Permalänk
Medlem

Vart köpa ett "galler" för kylning?

Hej,
Det är som så att jag har ett eget "rackskåp" och det är rätt dammigt, jag är less på att hela tiden byta filter på alla skrymslen på servern och ändå blir det inte helt dammfrit.
Så min tanke är att sätta ett "galler" över öppningarna i mitt "rackskåp" för att sedan sätta filter över gallret.

Filter har jag redan det är endast ett galler som jag lär hitta som inte väger bly och som fungerar som man har tänkt.
Här är en bild på hur mitt "rackskåp" ser ut.

Jag hade tänkte att antingen har man gallret över hela eller så delar man det i två - vet inte exakt vad som blir bäst egentligen.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Sträckmetall eller annan perforerad plåt från Bauhaus, Hornbach eller liknande som du klär med tunt glest tyg. Alternativt göra en ram av trä/metall/plast som du klär med tunt glest tyg.
Dock får du ju se till att sätta filter på fram och baksidan då den kommer säkert att suga luft den vägen också, och har du inget filter där så blir det damm den vägen.

Permalänk
Medlem

Material från solskydd som man sätter på bilfönster är rätt bra för ändamålet. Det går lätt att bygga ramar som passar in precis och fästa tyget där. Sedan kan man enkelt plocka ut dessa för snabb avdamning

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Sträckmetall eller annan perforerad plåt från Bauhaus, Hornbach eller liknande som du klär med tunt glest tyg. Alternativt göra en ram av trä/metall/plast som du klär med tunt glest tyg.
Dock får du ju se till att sätta filter på fram och baksidan då den kommer säkert att suga luft den vägen också, och har du inget filter där så blir det damm den vägen.

Kommer nog knappt komma in damm bakifrån har endast en utblåsfläkt på servrarna.
Så den suger framifrån och sen igenom sen går luften ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Såg detta:
Är det ett alternativ?

https://www.bauhaus.se/stangsel-gron-h-60cm-10m-rulle.html

Eller tror ni hönsnät är bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Kommer nog knappt komma in damm bakifrån har endast en utblåsfläkt på servrarna.
Så den suger framifrån och sen igenom sen går luften ut.

Om jag förstod dig rätt så ville du sätta ett filter i framkant på facken hyllan.
Problemet med det är att när du begränsar luftflödet framför servrarna så kommer luftflödet att öka runtom servrarna bakifrån och fram till insuget, detta på grund av att luft (och vatten för den delen) helst flödar vägen med det minsta motståndet, och tack vare begränsningen med filtret så kommer alltså mer dammig luft från baksidan av hyllan att dras in av fläkten in i servern. Därav min kommentar att du kan behöva sätta filter bakom hyllan också för att totalt eliminera damm i servrarna.

Apropå nätet du länkar till så är väl 10x10 cm stora rutor lite väl stort enligt mig.

Permalänk
Medlem

Mitt förslag är att du snickrar ihop en rektangelformad ram som täcker båda hyllplanen & spänner upp meshtyg & fäster runt om ramen. Sedan sätter du magnetlist på baksidan av ramen & motsvarande på själva hyllan, på så sätt kan du enkelt lyfta av/på vid behov.

Bör nog bli ganska snyggt också då du kan välja valfri färg på tyget.

Om du vill göra detta på baksidan också kan du spåra upp öppningar i ramen för eventuella kablar som vill in/ut

Visa signatur

Define R5 | Asus X470-F | AMD Ryzen 5 2600 @4.1 | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 1070 SC @2000/4300 | G.Skill Flare X 16GB @3400 CL14 | Seasonic Focus Plus Gold 650w | SanDisk Ultra II 240GB | 860 Evo 500GB | Seagate 1TB | Asus VG248 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Hej,
Det är som så att jag har ett eget "rackskåp" och det är rätt dammigt, jag är less på att hela tiden byta filter på alla skrymslen på servern och ändå blir det inte helt dammfrit.
Så min tanke är att sätta ett "galler" över öppningarna i mitt "rackskåp" för att sedan sätta filter över gallret.

Filter har jag redan det är endast ett galler som jag lär hitta som inte väger bly och som fungerar som man har tänkt.
Här är en bild på hur mitt "rackskåp" ser ut.

Jag hade tänkte att antingen har man gallret över hela eller så delar man det i två - vet inte exakt vad som blir bäst egentligen.

https://i.imgur.com/rpfvBqf.jpg

Holka ur 2 dörrar och montera galler/nät med ett löstagbart filter på insidan.
Finns massor av alternativ om man är lite händig:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Styling/Exter...
http://www.biltema.se/sv/Hem/Inredning/Ved--och-Brastillbehor...
https://www.skruvat.se/Aluminiumnat-grill-svart-P81224.aspx
https://www.vidaxl.se/e/8718475519140/vidaxl-platta-av-krenel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av apskalle:

Mitt förslag är att du snickrar ihop en rektangelformad ram som täcker båda hyllplanen & spänner upp meshtyg & fäster runt om ramen. Sedan sätter du magnetlist på baksidan av ramen & motsvarande på själva hyllan, på så sätt kan du enkelt lyfta av/på vid behov.

Bör nog bli ganska snyggt också då du kan välja valfri färg på tyget.

Om du vill göra detta på baksidan också kan du spåra upp öppningar i ramen för eventuella kablar som vill in/ut

De skulle bli snyggt och sätta dit något metall som häller ramen mot hyllan.
Att man skjuter i ramen där i ett par skenor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V