Jag är periodare. Pendlar mellan 76 och 85... Går lätt ner ett kg i veckan bara genom att äta mindre portioner. När jag sedan når vikten jag känner mig bekväm i håller jag den ett tag. Sen börjar jag smyga upp portionsstorlekarna igen. Och så lite godis i veckorna med. Och till sist når jag vikten där det inte känns alls bra, typ 85 kg. Och så börjar det om... Svårt att stå emot det där suget.
Alla får välja sin metod för att gå ner i vikt, men för mig funkar det bäst med att dra ner på portionerna. Minst förändring och jag behöver ingen specialkost eller så. Och ungarna undrar inte heller vad jag håller på med.
Och just nu väger jag 85 och har börjat resan nedåt. Vi hörs!
Kunde vara min historia....
Jag är periodare.
Pendlar mellan 75 och 88... Går lätt ner ett kg i veckan bara genom att äta mindre portioner. När jag sedan når vikten jag känner mig bekväm i håller jag den ett tag. Sen börjar jag smyga upp portionsstorlekarna igen. Och så lite godis i veckorna med. Och till sist når jag vikten där det inte känns alls bra, typ 84 kg. Och så börjar det om... Svårt att stå emot det där suget.
Alla får välja sin metod för att gå ner i vikt, men för mig funkar det bäst med att dra ner på portionerna. Minst förändring och jag behöver ingen specialkost eller så. Och ungarna undrar inte heller vad jag håller på med.
Och just nu väger jag 87 och har börjat resan nedåt.
Nåväl: mina egenheter:
"Lite godis" brukar bli 6-700 gram, och det är helt slut en halvtimme in i valfri film. Hade det varit alkohol hade jag haft ett riskbruk eller ett missbruk.... Dessutom har jag den egenheten att jag egentligen kan äta hur mycket som helst. Är det då exvis en tacobuffé eller något så måste jag avbryta mig efter 4-5 smockfulla tortillas (med extra mycket smältost, CF, ost), några nävar nachos och två öl. Gissningsvis har jag då ätit strax över 2kg (ganska dålig) mat och 1liter öl. Det blir några kalorier...
Däremot tror jag inte att kroppen tillgodogör sig sådan mängd mat om det händer bara någon gång.
Men ska jag gå ner i vikt så äter jag inte så mycket, även om det är buffé.
Nu tänkte jag trilla ner till ca 78kg eller där i krokarna det känns lätt och spänstigt i kroppen igen och det brukar vara kring 78 och lite under.
Tränar gör jag (allt möjligt), ca 5-7 timmar varje vecka, och har alltid gjort; oavsett vikt. Mitt mål är att klara milen under 50 minuter innan semestern är slut i sommar; idag skulle jag gissa på att det tar mig ca 62-63 minuter.
Mitt sätt kommer således vara: Mindre portioner samt godis max en gång i veckan.
Vi kör!