En bil för 40.000 pengar. Toyota for the win eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Den där Volvon gillade jag starkt! Ser ju helfin ut, låga mil mm! 1000kk skatt/år. 3 ägare.

Skickades från m.sweclockers.com

Har en likadan själv som nyligen passerade 20 000 mil, haft den sen ca 13 000.

Ganska billigt ägande, fått byta lite slitdelar men det får man ju räkna med. I grunden så är det samma platform och motor som Ford focus men upplever att den har lite högre komfort.

Motorn ska servas med oljebyte var 1000:e mil eller en gång om året, så en del servande om man kör en del. Kamkedja så man slipper tänka på kamremsbyte.

Värt att tänka på är att den är för gammal för euro5, så införs miljözoner kommer den antagligen inte vara godkänd. Utsläppen ligger visserligen bra till men eftersom de som jobbar med miljözonerna verkar vara kompletta idioter spelar det nog ingen roll.

För övrigt ganska tråkig motor, men den gör jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Severin87:

Jag har precis köpt mig en Toyota Urban Cruiser 2011, 1.4 Diesel, jätte trevlig bil men priset på dom är 70-80k. Jag gav 75 för min som gått 4900 mil.

0.55lit/mil drar den, värmen kommer rätt fort i den bilen dessutom, riktigt skönt.

Ser finfin ut! Bara den funkar som familjebil med en barnvagn och grejer, svårt få en känsla för sizen:en utifrån bilderna. Gillar att den ser ut att vara lite högre.

Permalänk
Medlem

@Pender En corolla t-sport är inte direkt en familjebil.

Skulle rekommendera en vanlig 1,4 eller 1,6.

T-sportar har ganska högsnitt förbrukning med tanke på att det är en hög trimmad sugmotor i dom.

(äger nämligen en själv)

Annars är det bra bilar, snart kört över 5000mil med min, bara bromsar som har strulat.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av streetracing:

Ska du t.ex åka till "stugan" ett par dagar finns det ingen stans att rymma packning och mat, utan kombi är man billös igen.

Jag vet inte det. Det beror så klart på vilken bil man pratar om, men min gamla (97'a) C250D fick 4 vuxna, med packning betydligt bättre plats i än min nuvarande Lancer sportback. Och sett till yttermått är de i princip lika stora. En gammal BMW 740 sedan, får in mer i kofferten än de flesta moderna kombi's, osv.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@Degboll:

Transporten blir nog i första hand av 2-barnsfamilj, barnvagn och tillhörande attiraljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Du ska vara glad om dom själva har märkt rosten.

Jasså det är på den nivån..

Vad ska man tro om en sida som kvdbil då? Kan man utgå från att deras inspektioner är att lita på, tex gällande rost?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EDC:

Begagnade bilar för 40k. Skaffa något så simpelt som möjlig så är risken för dyra reparationer klart mindre. Dåliga exempel är Audi BMW då de har extremt dyra delar och service priser. Även försäkringar är klart dyrare pga just denna faktor. En sån här regel går även applicera på Toyota där tex batterier i hybrider inte är något man vill byta så hoppa över dessa. När du hittat en modell du är sugen på gör sökning efter typfel på den modellen så ser du om den har några och om de är dyra eller jobbiga att åtgärda. Generellt har de flesta något problem ... Bara det inte är allvarliga motorfel eller dylikt.så där ett sånt exempel är vag 1.4 tsi (audi/vw/Skoda/Seat) där kamkedjekontruktionen är bristfällig lindrigt sagt. De rasar på löpande band. Även dsglådan till mindre motorer inom vag är nono.

Som de flesta säger 2020 kommer miljözoner gissningsvis i Stockholm. Äldre bilar än 2009 euro 4 blir portade från yttre stadskärnan . och äldre än 2012 ca blir portade ur stadskärnan euro 5 o äldre.

Har du kompisar som håller på eller är villig att lära dig pilla på bilen själv vilket tar tid o kostar så går det köpa lite roligare bil. Själv valde jag att sälja min Japan o skaffa en Saab 9-3 då jag behövde en något mer bekväm bil för långåka då honda civic var för burkig och hade dåliga vinterbilsegenskaper. Önskade dragkrok samt något som gick trimma för en mindre peng.

Dit jag ville komma är lista upp vad som är viktigt för dig och rangordna dessa krav. Desto färre desto billigare så kan det vara enklare att välja om du väljer efter huvud o inte hjärta vilket många entusiaster gör.

Ex kombi el motsvarande med 4 dörrar.
Ac
Dragkrok
Låg skatt o försäkring.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för bra inlägg!

Det känns vettigt som du säger att satsa på ngt simpelt och välbeprövat. Tycker mig luta mer och mer åt ngt helylle i form av Toyota Corolla/Volvo V70/X0.

Som sagt är det mina prios inte Sexyness(!) och körglädje, utan snarare att kunna ta ut familjen på en tur säkert och enkelt. Känner mig just nu väldigt rationell, till och med så att Prius känns tänkbar trots en design som skär i mina ögon!: )

Prios fallande ordning:
- Kombi el motsvarande med 4 dörrar. (famlj, barnstolar, barnvagn..)
- Säker
- Krångla så lite som möjligt
- Låg skatt o försäkring
- Hyffsad miljömässigt
- Automat
- Dragkrok

Tjo!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

@Pender:

Min fru har en Toyota Avensis -09.
Är aldrig något fel på den bilen, som innan nämnt glödlampor som går sönder på den.

Tips 1
Be om att få hissa upp och kolla under bilen hos bilhandlaren, det är där man ser skicket på bilen.
En lack går att polera väldigt fin även om bilen varit misskött men underredet gör dom inget åt.

Tips 2
Underedsbehandla bilen om du tänkt ha den länge.
Guld värt för en begagnad Japanare

Tips 3
Car.info
Hemsida med massa gratis matnyttig info om bilarna, bara mata in regnr

Tack för detta! Tar mig dessa points! Sjukt bra poäng med underredet som en amatör som mig inte tänker på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av streetracing:

Jag skruvar i bilar.
Är det ekonomi (skatt, försäkring, service, bränslekostnader) och tillförlitlighet ska du tveklöst satsa på Corollan, du är helt klart inne på rätt spår!
Enda nackdelen som jag ser är att långa personer sitter inte bra vid längre körning då sätena är små/korta i sitsen, och kolla rost som jag ser är det enda problemet med Toyota + att de är tråkiga att köra.

Gillar du att köra bil med passion ska du köpa något annat.

Avråder från Audi, Volvo, VW i det pris och årsmodellssegmentet för att det kan bli hur dyrt som helst att reparera.

Bra att höra!

Jag får testköra Corollan noga i så fall - tycker mig sitta dåligt i många bilar just pga att jag är lite längre. Tack för det tipset!

Passionen får vänta till ett senare bilköp.

Volvo kan bli dyrt att reparera säger du. Bra att veta! Hade ngn slags idé om att det var hyffsat bra priser för Volvo, folkhemsbil och allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Det bästa är att göra jobbet själv, det är det enda sättet man vet att det blir gjort. Näst bästa alternativet är om man har vänner som pysslar med bilar som man litar på, tredje alternativet är mindre lokal verkstad med gott rykte. Allra värst är de största märkesverkstäderna, kanske för att de omsätter hundratals bilar om dagen. Lasingoo lär kunna hjälpa dig i rätt riktning: https://www.lasingoo.se

När det rör sig om relativt billiga bilar gör det ingen större skillnad på andrahandsvärdet vart den är servad, och det finns inga gällande garantier där man riskerar att sätta sig på kant med tillverkare för att bilen är servad på annat håll.

Okej tack för det! Bra att veta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@Pender: Nej alöla volvo är inte struliga, poängen jag försökte få fram är att bilar med turbo kräver mer omsorg för att vara driftsäkra. sedan syftade jag också på äldre volvo typ 740/940(som jag själv har samt haft tidigare). det är inte att dom inte är driftsäkra utan att dom är enkla. enkel bil är oftare billigare samt driftsäkrare. finns självklart undantag, det finns där alltid.

