Anmäl dig till Roborock Challenge!

Hitta dator på nätverk som inte tillhör hemmet? (Fiber)

Permalänk
Medlem

Hitta dator på nätverk som inte tillhör hemmet? (Fiber)

Hej håller på med delning av nätverk och pillar lite där och märker till min förvåning en dator som inte ens tillhör hemmet?! Har fiber från bahnhof och skulle verkligen vilja att något förklarar för mig hur den datorn kan lyckas ha kommit dit ?

Jag fattar verkligen ingenting just nu.

Finns en dator som någon annan äger som har startat en hemgrupp i mitt nätverk, hur är det ens möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Hej håller på med delning av nätverk och pillar lite där och märker till min förvåning en dator som inte ens tillhör hemmet?! Har fiber från bahnhof och skulle verkligen vilja att något förklarar för mig hur den datorn kan lyckas ha kommit dit ?

Jag fattar verkligen ingenting just nu.

Finns en dator som någon annan äger som har startat en hemgrupp i mitt nätverk, hur är det ens möjligt?

Kör en IP-skanning av ditt nät till att börja med.
https://www.advanced-ip-scanner.com/

Vad hittas?

Vad har du för extern IP? Skriv inte ut den här utan skriv de tre första blocken bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Kör en IP-skanning av ditt nät till att börja med.
https://www.advanced-ip-scanner.com/

Vad hittas?

Vad har du för extern IP? Skriv inte ut den här utan skriv de tre första blocken bara.

Jag fick upp över 250 adresser när jag gjorde den där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Jag fick upp över 250 adresser när jag gjorde den där?

Ta en print på vad du hitta och posta här. Editera bort sådant du inte vill visa såklart.

Svara på alla mina frågor så ska jag hjälpa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Ta en print på vad du hitta och posta här. Editera bort sådant du inte vill visa såklart.

Svara på alla mina frågor så ska jag hjälpa dig.

Här är en bild av det jag får upp

https://imgur.com/a/4NqFU

Permalänk
Medlem

@Eavo: Cisco System´s inte datorer men jävla många "switchar"

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Här är en bild av det jag får upp

https://imgur.com/a/4NqFU

Hur har du kopplat nätverket hemma? Jag antar att du sitter bakom en brandvägg som du har i din router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Hur har du kopplat nätverket hemma? Jag antar att du sitter bakom en brandvägg som du har i din router.

Modemet till min stationära, och en annan koppling från modemet till min router på övervåningen som kör wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Modemet till min stationära, och en annan koppling från modemet till min router på övervåningen som kör wifi.

Koppla modem -> router -> datorer istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Koppla modem -> router -> datorer istället.

Ja jo säkert smartaste lösningen men är det jag som nojjar eller är detta ett stort problem? Nu hittar jag inte att det fanns en "Maria och rikard DATORN" När jag försöker göra en hemgrupp utan nu frågar den om jag vill skapa en ny istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Ja jo säkert smartaste lösningen men är det jag som nojjar eller är detta ett stort problem? Nu hittar jag inte att det fanns en "Maria och rikard DATORN" När jag försöker göra en hemgrupp utan nu frågar den om jag vill skapa en ny istället.

Du vill INTE sitta på samma nät som någon annan. Av flera anledningar.
Exempelvis så kan du bli smittad av virus, eller de kan komma åt din dator. Sätt en router först helt enkelt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eavo:

Ja, det är ett problem. Du har inte sett till att skydda dina prylar bakom en brandvägg.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Det där är ju troligtvis andra kunder i Bahnhofs IP scope för det nätet (stadsnätet??) du är ansluten till. Se det som andra enheter på Internet. När du är kopplad direkt mot fiberuttaget så är du ju oskyddad. Du ska definitivt inte aktivera någon fildelningen eller välja "Hemnätverk" när windows frågar om anslutningstypen, om du sitter direktkopplad mot cpe. Som någon annan skrev,
koppla fiber -> router -> alla dina enheter

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Du vill INTE sitta på samma nät som någon annan. Av flera anledningar.
Exempelvis så kan du bli smittad av virus, eller de kan komma åt din dator. Sätt en router först helt enkelt.

Självklart inte. Jag har dock alltid trott att varje hem har sin egen "koppling" / nätverk , till sin ISP. Inte att det är helt öppet ut för alla. Kopplas det inte tillsammans adressen man bor på liksom eller hur funkar det egentligen? Då har jag om inte annat trott helt fel.

Skrivet av giplet:

Ja, det är ett problem. Du har inte sett till att skydda dina prylar bakom en brandvägg.

Trodde windows defender löste det problemet?

Permalänk
Skrivet av Eavo:

Självklart inte. Jag har dock alltid trott att varje hem har sin egen "koppling" / nätverk , till sin ISP. Inte att det är helt öppet ut för alla. Kopplas det inte tillsammans adressen man bor på liksom eller hur funkar det egentligen? Då har jag om inte annat trott helt fel.

Windows defender är ett antivirus, inte brandvägg. Visserligen har du säkert windows brandväggen aktiverad. Men ändå, du vill fortfarande inte vara kopplat på detta sätt om du inte verkligen måste, vilket du troligtvis inte måste.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Det är helt olika beroende på ISP och fastighet. Vissa fastigheter drar in fiber i källaren och sätter en konverter där med en switch. Sedan får alla vars ett uttag därifrån. Ibland sitter till och med hyresvärden på ett abonnemang som alla delar på och sitter i samma nät.
Så, se till att sätta routern först och allt annat bakom din router. Du har en brandvägg i routern som skyddar dig mot grannar och hot på Internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Windows defender är ett antivirus, inte brandvägg. Visserligen har du säkert windows brandväggen aktiverad. Men ändå, du vill fortfarande inte vara kopplat på detta sätt om du inte verkligen måste, vilket du troligtvis inte måste.

Japp får helt enkelt löse det med att koppla modemet routern och sen resten av huset. Konstigt det där, trodde verkligen inte det var så öppet bara för att man körde direkt från modemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Japp får helt enkelt löse det med att koppla modemet routern och sen resten av huset. Konstigt det där, trodde verkligen inte det var så öppet bara för att man körde direkt från modemet.

Inte speciellt konstigt, det är så det fungerar. Men gör så :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Självklart inte. Jag har dock alltid trott att varje hem har sin egen "koppling" / nätverk , till sin ISP. Inte att det är helt öppet ut för alla.

Du är kopplad till det stora nätverket Internet. Du når Internet och Internet når dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Det är helt olika beroende på ISP och fastighet. Vissa fastigheter drar in fiber i källaren och sätter en konverter där med en switch. Sedan får alla vars ett uttag därifrån. Ibland sitter till och med hyresvärden på ett abonnemang som alla delar på och sitter i samma nät.
Så, se till att sätta routern först och allt annat bakom din router. Du har en brandvägg i routern som skyddar dig mot grannar och hot på Internet.

Jag bor nu i hus så trodde helt enkelt att jag fick min koppling privat från dom som ger mig fiber eller från min ISP. Sen trodde jag som sagt att defender kände av attacker eller ovälkomna gäster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Jag bor nu i hus så trodde helt enkelt att jag fick min koppling privat från dom som ger mig fiber eller från min ISP. Sen trodde jag som sagt att defender kände av attacker eller ovälkomna gäster.

Ja många tror mycket ;). Men nu vet du

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Ja många tror mycket ;). Men nu vet du

Jag har verkligen levt i en lögn.

Tack så hemskt mycket för hjälpen allihopa. Fixar en router direkt och sätter bibelns innehåll som lösen.