Permalänk

MBR problem

Hej, jag har en 2tb seagate (modell: st2000dl003-9vt166). Den har används förr utan problem men nu står de att den är en "bad disk". Detta hände efter jag försökte formatera om den och min hårdiskläsares ström gick. Jag har försökt rädda den genom att använda programet HDD Regenerator (verision 1.71) och de stod då när jag börja söka att MBR vart felaktigt. Nu låter jag den skanna vidare och den har kommit igenom ca 0.5Gb, var av varenda Mb som skannats är en dålig sector enligt programet så jag antar att alla sektorer är dåliga i resten av hårdisken.

Finns det något sätt att rädda hårdisken? kan de vara MBR som säger att alla sectorer är dåliga eller är min hårdisk förevigt död?

Tack för era svar i förväg

Permalänk
Medlem

@ThaManWithTheHat:
The sparas alltid en backup av MBR, prova kör checkdisk på den med detta kommand chkdsk *:/x/r/f i ett kommand fönster ( * bytar du ut till den enhets bokstav som disken har).

(x =Forces the volume to dismount first, r =Locates bad sectors and recovers readable information, f =Fixes errors on the disk).

Fast om strömmen bryts till en disk när den arbetar, är risken stor att det blir pannkaka av fil systemet, man kan oftast lösa det genom att låg nivå formatera disken, vilket skriver över all data på disken med nollor.

Var dock medveten om att låg nivå formatering raderar all data som finns på disken, och det går inte att återskapa den.

Low level formatting

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Belzader:
Tackar! Lyckades lösa det med low level formatting och då jag hade en backup redan så förlorade jag inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThaManWithTheHat:

@Belzader:
Tackar! Lyckades lösa det med low level formatting och då jag hade en backup redan så förlorade jag inget.

Dagens hyllning till bra gjort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@ThaManWithTheHat:
The sparas alltid en backup av MBR, prova kör checkdisk på den med detta kommand chkdsk *:/x/r/f i ett kommand fönster ( * bytar du ut till den enhets bokstav som disken har).

(x =Forces the volume to dismount first, r =Locates bad sectors and recovers readable information, f =Fixes errors on the disk).

Fast om strömmen bryts till en disk när den arbetar, är risken stor att det blir pannkaka av fil systemet, man kan oftast lösa det genom att låg nivå formatera disken, vilket skriver över all data på disken med nollor.

Var dock medveten om att låg nivå formatering raderar all data som finns på disken, och det går inte att återskapa den.

Low level formatting

Att skriva över disken med skriva över disken med nollor är INTE lågnivå formatering utan tömmning av disken. Lågnivå formatering av hårddiskar kan numera endast tillverkaren göra. Då indelas den helt tomma diskytan i spår och sektorer.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Lågnivåformatering är en missuppfattning som funnits sedan när PATA-diskarna började dyka upp i slutet av 80-talet och man gick ifrån ST506/ST422-gränssnittet...

Idag får man vara lite överseende och se att när man 'lågnivåformaterrar' så innebär det moment där man skriver över disken (oftast med '0') så att även MBR och GPT försvinner så att dessa måste skapas om från början igen.

'vanlig' formatering så avser man filsystemsskapande på redan existerande partition (styrd av MBR och/eller GPT)

Permalänk
Rekordmedlem

Jag förstår inte alls vad TS försökt göra från början, en formatering innebär att man bland annat vill tömma enheten på data så att antyda att man är glad att ingen data förlorades låter mycket underligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.