Låg FPS i CS:GO och PUBG, kan det vara min Ryzen 1500X som flaskar mitt GTX 1080?

Permalänk
Medlem

För att utesluta mjukvara, har du formaterat och gjort en ominstallation på ditt OS med nya fräsha drivrutiner?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk

Jag har faktiskt spelat med kabel, det var bara igår jag hade WIFI så det ligger inte där heller tyvärr

Permalänk

Tack

@Ang3r: Jajamen, flera gånger också

Permalänk
Medlem

Ja 30-40fps lows är att vänta sig med en 1500x i PUBG tyvärr.
Vissa områden är absurt cpu intensiva speciellt Yasnaya.

Kommer troligen förbättras i kommande patcher.

Permalänk

Tack

@Mimematis: Ja Yasnaya är verkligen extremt, ligger på 30-40 fps där men min kompis som har en i5a med samma grafikkort är mkt högre fps o mer stabilt där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Det man bör tänka på när man ger sig på att klocka en X modell är att man riskerar sänka sin single och dual core prestanda jämfört med stock även om man visst tjänar i multicore prestanda.

Jag har testat att köra Stock med min 1800X och körde spel med single core-usage. Aldrig boostade den upp till 4.1 via XFR.
För att den ska boosta så, så måste nog usage vara kontant 100%, vilket den i princip aldrig kommer vara i spel där usage går upp och ner. Den funktionen verkar vara mer för renderering och annat där man pressar sin kärna till gränsen.
Nej, kylningen var inte ett flaskhals för mig. Jag har en väldigt stark kyllösning.

Jag förstår din tanke, och jag har tänkte samma sak. Men efter test så insåg jag snabbt att XFR inte hjälpte alls.
Med högre klocka på fler kärnor så får du = Konsekvent ökning av prestanda och det gäller för allt i datorn. Windows, spel osv.

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Kan du förtydliga detta påstående?

@tellus82 har väl bevisat i flera olika inlägg att minnenas hastighet och timings visst har stor betydelse för Ryzen? Tex detta inlägg:
#17022467

Däremot är jag med på att det kan vara helt annorlunda scenarion om det är gpu'n eller cpu'n som blir den begränsande faktorn.

Absolut, #17053366.

Såg nu när jag läste nogrannare att @tellus82 testat i 1280x720 som man kan göra för att se hur CPUn påverkas, ja.
Men detta är bara media inställningar för att ha något att visa.
Om ni kikar i sweclockers tester i mitt tidigare inlägg så ser ni även där att skillnaden är märkbar i 1280x720, men går man upp till upplösningar som folk använder idag 1080p och högre. Så är skillnaden försumbar.S
Ser även att Tellus också testat 1080p senare med större skillnader i resultat än vad swec hade i sitt snabbtest. Detta är klart intressant!

Antar att senaste firmware är använt överallt.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutto:

Jag har testat att köra Stock med min 1800X och körde spel med single core-usage. Aldrig boostade den upp till 4.1 via XFR.
För att den ska boosta så, så måste nog usage vara kontant 100%, vilket den i princip aldrig kommer vara i spel där usage går upp och ner. Den funktionen verkar vara mer för renderering och annat där man pressar sin kärna till gränsen.
Nej, kylningen var inte ett flaskhals för mig. Jag har en väldigt stark kyllösning.

Jag förstår din tanke, och jag har tänkte samma sak. Men efter test så insåg jag snabbt att XFR inte hjälpte alls.
Med högre klocka på fler kärnor så får du = Konsekvent ökning av prestanda och det gäller för allt i datorn. Windows, spel osv.

Du har säkert rätt även om mina erfarenheter skiljer sig något.

Det verkar snarare som att en X cpu låser klockan till 3.7GHz under längre kraftiga hårda cpu belastningar. Tex om man testar med Prime95 eller Stress FPU testet i Aida64. Turbo och xfr verkar enbart jobba under en viss temperatur eller belastning tror jag, då fungerar dock xfr och turbon dynamiskt och bra, vet inte var gränsen ligger.

