Etik i kryptovalutor

Permalänk
Medlem

Myndigheter och banker hatar kryptovalutor, Detta PGA att de inte har någon egen kontroll över dessa.
Visst kan det användas för att tvätta kriminella pengar, men det går med vanliga valutor också, skillnaden är väl mer att du behöver som kriminell ha mer pengar, makt och business med de vanliga valutorna för att det ska gå bra att tvätta....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag har skippat det endast pga ointresse tbh.

När det gäller andra investeringar, pensionsparande etc så har jag ingen moral så att säga. Jag väljer det som ger bäst avkastning. Inom lagens ramar förstås. Jag investerar gärna i spelbolag, oljebolag osv förutsatt att jag tror att dem kommer gå bra.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

@joakim99:

Aja baja. Inte trolla för att frångå kärnämnet.

Sorry.

När det gäller kryptovalutor så tycker jag inte att det är speciellt oetiskt. De används till kriminella handlingar på samma sätt som vanliga valutor gör det. För närvarande väldigt mycket pyramidspel över det men det är en övergående fas tror jag. Antingen försvinner fenomenet eller så stabiliserar det sig. Skall kryptovalutor användas som valutor är dagens volatilitet oacceptabel. Syftet är dag är till 99% att tjäna snabba pengar.

Permalänk
Avstängd

Jo i samma anda så förbjöds samtliga (take it or leave it) Nordea anställda att befatta sig med kryptovalutor

https://www.svd.se/nordea-anstallda-forbjuds-handla-med-bitco...

Första gången jag stötte på Bitcoin så var det en betalning för en MAG inkl piratabonnemang för en lägenhet i Turkiet sen angående droger så verkar det klart suspekt....

Efter det läste jag på om Ethereum och det finns ju finare ideal i det här med kryptovalutor än drogträsket, sen är jag inget fan av "Magda" och vänsterut så då blir det ännu mer intressant.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är verkligen kärnkraft billigt?

Om man räknar priserna för sol/wind + att det behövs lagring till dom alternativen så är kärnkraft relativt gångbart för basförbrukning. Alternativet är att bygga en förbannat massa lagring och vi behöver nog batterier till annat i dagsläget tills det att hela fordonsparken är utbytt. Visst det finns "pumped hydro" osv men då ska geografin tillåta en sån lösning + att det brukar kosta en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

Vad är kostnaden då? Hur förhåller den sig till el gjord på fossila bränslen och sol och vind?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Vad är kostnaden då? Hur förhåller den sig till el gjord på fossila bränslen och sol och vind?

Jo det styrs ju av en elbörs, Nordpool
https://www.nordpoolgroup.com/

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk

Oj, när det gäller kriminalitet och penningtvätt så är de flesta kryptovalutorna fullständigt spårbara, finns privacycoins dock. Kontanter är dock i princip ospårbara.

När det gäller elkonsumtionen så är det ett problem bortsett från de platser i världen där man faktiskt behöver värme.På dessa platser där man annars bränner el eller bränslen för att värma byggnader är det isåfall mer miljövänligt då energin får 2 syften istället för att bara omvandlas till värme som är en biprodukt från mining. Det ska bl.a. drivas försök inom detta att tillvarata värme.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robbelibobbann:

När det gäller elkonsumtionen så är det ett problem bortsett från de platser i världen där man faktiskt behöver värme.På dessa platser där man annars bränner el eller bränslen för att värma byggnader är det isåfall mer miljövänligt då energin får 2 syften istället för att bara omvandlas till värme som är en biprodukt från mining. Det ska bl.a. drivas försök inom detta att tillvarata värme.

Jo det är många platser man behöver värme, mycket stora mängder el dessutom. Sen kan man enkelt göra en enkel jämförelse med Facebook, Luleå vilka extrema mängder el som det går åt att skyffla en massa skit i form av serverkraft.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Denna video tycker jag säger en del om krypto..

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jo det styrs ju av en elbörs, Nordpool
https://www.nordpoolgroup.com/

Så elbörsen bestämmer tillverkningskostnaden. Jag som alltid trott att det var priset som bestämdes där. Alltid lär man sig något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jo det är många platser man behöver värme, mycket stora mängder el dessutom. Sen kan man enkelt göra en enkel jämförelse med Facebook, Luleå vilka extrema mängder el som det går åt att skyffla en massa skit i form av serverkraft.

Globalt sätt går det nog åt mer energi för att kyla än att värma dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calathea:

Jag avstår kryptovalutor helt av de två anledningar du listar - det är ett medel för kriminella och det har slösat oerhört mycket energi och haft en betydande miljöpåverkan.

