Permalänk
Medlem

Nytt nätverk

Har kollat efter svar, hittat en del men försöker ändå med en fråga.
Nätverk på en kringbyggd gård ca 50x50 m, bostadshus och ekonomibyggnader i 2 L-formade enheter med några meter emellan.
Det blir indraget IP-only fiber.
Bostad och kontor och verkstad i ekonomibyggnaderna, kanske 6-8 st som arbetar med dator mot moln och skickar en del cad-filer, + sedvanlig surf i bostaden.
Vad ska man inrikta sig på för att få wi-fi över hela stället och kanske dra en del för fast uppkoppling.

Efterlyser nödvändigtvis inget komplett, men kunde vara bra med förslag på inriktningen man borde ha.
Tack.

Permalänk
Rekordmedlem

Att sätta en router och switch vid inkommande internet och minst en accesspunkt i varje byggnad är en bra början och beroende på väggmaterial kanske det behövs en utomhus också.
Ubiquity gör bra produkter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag hade kört med fast installation och wifi i arbetslokalerna och ett uttag samt wifi i bostadshuset.

Skulle kunna rekommendera Ubiguiti's grejer. De är inte vansinnigt dyra, någorlunda lätt att sätta upp och går att komplettera vid behov. Driftsäkra, företagsstandard på grejerna.

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att sätta en router och switch vid inkommande internet och minst en accesspunkt i varje byggnad är en bra början och beroende på väggmaterial kanske det behövs en utomhus också.
Ubiquity gör bra produkter.

Skrivet av COith90:

Jag hade kört med fast installation och wifi i arbetslokalerna och ett uttag samt wifi i bostadshuset.

Skulle kunna rekommendera Ubiguiti's grejer. De är inte vansinnigt dyra, någorlunda lätt att sätta upp och går att komplettera vid behov. Driftsäkra, företagsstandard på grejerna.

Om jag fattar rätt, Router och fast till de olika delarna, typ de två annexen och till bostad, där acesspunkter för separat wif-fi och ev. fasta uttag?

Tack för svaren!