fungerar utmärkt, antingen från en Windowsdator eller tom en androidmobil.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@Ledstripes: Rimligen öppnar du en port till openssh-servern på burken. Då har du access till burken samtidigt som du kan skicka filer över SSH också.