Permalänk
Medlem

Standard på RAM-minnen?

Hej,

Jag har försökt leta på information om varför RAM-minnen fungerar så olika för olika moderkort och tillverkare, men hittar ingen bra förklaring på varför RAM tex går att överklocka med ett visst Intel-moderkort men inte med ett AMD-moderkort. Vad är det som gör att det skiljer sig inom standarden?

Är det någon som kan peka mig till en bra källa eller ge sig på en förklaring?

/Alex

Permalänk
Hedersmedlem

Det korta svaret är att överklockning inte är inom standarden.

All form av överklockning är komponentberoende. Vissa komponenter fungerar bättre, andra sämre.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ok, det kan jag förstå. Men om gränssnittet och parametrarna som moderkortet sätter är standardiserade, då borde en viss klockning och viss strömsättning ändå kunna ge liknande resultat för en överklockning.

Men som det ser ut nu så verkar ju minnena vara optimerade för olika moderkort, så det bör ju finnas en inneboende skillnad i hur tex AMD och Intel implementerar standarden.

Förtydliganden...
Permalänk
Medlem
Skrivet av Caradrel:

Men som det ser ut nu så verkar ju minnena vara optimerade för olika moderkort, så det bör ju finnas en inneboende skillnad i hur tex AMD och Intel implementerar standarden.

Jag tvivlar på att det finns någon minnestillverkare som optimerar sina minnen för några särskilda moderkort, det är snarare bara marknadsföring det handlar om i så fall. Men i grunden är det det vanliga problemet: teori och praktik är samma sak i teorin, men inte i praktiken. D.v.s. även om alla följer samma standard så kommer alla implementationer ha skillnader eftersom alla använder sina egna designer på kretsar o.s.v.

Och även kretsar baserade på samma design kan prestera olika beroende på kvalitén på kislet, o.s.v. Vi kan ju se det på processorer, där olika exemplar av samma modell skiljer sig i hur mycket de går att överklocka, trots att de är tillverkade på exakt samma sätt. Och detta gäller alltså både kretsarna på moderkortet och minneskretsarna på RAM-minnena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caradrel:

Ok, det kan jag förstå. Men om gränssnittet och parametrarna som moderkortet sätter är standardiserade, då borde en viss klockning och viss strömsättning ändå kunna ge liknande resultat för en överklockning.

Det finns garanterat många olika sätt att implementera standarden.
Hur pass bra överklockning fungerar beror ju inte bara på minnet utan även minneskontrollern, och till viss del även den fysiska minnesplatsen. Alltihopa måste fungera tillsammmans, så det räcker med att någon liten komponent inte fungerar bra vid överklocking för att inget skall fungera bra.

Så länge man håller sig inom vad standarden beskriver så skall det fungera lika oavsett moderkort/processor men ger man sig utanför det finns det inga garantier om någonting.

M.a.o så finns det standard för ram-minnen men ingen standard för överklockning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Caradrel:

Är det XMP du pratar om så är det en Intel "standard" för överklockning av minnen. Jag skriver "standard", för det finns egentligen inga garantier. Intel garanterar typiskt bara stock hastighet på minnena. Moderkortstillverkare kan garantera viss överklockning och minnestillverkare garanterar att deras minnen ska funka i en viss hastighet. Visst, får du inte dina minnen att funka i den utlovade hastigheten brukar det inte vara några problem att lämna tillbaka dem och samma med moderkortet, men det hjälper ju föga om det är din processor som inte fixar hastigheten.

Du drar lite för stora växlar i ditt tänk här. Det finns standardprofiler för alla minnen. De funkar mer eller mindre alltid. Sedan finns det XMP, vilket är en form av överklockning. Och som vid all överklockning så blir det snabbt fluffigt när det kommer till garantier.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caradrel:

Hej,

Jag har försökt leta på information om varför RAM-minnen fungerar så olika för olika moderkort och tillverkare, men hittar ingen bra förklaring på varför RAM tex går att överklocka med ett visst Intel-moderkort men inte med ett AMD-moderkort. Vad är det som gör att det skiljer sig inom standarden?

Är det någon som kan peka mig till en bra källa eller ge sig på en förklaring?

/Alex

Moderkort har inte så mycket med det hela att göra, mer än hur det är designat med ledningsbanor och strömförsörjning till olika komponenter.

Minneskontrollerna sitter nämligen i CPU är den som hanterar minnet, moderkortet är bara en komponent av flera som bestämmer hur pass bra RAM fungerar.

Går för övrigt utmärkt att klocka RAM över standard med AMD, men det finns för minnen ett flertal olika standard som också över tid förändras med tillägg.

Också märkesdatorer går sällan att överklocka varken minne, CPU, eller nått annat, vare sig det är Intel eller AMD.
Bland icke märkesdatorer beror det främst vilket chipset och bios moderkort har, man kan säga att med via vissa moderkort/bios inte kan ställa in någon OC eller bara begränsad OC, även om minnen och CPU kan tillåta OC, inställningarna för OC är helt enkelt inte aktiverade..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tack för alla förtydliganden om överklockning och hur långt standard sträcker sig. Det har klarnat betydligt även om jag fortfarande tycker att om jag kan överklocka ett visst RAM-minne på ett moderkort så borde det även fungera på ett annat som stödjer överklockning. Men just här verkar det vara lite skillnad i hur det fungerar praktiskt baserat på implementering av kretsar och som jag förstår det även specifika processorer. Men det är nog inte värt att gräva ned sig djupare i detta.