Dataspelsbranschen: "Lootlådor är inte lotterier"

Permalänk
Medlem

Den här argumentationen känns fullkomligt trasig.

Om innehållet hade saknat monetärt värde skulle väl ingen köpa lootboxes?
Att det saknar värde *utanför* spelet stämmer inte, eftersom det finns svarthandel. Anledningen till att det finns just svarthandel är för att de själva valt att förhindra vit handel.

Att argumentera för att loot boxes saknar ett värde utanför spelet är också ett underligt ställningstagande. Med samma argument skulle man kunna säga att hela spelet skulle sakna ekonomiskt värde utanför spelet, eftersom begagnatförsäljning omöjliggörs.

Det som avgör om något har ett (monetärt) värde är huruvida någon vill byta till sig det du har mot något annat. Innehållet i lootboxar har ett värde, eftersom spelare vill byta med varandra. Att man förhindrar människor från att köpa och sälja innehållet förändrar inte detta.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Innehållet i lootlådor är ofta rent kosmetiskt och även helt frivilligt. Därför menar de att de inte bör blandas ihop med hasardspel där syftet är att spela om pengar.

Fel. Lögn. I alla fall beroende på kontext. Om jag kan sälja en jacka i PUBG på Steam Marketplace och tjäna hundratals dollar på den så har denna jacka ett potentiellt och alltså faktiskt penningvärde.
Kosmetiska saker i verkligheten kostar ju också pengar; du skulle ju kunna ha ett lotteri där jackpotten är en Picasso-målning. Men det är ju en tavla, den är ju kosmetisk, alltså är det inget pengavärde i det?? Vilket trams.

Självklart är det fråga om lotteri. Det är därför var och varannan publisher håller på med skiten, för att de vet att det drar massa pengar för att det kittlar lotteritarmen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

"Vi som tjänar miljarder på något" kan aldrig utrycka sig partiskt i fråga, cigaretter var ju t.ex. mycket bra för hälsa för inte allt för länge sedan.

Permalänk
Medlem

@anon267242:
Anledningen att man kan trade'a/föra över sakerna är att skapa en svart marknad. "vi försöker hindra". Bullshit, de har skapat marknaden för att ge värde till sakerna för att tjäna pengar på lotteri.

Permalänk
Medlem

"Anledningen är bland annat att lådornas innehåll saknar något monetärt värde utanför spelen."
Men det stämmer ju inte! Saker säljs ju för fullt på ebay mm så visst är det så att dom har ett värde även utanför spelen.

Permalänk
Inaktiv

Någon form av kompromiss behövs. Utvecklare och utgivare måste få arbeta med lösningar för att finansiera sina projekt medans konsumenter troligen bör skyddas från tveksamma lösningar.

Om man ska förbjuda lootboxes så bör man börja med de fall där detta ändå verkar vara accepterat där Pubg, Overwatch samt CS:GO är bland de bättre exemplen som dessutom klarat sig ganska lindrigt undan denna diskussion.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Lägg till card packs i Hearthstone. Många köper hundratals packs för tusentals kronor.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja fast de allra flesta köper inte packs för "chans på legendary" man köper dom för dusten du får när du disenchantar alla dubbletter eftersom detta är det enda sättet att "köpa dust" för att sedan crafta det du verkligen vill/behöver ha för att ha en competetive deck. Eventuella kort du faktiskt har glädje av är bara en bonus.

hade man kunnat köpa crafting material i tex Hearthstone direkt hade jag inte köpt ett enda pack till men tills dess så är köpande av packs det enda som finns att tillgå och jag har inget problem med det, lägger gärna några 100kr i månaden på ett spel jag gillar och dessutom kan spela överallt i mobilen.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

På jobbet igår lyssnade jag på P3 nyheter som varar en timme, och där tog dom upp ämnet. Väldigt intressant att lyssna på olika parter.
T e x var där en student som la 20 - 30 000Kr på ca ett år, på FIFA packs/ lootlådor istället för mat???? Smart nog, insåg han sitt problem och stängde av allt.

Har aldrig spelat FIFA, men tydligen så vet man inte om vad som finns i boxen. Är det inte lite som ett lotteri då? Jag vet inte? Jag bara undrar?

Som någon skrev ovan: Någon form av kompromiss behövs för alla parter.

P3 Nyheter pratar om FIFA-granskningen

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Varför inte likställa det med en varuspelsautomat? Låter ju ändå som de villkoren är vad spelutvecklarna vill följa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av http://www.dataspelsbranschen.se/om-oss.aspx:

Medlemmar: Activision Blizzard, Disney, Electronic Arts, Game Outlet, Koch Media, Microsoft, Namco Bandai Partners, Nordisk Film Distribution, Pan Vision, Ubisoft och Warner Bros.

Hmmm..

Permalänk
Medlem
Skrivet av pid1:

Precis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eson:

Om det går att köpa samma items som det finns i lootlådorna för riktiga pengar så har det väl ett monetärt värde ?

Nä, men inte köper man in-game items för riktiga pengar. Du köper diamanter/gems/rubiner/blåbär och smultron som inte är riktiga pengar som du sedan köper items för.

Nåja, i vissa fall är det ju rätt lugnt. Vill speltillverkarna förhindra svart handel av grejerna så är det väl bara att göra så man inte kan byta med någon annan. Visst, en liten procent kommer väl köpa/sälja konton i så fall men tror inte det håller i längden i många fall.

I framtiden får vi väl logga in i spel med typ bankid för att verifiera ålder, så kan de stänga av all utväxling av riktiga pengar på konton där folk inte är myndiga.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Dessa system finns för att det finns folk som de i artikeln som är villiga att betala stora summor för något de inte ens äger fysiskt. Jag menar, till och med en student höll på med det. Lootboxar är i princip ekvivalent med festis-drycker. Det överstimulerar hjärnans belöningssystem för att du ska vilja ha mera.

Lootlådor är i högsta grad lotteri per definition i till exempel csgo eftersom man kan tjäna stora pengar på att sälja sällsynta föremål.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Bra svar men förstår inte riktigt deras mening om att det inte har ett värde utanför spelet, och att den handel som finns är olaglig men men. Det här får mig att fundera på varför civilministern inte applicerar samma tanke, och förstår hur konstigt det är, i alla former av "booster packs" till kortspel. Jag menar, det följer samma logik som lootlådor - nämligen att du (högst troligen) betalar en summa pengar för att ha chans till olika föremål. Det som däremot skiljer sig är att du faktiskt kan sälja ett värdefullt kort till butik och få ut pengar för kortet - därmed finns det faktiskt ett ekonomiskt värde hos de föremål som finns i sådana booster packs. Oklart varför just den digitala "loot crates" hamnat i fokus...

Permalänk
Medlem

Jag jämställer det med att köpa cardpack i verkligheten. När jag var ung köpte jag massa cardpacks till Magick the Gathering, pokemon etc. Man hade ingen aning om vad för kort du skulle få, korten hade ett monetärt värde för de som spelade spelen, men inte för alla.

För mig är lootboxes likadant. Det kan ge ett mervärde för de som vill, men inte för alla.

Alltså ska regeringen inte in och reglera om de inte vill reglera alla markander där man kan köpa grisen i säcken...

Permalänk
Medlem

Lootlådor arbetar under exakt samma fundamentala endorfin rush som hasard spel och lotteri. Om du kan med riktiga pengar betala för lootlådor borde de också klassas som lotteri och/eller som hasard spel. Detta inkluderar spel som har en egen valuta du betalar för och sen kan köpa lootlådor.
Sen har vi spel där du måste spela för att få spelets egna valuta(som då inte går att köpa av riktiga pengar), om de har lootlådor så borde det inte klassas som lotteri/hasard.

Överlag så är lootlådor inte problemet i sig, utan hur dem används i spel. Det går inte slänga alla lootlådor under ett och samma täcke.

Men om alla lootlådor blir banlysta kommer jag inte gråta en enda tår.

Permalänk
Avstängd

Allt som finns i lootlådor har ett monetärt värde dagen du säljer ditt konto, oavsett om man får sälja konton eller ej.

Det är lika mycket ett lotteri som att spela på Bingo Lotto och vinna handdukar från Snofs & Co.

Hörde ni det? Bingo Lotto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Nä, men inte köper man in-game items för riktiga pengar. Du köper diamanter/gems/rubiner/blåbär och smultron som inte är riktiga pengar som du sedan köper items för.

Nåja, i vissa fall är det ju rätt lugnt. Vill speltillverkarna förhindra svart handel av grejerna så är det väl bara att göra så man inte kan byta med någon annan. Visst, en liten procent kommer väl köpa/sälja konton i så fall men tror inte det håller i längden i många fall.

