Sätta fan curve för alla fläktar efter VRM MOS temp.

Permalänk
Medlem

Sätta fan curve för alla fläktar efter VRM MOS temp.

Sitter med en överklockad Ryzen 1600 med AIO kylning och där radiatorn sitter främre delen av chassit. Radiatorn har 2 x 140 mm fläktar som är enda inflöde av luft i chassit. I övrigt så sitter det en 120 mm fläkt på baksidan av chassit samt en 140 mm i chassits tak som blåser ut.

Chassifläktarna som blåser ut har en custom fan curve i BIOS som justeras utifrån värmen på VRM MOS på moderkortet då denna är den varmaste punkten och som ökar och sjunker utifrån belastningen från CPU. Temperaturen på VRM MOS hoppar inte heller lika drastiskt upp och ner som CPU temperaturen i regel gör utifrån aktivitet vilket gör att chassifläktarna i regel inte varvar upp eller ner lika drastiskt.

Inflödesfläktarna styrs av Corsair Link med custom fan curve utifrån temperaturen på vattnet i pumpen.

Eftersom jag gärna vill få ett positivt eller neutralt lufttryck i chassit (har katter hemma) så blir det lite problematiskt då det är kyllösningen på CPU som styr inflödet av luft.

Skulle det vara en idé att sätta inflödesfläktarna som blåser in luft i chassit genom radiatorn att även de styrs av VRM MOS temperaturen istället för vattentempen i pumpen? I så fall, är det en bra idé att bara avinstallera Corsair Link och köra samtliga av dessa inställningar i BIOS?

Samtliga fläktar är Noctua fläktar. Jag stör mig inte på dem när de kör i maxfart under tiden jag spelar spel då mina hörlurar är rätt bra på att filtrera bort fläktljudet och att Noctuafläktarna är hyfsat tysta som de är.

CPU tempen är i regel bra mycket lägre än VRM MOS tempen. Vid maxfart på samtliga fläktar så brukar VRM MOS ligga på runt 60-62 grader i spel medans CPU i regel sällan når 50 grader.

Tankar?

Permalänk
Medlem

Du har ingen plats över för en extra inflödesfläkt som du kan styra tillsammans med utblåset, på så sätt skulle du ju kunna strunta i att ändra fläktarna på radiatorn.

Permalänk
Medlem

Nej tyvärr inte. Fronten har plats för 3 stycken 120 mm fläktar eller två 140 mm. En bättre setup hade varit en radiator på 240 mm istället för 280 mm med en extra 120 mm fläkt för intake som du säger.

Men nu sitter jag med den här 280mm radiator som tar upp all plats och ingen annan plats för en intake fan.