Etik i kryptovalutor

Permalänk

Etik i kryptovalutor

Finansinspektionen har gått ut med en varning om att kryptovalutor riskerar att stödja kriminell verksamhet, däribland terrorfinansiering, penningtvätt och korruption. Miningriggar ökar också el- och elektronikförbrukning för att omvandla ström och processorkraft till pengar - i en tid då vi uppmanas att dra ner på konsumtion och elförbrukning.

Samtidigt är det ett relativt enkelt sätt att tjäna pengar och säkert en förtrollande hobby för den som är insatt. Vissa ersätter en del av elförbrukningen för datorn med att dra ner på uppvärmningskostnaden, när processorerna går varma.

Är det moraliskt rätt att bli en storkonsument av el och elektronik när svenskar redan lever på över 4 jordklots resurser?

Är man moraliskt skyldig till de transaktioner som man hjälper till med, eller är man bara en mellanhand som förväntas göra ett jobb utan att ställa frågor?

Jag lämnar frågan öppen och neutral - Hur tänker ni som är aktiva gruvbrytare (miners) eller avstår från kryptovalutor helt?

Visa signatur

--//Don't Panic\\--

Permalänk
Entusiast

Jag avstår kryptovalutor helt av de två anledningar du listar - det är ett medel för kriminella och det har slösat oerhört mycket energi och haft en betydande miljöpåverkan.

Permalänk

Om man skall avstå allting som gynnar kriminella får man bosätta sig i en grotta och äta bark.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk

Jag har skippat alltihop dels p.g.a. onödig strömförbrukning och det där, men mest för att jag tror att allt kommer krascha.
Dålig idé att sitta med massa kryptovaluta/hårdvara avsedd för mining om det inträffar...

Permalänk
Medlem

Intressant tråd, ska bli kul att följa och se åsikter här
För att hålla sig till topic så tror jag inte på Krypto.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

Mycket underligt påstående. Är inte det som att säga sluta använda svenska kronan för organiserade gäng använder det för att köpa vapen på svarta marknaden? Samma som att säga gräs växer på marken. Allt som har ett ekonomiskt värde kommer ju användas av kriminella vare sig det är digitalt eller analogt. Våra löner är ju bara siffror på en dator i slutändan också tills du "skriver ut" dom på sedlar genom bankomaten. Finns ju inga banker som har sedlar kvar bortsett från dom som växlar till utlandsvalutor.

Elen är lite si o så. Om en person som skapar sin egna el genom vindkraft på sin tomt och säljer resten till nätet och "minar" ska han känna sig etiskt skyldig även att han förser förnybar el?

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

Tänk om man kunde fått betalt av myndigheter/organisationer/företag för att mina/arbeta på proteintrådar för forskning om sjukdomar och dylikt istället...

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Skrivet av Xarion:

Mycket underligt påstående. Är inte det som att säga sluta använda svenska kronan för organiserade gäng använder det för att köpa vapen på svarta marknaden? Samma som att säga gräs växer på marken. Allt som har ett ekonomiskt värde kommer ju användas av kriminella vare sig det är digitalt eller analogt. Våra löner är ju bara siffror på en dator i slutändan också tills du "skriver ut" dom på sedlar genom bankomaten. Finns ju inga banker som har sedlar kvar bortsett från dom som växlar till utlandsvalutor.

Elen är lite si o så. Om en person som skapar sin egna el genom vindkraft på sin tomt och säljer resten till nätet och "minar" ska han känna sig etiskt skyldig även att han förser förnybar el?

Jag skulle tro att det Finansinspektionen har problem med i det här fallet är att det är så fruktansvärt svårt att följa valutan och att det liksom är lite av designen hos den. Det är lättare att följa transaktioner som måste bokföras och gör det jobbigt att på olika sätt undvika kontroll.

Visa signatur

--//Don't Panic\\--

Permalänk

Jag minear och tycker dels att det är kul från ett hårdvaruperspektiv och sedan är det för mig betydelsefullt med valutor och plattformar som inte staten eller någon riskbank kan göra som de vill med.

Finansinspektionen är ju rädda att de inte ska kunna se allt som sker så givetvis så går de ut och avråder från användandet.

Om man tycker det här med elen är ett problem men gillar kryptovalutor så kan man titta på PoS (Proof of Stake)-valutor som inte kräver den intensiva beräkningskapaciteten. Den nästa största valutan ETH har nu ett sådant system i alpha eller beta som man då hoppas ska bli framtiden.

Det här med att det skulle användas brett för kriminella syften kan ha varit stort när det i princip bara fanns Bitcoin för 3-4 år sen. Givetvis kommer valutor med bra anonymitet att dra till sig de som inte vill synas.

Permalänk
Medlem

Jag har minat i ett halvår och min elförbrukning har knappt gått upp något eftersom jag har direktverkande elvärme hemma. Blev förvånad över att det inte märkts något jämfört med förra årets elförbrukning (min miningutrustning drar ca 1 kW) men det värmer väl lika bra som värmeelementen i huset. Så jag har inte dåligt samvete. Dessutom har jag enbart förnyelsebara energikällor i mitt elabonnemang så även om jag förbrukade mer så skulle det inte påverka miljön negativt. Finns också många som har egna solcellsanläggningar och så vidare. Att man minar betyder inte automatiskt att man är miljöbov.

Kontanter stödjer också kriminell verksamhet skulle man kunna tycka. Visserligen är kontanter på väg bort men tänker att kriminella löser nog sina betalningar oavsett vad vi hittar på. Själv tänker jag deklarera mina inkomster och gör absolut inget kriminellt med mina kryptovalutor.

En annan sak är att jag anser det heller inte vara slöseri på energi. Hur mycket kostar inte våra bankväsenden vårt samhälle? Det blir betydligt mer kostnadseffektivt om man kan ersätta dessa med decentraliserade betalningssystem. Det kommer också andra sätt än "proof of work". Exempelvis finns det "Proof of Stake" (säkra blockkedjan genom att låsa minst 50% av kryptovalutan i wallets i utbyte mot ersättning) och "Proof of Capacity" (mining med hårddiskar som inte drar lika mycket ström som GPU). Något som är populärt nu är också masternoder där man låser in ganska stort belopp för att få driva en nod i kryptonätverket som validerar transaktioner och i utbyte får man ersättning som en del av block rewards samt transaktionsavgiter.

När det gäller anonymiteten så betyder det inte att man måste vara kriminell bara för att man vill vara anonym. Är enda anledningen att folk använder VPN att de vill vara kriminella? Vissa länder verkar tro detta och förbjuder VPN. Samma resonemang förs om kryptovalutor av folk som inte förstår hur de är tänkta att fungera. Kontantbetalningar är också anonyma. Det betyder inte att det alltid är skumraskaffärer bara för att man vill använda kontanter. Att man inte vill att man blir övervakad betyder alltså inte att man är kriminell.

Permalänk
Skrivet av DeadMeat1234:

Tänk om man kunde fått betalt av myndigheter/organisationer/företag för att mina/arbeta på proteintrådar för forskning om sjukdomar och dylikt istället...

Jo precis. Folding at home höll jag på med i flera år och det har utan tvekan kostat mig mycket mer el än miningen gjort.
Men att det kostade el var då inget problem enligt vissa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarion:

Mycket underligt påstående. Är inte det som att säga sluta använda svenska kronan för organiserade gäng använder det för att köpa vapen på svarta marknaden?

Fast skillnaden här är väl lite som kökskniv jämfört med pistol. Men jag förstår din poäng. Det väsentliga är väl dock att du har en elektronisk valuta som samtidigt är ospårbar. Antar att även kriminella bara kan tillämpa kontanter i begränsad mängd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Fjant och trams från dammiga myndigheter.

Om det är något som är brottsligt så är det väl att trolla bort folks pengar genom inflation och fractional reserve banking varje år. Det är riktiga gangsterfasoner men av någon anledning så har folk vant sig vid att det ska vara så. Bankerna ger ut lån och skapar pengar från ingenting, om något är fusk och maffiametoder så är det väl det?

Sedan så är alla transaktioner spårbara på blockkedje nätverket. Kontanter är betydligt mera ospårbart och att en kriminell skulle välja t.ex. bitcoin över kontanter kan jag inte tänka mig. Undantaget är Monero som är betydligt mera ospårbat. Men i princip alla andra blockkedjor går att spåra och utreda för myndigheter.

Sedan det här med energiförbrukning... vi äter kött, kör bil, flyger flygplan och har handelsfartyg som går runt jorden. Om man nu ska dra ner på sin energiförbrukning får man väl göra det men att ha energiförbrukning som ett skrämselargument för att inte börja med kryptovalutor tycker jag låter lite fjantigt. Då kunde man ju varit emot internet också för tänk så mycket energi Google's och Facebook's serverparker drar.

Permalänk
Skrivet av DeadMeat1234:

Tänk om man kunde fått betalt av myndigheter/organisationer/företag för att mina/arbeta på proteintrådar för forskning om sjukdomar och dylikt istället...

Jag håller helt med. Det finns ju olika program man kan installera för att "sälja ut" sin datorkraft, men de flesta jag tittat på ger knappt hälften mot nicehash i värde (beror säkert på massa tekniska detaljer jag inte utrett också). Dessutom finns väl risken att man bara säljer sin datorkraft till någon som minear bitcoin på min dator?

Jag minns det ideella projektet Folding@Home, där man hjälper till att beräkna alla olika sätt som proteiner kan packas på. använde det nog senast för tio år sen, men projektet verkar fortfarande vara igång: http://folding.stanford.edu/

Men visst vore det nice att koppla upp sig mot NASAs automatikberäkningssystem och få betalt lite mer än elen för det?

Visa signatur

--//Don't Panic\\--

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Tänk om man kunde fått betalt av myndigheter/organisationer/företag för att mina/arbeta på proteintrådar för forskning om sjukdomar och dylikt istället...

Det kan man!
Kolla på Gridcoin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobbabobbabooh:

Jag håller helt med. Det finns ju olika program man kan installera för att "sälja ut" sin datorkraft, men de flesta jag tittat på ger knappt hälften mot nicehash i värde (beror säkert på massa tekniska detaljer jag inte utrett också). Dessutom finns väl risken att man bara säljer sin datorkraft till någon som minear bitcoin på min dator?

Jag minns det ideella projektet Folding@Home, där man hjälper till att beräkna alla olika sätt som proteiner kan packas på. använde det nog senast för tio år sen, men projektet verkar fortfarande vara igång: http://folding.stanford.edu/

Men visst vore det nice att koppla upp sig mot NASAs automatikberäkningssystem och få betalt lite mer än elen för det?

Här är vitlistade projekt man kan tjäna gridcoins på:
https://www.gridcoin.us/Guides/whitelist.htm

Du kan t.ex. räkna på asteroider eller bota sjukdomar.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Det kan man!
Kolla på Gridcoin.

Verkar vara ett vettigt iniativ.
De flesta grafikkort skulle nog kunna pressas mycket mer innan de kasseras.

Permalänk
Avstängd

Naturligtvis används det långt mycket mer "vanliga" pengar i brottslig verksamhet än kryptovalutor så jag tycker att det är en väldigt olycklig koppling som vissa tydligen vill göra.

Man kan ju misstänka att det är ett led i att försöka förbjuda krypto. VISA använder ju samma argument, Korea sa nyss att de tänkte förbjuda på grund av liknande skäl och det snackas ofta om att Nordkorea sitter på massor av krypto.

Jag tycker nog man ska fokusera på de positiva sidorna istället. Ganska uppenbart om man sätter sig in i hur det fungerar att detta är framtiden, även om det kanske kommer att ta betydligt längre än man skulle vilja.

Kanske kommer ta 50-100år innan alla kör med decentraliserade kryptovalutor som betalningsmedel. Helt utan banker som kan trolla fram vinster ur luften och skuldsätta folk som de vill.

Permalänk
Medlem

Du är medveten om att det finns kryptovalutor som ej kan brytas? Dessa har ingen miljöpåverkan direkt. Kriminalitetsaspekten är dock något som finns, men det är ju samma sak som kontanter tänker jag?

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Tycker inte på något sätt att det skulle vara värre moraliskt än att stora fabriker förbrukar sinnessjuka mängder energi för att inte tala om att dom ser människor som förbrukningsvaror..när en människa är nersliten byts den bara ut som ett par slitna fillingar. Allt för pengars skull.
aldrig att jag kommer ha dåligt samvete för att jag minat.
Att finansinspektionen mf mår dåligt av krypto grundar sig inte i annat än att dom inte har stenkoll på folks pengar och vad som görs med dom.

Permalänk

Kryptovalutor är ett direkt hot mot banker och de styrande krafterna i världen. De försöker därför med alla medel försvaga dess inflytande och utveckling.

Ignorera all media som sysslar med denna typ av skrämselpropaganda.

Visa signatur

i7-920 D0 @ 4.2GHz | MSI GTX 970 |

Permalänk
Medlem

Ja det ses väl som ett hot mot övervakningssamhället så det är klart att det finns myndigheter som inte gillar kryptovalutor.

Permalänk
Medlem

Håller inte på med kryptovalutor, men de två anledningarna ovan skulle inte få mig att sluta/strunta i att börja.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Inaktiv

Inget fel på kryptovalutor, det är ett av många steg i mänsklighetens utveckling i avseende monetära system. Detta är inte målet utan en mycket intressant utveckling framåt, speciellt från kontanter.

Allt av värde kan användas för kriminella ändamål så jag tycker inte denna delfråga är speciellt relevant.

Vad gäller resurser ser jag inte mining som ett större problem än folk som sitter och spelar en massa spel på sina datorer i timmar istället för att göra något vettigare, folk som åker runt med onödigt påkostade bensin/diesel-drivmedel eller övrig lyxkonsumption. Resurserna är begränsade vilket få kan eller vill fatta men kryptovalutor är inte vart man bör börja för att lösa världens problem.

Mina 1,5 bitcoin blev för övrigt stulna (mt.gox) vilket är lite surt nu på senare tid när värdet drog iväg. När jag "grävde" fram dessa under 1-2 dagar 2011 så var de knappt värt pga elvärdet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

"Andra saker används också till kriminell verksamhet och drar energi"
Det är inte ett felaktigt påstående, men man får tänka på för och nackdelar. Jag har svårt att se hur fördelarna med krypto väger mer än nackdelarna. Det är ett dödfött koncept.

Permalänk
Medlem

Ska vi sluta handla med U.S Dollar också? De måste ju vara bland de mest använda sedlarna i kriminella världen (speciellt om man räknar in CIA's användning).

Sedan förstår jag inte all denna moralpanik från politiker/statstjänstemän, de är ju sällan ett bra föredöme...

PS. Ang. energiförbrukningen så finns det ett mycket bra/billigt/miljövänligt alternativ, kärnkraft, speciellt om man bygger nya/utvecklar/forskar.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobbabobbabooh:

Är det moraliskt rätt att bli en storkonsument av el och elektronik när svenskar redan lever på över 4 jordklots resurser?

Moralpaniken är total! I dagsläget beräknas BTC mining ligga i trakterna av 40-55TWh/år, enligt https://www.nrdc.org/sites/default/files/home-idle-load-IP.pd... så kan man bara i USA spara 65~TWh genom att minska mängden "idle/always on devices". I USA gör man av med i runda slängar 5-10TWh/år på bara Julbelysning (privata bostäder).

Världens årsförbrukning av el var 2015 19500 TWh, detta ska ställa mot världens total energikonsumtion motsvarar runt 110000 TWh när man räknar in bränslen osv. Därför är mining i dagsläget knappt ens ett avrundningsfel av vår totala konsumtion, även om värderingarna går upp 10x kommer det inte att bidra med någon väsentlig del till världens totala utsläpp då el generellt sett släpper ut betydligt mindre per TWh än t.ex bränslen använda till fordon (dels effektivitet samt att stor del av elproduktionen redan är förnyelsebar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

PS. Ang. energiförbrukningen så finns det ett mycket bra/billigt/miljövänligt alternativ, kärnkraft, speciellt om man bygger nya/utvecklar/forskar.

Är verkligen kärnkraft billigt?

Permalänk
Medlem

@joakim99:

Aja baja. Inte trolla för att frångå kärnämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är verkligen kärnkraft billigt?

https://www.iea.org/Textbase/npsum/ElecCost2015SUM.pdf

Billigare än man tror...

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S