I framtiden får vi väl logga in i spel med typ bankid för att verifiera ålder, så kan de stänga av all utväxling av riktiga pengar på konton där folk inte är myndiga.

Detta är faktiskt ett rimligt förslag.
Ett bättre förslag är egentligen att datorspelsbranchen undviker metoder som stimulerar spelberoende. Men i brist på det....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det är Hazard spel, inget som behöver regleras iallafall.
Tycker inte att regeringar ska in och detaljstyra på sån nivå att man inte får köpa en slumpad sak i ett spel.

Borde inte CPU marknaden regleras då eftersom vissa cpuer av samma modell klockar bättre än andra vilket ger ett högre andrahandsvärde?
Köpa frukt på affären kan nästan ses som gambling ibland, fick en paprika som var möglig på insidan här om dagen, det ni. Den var inte värd mycket efter den upptäckten, dock hade jag kunnat reklamera men hur mycket ska en regering styra i detalj?

Permalänk
Avstängd

Samma dataspelsbranch som lägger DRM på alla spel och vill att spel ska kräva internetförbindelse för att spela.

Lootlådor förbättrar inte någon spelupplevelse. Det är bara ett sätt för branschen att tjäna pengar.

Permalänk
Medlem

Svårt att ta en organisation med "dataspel" i namnet på allvar.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Oavsett vad man kallar det betalar man riktiga pengar och vet inte på förhand vad man får och vet oftast inte ens vad sannolikheten är att man får det man vill ha. Tänk att gå in i en klädbutik för att köpa en skjorta och så kommer du ut med en hatt istället och det går inte att byta eller få pengarna tillbaka. De erbjuder dig att slå ner hatten till beståndsdelen tyg och du kan själv använda det om du får fler hattar för att få tillräckligt med tyg att crafta en egen skjorta hemma med symaskin. Skulle vara absurt.

Själv köper jag aldrig loot låser med riktiga pengar. Jag spenderar bara pengar om jag vet vad jag får tex en viss karaktär eller en viss karta men inget random. Det är bara sätt att pumpa folk på pengar. Som tur är kan man låta bli men inte alla som har självbehärskning för det och faller för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Den här argumentationen känns fullkomligt trasig.

Om innehållet hade saknat monetärt värde skulle väl ingen köpa lootboxes?
Att det saknar värde *utanför* spelet stämmer inte, eftersom det finns svarthandel. Anledningen till att det finns just svarthandel är för att de själva valt att förhindra vit handel.

Att argumentera för att loot boxes saknar ett värde utanför spelet är också ett underligt ställningstagande. Med samma argument skulle man kunna säga att hela spelet skulle sakna ekonomiskt värde utanför spelet, eftersom begagnatförsäljning omöjliggörs.

Det som avgör om något har ett (monetärt) värde är huruvida någon vill byta till sig det du har mot något annat. Innehållet i lootboxar har ett värde, eftersom spelare vill byta med varandra. Att man förhindrar människor från att köpa och sälja innehållet förändrar inte detta.

Håller helt med.

Vad vi behöver är inte att LOT lådor ska försvinna, jag menar får man som i vissa spel några lådor per dag "gratis" som belöning för prestation så självklart är det ok.

Problemet är när dessa lådor inte räcker och man kan köpa fler lådor för riktiga valutor, direkt eller indirekt via konvertering av riktiga valutor till ingame valuta.

Då ska utgivaren av spelet ha en licens i varje land precis som ett kasino och du MÅSTE vara 18+ för att köpa dessa lådor.

Att får random drop i spel är ju lika gammalt som spel i sig så det har nog få problem med, problemet är när du kan betala för flera drops med något okänt i, det är lotteri och ger beroenden och skapar samhällsproblem.

Ska utgivarna av spel erbjuda LOT lådor för pengar så ska dom ta sitt ansvar med som andra lotterier.

Mängden positiva kommentarer i tråden jämfört med vad jag sett tidigare bevisar bara hur accepterat beteendet har blivit och hur vi människor accepterar nya saker efter ett tag trots att vi i början är motvilliga.

The New Normal som dom säger, det är problemet nu med när varken politiker eller branschen är objektiva.

Permalänk
Avstängd

Lootlådor som du betalat för = hasardspel (fast ännu sämre odds än andra hasardspel) med ett datorspelsskin.

NetEnt borde ta fram ett nytt kasinospel som heter Lootboxes - Pay 2 Win och lägga upp det på alla nätcasinon.

