Muskampen 2025: Segraren korad!

Låg FPS i CS:GO och PUBG, kan det vara min Ryzen 1500X som flaskar mitt GTX 1080?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjornS:

Nja, visst är det så att en långsam processor blir det som till slut flaskar om du sänker ned upplösningen. Men, och det är ett jättestort men, trådskaparen skriver att han får LÄGRE FPS i den lägre upplösningen och det är verkligen inte normalt vilket du antyder i ditt svar.

Möjligtvis skulle han kunna få en lägre HÖJNING av FPS än förväntat, men det ska absolut inte bli lägre FPS.

Sätter man CS GO på lägsta inställningar och låg upplösning så reagerar ibland inte grafikkortet att det är ett spel och "fastnar" på en låg frekvens, samma som med 2D (Windows) program) Ju kraftigare grafikkort desto oftare är detta ett problem, man får ställa upp hastigheten manuellt då.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Purrfected:

Hastigheten på minnena spelar ingen roll längre, inte med senare bios chipset uppdateringar iaf.
Sweclockers gjorde ett test på det här för ca 2 månader sen, var mindre än 1% skillnad i ganska många tester.

Nu är jag skeptiskt. Finns en tråd här på forumet, där lägre timings och högre klock ger än jädra boost på Ryzen.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk

@liquisole:

Tjena!

Lovar, ska prova det idag och skriva till dig vad jag får för FPS

Har du GTX 1080 också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av S.Shooter:

Nu är jag skeptiskt. Finns en tråd här på forumet, där lägre timings och högre klock ger än jädra boost på Ryzen.

Hur uppdaterade är testerna där då?
Vet att dom gav en jäkla boost i början iaf, men med uppdaterad firmware så gjorde iaf inte sweclockers tester nån skillnad.
Är iof Ryzen 5 1600x de testat, men har googlat en del o ser liknande ut på 1700x och 1800x med.
https://www.sweclockers.com/test/24199-snabbtest-minnesfrekve...

Edit: Kikade i tråden och finns ju en del resultat från senaste dagarna med. Verkar som att timings och subtimings spelar större roll än bara frekvensen som de testade i sweclockers snabbtest. Hittade ett test där man förutom att gå från 2400 MHz till 3066 MHz även gått från CL16 till CL14, betydligt tydligare skillnad blev det även när man tweakade subtimings.
Undrar dock hur många gånger de kör ett test med varje inställning.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

@Jackoberto:
Jag har ett "integrerat" nätverkskort. Kanske skulle prova och köpa ett bra nätverkskort som är externt? Eller har du något tips hur man kan testa och se om det är själva nätverket som strular?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiclasJohanssonswe:

@Jackoberto:
Jag har ett "integrerat" nätverkskort. Kanske skulle prova och köpa ett bra nätverkskort som är externt? Eller har du något tips hur man kan testa och se om det är själva nätverket som strular?

Spendera inte några pengar på något nytt innan vi har en idé om vad det kan vara.

Tyvärr har du valt dom 2 sämsta spelen att använda vid detta problem. CS:GO är CS:GO, rulla en d15 och lägg till en nolla för att få reda på FPS, PUBG är liknande, men där rullar man en d13.

Det hade varit mycket bättre att testa med spel som t.ex. battlefield 1, witcher 3 eller liknande. Spel som överlag presterar bra och nyttjar flera kärnor. Då får vi allafall reda på om datorn i sig fungerar som det ska, och det är spelens inställningar man bör fippla på.

Kan dock säga att din 1500x lär flaska ditt 1080 på ett eller annat sätt, garanterat.
Min 2700k som rullar vid 4.3Ghz bör prestera ungefär som din 1500x, fast du har ett GTX 1080, vilket är snabbare än mitt 980ti.

I mitt fall, så flaskar min 2700k mitt lilla 980Ti i majoriteten av spelen idag.
Jag får dock utan större problem 60fps+ , men det är processorn som sätter stopp oftast.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

@Bernd_P1:

@Bernd_P1: Fick tyvärr sämre FPS med inställningarna som du har. Jag får ut absolut max när jag kör följande settings:
Anti-aliasing ultra
Post Procssing very low
shadows very low
texture ultra
effect very low
foilage very low
view distance ultra

Permalänk

@Elghinnarisa:
Tack för resposen. Vad innebär d15 och d13? Sorry är lite okunnig men så glad för hjälpen!

