Permalänk
Skrivet av Snotling:

Har det kommit i nordisk layout eller har du bytt ut knapparna själv?

Det har jag fixat till själv. Har ju ingen <>-knapp..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av StuntmanMike:

Kan du inte löda/montera om dessa till lampknapp för taklampan eller ringklocka på dörren?
...

Jo, nått "skojsamt" får det allt bli. Får dock fundera lite till på vad det kan vara

**Flyttade några inlägg från "Visa ditt tangentbord-tråden" till denna tråden.** /Måd

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Räkna inte med att du kommer kunna köpa ett tangentbord med dessa caps på från början, och räkna absolut inte med att få det i svensk layout bara..
Det ska mycket till för att det ska nå enda till Sverige, det är väl isf Ducky som måste komma fram med något.

Ursäkta trådarkeologin allihop! Jag funderar på hur läget är idag. Finns det tangentbord på den svenska marknaden som är bakgrundbelysta med PBT-tangenter? Jag trodde att Ducky hade detta men har läst lite olika överallt.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av JoBBi:

Ursäkta trådarkeologin allihop! Jag funderar på hur läget är idag. Finns det tangentbord på den svenska marknaden som är bakgrundbelysta med PBT-tangenter? Jag trodde att Ducky hade detta men har läst lite olika överallt.

Ducky har double-shots som fungerar med bakgrundsbelysning. Osäker på om de har det i PBT-plast dock.
@anon257891 eller @Khers kanske har koll på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Ursäkta trådarkeologin allihop! Jag funderar på hur läget är idag. Finns det tangentbord på den svenska marknaden som är bakgrundbelysta med PBT-tangenter? Jag trodde att Ducky hade detta men har läst lite olika överallt.

Skrivet av huttala:

Ducky har double-shots som fungerar med bakgrundsbelysning. Osäker på om de har det i PBT-plast dock.
@anon257891 eller @Khers kanske har koll på detta?

https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/one-rainbow-mx-re...

Kommer bli mitt nästa köp. PBT, RGB, Vitt chassi och caps som jag personligen vill ha

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av huttala:

Ducky har double-shots som fungerar med bakgrundsbelysning. Osäker på om de har det i PBT-plast dock.
@anon257891 eller @Khers kanske har koll på detta?

Duckys "nya" s.k. Double-shots (De 'lösa setten': "S4" iirc) är dels ABS och dels av den tveksamma sortens "doubleshot", dvs typen där man snarare har etsat bort tecknen än "dubbelskjutit" dem.

Kort sagt:
Dugliga, och bättre än de flesta stocktangenter, men inte som förr!

@JoBBi
**Flyttade ditt inlägg (och svaren) till denna tråden istället, så slipper vi arkeologin //Måd**

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Ducky har double-shots som fungerar med bakgrundsbelysning. Osäker på om de har det i PBT-plast dock.
@anon257891 eller @Khers kanske har koll på detta?

Skrivet av Nivity:

https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/one-rainbow-mx-re...

Kommer bli mitt nästa köp. PBT, RGB, Vitt chassi och caps som jag personligen vill ha

Skrivet av anon257891:

Duckys "nya" s.k. Double-shots (De 'lösa setten': "S4" iirc) är dels ABS och dels av den tveksamma sortens "doubleshot", dvs typen där man snarare har etsat bort tecknen än "dubbelskjutit" dem.

Kort sagt:
Dugliga, och bättre än de flesta stocktangenter, men inte som förr!

@JoBBi
**Flyttade ditt inlägg (och svaren) till denna tråden istället, så slipper vi arkeologin //Måd**

Tack för info (och måddningen)!

Jag blev smått förvirrad av att ex. Ducky One verkar säljas både med ABS- och PBT-tangenter. Exempel:
Ducky One TLK RGB på Inet med ABS https://www.inet.se/produkt/6100232/ducky-one-tkl-cherry-mx-b...
Ducky One fullsize RGB på MaxFPS med PBT https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/one-rgb-double-sh...

Men man får väl lita på vad återförsäljaren anger.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Tack för info (och måddningen)!

Jag blev smått förvirrad av att ex. Ducky One verkar säljas både med ABS- och PBT-tangenter. Exempel:
Ducky One TLK RGB på Inet med ABS https://www.inet.se/produkt/6100232/ducky-one-tkl-cherry-mx-b...
Ducky One fullsize RGB på MaxFPS med PBT https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/one-rgb-double-sh...

Men man får väl lita på vad återförsäljaren anger.

Sök på tillverkarens artikelnummer.
Ex Duckuy one fullsize ovan
http://www.duckychannel.com.tw/page-en/One-RGB/
Artikelnummer DKON1708ST

Sen står det ju dock "Some Language come with ABS Laser engraved keycaps)" men inte vilka det gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Sök på tillverkarens artikelnummer.
Ex Duckuy one fullsize ovan
http://www.duckychannel.com.tw/page-en/One-RGB/
Artikelnummer DKON1708ST

Sen står det ju dock "Some Language come with ABS Laser engraved keycaps)" men inte vilka det gäller.

Hmm, ja, det kunde man ju inte dra så många slutsatser av :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Idag fick jag hem mitt KBDFans 5*-chassi (orkar inte leta reda på tecknet för grader )

Verkligen snygg, bra tyngd och bra finish! Jag är helnöjd. Bilder kommer på det färdiga tangentbordet sen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Idag fick jag hem mitt KBDFans 5*-chassi (orkar inte leta reda på tecknet för grader )

Verkligen snygg, bra tyngd och bra finish! Jag är helnöjd. Bilder kommer på det färdiga tangentbordet sen!

Ska vi vara den som är heter det egentligen 钻石. Vilket översätts till diamant på svenska, men varför han valde 5° som det internationella namnet vet jag inte. Kaihua valde ju i alla fall Kailh - fortfarande ologiskt - men det påminner ju lite om originalet åtminstone.

Nåja, vilken färg valde du? Jag gillar mitt svarta, men jag tycker att de borde ha varit lite djupare faktiskt.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Ska vi vara den som är heter det egentligen 钻石. Vilket översätts till diamant på svenska, men varför han valde 5° som det internationella namnet vet jag inte. Kaihua valde ju i alla fall Kailh - fortfarande ologiskt - men det påminner ju lite om originalet åtminstone.

Nåja, vilken färg valde du? Jag gillar mitt svarta, men jag tycker att de borde ha varit lite djupare faktiskt.

Haha, kinesiska är överkurs!

Jag valde grå, den lite mörkare - inte silver. Okej, djup som i att pcb/plate hamnar längre ner i chassit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Haha, kinesiska är överkurs!

Jag valde grå, den lite mörkare - inte silver. Okej, djup som i att pcb/plate hamnar längre ner i chassit?

Snyggt! Jag skulle vilja testa någon liknande färg, men jag fegar alltid ur.. Mina 4 senaste tangentbord har varit svarta nu.

Precis! Jag tycker att det är snyggt när det ligger lagom nedsjunket, inte för att det är [i]för[/] högt upp nu. Men jag är kanske lite nitpicky nu.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Tjena!

Tänkte höra med er tangentbords-proffs om det finns någon utbytbar överdel till chassit på Ducky Shine 2/5? Det jag är ute efter är att få bort kanten runt tangenterna.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Ska vi vara den som är heter det egentligen 钻石. Vilket översätts till diamant på svenska, men varför han valde 5° som det internationella namnet vet jag inte.

Som jag förstått det döptes chassit till 5° just för att det är 5° lutning på chassit.

Permalänk
Medlem

Har ett DYI-kit på g hem, och nu vill jag redan beställa delar till ett eller två bord till.
Kikar lite på Dessa, framförallt burnt orange. Om jag förstår det rätt är de som bruna brytare, bara lite "tyngre" att trycka ner. Den där boxen som är runt stammen eller vad det heter, vad gör den? Kommer alla keycaps att passa på dessa trots den?

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Efter att ha suttit med silent reds på en bräda jag använder dagligen så måste jag bara kolla med er andra om det är jag som inbillar mig eller om det är så att dom är trögare än vanliga reds?

Känns som dom drar emot inne i switchhuset på något sätt, som om gummit hugger lite i kanalerna för stemsen.
Är det bara jag som inbillar mig eller är det någon annan som känner samma sak ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aydinz:

Som jag förstått det döptes chassit till 5° just för att det är 5° lutning på chassit.

http://i64.tinypic.com/246831g.png

Jag har anat att det var därifrån det kommer. Men det känns konstigt att ha två olika namn på det.

Skrivet av grensman:

Har ett DYI-kit på g hem, och nu vill jag redan beställa delar till ett eller två bord till.
Kikar lite på Dessa, framförallt burnt orange. Om jag förstår det rätt är de som bruna brytare, bara lite "tyngre" att trycka ner. Den där boxen som är runt stammen eller vad det heter, vad gör den? Kommer alla keycaps att passa på dessa trots den?

BOX-switcharna har en IP-klassning, exakt vilken minns jag inte på rak arm. Men om jag inte minns helt tokigt tål de att sänkas ner till 1 meter under i 30 minuter? De ska inte orsaka några bekymmer med vanliga hattar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Jag funderade på om jag skulle göra en egen kabel. Jag har hittat en svensk butik som säljer kabelstrumpor, men det verkar vara svårt att få tag på USB-kontakter inrikes. Jag sökt runt lite utomlands också, men vet inte riktigt vad som är bra och inte? Är det någon här som har koll? Och när det kommer till kabel, är det exempelvis värt (eller ens behövligt) att kosta på halogenfri kabel?

Tips och råd mottages tacksamt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

@Hund, @grensman:
Box-brytarna är IP56-klassade vilket enligt wikipedia betyder att de är dammskyddade och spoltäta.

Gällande kabel är det, i min mening, absolut inte värt att skaffa något exotiskt för något så enkelt som en kort USB-kabel till ett tangentbord. Gällande kontakter har jag sett att det finns smutta lödfria kontakter att få tag på, de såldes i någon av alla dessa otaliga tangentbordsaffärer vid något tillfälle och ingick i något diy-kabelkit. Kan inte hitta något om dem nu dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@Hund, @grensman:
Box-brytarna är IP56-klassade vilket enligt wikipedia betyder att de är dammskyddade och spoltäta.

Gällande kabel är det, i min mening, absolut inte värt att skaffa något exotiskt för något så enkelt som en kort USB-kabel till ett tangentbord. Gällande kontakter har jag sett att det finns smutta lödfria kontakter att få tag på, de såldes i någon av alla dessa otaliga tangentbordsaffärer vid något tillfälle och ingick i något diy-kabelkit. Kan inte hitta något om dem nu dock.

Ah! Jag undrar vilka switchar de pratade om på The Board då tro? Minnet är bra men kort.

1UP Keyboards säljer kits som är lödfria vet jag. Men jag är intresserad av att kunna köpa på mig lite och kunna göra flera kablar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

@Hund: Det vore kanske inte helt oväntat om de helt enkelt inte kollat upp sina fakta, eller pratade de om e.g. xmit hall effect.

Om 1up keyboards säljer kontakterna i sina kit går det alldeles säkert att finna dem på ali eller taobao för en tiondel av priset. Det brukar vara så när det kommer till dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@Hund: Det vore kanske inte helt oväntat om de helt enkelt inte kollat upp sina fakta, eller pratade de om e.g. xmit hall effect.

Om 1up keyboards säljer kontakterna i sina kit går det alldeles säkert att finna dem på ali eller taobao för en tiondel av priset. Det brukar vara så när det kommer till dem.

Det tvivlar jag inte en sekund på. Men hur vet jag vad som är bra och inte?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Vill bara dela med mig av hur hypad jag är för mitt tangentbordsbygge. För snart ett år sedan började jag tänka på att bygga eget, men har väntat länge med att beställa delar eftersom jag ändå väntar på ett keycap-set från MD, så det har inte känts lönt. Sedan dess har jag köpt ett set från varmilo (kunde inte hålla mig), som jag planerar att använda så länge. Och idag hämtade jag ut mitt efterlängtade 60% alu-case från aliEx. Oh boy, vilken känsla! Det lilla formatet, tyngden, jag blir alldeles lycklig. Utöver detta har jag nu köpt smörja, bitummen från biltema, och annat nödvändigt. Nu väntar jag mest på mina zealios

Btw. Kan detta vara ett bra alternativ för tjock smörja? Har för mig att det rekommenderades ptfe-smörja i denna tråden någonstans.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av jH0Ni:

Btw. Kan detta vara ett bra alternativ för tjock smörja? Har för mig att det rekommenderades ptfe-smörja i denna tråden någonstans.

Den där sörjan bör funka bra jag har använt PTFE-fett med goda resultat.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Kunde Inte hålla mig med Cherry-stabsen på mitt nya Arrogant Bastard speciellt länge jag verkligen avskyr den svampiga känslan i dem så idag löde jag bort brytarna och modifierade stabsen så de nu känns som Costar-stabs istället. Fasen så underbart.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Kunde Inte hålla mig med Cherry-stabsen på mitt nya Arrogant Bastard speciellt länge jag verkligen avskyr den svampiga känslan i dem så idag löde jag bort brytarna och modifierade stabsen så de nu känns som Costar-stabs istället. Fasen så underbart.

Intressant! Var det "klippa bort plastflärp"-modden du gjorde? Jag håller också på med ett Arrogant Bastard som jag köpte på Kjells rea. Funderar på att ljuddämpa det så mycket det går. Ev andra brytare och caps...

Visa signatur

Här hade jag tänkt skriva ett skämt om UDP,
men var osäker på om det skulle nå fram.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Plattelöparn:

Intressant! Var det "klippa bort plastflärp"-modden du gjorde? Jag håller också på med ett Arrogant Bastard som jag köpte på Kjells rea. Funderar på att ljuddämpa det så mycket det går. Ev andra brytare och caps...

Korrekt jag bröt bort plastflärparna med naglarna bara. Nu låter det högt och känns precis som jag föredrar!

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Visst är det en nice stålplatta på Arrogant Bastard @Plattelöparn ? Jag har aldrig sett en som är lackad på detta vis förut på ett "vanligt" tangentbord. Det osar kvalité i och med texturen det får tycker jag. Allt annat brukar ju vara slätlackat så att säga vilket inte blir samma sak. Jag är i alla fall imponerad över vad man fick för pengen.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch