Permalänk
Medlem
Skrivet av Betvå:

Jag är periodare. Pendlar mellan 76 och 85... Går lätt ner ett kg i veckan bara genom att äta mindre portioner. När jag sedan når vikten jag känner mig bekväm i håller jag den ett tag. Sen börjar jag smyga upp portionsstorlekarna igen. Och så lite godis i veckorna med. Och till sist når jag vikten där det inte känns alls bra, typ 85 kg. Och så börjar det om... Svårt att stå emot det där suget.
Alla får välja sin metod för att gå ner i vikt, men för mig funkar det bäst med att dra ner på portionerna. Minst förändring och jag behöver ingen specialkost eller så. Och ungarna undrar inte heller vad jag håller på med.
Och just nu väger jag 85 och har börjat resan nedåt. Vi hörs!

Kunde vara min historia....

Jag är periodare.
Pendlar mellan 75 och 88... Går lätt ner ett kg i veckan bara genom att äta mindre portioner. När jag sedan når vikten jag känner mig bekväm i håller jag den ett tag. Sen börjar jag smyga upp portionsstorlekarna igen. Och så lite godis i veckorna med. Och till sist når jag vikten där det inte känns alls bra, typ 84 kg. Och så börjar det om... Svårt att stå emot det där suget.
Alla får välja sin metod för att gå ner i vikt, men för mig funkar det bäst med att dra ner på portionerna. Minst förändring och jag behöver ingen specialkost eller så. Och ungarna undrar inte heller vad jag håller på med.
Och just nu väger jag 87 och har börjat resan nedåt.

Nåväl: mina egenheter:
"Lite godis" brukar bli 6-700 gram, och det är helt slut en halvtimme in i valfri film. Hade det varit alkohol hade jag haft ett riskbruk eller ett missbruk.... Dessutom har jag den egenheten att jag egentligen kan äta hur mycket som helst. Är det då exvis en tacobuffé eller något så måste jag avbryta mig efter 4-5 smockfulla tortillas (med extra mycket smältost, CF, ost), några nävar nachos och två öl. Gissningsvis har jag då ätit strax över 2kg (ganska dålig) mat och 1liter öl. Det blir några kalorier...
Däremot tror jag inte att kroppen tillgodogör sig sådan mängd mat om det händer bara någon gång.
Men ska jag gå ner i vikt så äter jag inte så mycket, även om det är buffé.

Nu tänkte jag trilla ner till ca 78kg eller där i krokarna det känns lätt och spänstigt i kroppen igen och det brukar vara kring 78 och lite under.
Tränar gör jag (allt möjligt), ca 5-7 timmar varje vecka, och har alltid gjort; oavsett vikt. Mitt mål är att klara milen under 50 minuter innan semestern är slut i sommar; idag skulle jag gissa på att det tar mig ca 62-63 minuter.
Mitt sätt kommer således vara: Mindre portioner samt godis max en gång i veckan.

Vi kör!

Permalänk

107.0 kg (1.1 2018) -> 102.0 kg (17.1 2018). Gått ner 5 kg på 2½ vecka alltså! Det mesta är väl dock vätska men känns ändå upplyftande. Senast jag vägde 102.0 kg eller mindre var för 2½ månad sedan. Nu ska jag inte klappa mig på axeln och belöna mig med (kalori)frestelser utan bara fortsätta i samma spår.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

Tidiare standardvikt: 82 (7% kroppsfett)
Längd: 190 cm
Vikt i juli 2017: 97 (tendens till magrutor).
Vikt idag: 85,2 (8-10%
Målvikt: 82-83.

Tränar som vanligt, 3-split, med en vilodag i veckan.

fokus på muskelvolym i träningen, och brukar träna runt 30 minuter som vanligt.

Fy-fan vad kaloribehovet sjunkit drastiskt! är 24 år idag och äter dagligen runt 1000-1500 kcal.
senast när jag var 21 la det runt 5000-5500 per dag för att ha en stadig viktuppgång på 0,5-0,7kg i veckan.

Idag går jag ner runt 1kg i veckan.

Tappar muskler gör jag också, men måste man ner så måste man

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gefapat:

Efter att fått en ny tjänst gick jag på en hälsoundersökning där jag fick reda på att jag vägde 142 kg (184cm lång), jag hade undvikt den där vågen ett bra tag. Insåg att det var dags att göra något åt saken och nu efter att kört LCHF i 3 månader (försökt hålla mig så strikt som möjligt) har jag gått ner till 122 kg så det är en bra bit ner till min målvikt på 90kg men det går framåt och har även börjat gymma och tar längre och längre promenader varje dag.

