Första datorbygget. behöver tips om detta är ett legit bygge

Permalänk

Första datorbygget. behöver tips om detta är ett legit bygge

Hej, jag var inne och slängde ihop detta https://komponentkoll.se/bygg/ghOSL

Har aldrig byggt dator förut så jag behöver hjälp/åsikter om vad som eventuellt känns ovärt/vad som behöves.

Permalänk
Medlem

Skulle köpt G.Skill Flare till en ryzen processor, minnen speciellt gjorda för ryzen. Kanske köpt en av Intels senaste processorer också ifall du ska spela och absolut vill kunna utnyttja ditt grafikkort till max. Du kanske även bör fundera över om du verkligen behöver ett 1080 TI, det är egentligen overkill för 1080p.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Du kanske även bör fundera över om du verkligen behöver ett 1080 TI, det är egentligen overkill för 1080p.

Jo fast samtidigt blir nästa generations spel mer tungdrivna än dagens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Jo fast samtidigt blir nästa generations spel mer tungdrivna än dagens.

Givetvis. Det är dock mer kostnadseffektivt att köpa ett kort ur mellansegmentet och uppgradera senare om så skulle behövas. Spelar man dessutom bara i 1080p är det ju ingen idé att köpa ett 1080 ti då det knappast kommer att släppas mer tungdrivna spel inom loppet av ett halvår.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Givetvis. Det är dock mer kostnadseffektivt att köpa ett kort ur mellansegmentet och uppgradera senare om så skulle behövas. Spelar man dessutom bara i 1080p är det ju ingen idé att köpa ett 1080 ti då det knappast kommer att släppas mer tungdrivna spel inom loppet av ett halvår.

Så har jag gjort senaste åren köpt, 760x, 960x, 1060x.
Sen sålt det gamla på blocket/tradera för typ hälften av inköpspriset. Senast köpte ja 1060 för 1700:- och sålde mitt 960x för 800:-. Annars kan man bli fast i en generation för länge tex ibland kommer ny teknologi.
Fundera på att gå på 1070ti eller 1080 vanligt för runt 5000:-, sen uppgradera iom vi är 2 år inne på denna generation redan.

Tänk lite på modekort också, nästa generation ryzen på G, vill du uppgradera när nya ryzen kommer? Läs på om v ilka chipset som kommer kunna stödja gen 2

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av muscle:

Så har jag gjort senaste åren köpt, 760x, 960x, 1060x.
Sen sålt det gamla på blocket/tradera för typ hälften av inköpspriset. Senast köpte ja 1060 för 1700:- och sålde mitt 960x för 800:-. Annars kan man bli fast i en generation för länge tex ibland kommer ny teknologi.
Fundera på att gå på 1070ti eller 1080 vanligt för runt 5000:-, sen uppgradera iom vi är 2 år inne på denna generation redan.

Tänk lite på modekort också, nästa generation ryzen på G, vill du uppgradera när nya ryzen kommer? Läs på om v ilka chipset som kommer kunna stödja gen 2

Har självt ett 960, second hand värdet på dom är ganska grymma