Fortsatt stigande minnespriser under 2018

Permalänk
Melding Plague

Fortsatt stigande minnespriser under 2018

Enligt en ny rapport väntas efterfrågan på minneskretsar fortsätta öka under 2018, vilket i sin tur leder till fortsatt stigande priser på marknaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fick ett paket 2x8 3000Mhz för 1600 spänn på mellandagsrean. Tyckte det var dyrt ändå, men ska såhär i efterhand vara glad ändå verkar det som... o.O

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Sinnessjukt, dyster utveckling.
Även GPU, jag förstår inte hur marknaden har accepterat dom horribelt stigande priserna även där.

Känns som att priset för en ny build idag i runda slängar är (förutsatt att man går efter 32GB och ett high end GPU):
GPU+MINNE 50%
Resten av komponenterna 50%

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Jaha skulle investerat i minnen istället för kryptovaluta?
Skämt åsido detta suger verkligen känns som Bergsala kartellen.

Permalänk
Medlem

Minnen är dyra, SSD är dyrt och grafikkortspriserna åt helvete. Man blir trött alltså...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Allt som har med PC spelande och byggande går ju bara sämre å sämre hela tiden.. Allt blir dyrt och sedan när man byggt så får man spela dåliga portar och spel som går ut på loot boxes, skit kul liksom. Tur att man har andra hobbys också, för PC är inte så kul just nu och kommer nog inte ändras på väldigt länge.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Aj vad det svider... Fick 16GB (4x4GB) DDR4 3200MHz for 1500SEK i Jan 2017.

Skickade ett par jobb datorer från Paris till London med DHL. De hade båda 2*8GB DDR4 3000MHz när de lämnade men kom fram med en 2GB DDR3 sticka var. 1070na var tjuvarna inte intresserade av.

Blir att åka till tippen och bryta upp burkar i framtiden.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

Lätt att vara efterklok men varför köpte man inte mer RAM för ett år sedan när det var billigare? Suck!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Jaha skulle investerat i minnen istället för kryptovaluta?
Skämt åsido detta suger verkligen känns som Bergsala kartellen.

Nja bitcoin gick väl typ upp 1600% för ett tag sen, men jag håller med dig om att det är illa.
Ifall jag köpte ny dator idag så skulle jag nog inte sätta i mer minne än min nuvarande 5 år gamla dator(16gb) vilket känns lite tragiskt på något sätt...

Jag har slutat stödja Bergsala, vilket också är tråkigt eftersom att jag gillar en del Nintendos spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Nja bitcoin gick väl typ upp 1600% för ett tag sen, men jag håller med dig om att det är illa.
Ifall jag köpte ny dator idag så skulle jag nog inte sätta i mer minne än min nuvarande 5 år gamla dator(16gb) vilket känns lite tragiskt på något sätt...

Jag har slutat stödja Bergsala, vilket också är tråkigt eftersom att jag gillar en del Nintendos spel.

Du kan importera nintendoprylar om du gillar grejerna men inte vill stödja bergsala.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Mina tanker är att konkurrensen är satt ur spel, både på minnessidan och gpu, och inte finns det någon "lösning" i sikte, startsträckan för nya aktörer är vansinnigt lång, det är inte precis något du startar lite lätt i småskaligt format hemma för att sedan expandera.
Framtiden för "pc hobbyn" känns inte speciellt ljus just nu som bara "halventusiast".
(det blir inte aktuellt att sälja ungarna för 2x16GB ram )

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Fearnox:

Nja bitcoin gick väl typ upp 1600% för ett tag sen, men jag håller med dig om att det är illa.
Ifall jag köpte ny dator idag så skulle jag nog inte sätta i mer minne än min nuvarande 5 år gamla dator(16gb) vilket känns lite tragiskt på något sätt...

Jag har slutat stödja Bergsala, vilket också är tråkigt eftersom att jag gillar en del Nintendos spel.

Ja, det var bara ett retoriskt skämt som hade ett syfte att dra sig till läsare. Men saken är att priserna är sjukt höga dessvärre behöver jag inte mer än 16 ändå och dessa håller jag kvar ett bra tag till.

