Råd om ny systemkamera (även begagnat)

Permalänk
Medlem

Råd om ny systemkamera (även begagnat)

Hej Sweclockers! Ska iväg på resa nu på lördag och tjejen vill gärna ta "riktiga" foton, problemet är att hennes nuvarande systemkamera sjunger på sista versen, det är en Canon pc1331 (gammal historia). Jag har bara tagit kort med min S8 det senaste vilket för mig icke invigd för kamera världen tar rätt okej bilder, men vore kul med något bra för resan för att få riktigt fina bilder. Har bara kollat runt lite på blocket kring Växjö, ex https://www.blocket.se/kronoberg/Canon_550D___2_Objektiv__Per...

Men jag har inte en jävla aning om vad som faktiskt är bra eller vad saker är värda.

Budget är väl så lite som går men ett par tusenlappar är helt ok, eller ska man bara köra på mobilkameran? (ni får skratta om ni är invigda i kamerabranschen men vet inte hur långt en mobilkamera kommer idag kontra systemkamera mer än att en systemkamera är betydligt bättre i högre prisklasser)

Tack!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Såg en Nikon 1 j1 med, nikkor 1 10-30 samt, 30-110 vr objektiv, totalt 1700 kr. Något vettigt?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Tänk på ålder och skick och köp något ni har råd att behandla lite oömt på semestern.

Gamla canon/nikon funkar bra och har bra autofokus men ofta lite tråkiga objektiv,
fördelen med den ni tittade på skulle vara det inkluderade 50 1.8. Men en helt ny kit-kamera kanske har mycket högre användbar iso för lågt ljus.

Äldre spegellösa har ofta lite dålig autofokus och är ändå inte små nog att få ner fickan,
J1 kanske duger om ni tycker det är småpengar - ganska liten sensor ger stort skärpedjup och man missar sällan fokus (dessutom lär den ha bra AF)

Ingen av kamerorna är något att bygga vidare på - vilket är en fördel, köp inte första systemkameran och tro att ni kan återanvända alla objektiv senare.

Permalänk
Medlem

@pacc:

Alright tack för input, vi är rena nybörjare och fotar någon gång ibland så tänkte det kunde vara kul på resan med en riktig kamera. Vet som sagt inte vad som är bra, men tror du Nikon kameran är ett "ok" köp eller ska man titta på annat?

Såg denna med nu https://www.blocket.se/kronoberg/Systemkamera_76800399.htm?ca... (kanske den andra Nikon är bättre) ?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@pacc:

Alright tack för input, vi är rena nybörjare och fotar någon gång ibland så tänkte det kunde vara kul på resan med en riktig kamera. Vet som sagt inte vad som är bra, men tror du Nikon kameran är ett "ok" köp eller ska man titta på annat?

Såg denna med nu https://www.blocket.se/kronoberg/Systemkamera_76800399.htm?ca... (kanske den andra Nikon är bättre) ?

Det framgår inte vilket 18-200 som ingår med D90:n. Om det är Nikons 18-200 så är det ett bra reseobjektiv som klarar det mesta, även om det är lite ljusvagt. Är det tex Tamron eller Simga så är den optiska kvaliteten inte lika bra, men kan ju ändå vara tillräckligt bra beroende på hur kräsen man är. Att den smidiga blixten SB400 följer med är ju ett plus.

Annars är ju D90 eller nyrare för Nikon resp 550D eller för Canon helt okej kameror. Fördelen mot mobilkamerorna är ju ffa bättre prestanda i svagare ljus.
Utifrån det som ni beskriver så spelar det kanske inte någon jätteroll vad ni väljer med för Canon så ska ni, IMO, kolla på de kameror som har 18Mpix eller mer och för Nikon 12Mpix eller mer. Inte pga upplösningen som sådan utan utifrån vilken generation och prestanda dessa sensorer har.

Det är ju dock rätt optimistiskt att tro att ni ska lära er en ny kamera och dra nytta av dess fördelar och vad den har för nackdelar om ni bara har 3-4 dagar på er innan ni ska iväg och resa.

