Bahnhof döms till att lämna ut uppgifter om kunder

Permalänk
Skrivet av xcluzive:

Brott enligt vem? Enligt lagen? Det är upphovsrättslagarna det är fel på. Polisen och myndigheterna är sjukt korrupta, vi alla vet det. Sorgligt med sant.

Det finns ett enkelt sätt att lösa detta på. EN tjänst som har ALLT. 99% är beredda att betala för det. Men nix, vi kör häxjakt som inte gjort ett skit beviserligen om och om igen. Sen har vi ju upphovsrättslagen som sätter stopp för det. Åt helvete är det.

Skickades från m.sweclockers.com

Eh, ja, "brott enligt lagen". Vad sjutton skulle det annars vara?

Det är som bekant Riksdagen som stiftar lagar. Polis och övriga myndigheter kan sedan inte välja bort att tillämpa lagen. Bisarrt att kalla det "korrupt".

Särskilt som det är ganska självklart att det inte är okej för dig att piratkopiera mitt upphovsrättsskyddade material utan mitt medgivande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jarl:

"Det är bara idioter som tror på skitsnacket om externa hot i Europa."
Krim ligger väl hitom Uralbergen där asien börjar eller? Så nog har vi externa hot så det räcker...

Låt oss inte börja med denna fars. Vill du prata Krim kan du starta en ny tråd om det.

Skrivet av muSashi:

Om SD är öppet rasistiska så är sossarna och moderaterna lika så, och om du har missat, så har både sossarna och moderaterna anpassat sin politik dom senaste åren efter SDs förslag och politik.

Och om du verkligen tycker SD är öppet rasistiskt, då kan jag inte tänka mig vad du tycker om alla våra nordiska grannländer, dom kanske är ny upprättade Nazi Tyskland? Faktum är att dom flesta länderna i världen har strängare syn på invandring än vad SD:s politik någonsin kommer att ha, om dom ens hamnar i regeringsställning.

Även när det gäller polisstat så kommer Sverige alltid ligga i lä mot resten av världen.

Att andra är sämre är knappast en anledning att inte motsätta sig det som sker i Sverige. Folk i Syrien blir ju mördade dagligen av diverse jihadister men inte fan tycker någon vettig person att det bör införas i Sverige. Att det finns någon som har det värre än du är till föga tröst när du åker dit.

Begränsad invandring är det som SD säger men deras tankesätt om invandrare är rasistisk då de ser alla som inte är blonda svenskar som mindre värda. Dum som jag är hoppas jag att sossar och även moderater är lite mer civiliserade än så. Kanske bara jag som är naiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Leverantörerna av vpn kan tvingas av staten att kräva F-skattsedel av sina abonnenter. Eller kunna visa upp att man är en myndighet till exempel.

Visst kan du kanske nyttja ditt företags vpn hemma, men knappast till fildelning/olagligheter ifall du har mer än en halv hjärna.

Om man kör på en leverantör som inte är Svensk så lär de ju inte kunna göra så mycket åt det?

Det är inte rimligt att anta att det skulle gå så långt som att de förbjuder folk att köpa utländska tjänster. Och folk skulle inte heller lyssna. Aldrig. Vi ser hur det gick när Svenska spel försökte stoppa andra spelbolag. Det gick ju inte alls bra. Jag skulle till och med vilja påstå att det gick rent åt helvete för staten där.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eurythmech:

Eh, ja, "brott enligt lagen". Vad sjutton skulle det annars vara?

Det är som bekant Riksdagen som stiftar lagar. Polis och övriga myndigheter kan sedan inte välja bort att tillämpa lagen. Bisarrt att kalla det "korrupt".

Särskilt som det är ganska självklart att det inte är okej för dig att piratkopiera mitt upphovsrättsskyddade material utan mitt medgivande.

Du är inte bara icke läskunnig, du är naiv också skrattade mig igenom hela posten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skrivet av xcluzive:

Du är inte bara icke läskunnig, du är naiv också skrattade mig igenom hela posten.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade du någon invändning får du gärna skriva ut den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spuffy:

Bahnhof har ju förklarat sitt "perfekta" upplägg tidigare. Dels har de en databas för kundhantering där också IPRED-förfrågningar riktas som de mycket riktigt rensar inom 24 timmar.

Men som operatör är de även skyldiga att följa datalagringsdirektivet där polisen skickar sina förfrågningar. Advokater och liknande har ingen rätt att få uppgifter därifrån, men polisen har rätt att begära ut uppgifter. Nu har Bahnhof fått på näsan för de i vissa fall nekar dessa förfrågningar.

Blev inte klokare av SweClockers artikel. LEK tvingar (tvingade t.o.m. december 2016) operatörerna spara loggar i 6 månader. Bahnhof upphörde med LEK februari 2017. Sedan handlar det om upphovsrättsbrott. Myndigheter kan väl bara begära ut LEK i brottmål?

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Om man kör på en leverantör som inte är Svensk så lär de ju inte kunna göra så mycket åt det?

Det är inte rimligt att anta att det skulle gå så långt som att de förbjuder folk att köpa utländska tjänster. Och folk skulle inte heller lyssna. Aldrig. Vi ser hur det gick när Svenska spel försökte stoppa andra spelbolag. Det gick ju inte alls bra. Jag skulle till och med vilja påstå att det gick rent åt helvete för staten där.

Jag hoppas innerligt att du har rätt

Som du säger så blir det nog svårt för staten att hindra köp av utländska tjänster. Men man blir inte förvånad av mycket längre...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av muSashi:

Var någon i tråden som länkade vilka slags förfrågningar som Bahnhof får in, och den vanligaste förfrågningen var just fildelning.
Så att svara på din fråga så skulle iallafall jag säga att svaret är ja.
Det läggs alldeles för mycket resurser på just det här området, när så mycket annat skit händer i vårat samhälle just nu, som det saknas resurser för.
Och mycket är mycket när, åklagare och polismyndigheten inte ens har tid längre att utreda våldtäker på 4 åriga barn..utan det läggs på hög..

Fast... Det grafen kan bara svara på är frågan :hur många rapporter av respektive brottstyp har polisen velat utreda hos just banhof med deras frågeformulär över en tidsperiod?
Det är inte samma sak som "Hur mycket resurser lägger polisen egentligen på utredningar för respektive brottsgrupp". För denna fråga finns det inga svar i grafen. Alls... Den svarar på intet sätt på fråga två utan BARA på fråga ett.

I grafen som visas saknas all form av statistisk signifikans både vad gäller urvalsmetod och mängden i urvalet för att egentligen kunna säga någonting om hur polisen egentligen fördelar sina resurser.

Det har alltså skett någon form av substitution vad gäller frågeställningen. Förrädiskt men relevant för sammanhanget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Jag hoppas innerligt att du har rätt

Som du säger så blir det nog svårt för staten att hindra köp av utländska tjänster. Men man blir inte förvånad av mycket längre...

Nu säger Bahnhof såhär, så de ger återigen långfingret:

"Med anledning av domstolsbeslutet från Förvaltningsrätten idag vill vi förtydliga följande:
Vi har kämpat länge och vi kommer att fortsätta. Bahnhof kommer aldrig att gå med på att lämna ut lämna ut känsliga kunddata utan rättslig prövning. Vi kommer att överklaga!"

Och även detta är relevant i sammanhanget: https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2018/01/18/nya-ma...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av celerity:

Blev inte klokare av SweClockers artikel. LEK tvingar (tvingade t.o.m. december 2016) operatörerna spara loggar i 6 månader. Bahnhof upphörde med LEK februari 2017. Sedan handlar det om upphovsrättsbrott. Myndigheter kan väl bara begära ut LEK i brottmål?

OK, ärendet har pågått i nästan två år (2016-03-31). Det gäller LEK. Inte IPRED. Hittar dock ingen information om exakt vilket brott det rör sig om.

http://pts.se/globalassets/startpage/dokument/legala-dokument...

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Är det bara jag sol undrar varför vi betalar miljarder i stimavgifter på all lagringsmedia och har gjort sedan urminnes tider. Pengar som betalas till upphovsrättsinnehavare som ersättning för den piratkopiering som produkten kan tänkas komma användas till... Behöver inte jaga folk vi betalar alla dagliga böter för brotten.

Offentlig konst bekostad med skattemedel för allas gagn är förbjudet att fotografera och dela. Du får inte dela ut ett informationsblad på en turistbyrå med en bild på kulturintressanta saker i området för det är upphovsrättsskyddat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogato:

Är det bara jag sol undrar varför vi betalar miljarder i stimavgifter på all lagringsmedia och har gjort sedan urminnes tider. Pengar som betalas till upphovsrättsinnehavare som ersättning för den piratkopiering som produkten kan tänkas komma användas till... Behöver inte jaga folk vi betalar alla dagliga böter för brotten.

Offentlig konst bekostad med skattemedel för allas gagn är förbjudet att fotografera och dela. Du får inte dela ut ett informationsblad på en turistbyrå med en bild på kulturintressanta saker i området för det är upphovsrättsskyddat.

Skickades från m.sweclockers.com

avgiften är för privatkopiering, dvs ett fåtal exemplar framsrällda till sig själv och extremt nära vänner. Det har inget alls att göra med piratkopiering. Att det är 2018 och folk fortfarande rör ihop de här begreppen är synd och skam.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

avgiften är för privatkopiering, dvs ett fåtal exemplar framsrällda till sig själv och extremt nära vänner. Det har inget alls att göra med piratkopiering. Att det är 2018 och folk fortfarande rör ihop de här begreppen är synd och skam.

Visst, men å andra sidan är det väl inte så konstigt att folk rör ihop begreppen eftersom privatkopiering i princip inte existerar? Samt att det torde snarare vara mer logiskt att man får piratkopiera med tanke på att man behöver betala upphovsrättsinnehavare för att man köper en spelkonsoll, köper lagringsmedia för sina egna bilder, etc.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Så nyheten är att LEK, som sades vara mot terrorism, grova brott m.m., går bra att använda mot upphovsrättsbrott också enligt Förvaltningsrätten.

Citerar tidigare dom:

Citat:

De svenska tillgångsbestämmelserna i LEK förutsätter inte att uppgifterna gäller misstanke om grovt brott och någon förhandskontroll av domstol eller oberoende förvaltningsmyndighet sker inte vid utlämnande.

Jaha. Då vet vi det.

Tur att vi är skyddade mot terrorattacker åtminstone.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shakermaker:

Visst, men å andra sidan är det väl inte så konstigt att folk rör ihop begreppen eftersom privatkopiering i princip inte existerar? Samt att det torde snarare vara mer logiskt att man får piratkopiera med tanke på att man behöver betala upphovsrättsinnehavare för att man köper en spelkonsoll, köper lagringsmedia för sina egna bilder, etc.

Det intressanta är att man inte får bryta kopieringsskydd fast man betalar för att kunna privatkopiera. Våra kära politiker sa bara "dra åt helvete jävla får, här gäller det att gå de rikas ärenden".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Visst, men å andra sidan är det väl inte så konstigt att folk rör ihop begreppen eftersom privatkopiering i princip inte existerar? Samt att det torde snarare vara mer logiskt att man får piratkopiera med tanke på att man behöver betala upphovsrättsinnehavare för att man köper en spelkonsoll, köper lagringsmedia för sina egna bilder, etc.

Fast i så fall så gör folk en rejäl tankevurpa. Om det vore så att det faktiskt vore en piratkopieringsavgift så finns ju bara två möjliga utfall:

1: Avgiften innebär att det är lagligt att piratkopiera (då skulle inte upphovsrättsbrott vara en grej, men det är det ju uppenbarligen)

Eller

2: Avgiften finns till för att kompensera för det inkomstbortfall som piratkopieringen orsakar, men om så vore fallet så skulle ju avgiften ta hand om bortfallet, och de som piratkopierar skulle inte behöva jagas av rättsväsendet (men folk jagas ju allderles uppenbart för upphovsrättsintrång.)

Privatkopiering är något vi har rätt till. Det är därför den avgiften finns. Sedan att ingen nyttjar rättigheten är i så fall en anledning att försöka få lagen ändrad, inte att piratkopiera. De hör liksom inte ihop överhuvudtahet.

Jag ogillar själv Copyswede och deras jävla VD, men det är ingen ursäkt för att röra ihop begreppen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mogato:

Är det bara jag sol undrar varför vi betalar miljarder i stimavgifter på all lagringsmedia och har gjort sedan urminnes tider.

Njaa. Organisationen STIM tar in pengar från de som publicerar verk offentligt. Exempelvis behöver ett cafe som har igång radion betala pengar till STIM för att de delar musiken offentligt. Det finns ett gäng andra tillfällen detta gäller, men STIM har inget med avgifter på lagringsmedia att göra.

Skrivet av Mogato:

Pengar som betalas till upphovsrättsinnehavare som ersättning för den piratkopiering som produkten kan tänkas komma användas till... Behöver inte jaga folk vi betalar alla dagliga böter för brotten.

Det låter som att det är organisationen Copyswede du tänker på.
Men nej, De samlar inte in pengar för piratkopiering utan för en annan liknande handling med det förvillande lika namnet privatkopiering.
Piratkopiering är olagligt. Man kopierar andras verk utan lov från upphovsrättsinnehavaren
Privatkopiering - man har lovligen inskaffat ett verk som man enligt lag får kopiera och dela till sina närmsta (någon vän och närmsta familjen) även om man inte fått tillstånd av upphovsrättsinnehavaren.

Vi betalar alltså inte pengar för att få bryta mot lagen (piratande). Det finns ingen sådan avgift. Det vi betalar för att få kopiera enligt vissa ramar till några få utan att behöva bryta mot lagen (dela privat med nära och kära).

Nu är väl copyswede knappast på min topplista, men det här behöver hållas isär för att vi ska förstå vad det egentligen handlar om.

Skrivet av Mogato:

Offentlig konst bekostad med skattemedel för allas gagn är förbjudet att fotografera och dela. Du får inte dela ut ett informationsblad på en turistbyrå med en bild på kulturintressanta saker i området för det är upphovsrättsskyddat.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja visst är de här grejerna tokiga! De har inte riktigt med STIM att göra och inte heller copyswede. Men ja det är bara så dumt så dumt!

Edit:
Jaha, det hade kommit svar redan. Sitter på ett tåg med skakig lina

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

För att upphovsrätten är minst lika viktig som rätt till liv? Trodde det var ganska självklart att mord inte tillåtet i ett civiliserat samhälle.

Vilka saker som är brottsliga idag vill du ta bort då? Finns det inga fördelar för samhället att ha en fungerande upphovsrätt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Vilka saker som är brottsliga idag vill du ta bort då? Finns det inga fördelar för samhället att ha en fungerande upphovsrätt?

En fungerande upphovsrätt skulle vara en som är ytterst begränsad (20 år på sin höjd om ens det) och som bara gav licensintäkter. Med andra ord måste alla som vill distribuera verket ha tillgång enligt samma villkor. Efter 20år blir alla verk en del av det allmänna.

Ända delen som fungerar väl idag är trademark delen då den faktiskt skyddar vanliga konsumenter, resten av upphovsrätten och patent har lobbats till att vara endast en nackdel för samhället. Det skulle vara långt bättre att inte ha patent eller upphovsrätten än att ha det vi har idag som skyddar de rika och deras intressen på bekostnad av alla andra.

Permalänk
Medlem

@ AxMi-24
Nejdå, dock störs jag av osanningar inlindade i retoriska knep.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Att ladda hem ett spel är alltså inte piratkopiering så länge som någon jag känner äger ett original då är det bara privatkopiering och lagligt. Borde ju vara relativt lätt för en advokat att argumentera det så länge man inte har en server som delar material till allmänheten.

Så för att citera en svensk åklagare "Att lägga resurser på brott som inte kan leda till en fällande dom är slöseri med resurser och bara löjligt."

Utöver det så har piratkopiering bevisats gång på gång gynna all form av media försäljning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Brott enligt vem? Enligt lagen? Det är upphovsrättslagarna det är fel på. Polisen och myndigheterna är sjukt korrupta, vi alla vet det. Sorgligt med sant.

Det finns ett enkelt sätt att lösa detta på. EN tjänst som har ALLT. 99% är beredda att betala för det. Men nix, vi kör häxjakt som inte gjort ett skit beviserligen om och om igen. Sen har vi ju upphovsrättslagen som sätter stopp för det. Åt helvete är det.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi alla? Jag vet de inte...hur vet du det? Vad har du för bevis? Om du har påtagliga bevis så gör en polisanmälan! ...men jag misstänker att det bara är en beskrivning av hur du tycker att verkligheten är? Jag kan förstå behovet av att stärka sina argument med att "alla" "vet" att det är så, men det blir faktiskt mer tryck om man är saklig i vad man skriver. Och häxjakt? Som sagts tidigare, hur många bryter mot upphovsrätten? Hur många drar inför rätta? Hur många har man begärt ut uppgifter om? Vad krävs för att definiera något som häxjakt?

Skrivet av Mogato:

Att ladda hem ett spel är alltså inte piratkopiering så länge som någon jag känner äger ett original då är det bara privatkopiering och lagligt. Borde ju vara relativt lätt för en advokat att argumentera det så länge man inte har en server som delar material till allmänheten.

Så för att citera en svensk åklagare "Att lägga resurser på brott som inte kan leda till en fällande dom är slöseri med resurser och bara löjligt."

Utöver det så har piratkopiering bevisats gång på gång gynna all form av media försäljning.

Skickades från m.sweclockers.com

Privatkopieringsavgiften täcker inte spel. Om man sedan laddar ner via torrents så kommer du att vara delaktig i att sprida det du laddar ner till alla andra i torrenten så att hävda privatkopiering i det fallet är lönlöst. Om du laddar några låtar direkt från en kompis så är troligen privatkopiering, men mer än så täcker inte den biten.

Och sedan: Bevisats gång på gång? Det enda jag sett är en utredning som beställdes av någon del av EU och som visar att vissa saker troligen går plus och andra går back, totalt skulle det väl bli ungefär +/- noll. Och då av förklarliga skäl har en felmarginal som lär vara riktigt rejäl. Visserligen slår den felmarginalen åt båda hållen, men det är knappast något som styrker att "piratkopiering bevisats gång på gång gynna all form av media försäljning".

Rent generellt kan jag störa mig något enormt på denna typ av trådar, det är smärtsamt uppenbart att majoriteten av de som skriver om integritetsintrång egentligen bara är intresserade av att kunna ladda ner saker i lugn och ro...det finns ett fåtal som verkligen verkar ta frågan på allvar, men det är inte många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Du är inte bara icke läskunnig, du är naiv också skrattade mig igenom hela posten.

Skickades från m.sweclockers.com

Fan vad patetiskt det är med folk som inte kan acceptera att bli motargumenterad utan måste sänka sig till förolämpningar när de inte kan komma på bra argument.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag det är en självklarhet att få vara anonym och kunna få skydda sin identitet på internet.
Jag drömmer om min version av Internet 2.0 och hur världen borde se ut och fungera.
Jag skriver hemskt så ursäkt i förväg men tumme upp till dig om du lyckades läsa allt!

Att kunna dra ur kabeln och bara fortsätta med sitt liv är idag inte riktigt en möjlighet längre då vi är så fast i så många olika system och helt enkelt måste ha både dom och internet för att få livet att rulla på.
Det är mest företagens fel eller rättare sagt hur företag får fungera som har gjort att det blivit såhär samt att internet inte varit anonymt från början.
Man skulle ha haft lagar och rättigheter som skyddade och guidade användare och företag redan från första början, tyvärr kan man inte förutspå framtiden.
Att få själv välja vad man vill ska vara anonymt eller vad man vill visa för världen, inklusive att själv kunna ångra detta.

Internet borde fungera som el, man pluggar in en brödrost men ingen vet att det är en brödrost, vart den är eller att den används. Rädda bröd organisationerna skulle aldrig kunna få makt att stänga av elen, spåra personer eller saker eller att kunna straffa någon för en brödrost.
Vägen dom får gå är mot dom som gör brödet, samtidigt ska brödet vara en mänsklig rättighet att få tillverka, konsumera och ta del av.

Liksom brödet så straffa inte dom som tittar på filmer, ändra reglerna för dom som gör filmer istället så att man inte får blockera, utesluta eller välja vilka som får se filmerna i från början.
Internet 2.0 = Finns en film på nätet så finns den där för alla, samtidigt och överallt.
Ingen kan hindra dig från att se den, ingen kan bestämma över vare sig dig eller filmen (man ska få ångra sig som jag skrev högre upp), vilket företag får göra fritt idag.
Företag, personer och regeringar får alltså inte ta över, börja bestämma över eller blockera och ändra tillgång till innehåll eller andra skapelser på internet och i den digitala världen.
Jag tycker att inte ha som meningen ovan är precis vad som blivit fel på vårat nuvarande internet.
Med Internet 2.0 skulle brott mot upphovsrätt och liknande inte finnas överhuvudtaget.
Nästan allt skulle behövas göras om från början, internet, lagar, rättigheter, rättssystem, ekonomi, ägande, intellektuellt ägande med mera, listan är väldigt lång.
Samt hur man värderar människor, saker och system.

Tänk på Star Trek fast för internet och allt digitalt. Det finns inget ägande av saker, pengar eller någon idè.
Varje människa har samma värde och rättigheter.
Allt kan användas fritt utav alla utan restriktioner, blockeringar, uteslutningar eller lång lista med krav om vad du får och inte får göra.
Med sådana ändringar och grundläggande rättigheter för individer samt företag skulle vi bokstavligen explodera i utveckling, initiativ med mera än vad vi någonsin skulle kunna göra med dagens system.
Det kanske skulle gå att göra sådana här ändringar i ett land men om hela världen var med skulle det dock bli så mycket bättre.

Utvecklar man detta och för över till den riktiga världen så blir det ännu mer intressant.
Mänskligheten över hela världen kan arbeta tillsammans mot gemensamma mål och ha bättre politiska mål.
Man kan bota sjukdomar, utrota epidemier, fattigdom, svält, orättvisor och utanförskap.
Man tar bort det som leder till att folk gör dåliga eller felaktiga val, man ger dem möjligheterna att göra bra och rätt val.

Upptäcker en person, regering eller företag en ny medicin så kan alla göra, förbättra, ändra och testa den på en gång.
Då pengar inte används längre har alla samma rättigheter till att kunna använda medicinen, forska på den osv.
Ett sådant system skulle rädda oss från utrotning av t.ex virus eller att vi botar sjukdomar så effektivt och snabbt som möjligt.
Hälsa och livslängd skulle öka dramatiskt och vi skulle vara aktiva mycket längre tid i våra liv.
Eftersom hela världens befolkning skulle kunna arbeta tillsammans och samtidigt mot gemensamma mål så blir väldigt många saker plötsligt tillgängliga för oss.
Tänk alla som kunde jobba tillsammans på vår livslängd eller vår specifika hälsa, vad som skulle kunna göras med hjälp av genetik, medicin och teknik.
Vi skulle kunna börja med rymdfärder och koloniseringar av andra planeter eller månar, vi skulle kunna börja bryta metaller och gaser i vårat solsystem.
Det skulle också ge oss möjligheter att påverka våra egna utrotningsscenarion t.ex om asteroider är på kollisionskurs.
Gemensamt skulle vi kunna ta bort alla atomvapen, skapa riktig global fred och koncentrera oss på viktigare och mer intressanta saker.
Vi skulle kunna rädda utrotningshotade djur och växter och återskapa utrotade djur/växter.
En stor sak vi skulle kunna göra är att förhindra den globala uppvärmningen och klimatförändringar (bra även om man inte tror det kan hända på riktigt!).

Det största problemet jag kan tänka på med allt detta är populationen.
Alla skulle i princip ha rätt att bo där dom vill (förutom skyddade områden osv) och kunna ta sig dit dom vill, hur dom vill och när dom vill utan pengar såklart.
Jag tror att detta också skulle leda till färre städer, färre vägar, färre fabriker men större städer och större/snabbare mer direkta vägar och mer miljövänliga fabriker.
Detta skulle också ha positiva effekter på fattiga, förstörda eller ej åtråvärda områden då folk helt enkelt skulle flytta till bättre platser och då kan man även regenerera områden.
Storstäderna skulle vara bättre för miljön, populationen och jobb.
Då igen inga pengar finns så kan folk göra det som intresserar dom och som dom är bra på.
Utbildningar skulle kunna vara många gånger mer effektivare och det skulle finnas fler lärare samt mer effektivt att lära sig.
Många yrken skulle inte längre ha brist på yrkesutövare och liknande.
Man skulle fritt kunna byta jobb och prova något annat eller fortsätta utbilda sig, vad man än känner för helt enkelt.
Vi skulle ha effektivare och mer kompakta infrastrukturer, effektivare sätt att generera elektricitet och mat, alla skulle ha säker och pålitlig tillgång till mat.
Kanske skulle det vara begränsningar för populationsökning, i väntan med att städerna växer eller till mattillgången blir bättre, men själv ser jag det som en ond nödvändighet om vi alla ska få plats på jorden och överleva tillsammans i framtiden.

Så många saker med internet och dess potential borde vara så mycket bättre än vad dom är idag.
Framstegen går långsamt och ofta åt fel håll! Vi gräver oss en massgrav full av lagar, regler och krav.

Poängen med allt detta är väl att internet är så stora delar av våra liv nu och en sån nödvändighet att jag verkligen inte tycker att företag, privatpersoner eller regeringar ska kunna kontrollera eller spåra våran användning av internet eller vår "konsumption" av digitala saker.

TLDR: Bättre internet, bättre värld, bättre lagar och rättigheter.. Hoppas Bahnhof fortsätter kämpa för det som är rätt!

Permalänk
Medlem

Trist att det finns två trådar om samma ämne , sker det aldrig att man slår i hopa dem?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1507943-bahnhof-ar-sky...

MVH

länk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Fan vad patetiskt det är med folk som inte kan acceptera att bli motargumenterad utan måste sänka sig till förolämpningar när de inte kan komma på bra argument.

Han förstod uppenbarligen inte en enda rad vad jag skrev, vilket fick det hela att bli totalt skrattretande. Med andra ord var det endast fakta, men om det upplevdes som förolämpningar så vill jag be om ursäkt.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogato:

Att ladda hem ett spel är alltså inte piratkopiering så länge som någon jag känner äger ett original då är det bara privatkopiering och lagligt. Borde ju vara relativt lätt för en advokat att argumentera det så länge man inte har en server som delar material till allmänheten.

Jo det är det. Upphovsrättsskyddad programvara omfattas mig veterligen inte inom ramen för privatkopiering.

Skrivet av Mogato:

Så för att citera en svensk åklagare "Att lägga resurser på brott som inte kan leda till en fällande dom är slöseri med resurser och bara löjligt."

Det hade varit intressant om du kunde hitta detta citatet. Hur skall man vara säker på om det kan bli en fällande dom innan man har utrett ett eventuellt brott? Däremot väcker man inte åtal om man inte är relativt säker på att den bevisningen man har räcker till fällande dom.

Skrivet av Mogato:

Utöver det så har piratkopiering bevisats gång på gång gynna all form av media försäljning.

Detta jag svårt att tro. Det bygger på att den som har verk som piratkopieras även har verk som folk köper.

Permalänk

Ni pratar om fildelning och att man borde få vara anonym på internet. Det förutsätter ju att alla sköter sig? Jag personligen kan ju tycka att fildelning är en hyfsat liten sak och framförallt idag, alla i min närvaro som laddade ner och laddade upp flitigt har slutat med det och streamar istället.

Vad tycker folket om anonyma forumet "Flashback" där man diskuterar vapen, droger och prostitution? Vad säger att dessa 5st IP-adresser inte är kopplat dit? Att Bahnhof vägrar lämna ut IP-adresser är för mig hindrande i brottsutredning.

http://intre.se/ifolkets/?p=12656

Visa signatur

Riktigt gammal signatur, för bra för att tas bort! Mvh 2011.

CPU: AMD Phenom | X4 955 3,8 GHz GPU: XFX Radeon HD 5970 Nätaggregat: Fractal Design 550W Chassi: Cooler Master HAF 932 Minne: Corsair Vengeance 8GB 1666 Mhz Moderkort: Gigabyte 990FXA-UD3 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB DVD/CD: Sony Optiarc 7620 Kylare: Noctua NH-D14

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Detta jag svårt att tro. Det bygger på att den som har verk som piratkopieras även har verk som folk köper.

I en ny akademisk studie visar något annat:

https://torrentfreak.com/piracy-can-help-music-sales-of-many-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Om man läser lite mellan raderna så kan man konstatera att de största artisterna förlorar men de mindre kan tjäna på det. Märk att man använder ordet "kan" här, i sammanhanget innebär det att vissa kommer att tjäna på det medan andra kommer att förlora på det. Men även här så måste man vara medveten om att det måste vara i princip omöjligt att försäkra sig om att resultaten stämmer då man måste göra ett antal antaganden som har stor påverkan på slutresultatet. Att vissa artister får ökad spridning och en skjuts i karriären tror jag dock att de flesta kan acceptera, problemen uppstår när folk skriver att "alla vet" att piratkopiering gynnar alla i branschen vilket det inte finns något underlag för.

Och oavsett så spelar det inte någon roll i det stora hela, det är fortfarande upp till upphovsmännen att bestämma hur de vill sprida sina verk. Piratkopiering är fortfarande olagligt, oavsett om vissa artister är hjälpta av det.