Permalänk
Inaktiv

Fram med flaggorna och högafflarna för här ska demonstreras.
Vi skriver i medierna om olika problem i samhället, men detta måste vara bland det större. Då det är direkt härmande för teknikutvecklingen att ramminne för helt vanliga persondatorer t.om. är svindyrt, tänk då oss som har behov av mycket.

Permalänk
Medlem

Känns lite motsägelsefullt, Reuters hade en nyhet häromdagen där det spåddes en gradvis sänkning av DRAM-priser under 2018:

https://www.reuters.com/article/us-samsung-elec-chips-outlook-analysis/end-of-a-chip-boom-memory-chip-price-drop-spooks-investors-idUSKBN1F406U

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av houze:

Känns lite motsägelsefullt, Reuters hade en nyhet häromdagen där det spåddes en gradvis sänkning av DRAM-priser under 2018:

https://www.reuters.com/article/us-samsung-elec-chips-outlook-analysis/end-of-a-chip-boom-memory-chip-price-drop-spooks-investors-idUSKBN1F406U

Haha, verkar bero på vem som uttalar sig

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Mina tanker är att konkurrensen är satt ur spel, både på minnessidan och gpu, och inte finns det någon "lösning" i sikte, startsträckan för nya aktörer är vansinnigt lång, det är inte precis något du startar lite lätt i småskaligt format hemma för att sedan expandera.
Framtiden för "pc hobbyn" känns inte speciellt ljus just nu som bara "halventusiast".
(det blir inte aktuellt att sälja ungarna för 2x16GB ram )

Känns som en rimlig analys. Lägg lite kartellbildning på det, skulle inte förvåna mig det minsta. Den kan ju skapas i flera olika skepnader, jag skulle t ex inte bli förvånad om det visar sig vara nån tyst överrenskommelse att inte expandera kraftigt? Alla spar pengar på att slippa bygga ut samtidigt som priserna hålls höga för fortsatt bra profit?

Sist men inte minst så går det väl ändå att diskutera hela läget? Jag är ju ingen ekonom, vore kul om vi har nån rejält insatt här?
För helt enkelt, trots dom höga priserna så fortsätter folk köpa, och det fortsätter vara brist. Mao så ligger priserna ändå på nivåer marknaden är beredd att betala, och det blir då i min mening lite svårt att motivera att det är ”dyrt”?

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Känns lite motsägelsefullt, Reuters hade en nyhet häromdagen där det spåddes en gradvis sänkning av DRAM-priser under 2018:

https://www.reuters.com/article/us-samsung-elec-chips-outlook-analysis/end-of-a-chip-boom-memory-chip-price-drop-spooks-investors-idUSKBN1F406U

Ser inte vad det står nånstans om sänkning? Mera DRAM brist och höjning med 9% och inte förrän nästa år 2019 kommer prisänkning.

While the NAND flash market may soften somewhat, the DRAM memory chip market, which is about $20 billion bigger than the NAND industry, is seen as much tighter. Prices are expected to gain nearly 9 percent because of a severe supply shortage.

With DRAM manufacturers’ rushing to ramp up production - they are likely to nearly quadruple capital spending for 2017 and 2018 combined to $38 billion from 2016’s $10 billion - prices may decline as much as 18 percent next year, according to Nomura.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

För helt enkelt, trots dom höga priserna så fortsätter folk köpa, och det fortsätter vara brist. Mao så ligger priserna ändå på nivåer marknaden är beredd att betala, och det blir då i min mening lite svårt att motivera att det är ”dyrt”?

Beredd och beredd....
Dom flesta som sysslar med datorer som hobby kan lösa en tusing eller två extra, dock är vi inte så många så även om "vi" slutar köpa minnen blir det inga volymer av det.
Det är på färdiga system volymen ligger, och där kan olika tillverkare lösa prisstegringen på olika sätt, skyffla en del direkt över på slutkund och tulla lite på förtjänsten.
Så det kan fortfarande vara "för dyrt" men inte så mycket att den totala marknaden kollapsar.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Man borde fan nöja sig med begagnade datorer/delar ett tag så man inte betalar dessa idiotpriser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Tråkigt detta faktiskt. Har en vän som byggde nytt med Ryzen för bara någon månad sen och det var i synnerhet RAM som jag fick diskutera mest för jäklar vad just den komponenten känns dyr idag om man ska ha något vettigt också vilket Ryzen gärna mår bra av.