Jag har klarat mig förväntansvärt bra utan sockerabstinens och saknar inte direkt dom vanliga kolhydratskällerna som ris och potatis. Sen kör jag någon/några fuskdag i månaden där jag pressar in lite extra kolhydrater för att få igång kroppen igen (myt eller ej? vettefan ), men då är det snarare ett par mackor till frukost som gäller eller kanske en liten påse med saltlakrits.

Passar väl på med en uppdatering.

Ett par månader till har gått och har kommit ner till 102kg. Fortsätter med min LCHF men har dragit igång ordentligt med träning och kör framförallt cykel (mellan 4-5 pass i veckan från 1 timma och uppåt). Gymmande fortsätter också och har också dragit på mig ovanan med att springa nån gång i veckan också.

Jag kör dock inte riktigt lika strikt med min LCHF längre, men framförallt är det för att få in kolhydraterna inför träning så man orkar med helt enkelt.

Skumt nog har jag fått ganska mycket större fötter på den hör resan och har gått från 43/44 till 45. Men har också blivit av med många hälsoproblem jag haft som gikt, migrän och ryggsmärtor. Har också halvvättern inbokat till sommaren och kommer antagligen köra ett par race till som västkusten runt och försöka mig på en regionsklassiker för västra götaland.

Lite kuriosa
Från XXXL/XXXXL i tröjstorlek till L/XL
42/32 till 34/32 i Byxor
Totalt 17 hål i bältet (och bytt bälte 3 gånger)

Jag brukar säga att jag har börjat förvandlas till en vältränad tjockis!

Visa signatur

Intel i9-12900KS | Palit GamingPRO 5080 | Corsair 32GB | Asus Strix Z790-F | ASUS ROG THOR 1200w | FD Meshify 2 |

Permalänk
Medlem

Så, dags för mig att för första gången i livet försöka gå ner i vikt. Har varit i bra form och aldrig överviktig under hela livet. Blev väl kanske bekväm med sambolivet de senaste åren, och omsättningen är kanske inte vad den var nu när man är 30. Dessutom åkte jag på en allvarlig axelskada för några år sedan, vilket gjort träning i princip omöjligt fram tills nu.

186cm lång och 102 kilo idag. Ska kanske sägas att jag är rejält stark i kroppen så det är inte riktigt så illa som det låter. Min plan är hur som haver att ta mig ner till ca 85kg, plus eller minus beroende på hur mycket muskler jag känner att kroppen funkar bra med. I mitten på maj åker jag till Spanien, bra motivation då jag spelat mycket volleyboll förr och behöver lätta kroppen lite för att nå samma nivåer.

Metodmässigt kör jag helt sockerfritt och konditionsträning samt styrketräning med fria vikter, 5-6 pass i veckan. Har fått med mig ett gäng från jobbet vilket såklart är kul!

Wish me luck!

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk

Räknade lite på mitt kaloriintag med min nuvarande diet. Kom fram till att jag en vanlig dag nog ligger på 1100-1300 kcal förutom på fredagar då jag har min ölkväll och då jag ligger på 2600+ kcal om jag också äter en halv pizza till middag. Tycker det borde ge ett tillräckligt kaloriunderskott för att i genomsnitt gå ner 1 kg i veckan. Har även 3 ca 45 min gympass (styrketräning) i veckan förutom när jag har någon annan fysisk sysselsättning.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Räknade lite på mitt kaloriintag med min nuvarande diet. Kom fram till att jag en vanlig dag nog ligger på 1100-1300 kcal förutom på fredagar då jag har min ölkväll och då jag ligger på 2600+ kcal om jag också äter en halv pizza till middag. Tycker det borde ge ett tillräckligt kaloriunderskott för att i genomsnitt gå ner 1 kg i veckan. Har även 3 ca 45 min gympass (styrketräning) i veckan förutom när jag har någon annan fysisk sysselsättning.

Är du extremt liten?
Nu är jag lite väl kramgod men bara grundförbränning ligger runt 2500kcal även en normalstor man hamnar på drygt 2000.