Exakt, det är väl energifrågan som gör att Kina vill stoppa kryptovalutorna.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Exakt, det är väl energifrågan som gör att Kina vill stoppa kryptovalutorna.

Det har väldigt lite med miljö att göra och väldigt mycket att göra med kapitalkontroll. Det är rejält svårt att få ut kapital ur Kina så folk har investerat i mining för att sedan sälja överskottet av BTC i bland annat USA och på så vis komma förbi begränsningarna för utförsel av kapital.

Sedan så subventionerar Kinesiska staten utbyggnad av ny kraftverk och dom har väl blivit lite förbannade på att kraftverksägarna gjort deals direkt med miners istället för att leverera till den "öppna" marknaden. Dom krävde ju bland annat att elproduktionen måste säljas via det statliga kraftnätet i nån av rapporterna som hittade ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Är verkligen kärnkraft billigt?

Bästa, billigaste och faktiskt mest miljövänligaste vi ha gentemot hur mycket energi det ger oss och lite plats det tar.

Jag röstar för ny ultra-modern kärnkraftverksteknik så att vi kan sälja energi till grannländerna och leva loppan på billig el och sälja lite dyrare till våra grannländer.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Myndigheter och banker hatar kryptovalutor, Detta PGA att de inte har någon egen kontroll över dessa.

Av precis av samma anledning älskar jag kryptovalutor. Att det äntligen kommer in system för att byta tjänster med varandra, utan gränser, utan att behöva blanda in varken myndigheter eller banker. Med lite sunt förnuft är det dessutom mycket säkrare än att ha både ett visakort och kontanter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Bästa, billigaste och faktiskt mest miljövänligaste vi ha gentemot hur mycket energi det ger oss och lite plats det tar.

Jag röstar för ny ultra-modern kärnkraftverksteknik så att vi kan sälja energi till grannländerna och leva loppan på billig el och sälja lite dyrare till våra grannländer.

Ja dom stora problemen är att kärnkraften i många aspekter är kvar på 6-70 talet teknikmässigt pga bristande investeringar i forskning/utveckling. En stor del av de kärnkraftverk som är igång idag var vid byggandet planerade att vara skrotade redan för 10-15 år sedan.

Sedan är det ju monopolställning i princip för dom som säljer bränslestavarna på dagens marknad, skulle vara intressant å veta vad kärnkraften egentligen "bör" kosta om marknaden var mer öppen. Men ja optimisterna har ju sagt i 40 års tid att vi inte behöver kärnkraft för fusion är bara 10-15 år i framtiden!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Så elbörsen bestämmer tillverkningskostnaden. Jag som alltid trott att det var priset som bestämdes där. Alltid lär man sig något.

Nej, Nordpools mäklare sätter elpriset och producenterna får konkurrera med el som erbjuds.

Så här ser spotpriserna ut:
https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Pric...

Jag valde här att se timpriser. osv.

Sen köper då elbolag som säljer elen till slutkund och de gör då sitt påslag plus då att "Magda" ska ha sitt.
De stora bolagen Vattenfall, EON, Fortum säljer då mest egenproducerad elkraft sen finns det fria elhandlare som enbart köper upp el från Nordpool.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Nej, Nordpools mäklare sätter elpriset och producenterna får konkurrera med el som erbjuds.

Så här ser spotpriserna ut:
https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Pric...

Jag valde här att se timpriser. osv.

Sen köper då elbolag som säljer elen till slutkund och de gör då sitt påslag plus då att "Magda" ska ha sitt.
De stora bolagen Vattenfall, EON, Fortum säljer då mest egenproducerad elkraft sen finns det fria elhandlare som enbart köper upp el från Nordpool.

Jag tyckte du skrev att kostnaden bestämdes på elbörsen. Att priset gör det är inget nytt eller konstigt. Jag missförstod vad du skrev.

Permalänk
Medlem

Har inte orkat läsa igenom hela tråden. Angående att det kan understödja terrorverksamhet, så är det så med allt som ger människor frihet. Hade vi haft ett full blown övervakningssamhälle där du inte hade minsta privatliv så hade det varit väldigt mycket svårare att bedriva terrorverksamhet. Kryptovalutor är friare är landets valuta på grund av att de är t.ex. decentraliserade och svåra att spåra.

Men visst, ska vi nu göra det svårt för terrorister; förbjud Kryptovalutor och börja övervaka all vår kommunikation samt sätt upp kameror och ljudupptagning i vartenda hörn och hus.

Jag gillar lite frihet. Jag är för Kryptovalutor.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D
// Asus Maximus VI Gene // Intel i5 4670k @ 4.6GHz H100i // GTX 1070TI // Corsair Vengeance 8GBx2 // Corsair AX760 //Samsung 860 Evo 2TB//
_________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Jag är mer fascinerad, jag följer utvecklingen till och från men har inget reellt intresse i att varken investera pengar i myriaden av alla kryptovalutor eller bygga något för ändamålet.

Att regeringar, finansinstitutioner och polisiära myndigheter runtom i världen skiter i byxan över kryptovalutor tycker jag bara är helfestligt - kontrollen ligger i händerna hos gemene man. Inte hos myndigheter och det är mäktigt, väldigt mäktigt.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Det stora problemet med crypto är väl att det i dagsläget inte finns något som stoppar folk från att handla svart med det, utan att betala skatt.

För att en valuta ska kunna fungera & accepteras i vårt samhälle måste transaktionerna kunna spåras (detta är redan möjligt med Bitcoin), men problemet är att en wallet kan vara helt anonym.
Den uppenbara lösningen är att varje wallet måste vara kopplad till en person som äger den, som på ett bankkonto, och sen beskattas på samma sätt som svenska kronan.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maacus:

Har inte orkat läsa igenom hela tråden. Angående att det kan understödja terrorverksamhet, så är det så med allt som ger människor frihet. Hade vi haft ett full blown övervakningssamhälle där du inte hade minsta privatliv så hade det varit väldigt mycket svårare att bedriva terrorverksamhet. Kryptovalutor är friare är landets valuta på grund av att de är t.ex. decentraliserade och svåra att spåra.

Men visst, ska vi nu göra det svårt för terrorister; förbjud Kryptovalutor och börja övervaka all vår kommunikation samt sätt upp kameror och ljudupptagning i vartenda hörn och hus.

Jag gillar lite frihet. Jag är för Kryptovalutor.

Skrivet av Solaris:

Jag är mer fascinerad, jag följer utvecklingen till och från men har inget reellt intresse i att varken investera pengar i myriaden av alla kryptovalutor eller bygga något för ändamålet.

Att regeringar, finansinstitutioner och polisiära myndigheter runtom i världen skiter i byxan över kryptovalutor tycker jag bara är helfestligt - kontrollen ligger i händerna hos gemene man. Inte hos myndigheter och det är mäktigt, väldigt mäktigt.

Om vi inte har några kontroller på transaktionerna finns inget incitament att betala skatt.
Är ni emot skatt?

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem

Snart har vi "Miningjtänst" istället för "Radiotjänst", kommer en kille och knackar på:
-Hörru jag hör ett sus! De där chassit ser ut att ha flera grafikkort! Varmt va de också!
299:- i månaden för ha miner i hemmet.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xinux:

Det stora problemet med crypto är väl att det i dagsläget inte finns något som stoppar folk från att handla svart med det, utan att betala skatt.

För att en valuta ska kunna fungera & accepteras i vårt samhälle måste transaktionerna kunna spåras (detta är redan möjligt med Bitcoin), men problemet är att en wallet kan vara helt anonym.
Den uppenbara lösningen är att varje wallet måste vara kopplad till en person som äger den, som på ett bankkonto, och sen beskattas på samma sätt som svenska kronan.

Du resonerar som att skatter och elitens hållhake på oss alla är någon naturlag som "måste" finnas.

Tänk ett par steg till än tjata om hur skatter ska samlas in och hur folk ska sättas dit och spåras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knge:

Du resonerar som att skatter och elitens hållhake på oss alla är någon naturlag som "måste" finnas.

Tänk ett par steg till än tjata om hur skatter ska samlas in och hur folk ska sättas dit och spåras.

Måste och måste, jag tycker bara det fungerar ganska ok, med gratis skolgång, vård och så vidare.. men det behöver ju inte alla hålla med om.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Om vi inte har några kontroller på transaktionerna finns inget incitament att betala skatt.
Är ni emot skatt?

Jag kan inte tänka mig att mina personliga åsikter kring skatt skulle på något sätt vara särskilt relevant till ämnet eller på något sätt tillföra något. Som jag skrev så är jag mer intresserad av fenomentet och att det är något som vanliga människor dragit igång utan någon statsapparat har någon insyn eller besitter förmåga att kunna påverka.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Samtidigt ges det bostad och lön för hittepåjobb åt terrorister som kommer hit. För skattepengar...

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Måste och måste, jag tycker bara det fungerar ganska ok, med gratis skolgång, vård och så vidare.. men det behöver ju inte alla hålla med om.

Har man betalat för det genom skatt är det inte gratis.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Ha miljön? Skiter väl en miner i
https://youtu.be/WeZKiOA6-FE

Skickades från m.sweclockers.com