"Piggarna" till adapter gick av i väggen, farligt?

Permalänk
Medlem

"Piggarna" till adapter gick av i väggen, farligt?

Hej!
Jobbar på ett boende för ungdomar där en av de s.k. brukarna har ett EP-larm i sängen. När vi flyttade sängen idag för att städa under den märkte vi att adaptern trillade i golvet medan "piggarna" satt kvar i väggen.
Hur farligt är detta? Vill inte utsätta brukarna för fara och undrar därför om jag bör kontakta elektrikern nu under helgen för att få det åtgärdat direkt eller om man ska vänta till måndag.

Tacksam för snabbt svar.

Med vänlig hälsning
Jonas

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jo det är rätt viktigt att få ur de piggarna snabbt.
Då det sitter ju en ledare i varje pigg, vilket gör att ni har 230 V som man lätt kan råka att komma åt, vilket gör att det är farligt!

Fixas omgående!!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av draztic:

Hej!
Jobbar på ett boende för ungdomar där en av de s.k. brukarna har ett EP-larm i sängen. När vi flyttade sängen idag för att städa under den märkte vi att adaptern trillade i golvet medan "piggarna" satt kvar i väggen.
Hur farligt är detta? Vill inte utsätta brukarna för fara och undrar därför om jag bör kontakta elektrikern nu under helgen för att få det åtgärdat direkt eller om man ska vänta till måndag.

Tacksam för snabbt svar.

Med vänlig hälsning
Jonas

Det är livsfarligt och du bör stänga av strömmen och inte slå på den innan det är fixat.
Det är nog inte så svårt att fixa det men om man inte kan kontrollera att det verkligen är spänningslöst genom att mäta så ska du inte göra nått själv för det kan ske en olycka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Det blir typ fängelse för grovt vållande av kroppsskada eller död om något händer, speciellt på ett boende för intagna barn på ett hem. Så se först till att inga ungdomar har åtkomst till rummet, ring sedan en elektriker.

Nu vet jag vad för hem du är på, lite mer kriminalvård så kan de stänga av strömmen för enskilda rum. Men detta ska man ändå inte lita på.

Permalänk
Medlem

Håller helt med loefet att de måste ut då de är strömförande.
Har man möjlighet samt kunnande och verktyg, så stäng av strömmen till det vägguttaget och dra ut dessa med en tång om möjligt.
Annars så får ni kontakta en elektriker för detta.

Permalänk
Medlem

Rummet är stängt och låst så att ingen kan komma in där. Piggarna är av så pass långt in i vägguttaget att jag inte kan komma åt med en tång även om jag försökt, antar att någon får skruva isär och lösa det på så vis.

Vi har inte heller en voltmeter eller liknande då vi habiliteringsassistenter inte får göra ett skit på villan mer än att ta hand om de boende utan ska kontakta andra instanser vid minsta fel..

Jag antog att det var farligt, ville bara försäkra mig om att jag hade rätt. Har nu kontaktat jouren och de försöker få tag på en elektriker som kan komma och lösa det ASAP, kan uppdatera hur det gått när allt är löst.

Tack för alla svar!

Mvh

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
SSD

-Citera för svar

Permalänk
Medlem

Ni menar det som hände i denna artikeln? https://www.expressen.se/gt/henrik-varnar-vanliga-produkten-b...

I så fall är det bara att göra uttaget spänningslöst och dra ut dom men dubbelkolla med spänningsprovare innan ni rör skiten.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det blir typ fängelse för grovt vållande av kroppsskada eller död om något händer, speciellt på ett boende intagna barn på ett hem. Så se först till att inga ungdomar har åtkomst till rummet, ring sedan en elektriker.

Nu vet jag vad för hem du är på, lite mer kriminalvård så kan de stänga av strömmen för enskilda rum. Men detta ska man ändå inte leta på.

Det är ett hem för förståndshandikappade barn och ungdomar (så jag måste verkligen stänga och låsa om rummet då de inte har förståelse för vad som är farligt på samma sätt som oss normalstörda)

Visa signatur

PSU
SSD

-Citera för svar

Permalänk
Medlem

Som föregående skribenter redan påtalat, det är potentiellt livsfarligt att lämna det som det är.

Har ni inget annat säkert alternativ kan ni ju dra dit en trikare, men annars räcker det väl med att någon av er i personalen som är bekväm med multimetern och åtminstone hemmapulat med nätel tidigare bryter på säkringen, mäter sig till att det verkligen är strömlöst, lossar uttagets kapsling, och drar ut stiften, förslagsvis mha isolerad tång.

Givetvis tejpar man också säkringen medans man håller på, så ingen kommer och tycker "oj, säkringen har löst, *klick*" under arbetet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av draztic:

Det är ett hem för förståndshandikappade barn och ungdomar (så jag måste verkligen stänga och låsa om rummet då de inte har förståelse för vad som är farligt på samma sätt som oss normalstörda)

Ok, väldigt bra gjort. Jag misstänkte först ett hem för barn som missbrukar etc, där de tyvärr har en hög självmordsstatistik.

Vad man kan göra privat och man vad man ska göra professionellt med utsatta individer är 2 olika saker och jag tycker du har fattat helt korrekt beslut. Hade det hänt hemma hos mig, dragit ut säkringen kontrollmätt med en multimeter sedan köpt en ny väggkontakt.

Om man gör detta på ett hem för barn utan behörighet så kan det bli stora problem även om man utför allt precis korrekt och ingen olycka inträffar, för byte av väggkontakter ska utföras av en godkänd elektriker.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av draztic:

Du bör även kontakta både arbetsledare och skyddsombud och anmäla det som ett arbetsmiljötillbud, det kan kanske även vara ett tillbud "vårdmässigt"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draztic:

Rummet är stängt och låst så att ingen kan komma in där. Piggarna är av så pass långt in i vägguttaget att jag inte kan komma åt med en tång även om jag försökt, antar att någon får skruva isär och lösa det på så vis.

Då kanske det inte är "lika" farligt som om du hade ledare som stack ut i rummet. Men dock är väl petskyddet satt ur spel så det är fortfarande farligt.

Oavsett är det bra att ni startat upp så att en elektriker kan komma och byta eluttaget snabbt, så att ni får en elsäker avdelning igen.
Även +1 på det som @mrqaffe: skriver, anmäl händelsen till chefen och skyddsombud, så att ni kan införa rutiner (att se upp med nätadaptern när man flyttar möbler) så att det förhoppningsvis inte behöver hända igen.

Permalänk
Skrivet av draztic:

Vi har inte heller en voltmeter eller liknande då vi habiliteringsassistenter inte får göra ett skit på villan mer än att ta hand om de boende utan ska kontakta andra instanser vid minsta fel..

Om det är ett dubbeluttag har ni väl en sänglampa el motsv ni kan "mäta spänning" med. Lampa lyser = uttaget är farligt.

Permalänk
Medlem

Det var snabbt löst! Elektrikern var precis här och bröt strömmen till hela villan (dålig märkning av vilka proppar som bröt strömmen till vilket rum), plockade ner det vita skyddet från väggen och drog ut piggarna. Nu är vägguttaget helt och användbart, tyvärr är EP-larmet satt ur spel och vi får hoppas att grabben inte får ett anfall inatt och att vi har ett nytt larm till nästa vistelse här för honom!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSU
SSD

-Citera för svar