Permalänk
Medlem

Bra filmkamera

Tjena!

Ska nu i sommar börja filma på bilträffar och skapa film för en bilklubb jag är med och driver. Jag behöver därför en kamera som är bra att filma med, med bra bildstabilisering då man går runt bilarna mycket och filmar. Och gärna en kamera man kan koppla in en mikrofon i så man får bra ljud också

Priset bör vara för den vanliga svensson plånboken, dvs inga 20k kameror!

Tack!

Visa signatur

Rigg: Asus Z790-F Gaming, MSI RTX 4090 Suprim, 1+2tb Kingston Fury Renegade m2 SSD, HDD 1tb, 32GB 6400Mhz DDR5, i9 13900K, 1200W PSU, , Fractal Design Meshify RGB , Deepcoler LT720.

Permalänk
Medlem

Panasonic G80 kanske. Köp till något roligt objektiv och skippa kit-objektiven. Kameran är bildstabilserad, 4K video, mic ingång osv.
*edit* med roligt menar jag ljustarkt. Det ser bättre ut när bilarna är i fokus och bakgrunden utsuddad så att säga.

http://www.fotokungen.com/panasonic/digital-system/panasonic-lumix-dmc-g80-kamerahus-delad-kartong

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog försöka få tag på en begagnad GH4 för ett vettigt pris. Då har du en bra kamera och som lär vara eftertraktad ett bra tag på marknaden och du kan även sälja den vidare och uppgradera om du så vill senare.

Edit: Det är ofta man glömmer bort ljudet, vilket är prioritering 1 när det kommer till film för att få en bra känsla. Köp inget för billigt utan investera i en bra mick. Sen om man har tex Canon dslr med objektiv redan kan man köpa en Metabones adapter för att använda Canon-objektiv på Panasonic. Det är en klockren kombination många kör med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cryqer:

Priset bör vara för den vanliga svensson plånboken, dvs inga 20k kameror!

20k är den vanliga "Svensson-plånboken" för oss som sysslar med video, men allt är relativt

För lågbudget är DSLR med videofunktion fortfarande överlägset. Kan ta lite träning att lära sig, men det är svårt att hitta vettiga "riktiga" videokameror med stor sensor under 20k. Skaffa ett snabbt zoomobjektiv till så har du båda häftiga vidvinkar och kort skärpedjup för att fånga alla detaljer på bilarna (hellre en begagnat DSLR för 2k och ett objektiv för 10k, än tvärtom).

I mikrofonväg är Rode Videomic Pro en mycket liten och bra sak att ha i väskan, jag har t.o.m. använt den i intervjusituationer där man normalt sätt har mygga med utmärkt resultat.

Som MaxPro skriver är GH4 ett solid val, men du kan ofa hitta begagnade Canon till vettigt pris också. Bra zoomobjektiv till m43-fattning är också mycket dyrare än t.ex. Canon APS-C, men då får du kanske nöja dig med att videon blir 1080p.

Super-snålbudget filmpaket under 5k:

- Begagnad 550D/600D/650D
- Canon 18-55 EF-S
- Rode videomic Pro
- Okrossbar väska för verktyg med vadderad insida, finns på Biltema även

Permalänk
Medlem

Tja! Trevligt med fler personer som filmar på Bilträffar! Jag Filmar med en Panasonic Lumix DMC G7H 14-42mm.
Köpt in lite nya grejer inför säsongen men gjort ett par videos från förra och säsongen innan det.

En Begagnad G7 eller en G80 är en bra början. G7 har ingen stabilisering i kamerahuset men många objektiv har inbyggt, G80 har dock inbyggt i huset. Riktigt bra kameror för en billig peng. Enda nackdelen jag ser med G7an är att man inte kan koppla in en Extern skärm samtidigt som man spelar in. Skärmen blir svart på den externa skärmen. Fått mig att missa fokus ibland men extern skärm med intern inspelning fungerar, så som Ninja 2 (Tror jag)

Btw Vad heter klubben och vart befinner ni er?

Jag själv kör med detta.

Kamera: Lumix DMC G7 = 5000:- Med Objektiv ca 6000:-
Battarier: 2 Extra Ebay/Batteriexperten = 300-500:-
Objektiv: 14-42mm KIT. = 1500:-
Mikrofon: Zoom H1 = 1000Kr
Gimbal: Nebula 4000Lite = 5000-6000:- Ny (3000:- Beg)
Videolampa: Ebay LED drivs med 6 AA. = 200-500:-
SD kort: 2st 16 GB och ett 32Gb. (SanDisk Extreme Pro SDHC Class 10 UHS-I Class 3 95MB/s 32GB) Snabba kort för att klara av 4K)
Stativhuvud: Manfrotto MVH500AH (Video) = 1500:-
Stativ: Velbon Sherpa 600R = 1000:-

Sen Sony vegas Pro 12 som Redigerings program.

Började med ett stativ och kameran för att sedan utöka med utrustning år efter år.

Att tänka på.
* Om du ska använda 4K, använd snabba och stora SD kort!!
* Scener som är långsamma /stilla/Stativ använd gärna 4K för bättre kvalité.
* Snabba/ Slowmotion scener, använd 1080/60Fps. Är inte så stor skillnad på bildkvalitén om det ska upp på Youtube men 24/30/60 fps gör skillnad i slowmotion.
*Köp flera batterier så du slipper stå där med dött batteri och halva dagen kvar. (Har hänt för många gånger... Använder upp mina 3 batterier på 1 dag)
*Var inte rädd att fråga folk om du får filma deras bilar lite närmare som under huven eller liknande, många blir bara glada över att få vara med på film.
*På vissa Event kan man få Presspass om man hör av sig till dem innan. Oftast så kan man röra sig på ett större område och i depån om det är större evenemang.

Finns nog mer att veta men hinner inte skriva mer nu haha.

Hoppas det går bra, vi kanske ses ute på träffarna i sommar!

Mvh Tazk3n / Tazk Photography

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Panasonic G80 kanske. Köp till något roligt objektiv och skippa kit-objektiven. Kameran är bildstabilserad, 4K video, mic ingång osv.
*edit* med roligt menar jag ljustarkt. Det ser bättre ut när bilarna är i fokus och bakgrunden utsuddad så att säga.

http://www.fotokungen.com/panasonic/digital-system/panasonic-lumix-dmc-g80-kamerahus-delad-kartong

Lånra tråden lite, för en fråga jag undrat om.

Vad är det för märke av Objektiv som stöds till icke Canon eller Nikon kameror? Eller funkar Canon och Nikon objektiv till icke samma kameror som Panasonic, Sony och massa andra?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Lånra tråden lite, för en fråga jag undrat om.

Vad är det för märke av Objektiv som stöds till icke Canon eller Nikon kameror? Eller funkar Canon och Nikon objektiv till icke samma kameror som Panasonic, Sony och massa andra?

Inte utan adapter. Oftast inte värt det om man nu inte råkar sitta på ett sådant objektiv redan. För att få autofokus, bländarkontroll osv. krävs en aktiv adapter och dom är inte billiga. Kan kosta många tusen kronor beroende på märke. Nöjer man sig med manuell fokus kan man klara sig med en enkel "dum" adapter (ingen elektronisk kontakt mellan objektiv och kamera). Det kräver dock manuell bländarring på objektivet annars är det typ låst på max-bländare kanske F22. Inte så kul

Dock kan man med fördel testa vintageobjektiv med adapter då dom är så billiga. Det jag syftade på ovan var nya objektiv.

Se tråd https://www.sweclockers.com/forum/trad/1296753-billiga-objektiv-med-adapter-en-hobby-i-sig

På Panasonic kör man annars Panasonics egna objektiv och Olympus objektiv då dom kör samma system.
Deras system kallas MFT eller. M4/3. Sensorerna är mindre än vanliga APC men för det mesta är det inte ett problem.
Varför man väljer MTF är att det är lättare att göra högpresterande videokameror med mindre sensorer då det ställer lägre krav på hårdvaran. En fördel är t.ex. att avläsningen av sensorn kan göras snabbare och man slipper att bilden blir fladdrig när man kör handhållet med rörelser. En annan är att man kan få upp till 60fps i 4K på Panasonics dyrare modeller. Stora sensorer har problem att få till sådan snabb utläsning pg.a. olika begränsningar i hårdvaran. Detta gäller då i 10K klassen. Nyare Sony semi-proffs kameror har tillräckligt bra hårdvara för att klara 30fps 4K utan fladder i fullformat. Dock inte 60fps.

Detta nedan är iof Panasonic GH5 men man får iaf känsla för vad ett bra objektiv gör för bildkvalitén. Ska man köra billigt ljussvagt objektiv (på MTF) får man inte bättre bild i dagsljus än nyaste generation Iphone (enligt dom test jag sett). Med en kameran får man dock bättre bildstabilisering (vissa modeller), fler manuella inställningar, bättre känslighet (pg.a. större sensor) och möjlighet till variabel brännvidd osv.

Ett objektiv många suktar efter är Leica Nocticron 42.5mm f/1.2.. Mumma.
Objektivet gör skillnaden sen behöver man inte köpa Leica såklart men KIT-objektivet lär man tröttna på rätt fort.
Kolla i 4K. (ej min video bara visar vad ett bra objektiv kan göra i bildkvalle)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tazk3n:

Tja! Trevligt med fler personer som filmar på Bilträffar! Jag Filmar med en Panasonic Lumix DMC G7H 14-42mm.
Köpt in lite nya grejer inför säsongen men gjort ett par videos från förra och säsongen innan det.

En Begagnad G7 eller en G80 är en bra början. G7 har ingen stabilisering i kamerahuset men många objektiv har inbyggt, G80 har dock inbyggt i huset. Riktigt bra kameror för en billig peng. Enda nackdelen jag ser med G7an är att man inte kan koppla in en Extern skärm samtidigt som man spelar in. Skärmen blir svart på den externa skärmen. Fått mig att missa fokus ibland men extern skärm med intern inspelning fungerar, så som Ninja 2 (Tror jag)

Btw Vad heter klubben och vart befinner ni er?

Jag själv kör med detta.

Kamera: Lumix DMC G7 = 5000:- Med Objektiv ca 6000:-
Battarier: 2 Extra Ebay/Batteriexperten = 300-500:-
Objektiv: 14-42mm KIT. = 1500:-
Mikrofon: Zoom H1 = 1000Kr
Gimbal: Nebula 4000Lite = 5000-6000:- Ny (3000:- Beg)
Videolampa: Ebay LED drivs med 6 AA. = 200-500:-
SD kort: 2st 16 GB och ett 32Gb. (SanDisk Extreme Pro SDHC Class 10 UHS-I Class 3 95MB/s 32GB) Snabba kort för att klara av 4K)
Stativhuvud: Manfrotto MVH500AH (Video) = 1500:-
Stativ: Velbon Sherpa 600R = 1000:-

Sen Sony vegas Pro 12 som Redigerings program.

Började med ett stativ och kameran för att sedan utöka med utrustning år efter år.

Att tänka på.
* Om du ska använda 4K, använd snabba och stora SD kort!!
* Scener som är långsamma /stilla/Stativ använd gärna 4K för bättre kvalité.
* Snabba/ Slowmotion scener, använd 1080/60Fps. Är inte så stor skillnad på bildkvalitén om det ska upp på Youtube men 24/30/60 fps gör skillnad i slowmotion.
*Köp flera batterier så du slipper stå där med dött batteri och halva dagen kvar. (Har hänt för många gånger... Använder upp mina 3 batterier på 1 dag)
*Var inte rädd att fråga folk om du får filma deras bilar lite närmare som under huven eller liknande, många blir bara glada över att få vara med på film.
*På vissa Event kan man få Presspass om man hör av sig till dem innan. Oftast så kan man röra sig på ett större område och i depån om det är större evenemang.

Finns nog mer att veta men hinner inte skriva mer nu haha.

Hoppas det går bra, vi kanske ses ute på träffarna i sommar!

Mvh Tazk3n / Tazk Photography

Jag filmar inte bilträffar ännu, men har haft i tankarna om man skulle börja Klubben heter Volvo Bilklubb Sverige.

Allt du skrivit här är tyvärr arabiska för mig xD.

Visa signatur

Rigg: Asus Z790-F Gaming, MSI RTX 4090 Suprim, 1+2tb Kingston Fury Renegade m2 SSD, HDD 1tb, 32GB 6400Mhz DDR5, i9 13900K, 1200W PSU, , Fractal Design Meshify RGB , Deepcoler LT720.

Permalänk
Medlem

Äger själv G80'n med kit-lensen sedan mars och numera även med 25mm f1.7 objektivet. Riktigt fin kamera för pengarna. Möjligheten till 4k + bildstabilisering och en uppsjö av trevliga objektiv är bara positivt.
Rekommenderas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryqer:

Jag filmar inte bilträffar ännu, men har haft i tankarna om man skulle börja Klubben heter Volvo Bilklubb Sverige.

Allt du skrivit här är tyvärr arabiska för mig xD.

Roligt! Haha Världen är liten! Är själv med där ju Känner Brännis, Kim jarl osv Jag som har Silvriga s40 som de står ZeroGAudio på!

Permalänk
Medlem

Rekommenderar med G80.
Kör det till youtube saker och för pengarna är den svårslagen! Speciellt med tanke på hur bra stabiliseringen verkligen är!
Även Ljud blir bra med en vettig mic!

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av tazk3n:

Roligt! Haha Världen är liten! Är själv med där ju Känner Brännis, Kim jarl osv Jag som har Silvriga s40 som de står ZeroGAudio på!

Aha! åfan

Visa signatur

Rigg: Asus Z790-F Gaming, MSI RTX 4090 Suprim, 1+2tb Kingston Fury Renegade m2 SSD, HDD 1tb, 32GB 6400Mhz DDR5, i9 13900K, 1200W PSU, , Fractal Design Meshify RGB , Deepcoler LT720.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Ska man köra billigt ljussvagt objektiv (på MTF) får man inte bättre bild i dagsljus än nyaste generation Iphone (enligt dom test jag sett). Med en kameran får man dock bättre bildstabilisering (vissa modeller), fler manuella inställningar, bättre känslighet (pg.a. större sensor) och möjlighet till variabel brännvidd osv.

Mycket vettigt i inlägget i övrigt men detta skilde sig rejält från min uppfattning. Har inte sett en enda mobilbild eller film som sett bra ut, inte ens vid bra tillgång till ljus. Undantaget är eventuellt om man samtidigt har ett extremt ljussystem för att underlätta alla skuggor, men så fort ett skuggigt område syns så är det antingen tokigt brusig eller så har alla detaljer brusreducerats bort.

Även enklare systemkameror med kitobjektiv klarar skuggor mycket bättre i både bild och film.

Kitzoomarna är nu för tiden generellt skarpa och ljusstyrkan duger bra till många ändamål.
De har ibland ett överdrivet dåligt rykte bland de som var med om de flera usla kitzoomarna för 10-20 år sen.

Permalänk
Medlem

@mudde:
Baserade mitt inlägg mest på filmer från youtube typ denna
Syftar då på video. Bilder är en helt annan femma hehe.
Det blir sånt otroligt lyft om man kör med bra glugg.

Permalänk
Medlem

@Myllerman:
Ganska mycket jitter, bristande detaljer och överskärpt och grådassiga detaljlösa skuggor på mobilen.
Med mindre komprimerad källa är youtube vore skillnaderna större.
Det där är ändå med bra ljus utan starka skuggor, inomhus är tyvärr alla mobiler mer eller mindre skräp.

Förstår ändå varför pixel 2:s kamera hyllas som en av de bästa mobilerna. Bilderna är helt ok för webbruk.

Permalänk
Medlem

@Cryqer: Jag filmar rätt mycket, först med min systemkamera 7d mark2, sedan 3 olika actionkameror: gopro black 4 och två sony kameror och sist med en sony vanlig hd videokamera. men nu ska jag testa något riktigt jäkla billigt: https://www.wish.com/c/5a28f8fbd6886e713c3368b4 ¨
Jag tjatade med en som har den kameran och han var riktigt nöjd och filmerna han visade såg väldigt bra ut,han filmar dock mest fighting inomhus. den har stabilisator men behöver du riktigt bra stabilisator går det ju använda en gimbal. få väl se hur bra dom är, men med tanke på priset gör det inte så mycket om dom suger (beställt 2st)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@mudde:
Kanske inte var bästa videon och håller med att det är skillnader om än inte lika stora som man kanske förväntade sig mot en 20KKR kamera.
Hade faktiskt själv en GH5 ett halvår innan jag sålde.
Tycker bara 4/3 systemet var lite trist utan ljusstark optik. Jag är en sån som hellre kör fast brännvidd med bättre glas/större bländare än KIT med variabel brännvidd. Behöver inte kosta så mycket mer om man skippar kittet. Man får göra som man vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxPro:

Jag skulle nog försöka få tag på en begagnad GH4 för ett vettigt pris. Då har du en bra kamera och som lär vara eftertraktad ett bra tag på marknaden och du kan även sälja den vidare och uppgradera om du så vill senare.

Edit: Det är ofta man glömmer bort ljudet, vilket är prioritering 1 när det kommer till film för att få en bra känsla. Köp inget för billigt utan investera i en bra mick. Sen om man har tex Canon dslr med objektiv redan kan man köpa en Metabones adapter för att använda Canon-objektiv på Panasonic. Det är en klockren kombination många kör med.

Detta är ett mycket bra förslag!

Sök runt lite och försök hitta info om GH4-kameran. Den ska vara fantastisk har jag hört. Jag är lite sugen själv...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Detta är ett mycket bra förslag!

Sök runt lite och försök hitta info om GH4-kameran. Den ska vara fantastisk har jag hört. Jag är lite sugen själv...

Bra val om du hittar en. Tyvärr är dom väldigt eftertraktade på begagnad marknaden. Man får ha lite flyt och man ska få en till bra pris. Annars verkar dom ligga rätt högt när nån säljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Bra val om du hittar en. Tyvärr är dom väldigt eftertraktade på begagnad marknaden. Man får ha lite flyt och man ska få en till bra pris. Annars verkar dom ligga rätt högt när nån säljer.

En sak jag undrar med dom kamerorna. Har Panasonic en egen objektivfattning eller finns det något bra sätt att avända canon/nikon objektiv?

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

En sak jag undrar med dom kamerorna. Har Panasonic en egen objektivfattning eller finns det något bra sätt att avända canon/nikon objektiv?

Nästan alla tillverkare har en egen fattning tyvärr. Panasonic och Olympus är kompatibla dock.
Det finns många olika slags adaptrar man kan använda för att använda objektiv från andra tillverkare.
För mycket för att skriva ner här. Länkar istället
https://suggestionofmotion.com/blog/panasonic-gh4-lens-options-canon-ef/

Permalänk
Medlem

@Myllerman: Tack!

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

@mudde:
Provat filma lite med min Samsung S7 i en halvfärdiga skrivbords-studio jag håller på att bygga och tycker mobilen klarar sig rätt hyfsat för enkla produktvideo och sånt. Känns inte som man behöver köpa en dyr kamera för sådant t.ex. Dock håller jag med att det förmodligen inte lämpar sig för riktigt lika bra i andra miljöer där man inte kan styra ljuset osv. Sensorerna är väldigt små så du har rätt i det du skrev att såfort man kommer utanför ramen för bra ljus och situation blir bilden genast mycket sämre.

Med telefonens inbyggda kamera-app gick det inge vidare dock. Alldeles för komprimerat som gjorde det svårt att bearbeta.
Installerade en filmapp så man kan stänga av skärpa och dra upp bitraten. Filmic Pro klarar 100mbit.

Bara testa för skojs skull lite chroma key med telefonen. Är helt ny på detta så ljussättningen är inte bra för fem öre. Man måste ha halo light bakom annars blire fula svarta streck runt fingrarna som syns i videon

Välj 4K för bästa kvalle.