Permalänk
Medlem

@Bernd_P1: Fick tyvärr sämre FPS med inställningarna som du har. Jag får ut absolut max när jag kör följande settings:
Anti-aliasing ultra
Post Procssing very low
shadows very low
texture ultra
effect very low
foilage very low
view distance ultra

Eh, va? Här anar jag voodoo isf. De där grejerna är inget du ska få BÄTTRE prestanda med.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk

@Masyve:

Håller med det är jätte konstigt!

Sätter jag allt på very low så sjunker FPS:en enu mer också. Fattar ingenting

Permalänk
Avstängd

@NiclasJohanssonswe:

Skumt verkar vara något fel med din processor, hur länge har du haft den? har du provat klockat den för att se skillnad?

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk

@liquisole:

Tjena!

Lovar, ska prova det idag och skriva till dig vad jag får för FPS

Har du GTX 1080 också?

Nej har ett r9 380(som är betydligt sämre) som det står i min signatur . Men lär inte vara så stor skillnad i csgo då processorn tar största smällen i det spelet och upplösningen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem

Finns det inte någon scale setting i PUBG? Vad har du den inställd på?

Permalänk
Medlem

Googla launch options för PUBG. Sitter på jobblaptop så har inte tillgång till dem nu men du skall ha vissa launch options så kommer det glida mycket bättre.

Sen testa även settingsen som dom har gett dig här för grafiken ingame. Du vill ha alla settings som belastar grafikkortet på max, samtidigt som du vill ha alla settings som belastar CPU på very low/low.

Googla även på att disabla xbox overlay i windows 10, det hjälper i gaming.

Permalänk

@Eken:

Helt ny, bara 1 vecka gammal. Nej jag har inte provat att clocka den, vet inte hur man gör tyvärr och känner mig inte riktigt bekväm i att göra det. Tar gärna emot hjälp där om du skulle vara intresserad, betalar gärna en peng för hjälpen också. Skype kanske?

Permalänk

@bergla: Tack! Jag har faktiskt rätt lunchoptions samt inaktiverat xbox för windows 10 också.

Permalänk
Medlem

@Erik Österberg:

Helt ny, bara 1 vecka gammal. Nej jag har inte provat att clocka den, vet inte hur man gör tyvärr och känner mig inte riktigt bekväm i att göra det. Tar gärna emot hjälp där om du skulle vara intresserad, betalar gärna en peng för hjälpen också. Skype kanske?

Överklockningen görs oftast i BIOS så Skype på datorn kan du glömma. Kanske kan ghetto-skypa på telefonen under tiden men det är suboptimalt haha, om du inte har flera datorer dvs.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Avstängd

@NiclasJohanssonswe: Jag kan gärna hjälpa dig felsöka via discord ikv efter mitt jobb 18:00. Du behöver verkligen inte betala något!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lägg in MSI afterburner eller liknande med On screen display. Kolla CPU usage och GPU usage när det laggar.

Den som ligger i 100% är flaskhalsen. Dvs om CPU ligger på 100% så är nått lurt, prova unparka cores, kanske klocka, ställa ner CPU intensiva settings i spelet etc.

Har du två skrämar kan du även dra ctrl alt delete o dra upp aktivitetshanterarn > prestanda o ha den på andra skärmen när du spelar. Då kan du kolla där när fpsen går ner till 30 o se om de e tex att din sdd skriver/läser massvis eller så.

Ett tips kan vara att se till att ha maxmem 13000 i launch options för pubg. Om du har pagefile på SSD, testa inaktivera den. Om inte, testa sätta en 10gb pagefile på din ssd.

Visst pubg varierar i fps men till 30 borde du nog inte droppa.

Permalänk

@Eken:
hejsan Erik,
Gud vad snällt av dig, vet inte hur jag ska kunna tacka dig. Jag slutar ca 1730 idag så kan skriva till dig så fort jag är hemma?

Permalänk
Avstängd

@NiclasJohanssonswe: Det går bra det!

Visa signatur

Permalänk

@bergla: Tack, ska kolla det med pagefile gällande maxmem13000 så har jag provat det också, ingen skillnad tyvärr

Permalänk

Kanske har hittat felet

@NiclasJohanssonswe:

Kan kanske har hittat vad som är tokigt nu. Jag gjorde så att jag tryckte CTRL + ALT + DEL och körde i bakrunden för att titta under fliken prestanda när FPS dropsen kommer.

Jag ser att under "Disk 1" som är min SSD disk C: så får jag otroliga bågar varje gång FPS droppar och den jobbar även på ca 80-90%. När FPSen ligger runt 120 så jobbar bara disken på max 1-2% och det är en väldigt rak o fin linje.

Någon som har en tanke/idee om vad detta kan bero på? Har även Windows installerat på denna SSD disken.

Permalänk
Avstängd

@NiclasJohanssonswe Det kan vara att disken får dåligt med ström/ att den är dålig, eller så är det någon Windows process som ligger och spökar. Jag hade testat den i Crystalmark till att börja med. Det går även att stresstesta disken i aida64.

Permalänk
Medlem

@NiclasJohanssonswe:

Kan kanske har hittat vad som är tokigt nu. Jag gjorde så att jag tryckte CTRL + ALT + DEL och körde i bakrunden för att titta under fliken prestanda när FPS dropsen kommer.

Jag ser att under "Disk 1" som är min SSD disk C: så får jag otroliga bågar varje gång FPS droppar och den jobbar även på ca 80-90%. När FPSen ligger runt 120 så jobbar bara disken på max 1-2% och det är en väldigt rak o fin linje.

Någon som har en tanke/idee om vad detta kan bero på? Har även Windows installerat på denna SSD disken.

Hej,
Vad är det för SSD-disk? Även om det är en SSD så kan det vara av en typ som inte är särskilt snabb.
Bör egentligen inte vara någon fara, men man vet aldrig. Om du får indikation på att disken drar iväg till 80-90% kapacitet så är det väldigt nära max capacity.
Värt att fundera på att införskaffa en dedikerad SSD-disk som du enbart har spel på kanske.

En Ryzen 1500x bör kunna hantera spel utan större problem. Däremot så jag ögonblickligen klockat upp den något.
Man köper inte en Ryzen och inte klockar den

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Hastigheten på minnena spelar ingen roll längre, inte med senare bios chipset uppdateringar iaf.
Sweclockers gjorde ett test på det här för ca 2 månader sen, var mindre än 1% skillnad i ganska många tester.

Kan du förtydliga detta påstående?

@tellus82 har väl bevisat i flera olika inlägg att minnenas hastighet och timings visst har stor betydelse för Ryzen? Tex detta inlägg:

Däremot är jag med på att det kan vara helt annorlunda scenarion om det är gpu'n eller cpu'n som blir den begränsande faktorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutto:

Hej,
Vad är det för SSD-disk? Även om det är en SSD så kan det vara av en typ som inte är särskilt snabb.
Bör egentligen inte vara någon fara, men man vet aldrig. Om du får indikation på att disken drar iväg till 80-90% kapacitet så är det väldigt nära max capacity.
Värt att fundera på att införskaffa en dedikerad SSD-disk som du enbart har spel på kanske.

En Ryzen 1500x bör kunna hantera spel utan större problem. Däremot så jag ögonblickligen klockat upp den något.
Man köper inte en Ryzen och inte klockar den

Det man bör tänka på när man ger sig på att klocka en X modell är att man riskerar sänka sin single och dual core prestanda jämfört med stock även om man visst tjänar i multicore prestanda.

Permalänk
Medlem

@NiclasJohanssonswe:

Har liknande problem med min i7 6700k på 4,6 GHz med Asus GTX 1080. Droppar ned till 50 fps ibland på stora öppna ytor, oftast runt 90-110 fps. I byggnader så ligger jag på 144 fps. Skulle tro att största anledningen är att det är ganska ooptimerat samt att det faktiskt är ganska tungdrivet då det är mycket spelare, mycket att rendera helt enkelt.

Ska ta och kolla i min aktivitetshanterare om min min SSD har samma beteende, återkommer.

Permalänk

Har tagit en printscreen och laddat upp bilden här så ni kan se hur det ser ut också. Tack för att ni alla försöker hjälpa till!

https://www.pixeltopic.com/image/nopmosdkxpelkwa/

Permalänk
Medlem

Har tagit en printscreen och laddat upp bilden här så ni kan se hur det ser ut också. Tack för att ni alla försöker hjälpa till!

https://www.pixeltopic.com/image/nopmosdkxpelkwa/

Du kör via Wifi och inte fast kabel, hoppas att inte problematiken du upplever är relaterad till nätverkskvalité?