Permalänk
Medlem

@dumbo:

alright tack för info, inte för att vi har lärt oss alla fördelar med den kameran vi har idag, men kan bli så att jag försöker fixa den istället så får det bli en ny efter resan.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Det framgår inte vilket 18-200 som ingår med D90:n. Om det är Nikons 18-200 så är det ett bra reseobjektiv som klarar det mesta, även om det är lite ljusvagt. Är det tex Tamron eller Simga så är den optiska kvaliteten inte lika bra, men kan ju ändå vara tillräckligt bra beroende på hur kräsen man är. Att den smidiga blixten SB400 följer med är ju ett plus.

Annars är ju D90 eller nyrare för Nikon resp 550D eller för Canon helt okej kameror. Fördelen mot mobilkamerorna är ju ffa bättre prestanda i svagare ljus.
Utifrån det som ni beskriver så spelar det kanske inte någon jätteroll vad ni väljer med för Canon så ska ni, IMO, kolla på de kameror som har 18Mpix eller mer och för Nikon 12Mpix eller mer. Inte pga upplösningen som sådan utan utifrån vilken generation och prestanda dessa sensorer har.

Det är ju dock rätt optimistiskt att tro att ni ska lära er en ny kamera och dra nytta av dess fördelar och vad den har för nackdelar om ni bara har 3-4 dagar på er innan ni ska iväg och resa.

D90/550D når knappast nyare high-endtelefoners prestanda i lågt ljus.. Förvisso lär man kunna pressa ISO något längre, men med mycket brus och närmast oanvändbara bilder som följd. Jag inbillar mig att Nikons J1:a ligger i ungefär samma klass ur det avseendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av obdu:

D90/550D når knappast nyare high-endtelefoners prestanda i lågt ljus.. Förvisso lär man kunna pressa ISO något längre, men med mycket brus och närmast oanvändbara bilder som följd. Jag inbillar mig att Nikons J1:a ligger i ungefär samma klass ur det avseendet.

Mobiltelefonernas bilder är sjukt agressivt brusreducerade och ser mest ut oljemålningar och har i princip inga detaljer kvar. I dagsljus ser det okej ut. I sämre ljus ser det helt bedrövligt ut.
Jag fick fatt på RAW-filer från Iphone 7 eller om det var 7 plus (kommer inte ihåg nu) och avseende brus så ser de bildernena på ISO25 ut som ungefär som bilder på ISO1600 från min D300 (samma sensor som i D90). Det är alltså ungefär sex steg fördel till D300. Skulle man mangla bilderna från D90/D300 genom något slags programvara för att reducera bruset till samma nivå som de färdigmangalde bilderna från mobiltelefonerna skulle man, högst sannolikt, få en bild med bättre färgkvalitet och mer detaljer och utan att de såg ut som oljemålningar, trots den lägre upplösningen.

Till och med den riktigt gamla D70 (då pratar vi alltså en 14 år gammal kamera) är ju i princip brusfri på ISO800, utan brusreducering:
http://motljus.dynu.net/bilder/_DSC3025-2.jpg

Permalänk
Medlem

Okej, bara för sakens skull letade jag reda på Iphone 7 Plus-bilderna och en bild från D300 som är någorlunda jämförbar iaf. Det var ännu sämre för Iphone 7 plus än jag kom ihåg. Bilden från Iphone 7 Plus är tagen på ISO20(!) och ser ju ut som om någon hällt smarties över hela bilden.
Bilden från D300 (samma sensor som D90) är, i detta fallet, tagen på ISO2800 och ser, onekligen bättre ut.
Båda två är utan brusreducering applicerad.

D300:
http://motljus.dynu.net/bilder/ip7plusvsd300/_DSC9040.jpg

Iphone 7 Plus:
http://motljus.dynu.net/bilder/ip7plusvsd300/iphone7-plus-raw...

Edit:
Jag missade att det låg redigeringar inlagda i ovanstånde DNG-fil från Iphone 7 Plus där man dragit upp skuggorna rejält, så den är inte rättvisande. Här är en annan istället, med alla redigeringar borttagna och utan brusreducering. Det är ju ändå väldigt tydligt att ISO20 är tämligen lika ISO2800-3200 på en D300.
http://motljus.dynu.net/bilder/ip7plusvsd300/iphone7-plus-raw...