Sedan behövs antingen en premium luftkylare eller vatten vid 24/7 oc på 3.9 och över enligt mig (dock personligt vilken temperatur smärtgräns man har), bra att tänka på. Jag har själv vissa funderingar på att klocka min 1600X till ca 3.9Ghz eller något över, vet ju att det är lätt som en plätt, har provat men tyckte att cpu temperaturen under hård belastning blev lite för höga med min taskiga luftkylare, därför kör jag stock. Det går dock att diskutera hur mycket slutsatser men ska dra av tex ibt, prime95 samt stress fpu då de stressar systemet på ett sätt som är klart tuffare än under tex spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Purrfected:

Hastigheten på minnena spelar ingen roll längre, inte med senare bios chipset uppdateringar iaf.
Sweclockers gjorde ett test på det här för ca 2 månader sen, var mindre än 1% skillnad i ganska många tester.

det är fortfarande stor skillnad om du kollar minblanks senaste tester. Han har visserligen inriktat sig på bättre timings. Och 3200+ med 14c eller mindre i timings ger en super boost.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Det handlar om drawcalls,

Snabbt minne + snabb cpu > dåligt minne + snabb cpu

https://www.3dmark.com/compare/aot/222967/aot/231718

Permalänk
Medlem

@Purrfected:
#17047167
#17028414
Sen spelar det ingen roll vilken upplösning du kör om du faktiskt är cpu bunden ändå, då kommer du se de ökningar som syns i 720p även om du kör 4K och är helt cpu bunden, är du delvic cpu & delvis gpu bunden kommer du ändå se skillnad och speciellt i 99th percentile low.

Edit:. Såg nu att du undrade över firmware, Agesa 1.0.0.6b är använt under testandet

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiclasJohanssonswe:

@Tobblish: Ja Yasnaya är verkligen extremt, ligger på 30-40 fps där men min kompis som har en i5a med samma grafikkort är mkt högre fps o mer stabilt där.

Vad för i5 har din kompis, är den överklockad kanske?
Från mina personliga tester så droppar en i5 2500k @4.7Ghz ner till ca 36fps i Yasnaya.
I7 2600k är inte mycket bättre och borde prestera likvärt som en oklockad 1500x med 2400Mhz minne.

Vet inte ifall det kommit nya drivrutiner och optimeringar sedan jag spelade som mest för några månader sedan så det kanske ser helt annorlunda ut nu.. Man får inte ha för höga förväntningar på ett Early Access spel, är ofta det ska behövas helt absurda system för att få flyt.

Permalänk

Hittat felet - Problemet löst!!

Tjena alla. Tack för all hjälp. jag har nu lyckats lösa problemet och tänkte att jag skriver det här och kanske det kan hjälpa någon i framtiden.

Problemet som jag hade var att mina FPS droppade ner till 30-40 även fast jag har en ganska bra dator.
Jag körde ctrl + alt + del i bakrunden för att kolla vad som hände när mina FPS droppade och som denna länken visar ( https://www.pixeltopic.com/image/nopmosdkxpelkwa/ ) så fick jag stora bågar under C: som är min SSD disk där spelet och windows ligger.

Jag avinstallerade steam och alla spel sen installerade jag allting på min andra hårddisk där windows inte ligger och detta har alltså löst alla mina problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

@Purrfected:
#17047167
#17028414
Sen spelar det ingen roll vilken upplösning du kör om du faktiskt är cpu bunden ändå, då kommer du se de ökningar som syns i 720p även om du kör 4K och är helt cpu bunden, är du delvic cpu & delvis gpu bunden kommer du ändå se skillnad och speciellt i 99th percentile low.

Edit:. Såg nu att du undrade över firmware, Agesa 1.0.0.6b är använt under testandet

Nej så är det ju iof nu när du säger det!
Lustigt nog så upplever jag att mitt MSI 1080ti flaskar tidigare än min 1600x. Kör en 1600x standard med ett H110i. Brukar köra med HWMonitor under tiden jag lirar och har flertal gånger sett 1600x boosta cores till över 4.3 GHz. Lite orolig över volten dock, stämmer den så ligger volten ofta stundtals över 1.5v. Hoppas det är jag som läser fel eller att det inte stämmer.

Kör i övrigt med en 500 GB 960 EVO, 16 GB Corsair Vengenace CL14 16 GB (2x8GB).
Kör på ett Gigabyte X370 GA-AX370-Gaming K7.
Drivs av Corsair RM750x 750W.
Kör en AOC 32" AGON AG322QCX Curved 144Hz (1440p).

Spelar för det mesta WoW, LoL, PuBG en del CSGO. Men även ett gäng andra spel, lite Dying Light, Witcher 3& Far Cry 3/4. Bla.
Även i tex csgo, wow, pubg som annars är rätt cpu heavy. Så är det GPUn som flaskar först i 1440p.
Har inte överklockat GPUn ännu så det kan ju vara en förklaring, men tycker CPUerna klarar sig så bra med bra kylning att det verkar som GPUerna ändå är det som ligger efter.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Nej så är det ju iof nu när du säger det!
Lustigt nog så upplever jag att mitt MSI 1080ti flaskar tidigare än min 1600x. Kör en 1600x standard med ett H110i. Brukar köra med HWMonitor under tiden jag lirar och har flertal gånger sett 1600x boosta cores till över 4.3 GHz. Lite orolig över volten dock, stämmer den så ligger volten ofta stundtals över 1.5v. Hoppas det är jag som läser fel eller att det inte stämmer.

Kör i övrigt med en 500 GB 960 EVO, 16 GB Corsair Vengenace CL14 16 GB (2x8GB).
Kör på ett Gigabyte X370 GA-AX370-Gaming K7.
Drivs av Corsair RM750x 750W.
Kör en AOC 32" AGON AG322QCX Curved 144Hz (1440p).

Spelar för det mesta WoW, LoL, PuBG en del CSGO. Men även ett gäng andra spel, lite Dying Light, Witcher 3& Far Cry 3/4. Bla.
Även i tex csgo, wow, pubg som annars är rätt cpu heavy. Så är det GPUn som flaskar först i 1440p.
Har inte överklockat GPUn ännu så det kan ju vara en förklaring, men tycker CPUerna klarar sig så bra med bra kylning att det verkar som GPUerna ändå är det som ligger efter.

X modellerna kör dynamiskt och sporadiskt på mycket hög vcore, det stämmer, däremot så har jag hört ett rykte om att det ska finnas en offset på vcore också (för X modellerna) så jag vet inte om man kan tolka/läsa vcore i HWINFO/HWMONITOR rakt av för X modellerna?

Om jag förstått det korrekt verkar vissa X ägare blivit så nervösa över sporadiskt höga vcore att de istället överklockat den för att få bukt på vcore, ganska kul. Själv väljer jag i just detta läge att lita på AMD, man får väl hoppas att den håller.

Imponerande dock att din boostar stock upp till 4.3GHz, det har jag definitivt aldrig sett på min 1600X. Däremot tror jag det är som så att ju bättre kylning man har ju bättre jobbar xfr och turbon (de är helt enkelt aktiva oftare då), dvs din kylning hjälper garanterat till. Verkar vara så att en X cpu bör kombineras med en bra kylare för att man ska få ut maximalt flås även om den väl fungerar bra ändå.

Är det Corsair Hynix minnen du har, vilken hastighet kör du dem i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

X modellerna kör dynamiskt och sporadiskt på mycket hög vcore, det stämmer, däremot så har jag hört ett rykte om att det ska finnas en offset på vcore också (för X modellerna) så jag vet inte om man kan tolka/läsa vcore i HWINFO/HWMONITOR rakt av för X modellerna?

Om jag förstått det korrekt verkar vissa X ägare blivit så nervösa över sporadiskt höga vcore att de istället överklockat den för att få bukt på vcore, ganska kul. Själv väljer jag i just detta läge att lita på AMD, man får väl hoppas att den håller.

Imponerande dock att din boostar stock upp till 4.3GHz, det har jag definitivt aldrig sett på min 1600X. Däremot tror jag det är som så att ju bättre kylning man har ju bättre jobbar xfr och turbon (de är helt enkelt aktiva oftare då), dvs din kylning hjälper garanterat till. Verkar vara så att en X cpu bör kombineras med en bra kylare för att man ska få ut maximalt flås även om den väl fungerar bra ändå.