För att bidra till tråden, efter år av god mat och god dricka och då byggt på mig jättemassa kilo för mycket drog jag igång med träning i augusti förra året och iaf minskade den goda drickan rejält. Det går inte fort, men runt 8kg mindre, ett hål på bältet, kläder jag kommer i igen och vad jag gör på löparspåret börjar likna att jogga mer än att gå.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

@Json_81: Väger 102 kg just nu till mina 175 cm. Jag räknar med att man måste ha ett kaloriunderskott 7000+ kcal för att gå ner 1 kg. 100 g rent fett innehåller 900 kcal. De som opererar sig får nog inte heller i sig så många kalorier per dag om de följer anvisningarna och de går ju stadigt ner rätt mycket i vikt. Faktiskt så att jag börjat vänja mig vid kaloriunderskottet nu efter 3 veckor. Känner mig varken hungrig, trött eller svag längre. Frusen är jag inte heller direkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Json_81: Väger 102 kg just nu till mina 175 cm. Jag räknar med att man måste ha ett kaloriunderskott 7000+ kcal för att gå ner 1 kg. 100 g rent fett innehåller 900 kcal. De som opererar sig får nog inte heller i sig så många kalorier per dag om de följer anvisningarna och de går ju stadigt ner rätt mycket i vikt. Faktiskt så att jag börjat vänja mig vid kaloriunderskottet nu efter 3 veckor. Känner mig varken hungrig, trött eller svag längre. Frusen är jag inte heller direkt.

Hoppas du skrev en nolla fel nu, eller räknar per vecka.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Hoppas du skrev en nolla fel nu, eller räknar per vecka.

? Kaloriunderskott på 7000+ kcal för att gå ner 1 kg. Om det sen tar några dar, en vecka, två veckor eller en månad är en annan sak. Om man siktar på att gå ner 1 kg per vecka blir det naturligtvis ett kaloriunderskott på 7000+ kcal per vecka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

? Kaloriunderskott på 7000+ kcal för att gå ner 1 kg. Om det sen tar några dar, en vecka, två veckor eller en månad är en annan sak. Om man siktar på att gå ner 1 kg per vecka blir det naturligtvis ett kaloriunderskott på 7000+ kcal per vecka.

7000kcal är ungefär vad man behöver på tre dagar, om man inte rör på sig min fråga var därför om du menade underskott med 700 per dag vilket är rimligt, eller 7000 per vecka vilket också är rimligt.
7000 per dag är helt orimligt däremot.
Det var lite oklart i förra inlägget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

7000kcal är ungefär vad man behöver på tre dagar, om man inte rör på sig min fråga var därför om du menade underskott med 700 per dag vilket är rimligt, eller 7000 per vecka vilket också är rimligt.
7000 per dag är helt orimligt däremot.
Det var lite oklart i förra inlägget.

Han menar inte att han går back 7000 kcal på en dag.
Han menar att 7000 kcal är ungefär 1 kg, så går man 7000 kcal back i veckan går man ner ett kilo i veckan.

Ett underskott på ca. 1000 kcal om dagen är ungefär vad jag snittar på också (grovt räknat) så går ner ett kilo i veckan. Har redan gått ner dom 3-4 kilona jag gick upp under julen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Han menar inte att han går back 7000 kcal på en dag.
Han menar att 7000 kcal är ungefär 1 kg, så går man 7000 kcal back i veckan går man ner ett kilo i veckan.

Ett underskott på ca. 1000 kcal om dagen är ungefär vad jag snittar på också (grovt räknat) så går ner ett kilo i veckan. Har redan gått ner dom 3-4 kilona jag gick upp under julen.

Ok, ja det låter rimligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gått ner 42 och varierat mellan 80 och 90 sista fyra åren. Vikten är idag högst sekundär, då jag haft ganska olika kroppskomposition vid samma vikter. Beroende på hur träning och mat sett ut.

Jag har vart smalfet på 80 och svag som fan. Och vägt 83 och vart nästan dubbelt så stark. Och 120 med mer energi till rörelse än på 80..- Så för all del folk, dra inte enbart i vikttråden när ni håller på. En dag är ni 70 och glömde säkra köttet och då blir livet tråkigt. Få i er kött för en dag orkar ni det inte.

ÄT ÄGG...

Permalänk

@Xcm: Vill inte vara kritisk mot ditt inlägg men på 7% kroppsfett SKA du ha sexpack och vara väldefinierad, Glöm inte bort att viktnedgång med bibehållen muskelmassa ska ta tid dessutom. varför inte äta samma och öka dina pass i volym?
Du skriver att du satsar på volym men tränar bara 30 min per pass?

kör du 3 split x2 i veckan med en vilodag eller kör du endast en 3split per vecka?

kan självklart inte döma dig utan att veta ovanstående saker, får bara inte ihop det du skriver med verkligheten..
målen med träningen/viktnedgången btw?

80kg på 190 cm är inte farligt.
ligger och försöker gå upp i vikt just nu för att spä på styrkan. äter "cleant" och äter som en häst.
ligger på 184 cm och 82 kg men är ändå lean nog för abs?

Olika ex på kroppsfettnivåer och form.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mackmackan:

@Xcm: Vill inte vara kritisk mot ditt inlägg men på 7% kroppsfett SKA du ha sexpack och vara väldefinierad, Glöm inte bort att viktnedgång med bibehållen muskelmassa ska ta tid dessutom. varför inte äta samma och öka dina pass i volym?
Du skriver att du satsar på volym men tränar bara 30 min per pass?

kör du 3 split x2 i veckan med en vilodag eller kör du endast en 3split per vecka?

kan självklart inte döma dig utan att veta ovanstående saker, får bara inte ihop det du skriver med verkligheten..
målen med träningen/viktnedgången btw?

80kg på 190 cm är inte farligt.
ligger och försöker gå upp i vikt just nu för att spä på styrkan. äter "cleant" och äter som en häst.
ligger på 184 cm och 82 kg men är ändå lean nog för abs?

Olika ex på kroppsfettnivåer och form.

Jag har tävlat, upp ner i 7-8 år. Nu måste jag dock mer i modellvikt så jag har tyvärr inget annat val

30 min räcker för volym, gjort hela mitt liv. Nu kör jag 3 split utan vilodag, annars kör jag 6 dagar, vila, 3 dagar, vila. 6 dagar, vila, 3 dagar, vila.

Har nästan ådror på benen vid nuvarande vikt, så jo visst är jag deffad.

Permalänk

@Xcm: haha läste om ditt första inlägg nu och såg vart jag totalt missförstått dig. nu när jag läser igen verkar du ha en plan som funkar för dig, tråkigt att behöva offra styrka för viktnedgång bara men vid så många års lyftande är det ju rätt vanligt.

hur lägger du axlar i dina 3 splitar? eller kör du endast axlar på dina 6 dagar intervall?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mackmackan:

@Xcm: haha läste om ditt första inlägg nu och såg vart jag totalt missförstått dig. nu när jag läser igen verkar du ha en plan som funkar för dig, tråkigt att behöva offra styrka för viktnedgång bara men vid så många års lyftande är det ju rätt vanligt.

hur lägger du axlar i dina 3 splitar? eller kör du endast axlar på dina 6 dagar intervall?

Det gör ont i hjärtat, men nu är det mer än en hobby. Blir ju min "karriär" kommande 5+ åren, så då blir det som det blir, haha..
axlarna slänger jag in framsida på bröstpasset, brukar köra väldigt enkelt, axelpress superset en liten variant.

Baksida slänger jag in kort på slutet av ryggpasset och sedan brukar jag köra strikta axelövningar max en gång i veckan. Man ska ta det försiktigt med axlar, speciellt när man deffar och förtvinar i stort sätt

Permalänk

Tänkte göra en update första måndagen varje månad. Vägde i morse 101.0 kg vilket är 6.0 kg mindre än 1 januari 2018 då jag startade min viktnedgång. Skulle kunnat vara lite mindre men en blöt kväll i fredags tycks ha satt sina spår (vätska?). Efter ett par tre veckor tycker jag att det blivit betydligt enklare att hålla dieten rent fysiskt. Ingen hunger och inget sockersug. Psykiskt är det dock lite mer problematiskt då föda tidigare också fungerat lite som en snuttefilt.

Visa signatur

Permalänk

Vägde i morse 98.2 kg. Har alltså gått ner (bara) 2.8 kg på 4 veckor sen 5.2. Gått ner totalt 8.8 kg sen den 1.1 vilket låter bättre. Har tyvärr blivit lite fuskat med dieten de senaste veckorna då jag ätit en hel del nötter och druckit mer öl än avsett. Får ta och skärpa till mig nu. Siktar fortfarande på att gå ner 35 kg under det här året. Ny rapport om 4 veckor 2.4.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En "trick" som funkar för mig när godissuget ligger på: 1-2 st Fisherman´s Friend (sockerfri) och låter smälta i munnen.