Har lite gammalt DDR3 liggande som jag kanske borde slänga ut på marknaden. Efterfrågan även på begagnatmarknaden borde vara tämligen stor just nu.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Är jag verkligen ensam om att köpt mer ram än jag behöver? Alla mina datorer här hemma har minst 32gb och mina två arbetsdatorer har 64gb. Jag hamstrade 2016. Jag tyckte de va så sjukt billigt att jag köpte till alla mina datorer då på en gång. Nu så här i backspegeln så borde jag ha köpt en trisslott. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Man borde fan nöja sig med begagnade datorer/delar ett tag så man inte betalar dessa idiotpriser.

Skickades från m.sweclockers.com

Begagnade grafikkort har även de idiotpriser. Känner en som precis sålde sitt R9 390x för 2700kr. För något år sedan var värdet på dessa 13-1500kr beg. Nvidia ligger lite rimligare begagnat men jag sålde ett GTX 1060 6GB för 2300kr rätt nyligen (Nypris 2800kr sommaren 2016)
Hoppas det hinner vända lagom till jag ska uppgradera min dator om 2-3 år.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av radx:

Är jag verkligen ensam om att köpt mer ram än jag behöver? Alla mina datorer här hemma har minst 32gb och mina två arbetsdatorer har 64gb. Jag hamstrade 2016. Jag tyckte de va så sjukt billigt att jag köpte till alla mina datorer då på en gång. Nu så här i backspegeln så borde jag ha köpt en trisslott. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Alla blev varnade och visste om att priserna skulle stiga, dock är ramminne en produkt som krånglar och det kommer även nya versioner även om namnet på dem är detsamma.

Detta ledde till att många som jag avvaktade att hamstra tam och runt 2020 kommer dessutom ddr5.

Så rätt är nog att köpa in lite mer minne än vad man behövde när priset var lågt, mitt problem var att mina moderkort ej stöder mer ram än vad jag har. Sedan har jag i ärlighetsnamn inte de bästa cpuerna heller och 64GB ram är ungefär lagom på dem, behöver man mer minne så har man troligtvis redan fel cpu. (i alla fall när ram-minnet är dyrt)

Permalänk
Medlem

Man nästan grät när man gav 1400:- för sina 3200 MHz DDR4 minnen i våras. Idag känns det mer som rena vrakpriset.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Detta är antagligen förklaring på varför laptops har så lite RAM. Kollade lite på mellandagsrean men alla som inte var för dyra hade bara 4GB medan min gamla från 2012 har 6GB.

Jag har 16GB DDR3 nu i spelburken som jag haft i flera år och tanken är väl att skaffa 32GB DDR4 när man väl uppgraderar men med dessa priser kanske man får köra med 16 igen vilket känns lite tråkigt även om det räcker än så länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jag gav under 900 kr för mina 16 gb 2666 mhz ddr4 minnen på BF 2016. Dock var det fyndvara, bruten förpackning ej använd. GPU priserna är ju horribla nu. Alla butiker verkar ha gjort prispåslag 300-500 kr nu efter mellandags/nyårsrean.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem

Ångrar lite att man inte slog till på 2x16GB DDR4 för 2290 kr hos Elgiganten nu under helgen. :/

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Undrar om det blir svinbilligt sen när det vänder

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ångrar lite att man inte slog till på 2x16GB DDR4 för 2290 kr hos Elgiganten nu under helgen. :/

Jag såg oxå dem, men det måste väl varit något fel?

Själv köpte jag 2x16GB (2700SEK) samma dag som coffee lake presenterades, då var det fortfarande "rimliga priser"...

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dagas:

Detta är antagligen förklaring på varför laptops har så lite RAM. Kollade lite på mellandagsrean men alla som inte var för dyra hade bara 4GB medan min gamla från 2012 har 6GB.

Jag har 16GB DDR3 nu i spelburken som jag haft i flera år och tanken är väl att skaffa 32GB DDR4 när man väl uppgraderar men med dessa priser kanske man får köra med 16 igen vilket känns lite tråkigt även om det räcker än så länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Värst är detta på företagsmaskiner. Köpa en laptop för över 20 000kr och det enbart ingår 8GB ram känns lite sådär, att man från IT ofta inte får stoppa in mer minne själv gör att man bara vill gå och lägga sig.