Är det Corsair Hynix minnen du har, vilken hastighet kör du dem i?

Haha, ja jag har själv övervägt det! Har dock så lite tid för överklockning som det är just nu, så väljer att gamea istället den lilla tid man får över

Ja, verkar inte sparat någon bild på det tyvärr, har sett 4.2 GHz flertal gånger, de har jag bild på efter stresstest med. var när jag hade suttit o gameat några timmar en gång som den varit upp i 4.3 GHz.
4.2 GHz är ju då alla kärnor används eftersom det varit under stresstest.
Ja men precis, var lite så jag tänkte när jag valde min kylare, ljudnivå är inte lika viktigt för mig, har alltid hörlurar då jag i 99% av tiden spelar på kvällen/natten när sonen sover. Så valde bäst kylning.

Just ja, de kör 2400 MHz, hade först tagit 3200 samsung b-die minnen från HyperX. Men så strax innan jag skulle beställa så såg jag snabbtestet från sweclockers. Googlade runt lite och hittade mer o mer tester som visade samma sak. Detta var på bra moderkort också, Taichi, Gaming 5, VI Hero.
Hade även nyligen pratat med en del kollegor som också hade sett det att med AGESA 1.0.0.6 var det tror jag, så var skillnaden mycket mindre med högre frekvens, problemet med att man inte fick upp Hynix minnen i 3200 MHz var dessutom också det borta. Så valde ett par billigare minnen och sparade 700kr på det, hittade ett bra pris o fick minnena för 1350kr.
Tellus tester är faktiskt de första jag sett på ett bra dag som visar så stor skillnad. Jag säger inte alls att dom är fel, jag säger att jag blir lite sugen på nya minnen!
Dock så tror jag inte jag skulle se samma skillnad, i mitt fall på de inställningar jag kör.

Edit: Vad gäller frågan med hwmontitor så vet jag inte alls faktiskt, hade varit intressant o veta dock!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Haha, ja jag har själv övervägt det! Har dock så lite tid för överklockning som det är just nu, så väljer att gamea istället den lilla tid man får över

Ja, verkar inte sparat någon bild på det tyvärr, har sett 4.2 GHz flertal gånger, de har jag bild på efter stresstest med. var när jag hade suttit o gameat några timmar en gång som den varit upp i 4.3 GHz.
4.2 GHz är ju då alla kärnor används eftersom det varit under stresstest.
Ja men precis, var lite så jag tänkte när jag valde min kylare, ljudnivå är inte lika viktigt för mig, har alltid hörlurar då jag i 99% av tiden spelar på kvällen/natten när sonen sover. Så valde bäst kylning.

Just ja, de kör 2400 MHz, hade först tagit 3200 samsung b-die minnen från HyperX. Men så strax innan jag skulle beställa så såg jag snabbtestet från sweclockers. Googlade runt lite och hittade mer o mer tester som visade samma sak. Detta var på bra moderkort också, Taichi, Gaming 5, VI Hero.
Hade även nyligen pratat med en del kollegor som också hade sett det att med AGESA 1.0.0.6 var det tror jag, så var skillnaden mycket mindre med högre frekvens, problemet med att man inte fick upp Hynix minnen i 3200 MHz var dessutom också det borta. Så valde ett par billigare minnen och sparade 700kr på det, hittade ett bra pris o fick minnena för 1350kr.
Tellus tester är faktiskt de första jag sett på ett bra dag som visar så stor skillnad. Jag säger inte alls att dom är fel, jag säger att jag blir lite sugen på nya minnen!
Dock så tror jag inte jag skulle se samma skillnad, i mitt fall på de inställningar jag kör.

Edit: Vad gäller frågan med hwmontitor så vet jag inte alls faktiskt, hade varit intressant o veta dock!