EDIT: Om lootlådor inte innehåller något av ett monetärt värde, VARFÖR I HELVETE SKA VI DÅ BETALA FÖR VARENDA EN SÅDAN?!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Man betalar för en loot-crate och har chans att få ett pris i varierande värde. Köper man en trisslott så skrapar man och får ett pris i varierande värde. Köper du en trisslott har du på baksidan exakta odds för varje prisnivå tydligt listat. Vill du ha oddsen för loot-crates så får du djupdyka på internetforum och hoppas att någon dataminat eller att utvecklaren gjort informationen publik. 18-års gräns på trisslotter. Ingen åldersgräns på loot-crates.

Löjligt att påstå att loot-crates inte skulle ha ett monetärt värde oavsett om värdet gäller på en svart marknad eller inte. Vidare så är det väl ändå irrelevant om sakerna har ett monetärt värde om folk faller i samma fällor som vid andra former av hasardspel? Har vi beslutat att vi ska skydda minderåriga och andra riskgrupper från hasardspel så är det väl det psykologiska utnyttjandet vi vill stoppa, oavsett i vilken form det yttrar sig?

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Om spelbranchen inte vill klassas som lotteri så stäng av möjligheten att byta med andra spelare. Men självklart vill de inte göra det eftersom många då kommer sluta spendera pengar på det.
Samma sak som att Blizzard inte tillåter att man köper/säljer guld men ändå annonseras det konstant i spelet. Hade tagit några timmar för en enkel utvecklare att stoppa all den försäljningen. Men för Blizzard kommer säkert en stor del av deras intäkter från guldfarmare.
Alla vill tjäna pengar och minska sina utgifter så klart att man lobbar för det man själv tjänar mest på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Innehållet i lootlådor är ofta rent kosmetiskt och även helt frivilligt.

Det är just det som är problemet. Det finns inga som helst riktlinjer för hur lootlådor ska fungera. I vissa spel är det bara kosmetiskt, i andra så ger innehållet en fördel över andra spelare. Och i vissa fall så kan du sälja innehållet för riktiga pengar, exempelvis i Steam Community Market. Sen är det ju för fan frivilligt att spela på all sorts lotteri, så detta är inget hållbart argument.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

"Lootlådor har inget monetärt värde" låter lika dumt som att spel som köps digitalt inte har något monetärt värde, om det inte har något värde finns det inget pris.

Visst har konceptet av en lootlåda i sig själv inte något värde, men då det implementeras i farliga former där AI tränas för att extrahera så mycket pengar som helst ur ovetande barn, ungdommar och vuxna för att tjäna massor med pengar finns det många paralleler met lotteri och onlinecasinon.

Man får väl i värsta fall försöka göra en rapport och seminar om hur lootlådor utnyttjas av penga hungriga företag, kanske något som behövs för att politiker ska förstå vad det handlar om.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Vad är det för utveckling vi haft i datorspelsvärlden?
Jag tycker det här med att kunna betala fysiska pengar för att få övertag i ett spel, på ALLA sätt, är totalt oetiskt och avskyvärt. Alla ska kunna köpa ett spel och installera det på sin dator och sen få exakt samma upplevelse och förutsättning som alla andra, mjukvarumässigt alltså.

All form av betalande för att få bättre förutsättningar är ett äckligt sätt för spelföretagen att tjäna pengar, speciellt när det är många barn som spelar. Det är att likställa med att vissa skulle få spela med aimbot eller wallhack i CS om de betalar lite till skaparna av spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Detta är faktiskt ett rimligt förslag.
Ett bättre förslag är egentligen att datorspelsbranchen undviker metoder som stimulerar spelberoende. Men i brist på det....

Skickades från m.sweclockers.com

Förvisso men tror det blir lite svårt med gränsdragningen i vissa spel.

Lite långsökt förstås men typ spel som exempelvis WoW kan man ju se varje mob som en vandrande lootlåda som stimulerar spelberoende, visserligen en gnutta prestation bakom. Men hela grejen att i princip göra samma sak om och om igen för att någon enstaka av dessa gånger få loot som är litet bättre än man hade innan är ju ungefär som att sitta vid den enarmade banditen och vilja vinna lite mer vid nästa spin.

Som sagt långsökt och det här med lådorna går ju ganska övertydligt ut på att trigga samma "bara lite till"-vilja som ett nätcasino och att lura in barn i detta är ju förkastligt.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |