Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Problemet för mig blev administrationsavgiften. Ingen kommer handla om det tillkommer 125kr på varje paket. Något förslag på hur man löser det?

Importera grejerna till ett logistikbolag i EU? Du behöver ju inte ha något eget lager.

Så småning om kommer handlare i Kina att kunna registrera sig för att betala moms i EU, och på så sätt förenkla importförfarandet vid försäljning direkt till konsument, men det hjälper ju inte direkt ditt upplägg.

Möjligt att skicka paketen med DHL? De har lägre avgift vid mindre importskatter/värden.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Går säkert att bli straffad i Sverige, men det är nog få som smugglar varor från Sverige så jag känner bara till när det omvända hänt. När någon smugglar varor till Sverige eller deklarerar de fel för att slippa undan tull och skatt så är det nog oftast så att inget händer med den som exporterade grejerna. Det är ju en fråga för rättsväsendet i exportörens hemland, och kräver ju att informationen vidarebefordras till deras myndigheter till att börja med. Speditörer och tullombud i hemlandet borde däremot kunna porta sådana firmor även om det inte går till rätten. Den som exporterar har ju ofta inte lurat hemlandet på några pengar heller så.

Det kan väl inte vara ofta tullen upptäcker smuggling så att de kan straffa någon i Sverige heller? De har hundar som letar knark, men när det gäller import av annat som piratkopior eller felaktiga värderingar är jag tveksam. Hundarna hittar säkert inte allt knark heller.

Skrivet av SwedZi:

Problemet för mig blev administrationsavgiften. Ingen kommer handla om det tillkommer 125kr på varje paket. Något förslag på hur man löser det?

Du får ordna så att allt läggs i en stor låda i Kina och skickas tillsammans till Sverige (eller något annat EU-land). Då får du bara betala 125 kr en gång. Sedan postas grejerna separat inom EU. Du kan förmodligen stoppa ner dem i separata kuvert redan i Kina, bara de ligger i samma låda på väg till EU. Väljer du att frankera dem i Kina, tänk då på att du ska använda frimärken från det EU-land du postar försändelserna i.

Skrivet av Petterk:

Så småning om kommer handlare i Kina att kunna registrera sig för att betala moms i EU, och på så sätt förenkla importförfarandet vid försäljning direkt till konsument, men det hjälper ju inte direkt ditt upplägg.

Min uppfattning är att väldigt få handlare utanför EU kommer att registrera sig för moms i EU av den enkla anledning att de inte säljer så mycket till EU och därför inte tycker att det är värt att sätta sig in i hur byråkratin funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Det kan väl inte vara ofta tullen upptäcker smuggling så att de kan straffa någon i Sverige heller? De har hundar som letar knark, men när det gäller import av annat som piratkopior eller felaktiga värderingar är jag tveksam. Hundarna hittar säkert inte allt knark heller.

Tullbrott straffas under lagen om straff för smuggling, och är ju normalt sett inte särskilt svårt att bevisa då mycket finns dokumenterat. De har ju utredare som jobbar med sånt och det behöver ju inte handla om beslag i tullen för att du ska åka dit.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Tullbrott straffas under lagen om straff för smuggling, och är ju normalt sett inte särskilt svårt att bevisa då mycket finns dokumenterat. De har ju utredare som jobbar med sånt och det behöver ju inte handla om beslag i tullen för att du ska åka dit.

Men är det inte rätt så svårt för tullgubbarna att hitta någon som beställt en fidget spinner för en tia från Kina som Postnord släppt igenom utan att ta ut 2:50 i moms och bötfälla köparen för att köparen inte meddelat Tullverket att köparen fått en oförtullad vara?

Permalänk
Medlem

Men är det inte rätt så svårt för tullgubbarna att hitta någon som beställt en fidget spinner för en tia från Kina som Postnord släppt igenom utan att ta ut 2:50 i moms och bötfälla köparen för att köparen inte meddelat Tullverket att köparen fått en oförtullad vara?

Fast det kan du ju inte råka särskilt illa för, är som högst ringa tullbrott. Alltså böter, om du gjort något värt att åtala.

De som de sätter dit är ju de som importerar varor för hundratusentals kronor och feldeklarerar. Eller de som smugglar in tobak. Där det första då är det rätt lätt att kräva in t.ex. bankutdrag och se vad du verkligen betalade för varan, kanske kan du få ut mailkonversationer om att märka ner värdet mellan importören och leverantören också. Eller bara det faktum att du tagit in varor som ska tullas (och har en tullsats högre än 0 %) men inte gjort det. Straffbart med upp till 2 års fängelse. Läs era lokaltidningar så kommer ni se att folk från er bygd rätt som det är åker dit för sånt.

Permalänk
Inaktiv

Har ingen här fortfarande fattat att de skickar sina saker från deras EU lager i framtiden, kontakta någon på tex alibaba så får ni svar på era frågor, varorna blir ca 10% dyrare. redan idag går det att få varor från de etablerade bolagen från deras EU lager.

Vissa mindre kan ochså erbjuda den tjänsten men då får man kontakta dom separat, och nu menar jag inet en fidgetspinner för 1sek, det handlar om större belopp, men allt går att fixa från Kina, jag har handlat från Kina / asien i över 18år och de vet hur man gör affärer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Importera grejerna till ett logistikbolag i EU? Du behöver ju inte ha något eget lager.

Möjligt att skicka paketen med DHL? De har lägre avgift vid mindre importskatter/värden.

Vet dock inte hur detta skulle gå till då jag köper direkt i från Aliexpress och dom skickar varorna direkt till min kund i Sverige.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Det kan väl inte vara ofta tullen upptäcker smuggling så att de kan straffa någon i Sverige heller? De har hundar som letar knark, men när det gäller import av annat som piratkopior eller felaktiga värderingar är jag tveksam. Hundarna hittar säkert inte allt knark heller.Du får ordna så att allt läggs i en stor låda i Kina och skickas tillsammans till Sverige (eller något annat EU-land). Då får du bara betala 125 kr en gång. Sedan postas grejerna separat inom EU. Du kan förmodligen stoppa ner dem i separata kuvert redan i Kina, bara de ligger i samma låda på väg till EU. Väljer du att frankera dem i Kina, tänk då på att du ska använda frimärken från det EU-land du postar försändelserna i.Min uppfattning är att väldigt få handlare utanför EU kommer att registrera sig för moms i EU av den enkla anledning att de inte säljer så mycket till EU och därför inte tycker att det är värt att sätta sig in i hur byråkratin funkar.

Vet inte riktigt hur jag skulle kunna lägga allt i en stor låda när jag beställer från många olika säljare ifrån aliexpress.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av SwedZi:

Vet inte riktigt hur jag skulle kunna lägga allt i en stor låda när jag beställer från många olika säljare ifrån aliexpress.

Du skickar dem till någon adress i Kina där någon stoppar ner dem i en låda som sedan skickas till EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Paketbefodringstjänst/package-forwarder som ger dig en lokal adress i Kina. Kräver dock att de erbjuder att separera paketen igen när de nått EU.

Permalänk
Medlem

Du skickar dem till någon adress i Kina där någon stoppar ner dem i en låda som sedan skickas till EU.

Skrivet av Petterk:

Paketbefodringstjänst/package-forwarder som ger dig en lokal adress i Kina. Kräver dock att de erbjuder att separera paketen igen när de nått EU.

För att vara tydlig, en package forwarding-tjänst kommer ha lager i EU som du också kan skicka paketen till direkt, och sen erbjuder många drop-shipping där du efter foton på paketen och andra uppgifter kan välja var paketen ska gå vidare.

De ljusskygga handlarna kör liknande upplägg med ett "EU-lager" fast de inte är baserade här, och smugglar varorna utan moms/tull till lagret och kan därför erbjuda varor momsfritt.

Enklast för dig är om du ber en speditör i Sverige ordna allt åt dig, antingen att de agerar tredjepartslager eller att de sätter nya fraktsedlar på varorna och skickar ut de direkt till dina kunder. Det blir svårt med skatterna om du använder någon baserat i annat land. Ska du bara sälja till privatpersoner och företag i Sverige och det inte är någon större verksamhet så blir det krångligt om man ska blanda in tull/skatteverk i något annat land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Jag tror tyvärr det är kört, såvida inte att märka dem som gåva är ett fungerande kryphål.

Permalänk
Skrivet av erkew:

Jag tror tyvärr det är kört, såvida inte att märka dem som gåva är ett fungerande kryphål.

Vet inte hur pass mycket koll man har, men om det varje vecka kommer hundra gåvor från "herr Pling Plong" i Kina till hundra olika svenskar, kanske tullen blir misstänksam och undrar om detta verkligen är gåvor.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur pass mycket koll man har, men om det varje vecka kommer hundra gåvor från "herr Pling Plong" i Kina till hundra olika svenskar, kanske tullen blir misstänksam och undrar om detta verkligen är gåvor.

Är speditörerna som sköter den kontrollen, om de kollar paketet och ser att det kommer från ett företag så kommer de lägga på moms och eventuell speditionsavgift. Om de inte kollar paketet så spelar det ingen roll vad som står på det, kollar de paketet och de inte kan se att det kommer från ett företag så kan de ju öppna det, men det kommer ju oftast inte hända i praktiken. Sen vet jag inte varför det uppmanas till lagbrott här hela tiden, det är inget att diskutera i forumet. Finns oftast fullt lagliga medel till att minska avgifterna för importdeklarationerna för de som regelbundet köper till sig själva från Kina dessutom.

Permalänk
Medlem

Precis, det lär ju vara upprepande avsändare, och det får ju inte vara gåvor ifrån företagare utan måste vara gåvor ifrån privatpersoner. Så de kan mycket väl reagera på det. Men jag vet heller inte hur bra koll de har på det.

Jag såg dock en som påstod sig jobba för ett annat speditör företag skriva här inne tidigare, att brev som är märkta som gåvor går igenom utan extra avgifter. Men nog inget man kan räkna med.

Permalänk
Skrivet av erkew:

Jag såg dock en som påstod sig jobba för ett annat speditör företag skriva här inne tidigare, att brev som är märkta som gåvor går igenom utan extra avgifter. Men nog inget man kan räkna med.

Regeln är att brev som är märkta gåvor och som är gåvor ska gå igenom utan extra avgifter (upp till 500 kr) medan brev som är märkta gåvor men som inte innehåller gåvor ska beläggas med moms och eventuellt även tull.

Exempel 1: Varje år i december brukar jag skicka ett paket (stort brev) till Storbritannien med prylar inslagna i presentpapper märkta "god jul". På våren gör jag samma sak, men då märker jag istället prylarna "grattis på födelsedagen". Den typen av försändelser ska släppas igenom tullen utan avgifter (även efter Brexit).

Exempel 2: Ett företag i Kina skickar prylar värda 100 yuan/pryl till tusen olika svenskar och kryssar i gåvorutan på CN22-blanketten och anger "värde: 10 yuan". Den typen av försändelser ska, om tullgubbarna sköter sitt jobb, beläggas med 25 yuan i moms, och därmed också Postnords avgift på 125 kr.

Permalänk
Medlem

Några nyheter om detta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Några nyheter om detta?

det har väl inte gått i kraft än vad jag vet, 1 mars skulle dom presentera nåt eller hur det nu var.. väntar lite billigt skit typ 2 paket så får se va det blir...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Några nyheter om detta?

Ingen relevant person har gjort några nya uttalanden, men det ser du själv i media. Vilka regler som gäller är inget nytt, att PostNord inte skulle vetat om vad som gäller är efterhandskonstruktioner de hittar på. Det är bara att räkna med att PostNord ökar förmågan att kontrollera försändelserna fortlöpande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Några nyheter om detta?

Nej inte direkt.

Det som gäller är fortfarande

Att de ska presentera en handlingsplan senast den 1 mars, då de presentera handlingsplanen ska de också meddela hur hög avgiften kommer bli och när det kommer att införas etc.

Såvida de inte har en annan defination av vad en handlingsplan är så brukar det tar längre tid att genomföra det som står i handlingsplanen än vad det gör att ta fram en handlingsplan. Men ingen här vet, och man får inget direkt svar ifrån dem då man frågar efter en grov uppskattning.

Det kan bli imorgon det kan bli 31 dec i teorin.

Permalänk
Medlem

@erkew: Hoppas verkligen att nästa nyhet om detta är att dom blåser av allt.. eller att dom tvingas slopa idén.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@erkew: Hoppas verkligen att nästa nyhet om detta är att dom blåser av allt.. eller att dom tvingas slopa idén.

Man kan alltid hoppas, men det är inte troligt. Det kommer att ske tyvärr.

Det mest realistiska att hoppas på är att det kommer dröja till slutet av året och att avgiften kommer vara väldigt låg och samt att det inte räknas per paket ut kanske mer per person per månad eller liknade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Moms blir det garanterat, avgift nästan säkert då en sådan redan finns och kan tas ut. Alternativet att säga att de bara tar avgift på större värden skulle ju bara leda till att alla ber säljarna skriva ner värdet. De kan inte slopa något som är lag och som gäller i hela EU från och med 2021 i vilket fall som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Moms blir det garanterat, avgift nästan säkert då en sådan redan finns och kan tas ut. Alternativet att säga att de bara tar avgift på större värden skulle ju bara leda till att alla ber säljarna skriva ner värdet. De kan inte slopa något som är lag och som gäller i hela EU från och med 2021 i vilket fall som helst.

Hoppas dock som ovanstående skrev att avgiften blir hyfsat liten plus att dom ej tar avgiften på varje paket. Lite mer rimligt helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Hoppas dock som ovanstående skrev att avgiften blir hyfsat liten plus att dom ej tar avgiften på varje paket.

Så länge speditörerna kan ta ut en avgift så kommer de ta ut en avgift. Arbetet de gör är per försändelse. Problemet PostNord har är ju att alla andra speditörer försökt följa lagen medan de struntat i den. Att de fortsätter strunta i momsen kan du glömma, och vi får inte ens ändra lagarna för att möjliggöra det för små värden efter 2021 hur som helst. Bara till att utgå från hur verkligheten ser ut.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Förstår fortfarande dock inte varför alla andra länder inte har detta. De flesta andra länder har ju en gräns på runt 22 euro eller liknande.. varför ska Sverige strula och ta ut på även små försändelser..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Petterk: Kommer alla länder att ta ut avgift på mindre försändelser efter 2021 menar du?

P.S momsen är inget problem. Det är den orimligt höga avgiften.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@Petterk: Förstår fortfarande dock inte varför alla andra länder inte har detta. De flesta andra länder har ju en gräns på runt 22 euro eller liknande.. varför ska Sverige strula och ta ut på även små försändelser..

Inte Frankrike och Polen, och inget EU-land från och med 2021. Alla länder ska ha samma regler i framtiden, idag är det fortfarande möjligt att ha ett undantag på små värden, dessa varierar också mellan 10-22 EUR och är t.ex. upp till 80 DKK i Danmark där de även har en speditionsavgift på 160 DKK. Vi har haft det länge och snart har alla det, så det finns ingen vits i att ta bort det tillfälligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@Petterk: Kommer alla länder att ta ut avgift på mindre försändelser efter 2021 menar du?

P.S momsen är inget problem. Det är den orimligt höga avgiften.

Avgiften är ganska låg.

Meningen är att säljare ska registrera sig i ett EU-land och betala moms, redan idag finns det länder där man kan slippa speditörens avgift så det kommer variera. Alla länder kommer däremot ta ut moms, oavsett värde.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Jag förstår. Dock vid 2021 så kommer förmodligen redan alla kina säljare ha etablerat lager i EU länder och därför kommer vi fortfarande kunna handla billigt utan avgift

Visa signatur