Om det är 2x8GB Hynix minnen du har (tex Corsair CMK16GX4M2B3000C15) kan du köra dem helt stabilt i 2800 utan allt för mycket trixande (öka DRAM lite och eventuellt SoC också), 2933 och t.om. över också med lite tur (fast jag fick då sporadiska dubbelpip vid boot vilket kanske inte var ett fel men ändå irriterande), beror säkert en del på moderkort också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Purrfected:

Hastigheten på minnena spelar ingen roll längre, inte med senare bios chipset uppdateringar iaf.
Sweclockers gjorde ett test på det här för ca 2 månader sen, var mindre än 1% skillnad i ganska många tester.

Hmm det är faktiskt så att minnena faktiskt gör en hel del skillnad:

https://www.youtube.com/watch?v=RZS2XHcQdqA

https://www.youtube.com/watch?v=5GhoYs2VDns

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Hmm det är faktiskt så att minnena faktiskt gör en hel del skillnad:

https://www.youtube.com/watch?v=RZS2XHcQdqA

https://www.youtube.com/watch?v=5GhoYs2VDns

Läs gärna hela tråden

Btw så är båda videorna du länkade nästa 6 månader gamla.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Purrfected:

Läs gärna hela tråden

Btw så är båda videorna du länkade nästa 6 månader gamla.

Spelar en viss roll då SC "bara" använder 2666MHz minnen och då gör det varken från eller till prestandamässigt.
Det är inte förrän du kommer upp ovanför 3200MHz med tighta timings som du verkligen ser skillnad på prestandan och då framför allt i min FPS:en i spel, vilket gör en hel del för flytet i spelen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av NiclasJohanssonswe:

Tjena alla. Tack för all hjälp. jag har nu lyckats lösa problemet och tänkte att jag skriver det här och kanske det kan hjälpa någon i framtiden.

Problemet som jag hade var att mina FPS droppade ner till 30-40 även fast jag har en ganska bra dator.
Jag körde ctrl + alt + del i bakrunden för att kolla vad som hände när mina FPS droppade och som denna länken visar ( https://www.pixeltopic.com/image/nopmosdkxpelkwa/ ) så fick jag stora bågar under C: som är min SSD disk där spelet och windows ligger.

Jag avinstallerade steam och alla spel sen installerade jag allting på min andra hårddisk där windows inte ligger och detta har alltså löst alla mina problem!

Suveränt!
Bra felsökning Niclas!
Kör själv med SSD:n som systemdisk och med spelen på en annan disk.
Som du skriver, kan hjälpa någon i framtiden.

Ett tips när du skall ta bilder, är att markera aktivitetshanteraren och trycka Alt-Print Screen, då kommer bara den med, funkar även med annat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Spelar en viss roll då SC "bara" använder 2666MHz minnen och då gör det varken från eller till prestandamässigt.
Det är inte förrän du kommer upp ovanför 3200MHz med tighta timings som du verkligen ser skillnad på prestandan och då framför allt i min FPS:en i spel, vilket gör en hel del för flytet i spelen.

De testar ju 2666 vs 3200.

https://www.sweclockers.com/test/24199-snabbtest-minnesfrekve...

De kollar iof inte 99 percentilen, vilket är lite tråkigt. Men även lägsta värdet i 1080p är det rätt lite skillnad på, är total war där det sticker ut lite och är ca 7% skillnad.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

De testar ju 2666 vs 3200.

https://www.sweclockers.com/test/24199-snabbtest-minnesfrekve...

De kollar iof inte 99 percentilen, vilket är lite tråkigt. Men även lägsta värdet i 1080p är det rätt lite skillnad på, är total war där det sticker ut lite och är ca 7% skillnad.

Om du endast höjer frekvens och låter moderkort ta hand om timings så kommer du tjäna väldigt lite på den höjda frekvensen. Detta då nyare agesa sätter enormt slappa primär, sekundär och tertiära timings vid högre frekvenser för att öka kompabilitet med hynix ICs, kör man B-die med manuellt satta timings så kommer man utan tvekan se rätt stor prestanda vinst. Tyvärr så kör många testare idag bara XMP profil och tror att det ger bäst prestanda vilket är rätt långt från sanningen. Många vet inte ens att subtimings kan påverka prestanda vilket är lite synd då dessa kan göra större skillnad i spel än frekvenshöjningar med de tester jag utfört, detta varierar dock lite med vilket spel som testas och hur hårt det i sin tur belastar minnesbussen i slutändan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Om du endast höjer frekvens och låter moderkort ta hand om timings så kommer du tjäna väldigt lite på den höjda frekvensen. Detta då nyare agesa sätter enormt slappa primär, sekundär och tertiära timings vid högre frekvenser för att öka kompabilitet med hynix ICs, kör man B-die med manuellt satta timings så kommer man utan tvekan se rätt stor prestanda vinst. Tyvärr så kör många testare idag bara XMP profil och tror att det ger bäst prestanda vilket är rätt långt från sanningen. Många vet inte ens att subtimings kan påverka prestanda vilket är lite synd då dessa kan göra större skillnad i spel än frekvenshöjningar med de tester jag utfört, detta varierar dock lite med vilket spel som testas och hur hårt det i sin tur belastar minnesbussen i slutändan.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter rimligt, tror jag kom fram till något liknande i ett tidigare inlägg efter jag kikat på dina tester i den andra tråden.

Är väl det som är missledande också när man säger att det räcker med att öka frekvenserna för att få ut bättre prestanda, som vi ser i swec tester så verkar det vara ytterst liten skillnad på endast frekvensökning.

Men det skulle ju klart förklara varför man ser tester där det visar lika låg förändring som tex swec tester, dina tester däremot, så ser man ju verkligen att det finns något att vinna.
Tester som även är gjorda på nyare agesa.
Inte som de flesta youtube tester här som är från april/maj.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Min 1600 flaskar mitt 1080 i BF4 som gillar flera kärnor, även i ultra 1080p. Det är verkligen inte omöjligt att din 1500x håller tillbaka ditt kort i vissa spel.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam

@ClintBeastwood: Han löste problemet genom att installera spelet på en annan disk än systemdisken.
Möjligt att systemdisken var för full, att det var därför han tappade prestanda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Delar med mig av mina upplevelser med PUBG och snarlikt system.

Mobo: ASUS B350-F ROG STRIX
Minne: G Skill FlareX CL14 3200mhz (D.O.C.P.)
SSD: Samsung EVO 850 PRO 256gb (40% använt utrymme)
CPU: Ryzen 1500x stock (boost alla kärnor 3,6ghz) ibland skjuts någon kärna upp i 3.89ghz
Kylare: Stock Wraith Spire, spinner i 100% för att hålla tempen nere vilket främjar XFR
GPU: ASUS GTX 1070 Ti Strix, överklockad. 100% Volt 120% Power 92 temp tak, core i spel 2038mhz och 8901mhz på minnena. GPU temp 52-55c med 60% på fläktarna. 2,5 slot på kortet är anledningen
PSU: EVGA 650GQ
Case: NZXT s340 Elite m 2x corsair 140mm in och 2x 120mm ut fläktar
Energiläge: Ryzen Balanced (90% min och 100% max på kärnorna stock)

FPS PUBG

100fps i lobbyn
100-120fps väl i spelet, sällan under 100fps
110-115fps vandrandes i öppen mark
88-95fps högt intensiva områden så som större städer

Får random fps drops inuti byggnader på vissa ställen, ner till ca 58fps i en 1/4 sekund för att
hoppa tillbaka till 75-85. Upplever att det pendlar en del här.

Jag har gjort vissa tester och ser att minnena i 3200mhz (stock 2133mhz utan motsv XMP) och OC på GPU ger en hög boost på low fps.

OC på grafikkortet ger överlägset mest high fps och avg. Från runt 95 till 100-120fps

OC på Ryzen 1500x hjälper mot low fps men ca 5-7 fps på avg och high. Detta i 3.8ghz vid 1.325v. Når som högst 3,85 vid 1,3875v och känner att avkastningen är dålig för att höja volten. Med bättre kylare kan 3,9-4,0ghz vara möjligt.

Frågor:

- Kan mina fps drops förbättras om jag kör systemet och spelet på separata SSD?
- Kan man stimulera fram XFR mer på något vis?

Tack för input!

/miizoo

EDIT: kör 1080p ULTRA på allt