Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem

enligt en nära vän till mig som arbetar på posten så var svaret att kina räknas som ett u-land idag och därav delar dem ut paket gratis åt kina, dock iom att det är hög export ifrån kina så borde det redan räknas som ett i-land istället med tanke på kvantiteten av alla paket som kommer ifrån kina, ska vi dock vara realistiska (enligt mitt egna tänk även om jag gillar kina) så hade iallafall inte jag arbetat gratis åt det land som gör att jag ska bära med mig fler paket än om det inte var gratis.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

Subventionen jämfört med andra varor har ju med största säkerhet bidragit till att folk köpt mera skit. Jag är inte 100% oskyldig själv. Så även om det kommer svida lite mer framöver så är det givetvis rätt att "jämna ut spelfältet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Oskäligt hög avgift. Solklart fall av statlig protektionism.

Samma avgift som de tar ut på nått du beställer från usa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerophax:

Förlåt, glömde att ironi är svår att läsa. Men tack för påhoppet

Ptja, när ditt inlägg låter som många andra i denna tråden, men där användaren menar allvar så är det som du säger, svårt att avläsa om det är iron sarkasm eller inte. Det är lite som att vara med i en anti-abort protest och sen hävda att man bara skämtade när folk undrar varför man har dom åsikterna man har.

Bra att du inte menade allvar, då tar jag tillbaks vad jag skrev, men var gärna lite tydligare nästa gång. En hjälper.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jättebra. Trött på att vi skattebetalare ska subventionera folk som köper skitsaker från Kina för 50 spänn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mightybjorn:

enligt en nära vän till mig som arbetar på posten så var svaret att kina räknas som ett u-land idag och därav delar dem ut paket gratis åt kina, dock iom att det är hög export ifrån kina så borde det redan räknas som ett i-land istället med tanke på kvantiteten av alla paket som kommer ifrån kina, ska vi dock vara realistiska (enligt mitt egna tänk även om jag gillar kina) så hade iallafall inte jag arbetat gratis åt det land som gör att jag ska bära med mig fler paket än om det inte var gratis.

Ja det är lite lustigt när Kina har typ största radioteleskopet, snabbast superdatorn, snabbare tåg än oss, snart 5G mobilnät osv.
Visst en del är bara för att visa att dom kan, propagande osv. men känns som dom är tillräckligt på fötterna för att betala för frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Och på vilket sätt skulle det vara dåligt för Postnord (eller svenska staten) om du slutar handla direkt från Kina?
De blir bara glada om det kommer färre paket därifrån.

Det är ju inte dåligt för PostNord? Det är ju bara positivt för dem...Färre paket att hantera som förmodligen innebär lägre arbetstider. Men tänk på alla som köper billiga elektronik komponenter och bygger ihop sina små system hemma vid skrivbordet. För alla oss innebär det något helt annat. Istället för att köpa en liten kabel för 10kr och få den levererad efter 4 veckor får jag nu istället beställa samma sorts kabel på NETONNET för 59kr. För global utveckling är detta kasst ur min synvinkel. Samma lilla inbyggda system som Kalle byggt ihop i källaren kostar nu runt 400kr istället för 100kr. För många blir det då meningslöst att bygga ihop sitt lilla system och de går istället och köper en färdig produkt kanske. Färre idéer skapas.

OBS: siffrorna är tagna ut i det blå

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

**bort /måd**
Det är synd att detta drabbar folk som köper genuint bra produkter från Kina och produkter som inte går att få tag på någon annanstans, men om det är någon ni ska skylla på så är det dom som köper in massvis med små skräpsaker/slit-och-släng-saker för någon tia styck.

Rätt i sak, däremot förstår jag folk som köper från Kina då kostnaderna i Sverige är horribla.
En slit och släng sak för 10:- från Kina kostar säkert 100:- i Sverige efter att allt från moms till personal-/lokalkostnader och vinstpåslag lagts på. Så det handlar långt ifrån enbart om moms.

Ett annat intressant sidospår är vad som gäller för avgiften? Blir man betalningsskyldig? Som han som du citerade då sa, detta kan ju på liknande sätt grovt missbrukas. Lätt att "trolla" någon man inte riktigt gillar, beställa 20 paket för 3:- styck och helt plötsligt hamnar den utsatte mottagaren hos inkasso/kronofogd för 125:- * 20 i obetalda avgifter?

§1.1
Permalänk
Medlem

Väldigt ogenomtänkt förslag, om förslaget går igenom så straffar detta enbart Sverige och svenskar.

Vi kommer bara få studs-tjänster i något annat EU land istället. Om alla inte har samma spelregler så kommer folk alltid att ta sig över staketet där det är som lägst, defekten med EU är ju olika skattenivåer trots att vi delar på flera andra system, bl.a. införsel.

Så länge de i Kina vill sälja varor till förlustpriser så snälla låt dem få göra det, det kommer inte vara för evigt. Någongång ser vi en rekyl på kinesiska Yenen och det blir inte värt det längre.

Det märkliga är dock att Postmords huvuduppgift verkar vara att sänka detta land ekonomiskt, även om man tittar på export så gör de ju allt för att det skall vara dyrt och bökigt att exportera saker utomlands, vilket är vansinne. Export är grunden i ett lands ekonomi, får man inte in kapital så täcker man inte räntor. Det blir en negativ spiral.

I kombination med EU's dyraste arbetskraft så ser det mörkt ut...

Permalänk
Medlem

Posten tjänar sjuka pengar på 125kr avgiften

Brukar beställa från USA. Specifikt kosttillskott med 12% moms på paket över 220 kr. Brukar hamna på 300 kr. Ska betala moms på 36 kr vilket postnord tar 125 kr för att driva in. Är det rimligt? Dessutom betalar företagen från USA postnord bra för att dela ut paketen här i Sverige. Så posten drar in 125+det som företaget betalar posten för att dela ut här i Sverige. Företaget jag skriver om i USA hade planer på införa en ny typ av billig frakt där momsen var inräknad i fraktpriset. Det amerikanska företaget betalade då in momsen på 12%+avgift för att dela ut paketet, till postnord här i Sverige, utan avgift för konsumenten. Denna typ av fraktmetod stoppades av postnord här i Sverige för det skulle innebära stora inkomstbortfall för postnord om de inte får in 125kr avgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Riktigt sjukt. Vi kan inte fortsätta hålla ett så bakåtsträvande bolag ansvarigt för postgången. Globaliseringen är ett faktum, tro det eller ej, och det är riktigt jävla efterblivet att försöka motarbeta det.

Hur mycket tror du att det verkliga priset är att skicka ett paket från Kina? Nästan ingenting?

Du kan även jämföra hur mycket det kostar att skicka ett paket från Kina och jämföra med samma från Australien eller något liknande land. Så kanske vi kan få tyst på ditt förbannade ego och gnällande.

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem

Låter bra detta, postnord tjänar inte ett skit på alla kinapaket i dagsläget pga något idiotiskt avtal Sverige täckande när Kina var ett fattigt land och behövde stärka sin ekonomi. Folk som klagar har nog inte alla hönsen hemma.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem

@erssn: Så postnord ska jobba gratis kinesiska företag? Smart du!

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Varför klagar ingen att det är dyrt att frakta saker från USA eller Australien?

För att alla köper från Kina istället.

Permalänk

Här kommer en lista på obskura saker som inte går att köpa i Sverige till en vettig peng.
AliExpress ID i parantes ifall någon vill köpa.

PCB fräs bit 7kr styck, 80kr styck i Sverige (32781078004)
80m fiberkabel 320kr, 9000kr i Sverige (32306363221)
Vart hittar man avloppspropp i Sverige? (32563478305)
eller M3 6mm torx bult? (32812918454)
Flexibel chuck i toppenkvalité 150kr Vs svenska 320kr (32822299475)

Vill någon ha mer exempel?

Permalänk
Medlem

@Whaleboobs: Nu håller jag med dina jämförelser men en avloppspropp kan du väl hitta lite var som helst? Lagerhaus? Clas&Ohlson? Biltema? M.m

Permalänk
Medlem

Småköpa billiga saker på ali eller wish kommer försvinna helt antagligen om det ska tas ut extra avgifter.
Knepiga är att det inte hjälper att beställa fler saker vid ett tillfälle då det kommer från en mängd olika leverantörer.

Man får beställa dyrare saker istället.

Undrar hur postmord ska ta reda på vilken moms som ska betalas, breven innehåller sällan uppgifter om vad innehållet kostar...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mightybjorn:

Det är väl som så att kina har ingen strafftull, som vi i eu har mot Afrika tex eller eu/usa har mot varandra på vissa varor, detta känns mest som nåt jävla jippo av trump & hans vänner som vill införa tullar mot fattigare länder så vi blir rikare själva.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Undrar hur postmord ska ta reda på vilken moms som ska betalas, breven innehåller sällan uppgifter om vad innehållet kostar...

Back in teh days så gjorde dom nån sorts värdering. Allt från att leta upp varan på avsändarens hemsida till spåkula.
(Jag har beställt saker från utlandet i säkert 20 år).

Problemet nu är ju volymen, men det är klart, i _teorin_ så bör 125:- i avgift räcka fint till att nyanställa folk som kan processa det hela.
Alternativt att dom lägger nån typ av schablon på paket som inte anger prisuppgift, skulle inte förvåna mig om dom får för sig att köra på vikt eller volym

Bör för övrigt finnas finfina möjligheter till att starta nån sorts av "massköps"-sajt, där användarna anger vad dom vill köpa och när ett visst antal av samma vara uppnått någon viss kvantitet så beställs det och så får köparna fint själv åka och hämta ut grejorna där det finns möjlighet till en billig lokal, alternativt packas om och skickas vidare i Sverige, lär fortfarande bli billigare än 125:-.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av htbtoma:

Läs mitt tidigare inlägg
ingenting är gratis i världen, bara för att du inte betalar någon frakt innebär det inte att ingen behöver betala.
Postnord går back på alla kinapaket som skickas

tycka vad man vill om postnord men som det fungerar nu med post från Kina är ohållbart i längden.

Det var inte gratis, Postnord gjorde nyligen avtal med Kina. Men nu skiter dom i det och skall ha betalt för något som är deras jobb. Momsen som införs säger allt om styret i Sverige och dom som stödjer det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Småköpa billiga saker på ali eller wish kommer försvinna helt antagligen om det ska tas ut extra avgifter.
Knepiga är att det inte hjälper att beställa fler saker vid ett tillfälle då det kommer från en mängd olika leverantörer.

Man får beställa dyrare saker istället.

Dom kanske gör som dom gjorde för mig en gång, håller på paketet tills du har skickat in en köpehandling som styrker värdet.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

http://www.tullverket.se/sv/privat/avgifter/allmantomavgifter...

Import eller införsel – beror på vilket land du handlar från
Import kallas det när du tar in en vara till EU (Sverige) från ett land utanför EU. När varan kommer till Sverige ska den anmälas (deklareras) till Tullverket och du ska betala tull, moms och eventuellt andra skatter och avgifter. Hur mycket du ska betala i tull, moms och eventuellt andra skatter och avgifter beror bland annat på hur mycket din vara är värd och vad det är för slags vara.

När du tar in en vara till Sverige från ett land inom EU, räknas det som så kallad införsel. Varor som du tar med från annat EU-land omfattas huvudsakligen av principen om fri rörlighet för varor inom EU:s inre marknad. Det betyder att du inte behöver betala någon tull, moms eller annan skatt eller avgift för varan.

Tull
Hur stor tullavgiften blir beror på vad det är för slags vara, vad den kostar och från vilket land den kommer. Vissa varor har ingen tullavgift alls medan andra kan ha upp till 20 procent i tullavgift. Tullavgiften beräknas på inköpspris och fraktkostnad.

Tullavgiften är densamma i hela EU, och tumregeln är att du ska betala tull om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde av mer än 1 500 kronor.

Moms
Du ska alltid betala moms på varor som du köper från länder utanför EU, oavsett varornas värde.

Momsen är 25 procent på alla varor förutom på livsmedel där den är 12 procent och på vissa trycksaker där den är 6 procent. Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift.

Andra avgifter
Förutom tull, moms och eventuellt andra skatter kan du även behöva betala transportföretagets avgift för att göra tulldeklarationen åt dig, en så kallad importtulldeklarationsavgift eller administrationsavgift.

FedEx tar 116 kronor i administrationsavgift
Postnord 125 kronor

Kostnaden är hög, men kommer troligen att ge några följdeffekter:

• Fler paket kommer kunna hanteras på rätt sätt (det lönar sig att hantera paket igen), vilket innebär att mer moms kommer infalla till staten.

• Fler svenskar kommer inse att det blir jävligt dyrt att handla snorbilliga saker som vuxna eller barn satt ihop i låglöneländer till värdelösa löner och villkor och alltså låta bli att beställa överhuvudtaget, vilket i sin tur är fantastiskt bra för miljön. Sannolikt är 50% av allt som beställs från Wish/Aliexpress och Ebay fullständigt onödiga prylar (snabbladdare för 19kronor inklusive frakt - so what om den inte funkar, liksom, det är ju så billigt ändå).

• Postnord kan börja hantera paket med värdighet och våra grejer som vi faktiskt behöver kommer fram, och hyfsat i tid, och hyfsat hela.

• Postnord kommer sluta gå med miljardförlust.

• Postnord kommer effektivisera bort personal så att vi är tillbaks till ruta ett kring pakethantering, leveranstider och försvunna paket.

Kvartalsekonomi
Permalänk
Medlem

**bort /måd**

Skrivet av Bläckman:

Dom kanske gör som dom gjorde för mig en gång, håller på paketet tills du har skickat in en köpehandling som styrker värdet.

Frågan är om det "skalar" till hundratusentals paket? Visserligen så är det som sgt 125:- i föreslagen avgift, så kanske bl a det dom vill använda avgiften till?

OT/§1.6
Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Det var inte gratis, Postnord gjorde nyligen avtal med Kina. Men nu skiter dom i det och skall ha betalt för något som är deras jobb. Momsen som införs säger allt om styret i Sverige och dom som stödjer det.

Det är ingen moms som införs, det är en sedan länge befintlig lag som det uppdagats att den inte följs. Att insinuera att det är något speciellt för Sverige gör nog snarare att ditt inlägg säger mer om dig än om Sverige.

Permalänk
Medlem

Man oroar sig över ”uteblivna skatteintäkter” och lösningen är att införa en avgift som gör att alla paket upphör; Istället för att Svensson får ett mobilskal för 10kr får ingen någonting, haha, kan vara den bästa illustrationen av sosse-politik på flera år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaZman:

Man oroar sig över ”uteblivna skatteintäkter” och lösningen är att införa en avgift som gör att alla paket upphör; Istället för att Svensson får ett mobilskal för 10kr får ingen någonting, haha, kan vara den bästa illustrationen av sosse-politik på flera år.

Hur menar du?

Inget av de 10 kr går ju till Sverige när du köper från Wish, Sverige får snarare betala resterande av kostnaden (riktiga summan av frakten) i form av hjälp till PostNord när de går back på alla Kinapaket. Om Sverige slutade ta emot Kinapaket tror jag det skulle vara en vinstaffär, inte tvärtom.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaleboobs:

Här kommer en lista på obskura saker som inte går att köpa i Sverige till en vettig peng.

Varför "måste" man köpa sakerna i Sverige?
Finns antagligen sidor som levererar detta inom EU, till ett vettigt pris.
Det Portnord skall ändra, påverkar bara paket som kommer utanför EU...
Sedan kan man göra som folk gjort länge, beställ via ens jobb eller via en kontakts jobb om möjligt.

Visa signatur

Dator: Ett metall chassi med varierande komponenter på insidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaleboobs:

1. Elektrokitt tar 35kr
3. https://www.hornbach.se/shop/FALUPLAST-Badkarspropp-70849-857...

osv. Ska lira spel men tog mig 3 minuter att hitta alternativ. Finns självklart billigt.

Gnälla på 125kr när du sparar 7000kr är löjligt. Där hade du redan torskat som det är idag. Gränsen är 200kr idag för avgiften. Är den gränsen som tas bort.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

**bort /måd**. Att frakta hit mobilskalet för 10 kr är i dagsläget en kostnad för skattebetalarna eftersom subventioneringen till Kina gör att PostNord måste leverera det utan att få betalt, vilket i slutändan gör att vi skattebetalare får betala istället. Där har vi den riktiga punkten i det hela.

**bort/måd**

§1.1
Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Ser bara positivt på förslaget.

1. Postnord får betalt för sina tjänster (som de inte får nu med kina paketen).
2. mindre miljöpåverkan (mindre volym)
3. gynnar svenska företag.
4. Skapar jobb

De mesta är inte så billigt på ebay/wish/osv. Hittat ganska mycket där det är billigare att köpa i sverige eller EU. Även där det är dyrare så är det små pengar det handlar om (50kr vs 125kr osv). Väldigt sällan det handlar om 1000 tals kronor. Känns som det blir mindre och mindre i vinst att köpa från kina ju dyrare en produkt är.

Då har du nog inte varit mycket på Ebay eller så tittar du inte på rätt grejer. Farsan köpte en telefon för 2000kr som i Sverige kostade nästan 3000kr. Vissa produkter som inte finns i Sverige också, beställde en sak till min kollega en gång för 50 spänn som han inte kunde hitta någonstans varken på svenska nätbutiker eller i fysisk butik. Vad gäller småsaker som adaptrar, sladdar och telefon/dator tillbehör så kanske man kan lägga en tia istället för 100kr. Stor skillnad för den med dålig ekonomi.