Detta minskar sötsuget rejält, kanske värt att prova? (känns som sötsuget "dör ut" efter en stund)

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

Vägde i morse 98.2 kg. Har alltså gått ner (bara) 2.8 kg på 4 veckor sen 5.2. Gått ner totalt 8.8 kg sen den 1.1 vilket låter bättre. Har tyvärr blivit lite fuskat med dieten de senaste veckorna då jag ätit en hel del nötter och druckit mer öl än avsett. Får ta och skärpa till mig nu. Siktar fortfarande på att gå ner 35 kg under det här året. Ny rapport om 4 veckor 2.4.

Snyggt jobbat! 2.8kg på 4 veckor tycker iaf jag låter vettigt. Kan bara prata av egen erfarenhet men när jag körde mitt viktrace så gick jag ner större mängder vissa veckor och sen tog jag det lite lugnare andra veckor, tänker att om man har för avsikt att gå ner större mängder så är det bra att ge huden o kroppen en chans att återhämta sig lite i mellan åt.

För mig tog det ganska exakt 2 år. Startade på 143 kg och gick ner till 92 kg första året, sen till 72 kg andra året. Nu har jag hållit mig mellan 72 - 75 kg senaste året och det tror jag inte jag hade klarat om jag hade hetsat ner vikten med nån överdrivet strikt diet. Man måste ju leva också.

Permalänk
Medlem

Jag skulle också vilja gå ner lite i vikt.
Jag har slutat jobba och slutat snusa och därmed lyckats gå från 78 till 89kg.
Jag är 186cm.
Jag tror mina problem är brist på fysisk aktivitet, sötsug efter slutat med nikotin, och överlag för mycket socker i kosten.
Vi får se hur det går, jag vet inte riktigt vart jag ska börja mer än försöka dra ner på sockret.
Jag har gymmat förr men har lite motstånd mot att dra igång med det igen eftersom det är handen på hjärtat är lite tråkigt att gå till gymmet.

Jag skulle vilja ha större benmuskler också, (börja cykla?)

Permalänk

@Matuta: Verkligen starkt jobbat! Grattis!

Visa signatur

Permalänk

@Elektron: Jag går på gym för att träna/bibehålla styrka inte för att gå ner i vikt. Finns ju även maskiner på gym för att träna benstyrka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Jimemy: Jag går på gym för att träna/bibehålla styrka inte för att gå ner i vikt. Finns ju även maskiner på gym för att träna benstyrka.

Vikten i sig är ju inte det viktigaste men jag vill ju uppnå minskad underhudsfett och ökat muskelmassa. Problemet är mer att det känns trist och börja gymma. Fast det är väl bara tvinga sig dit och sen komplettera med någon roligare träning. Om inte annat så lär det bli lättare och göra andra fysiska aktiviteter när jag väl har kommit igång.

Jag har dock inte som mål att bli stor utan mer smidig och vältränad.

Vad finns det annars för träningsformer där man som 30+ kan börja med som nybörjare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vikten i sig är ju inte det viktigaste men jag vill ju uppnå minskad underhudsfett och ökat muskelmassa. Problemet är mer att det känns trist och börja gymma. Fast det är väl bara tvinga sig dit och sen komplettera med någon roligare träning. Om inte annat så lär det bli lättare och göra andra fysiska aktiviteter när jag väl har kommit igång.

Jag har dock inte som mål att bli stor utan mer smidig och vältränad.

Vad finns det annars för träningsformer där man som 30+ kan börja med som nybörjare?

Du kan kika på träning med bara din kroppsvikt. Detta bygger core styrka och kommer "tone:a" din kropp, men inte ge dig stor muskelmassa.

https://www.mensfitness.com/training/cardio/beginners-guide-c...

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Du kan kika på träning med bara din kroppsvikt. Detta bygger core styrka och kommer "tone:a" din kropp, men inte ge dig stor muskelmassa.

https://www.mensfitness.com/training/cardio/beginners-guide-c...

Bra tips. Sen undrar jag vad man kan hitta på för aktivitet dagarna som denna när man har träningsvärk i nästan samtliga muskler? Kanske lagom med en längre prommenad och låta kropen vila i övrigt?

Permalänk
Medlem

@Elektron:

Lång promenad är klockrent och tempot får gärna vara hyfsat lågt.

Lite stretch eller rörlighetsträning är inte heller fel.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB