Permalänk
Medlem

dubbelstart pc

Hej!

har ett konstigt problem

när jag ska boota datorn så hör man att den drar i gång några fläktar, men sen direkt efter så stänger den av sig, sen sekunden efter så startar den upp precis som vanligt, jag vet inte vad detta beror på någon som vet vad det är som kan göra detta?

MOBO: Asus ROG Maximsu x Hero
CPU: i7 8700k

tack på förhand

Permalänk
Medlem

Gör den alltid så? Eller gjorde den bara så en enstaka gång? Om du startar om den nu på nytt utan att dra ut kablar eller dylikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Gör den alltid så? Eller gjorde den bara så en enstaka gång? Om du startar om den nu på nytt utan att dra ut kablar eller dylikt?

Den gör alltid så

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Blackoxy: Om den,

snurrar igång fläktarna -> stannar fläktarna -> snurrar igång fläktarna igen

så gör min dator också det, har aldrig varit ett problem. Tror det är så vissa moderkort rullar igång, vem vet

DVS, själva datorn startar bara en gång, men fläktarna startar "flera" gånger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overwatch:

@Blackoxy: Om den,

snurrar igång fläktarna -> stannar fläktarna -> snurrar igång fläktarna igen

så gör min dator också det, har aldrig varit ett problem. Tror det är så vissa moderkort rullar igång, vem vet

DVS, själva datorn startar bara en gång, men fläktarna startar "flera" gånger

Mjo det kan ju vara så men det låter ju också lite konstigt, det är inget problem här heller, men det är störigt xD

Permalänk
Medlem

@Blackoxy: Har för mig att vissa moderkort snurrar fläktarna baklänges för att rensa ut damm ur systemet vid start. Kan ha fel, men tror det var ASUS som hade något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasLars:

@Blackoxy: Har för mig att vissa moderkort snurrar fläktarna baklänges för att rensa ut damm ur systemet vid start. Kan ha fel, men tror det var ASUS som hade något liknande.

Jaha okej, men då borde det finnas något sätt att stänga av den funktionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackoxy:

Jaha okej, men då borde det finnas något sätt att stänga av den funktionen?

Ska finnas inställningar för det i BIOS, var länge sen jag kikade på det. Men börja med att kolla där och se om du hittar något, annars vet jag faktiskt inte. Sorry.

/edit

Verkar som det är i AI-suite det finns inställningar för något som heter Dust de-Fan.

Permalänk
Medlem

@Blackoxy: Uppdatera bios verka har löst det för några med Asus moderkort.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem när jag kördeASUS egna pre-set för överklockning i BIOS, tror det hette Performance Mode.

Visa signatur

Case Ghost S1 Limestone || CPU Ryzen 2600x || GPU RTX 2080 FE
SSD Samsung 1TB 860 m.2 || PSU Corsair SF600 v2 || MB Asus X470-I Gaming
RAM G.Skill Trident Z 16GB CL14 3200MHz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasLars:

Ska finnas inställningar för det i BIOS, var länge sen jag kikade på det. Men börja med att kolla där och se om du hittar något, annars vet jag faktiskt inte. Sorry.

/edit

Verkar som det är i AI-suite det finns inställningar för något som heter Dust de-Fan.

Tack för hjälpen skall kolla detta!

Skrivet av panpo98:

@Blackoxy: Uppdatera bios verka har löst det för några med Asus moderkort.

tror redan jag har de senaste, men ska dubbelkolla, tack för tipset!

Skrivet av Barbaskoen:

Jag hade ett liknande problem när jag kördeASUS egna pre-set för överklockning i BIOS, tror det hette Performance Mode.

Jag skall kika på detta, men det är ju inget som "skadar" datorn så att säga men förstår inte varför det är bra för?