1.8F och 2.0F är okey motorer, inte hört något dåligt om dom mer att nyare volvo är rätt dyra i reparationer.

OK, så pass mkt äldre. Då är jag med. Tack för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av streetracing:

Kalkyl för skojs skull, eller "hur värt är det att ha bil":

Bil 1-2ggr i veckan -> c:a 10-15mil -> 7-800mil/år

Corolla, 2006, inköp 40000kr:
800mil*15kr/L*0.72=8640kr/år i bränsle
Årsskatt 1702kr
Helförsäkring 3288kr/år
Servicekostnader: ex. olja, filter som man bör göra 1ggr/år oavsett körsträcka (lågt räknat) = 2000kr/år

Försäkring, skatt, bensin, service under 4år = 62520kr

summa totala bilutgifter 4år -> 102520kr

Säljer bilen efter fyra år, värdeminskning c:a 20000kr

Totalkostnad för att köra bil 2ggr i veckan i 4år = 82520kr eller 1719kr/mån (Det tillkommer ev. parkering, däck och oförutsedd service på detta + ev. låneränta!)
Har säkert glömt någon utgift.

Bilpool bör räknas på om man bor i Stockholm.

Ändå är Corollan otroligt billig att äga men det drar snabbt iväg mer än man tror ändå.

Perfekt kalkyl! Är det en sida som du använder för att plocka fram siffrorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Har en likadan själv som nyligen passerade 20 000 mil, haft den sen ca 13 000.

Ganska billigt ägande, fått byta lite slitdelar men det får man ju räkna med. I grunden så är det samma platform och motor som Ford focus men upplever att den har lite högre komfort.

Motorn ska servas med oljebyte var 1000:e mil eller en gång om året, så en del servande om man kör en del. Kamkedja så man slipper tänka på kamremsbyte.

Värt att tänka på är att den är för gammal för euro5, så införs miljözoner kommer den antagligen inte vara godkänd. Utsläppen ligger visserligen bra till men eftersom de som jobbar med miljözonerna verkar vara kompletta idioter spelar det nog ingen roll.

För övrigt ganska tråkig motor, men den gör jobbet.

Knepigt det där med kommande mijözoner.. Vore ju trevligt att ha en bil som inte är portad från innerstaden. Märker att jag behöver lära mig mer som euro5 osv och ta med det i beräkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

@Pender En corolla t-sport är inte direkt en familjebil.

Skulle rekommendera en vanlig 1,4 eller 1,6.

T-sportar har ganska högsnitt förbrukning med tanke på att det är en hög trimmad sugmotor i dom.

(äger nämligen en själv)

Annars är det bra bilar, snart kört över 5000mil med min, bara bromsar som har strulat.

Tack för infon! Jag lägger till det till min kom-ihåg-lista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Tror jag kollat på just den om jag inte minns fel!

Står inte när kamrem är bytt i den härligt säljiga annonsen, men känns inte priset lite för högt?

Kanske är kedja?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Tack för bra inlägg!

Det känns vettigt som du säger att satsa på ngt simpelt och välbeprövat. Tycker mig luta mer och mer åt ngt helylle i form av Toyota Corolla/Volvo V70/X0.

Som sagt är det mina prios inte Sexyness(!) och körglädje, utan snarare att kunna ta ut familjen på en tur säkert och enkelt. Känner mig just nu väldigt rationell, till och med så att Prius känns tänkbar trots en design som skär i mina ögon!: )

Prios fallande ordning:
- Kombi el motsvarande med 4 dörrar. (famlj, barnstolar, barnvagn..)
- Säker
- Krångla så lite som möjligt
- Låg skatt o försäkring
- Hyffsad miljömässigt
- Automat
- Dragkrok

Tjo!

Med den prioriteringslistan, samt prisklassen, så skulle jag rekommendera följande bilar:

Honda Accord Tourer
Honda CR/V
Kia Cee'd
Mazda 6
Toyota Avensis/Corolla

Har själv en Prius men den tänker jag inte rekommendera till dig då den inte får ha dragkrok

Som många andra har skrivit så är japanska/asiatiska bilar, överlag, väldigt skottsäkra och ekonomiska.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_tito:

Med den prioriteringslistan, samt prisklassen, så skulle jag rekommendera följande bilar:

Honda Accord Tourer
Honda CR/V
Kia Cee'd
Mazda 6
Toyota Avensis/Corolla

Har själv en Prius men den tänker jag inte rekommendera till dig då den inte får ha dragkrok

Som många andra har skrivit så är japanska/asiatiska bilar, överlag, väldigt skottsäkra och ekonomiska.

Tack! Ännu fler modeller att kolla på!

Dragkrok är väl iofs ett inget måste (mer bra att ha). Så jag tar med mig Prius:en också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av streetracing:

Ska du t.ex åka till "stugan" ett par dagar finns det ingen stans att rymma packning och mat, utan kombi är man billös igen.
Har själv 2 barn så jag pratar om egen erfarenhet.
Folk åker inte omkring med takbox för att man tycker det är snyggt eller alltid har skidorna med sig, just saying...

Vi hade Saab 9000cd (sedan) under många år när jag var barn 2 vuxna och 2 barn gick fint att semestra med den. Antar mina föräldrar hade bytt bil om det blev problem med packning. Visst får du i mer i en kombi.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Tack! Ännu fler modeller att kolla på!

Dragkrok är väl iofs ett inget måste (mer bra att ha). Så jag tar med mig Prius:en också!

Dåså, du bor ju i Stockholm så det finns ju gott om gamla tjäntepriusar som säljs där för en billig penning på blocket. Såg att det var någon som skrev att hybridbatteriet kan gå sönder, det är extremt ovanligt att det händer. Snarare är det vanliga 12 volts batteriet som kan orsaka problem, men det kostar iofs inte så mycket att ersätta.

https://www.expressen.se/motor/toyota-prius-ett-av-tryggaste-...
http://www.hybridcars.com/toyota-prius-taxi-running-strong-wi...

Min Prius är 9 år gammal och jag har haft den i snart 4 år och kört över 7 000 mil med den. Har inte behövt göra något utöver vanlig service* och byte av slitage delar. Bilen är tråkig***/ful som fan, långsam och bullrig men som A till B bil är den svårslagen.

*Eller jo, fick ett stenskott som förstörde kylpaketet så AC:n kyler inte, men det ser jag mer som min vanliga tur här i livet...

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Jasså det är på den nivån..

Vad ska man tro om en sida som kvdbil då? Kan man utgå från att deras inspektioner är att lita på, tex gällande rost?

Oj oj, kvd är på en helt annan nivå. Där kan du räkna med att dem hittar precis allt. Skriver dom "små repor i lacken" är det inte ens säkert att du själv kan hitta dem, typ den nivån.

Permalänk
Medlem

@EDC: Av egen erfarenhet finns det inga bilar på marknaden som har så billiga reservdelar som tyska, utbudet av reservdelar är enormt.

Har ägt 3 tyska bilar och bytt det mesta själv.
Gjorde t.ex en stor service på en bmw med alla filter olja och tändstift gick på 1200 inköp allt som allt.
https://www.ebay.de/itm/Filtersatz-XXL-fur-BMW-FSA040650/2608...

Toyota har bland dom dyrare reservdelarna vad jag vet, har en liten diodlampa bak som ska bytas på min frus bil, den tar toyota 1800kr för.

EDIT:
Jag talar inte för tyska bilar på något sätt, tycker toyota generellt håller bättre kvalitet än tyska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

@EDC: Av egen erfarenhet finns det inga bilar på marknaden som har så billiga reservdelar som tyska, utbudet av reservdelar är enormt.

Har ägt 3 tyska bilar och bytt det mesta själv.
Gjorde t.ex en stor service på en bmw med alla filter olja och tändstift gick på 1200 inköp allt som allt.
https://www.ebay.de/itm/Filtersatz-XXL-fur-BMW-FSA040650/2608...

Toyota har bland dom dyrare reservdelarna vad jag vet, har en liten diodlampa bak som ska bytas på min frus bil, den tar toyota 1800kr för.

EDIT:
Jag talar inte för tyska bilar på något sätt, tycker toyota generellt håller bättre kvalitet än tyska.

Ursäkta, men luftfilter och tändstift från Ebay och en lampa från en märkesverkstad är inte direkt en rättvis jämförelse.

En komplett uppsättning bromsskivor och bromsbelägg till Corollan i trådens första inlägg kostar exempelvis från 839,15 kr. Välj valfri BMW-modell och valfri reservdelsleverantör och se om du kan komma undan billigare än så.

Permalänk

@p.lindblom:

Tack för svaret! Mycket konkret och givande information

Visa signatur

Phantek p500a || i7-6700k OC + nh-D15s chromax || Gigabyte 980Ti G1 || DDR4 3000mhz || Big disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

Kan bara hålla med. Jag har en likadan (min har gått 24 xxx mil). Gått igenom besiktning 3 år i rad, har servat den 1 gång under min ägo.
Säker, dock rätt törstig.

Servar du helt seriöst din bil 1 gång per 3 år? Stackars nästa ägare

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Ursäkta, men luftfilter och tändstift från Ebay och en lampa från en märkesverkstad är inte direkt en rättvis jämförelse.

En komplett uppsättning bromsskivor och bromsbelägg till Corollan i trådens första inlägg kostar exempelvis från 839,15 kr. Välj valfri BMW-modell och valfri reservdelsleverantör och se om du kan komma undan billigare än så.

https://i.imgur.com/dR0xkqf.jpg

Nej du har rätt ingen bra jämnförelse utan mer ett exempel.
Men alla filter var från mahle som levererar original till VAG Mercedes och BMW vad jag vet.
Samt tändstiften var från bosch.

Kul att du nämner bromsar som jämnförelse, böt förra sommaren på min e46 touring.
Kom inte riktigt undan så biligt som 900 sek men 100 euro betalade jag med frakt från tyskland.
Hade det varit utan slitagevarnare som i din bild hade det nog dock blivit billigare till bmw.
http://www.ebay.de/itm/4-BREMSSCHEIBEN-BELAGE-VORNE-HINTEN-MI...

Kom gärna med något mer exempel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Servar du helt seriöst din bil 1 gång per 3 år? Stackars nästa ägare

Du räknar fel. Vart 1,5 år är fortfarande möjligt enligt den information som finns.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

En kollega är oerhört nöjd (läs nästintill fanatisk) med sina Toyotor genom åren. Dock har han märkt en trend med att de börjar bråka runt 12'-14' mil. Dock är det endast hans känsla och inget faktabaserat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Oj oj, kvd är på en helt annan nivå. Där kan du räkna med att dem hittar precis allt. Skriver dom "små repor i lacken" är det inte ens säkert att du själv kan hitta dem, typ den nivån.

Det låter ju iofs väldigt bra!

Har hört att kvd är bra, men vet inte så mkt mer än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klurrs:

En kollega är oerhört nöjd (läs nästintill fanatisk) med sina Toyotor genom åren. Dock har han märkt en trend med att de börjar bråka runt 12'-14' mil. Dock är det endast hans känsla och inget faktabaserat.

Min har snart rullat över 18k mil och bråkar inte än

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Servar du helt seriöst din bil 1 gång per 3 år? Stackars nästa ägare

Servar enligt boken. Bilen kostade 25k, när den pajar så skrotar jag den. Jag hinner avverka 3 bilar för 25k styck innan det motsvarar värdeminskningen på att hämta ut en ny bil. Besiktar bilen varje år. Har som sagt gått igenom. Skulle någonting gå sönder lagar jag det. Har inga lån på bilen, kan seriöst inte förstå hur man kan låna pengar för att köpa en bil för 300 000 - 400 000kr. Men är såklart mycket tacksam att folk gör det så jag kan köpa dem billigt efter 10 år.

Vi har alla våra synsätt på saker och ting, jag säger inte att jag har rätt. Men det fungerar utmärkt för mig.

Skickades från m.sweclockers.com