AMD Ryzen 5 2400G och Ryzen 3 2200G "Raven Ridge" med Vega-grafik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

fast priset för den totala datorn kommer att bli hög sett till prestandan man får, tex jämfört med en ryzen 1200 ihop med rx 560/1050ti.
Visst är då det senare alternativet dyrare men sett till prestandan per pris gissningsvis bra mycket högre, eller varför inte gå på beg om prislappen är så hårt pressad alt en xbox för 2000kr tot vilket kommer prestera likt denna datorn men var denna dator totala kostnad vida överstiger detta pris.

Jag kommer ihåg när A8 och A10 apuerna kom och då var jag rätt hypad men efter ett tag insåg man snabbt att det i slutändan i 99% av fallen var mer värt att köpa cpu och gpu separat (tyvärr) och jag är rädd för att detta ser ut att bli en upprepelse av samma historia.

För att inte nämna vad framtida andrahandsvärde kommer bli efter ett köp vilket sedan påverkar den totala kostnaden.

r3 2200g kostar 1000kr, r3 1200+1050 ti kostar 3000kr. det är inte ens jämförbart. försök du att säga till någon som är ute efter en budgetdator att de bara ska slänga dit 2000kr till.

Permalänk
Medlem

@emilakered: vet inte om smilien inte syns...men du förstå att jag bara skämtade eller?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Förstår ej varför produkten endast får Utmärkt, rent tekniskt är det ju världens bästa lösning med integrerad grafik, borde få Toppklass då den är ledande i sin klass/segment, APUer eller processorer med iGPU, oavsett vad dom kallas är dom överlägsna. Flera Intel produkter har fått toppklass när det begav sig trots att dom har haft brister, men just pga klassledning.

Testernas följd är också märklig, varför kommer tester med ett separat 1080 före dom integrerade testerna som borde vara fokus, (ingen kommer någonsin köpa en APU och para ihop med ett 1080), och när integrerade tester väl dyker upp så får Intel i3 ett diskret kort? Varför kan isåfall inte en av APUerna köras med ett RX 550, kändes endast som en åtgärd för att placera Intel överst och på toppen.

Hursomhelst riktigt kul att se AMD prestera och rulla ut fina produkter, framtiden ser ljus ut.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Vet vi om denna APU kommer supportera Dual Graphics? Det vore isåfall en bra uppgraderingsväg om man kan skjuta till med ett RX550/RX560 senare för att köra CF.

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Bernd_P1:

@emilakered: vet inte om smilien inte syns...men du förstå att jag bara skämtade eller?

Man kan ju aldrig veta..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Är det bara jag som tycker att dom borde heta AMD Ryzen 5 1400G och Ryzen 3 1200G
Det är ju första generationen Ryzen ?

Nej, i så fall 1500G och 1300G eftersom de är mer motsvarande i prestanda hos 1000-serien.
Men det spelar i princip ingen roll för användaren då det är värmeutvecklingen som i princip är den stora skillnaden mellan 1000-serien och 2000-serien vid en given frekvens. Och APU-er bryter ju det mönstret oavsett vilket på grund av inbyggd GPU.

Permalänk
Inaktiv

För rätt ändamål så skulle jag säga en riktig grym processor och kalla den toppklass. Problemet med ett sådant betyg på en sådan här speciell produkt är att det lätt skulle lura folk och tro att den är lika bra för allt.

Jag själv är sugen på att bygga en riktig billig dator med denna cpu, men det gäller att snåla in på allt. Alternativt bygga en riktigt liten dator, jag ska kolla mer på värmeutvecklingen..

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av pellen:

Ingen foliehatt här inte, bara en slarvpelle(n)
Läste fram till att ni skulle fokusera på 2200G pga strulet med 2400G, men läste aldrig att ni bara skulle fokusera på iGPU, my bad.

Ska sägas att jag inte varit med och gjort testet alls, så utgår mer eller mindre från samma info som alla andra. Däremot vet jag att 2400G-strulet käkat enorma mängder tid, så fick som sagt bli att fokusera smalast möjligt för till exempel överklockningen.

Till det kommer ju att allt behövt testas om från grunden efter hela Meltdown- och Spectre-soppan. Fun times!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

r3 2200g kostar 1000kr, r3 1200+1050 ti kostar 3000kr. det är inte ens jämförbart. försök du att säga till någon som är ute efter en budgetdator att de bara ska slänga dit 2000kr till.

eller med en 560 så blir det ca en tusenlapp till. Och detta är på totala kostnaden på datorn vilket jag inte orkar räkna ut just nu för tillfället men 1000kr kan lika gärna bli en prisökning på 20% på hela datorns kostnad, så är en prisökning på 20% rimlig för att nå en prestandaökning på säg 100%, vad blir då mest prisvärt? Men som sagt detta är bara att visa ett tankesätt dock krävs mer exakta siffror för att kunna jämföra än de jag just nu höftade fram.

Permalänk
Avstängd

https://www.youtube.com/watch?v=FntY5rYR4cE APUer kräver högt klockad DDR minne för att prestera bra.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dr. MASS:

Har ett Crucial Ballistix Tactical DIMM Kit 16GB DDR4-3000 CL15-16-16 kit liggandes och dammar i över ett år. Sedan några månader även 256GB NVME M.4 sticka liggandes för Raven Ridge. Uppgradering av HTPC:n stundar.

Det märkliga är ju att du inte förlorat något på köpa delarna så tidigt, tvärtom.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Så att jag blir sugen på att bygga en dator till päronen och de är ändå nöjda med sina gamla laptoplösningar.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Så när kommer AMD med sin motsvarighet till NUC?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hur många skärmar är det möjligt att köra med dessa APU'er?

Kan man exempelvis har 2 stycken med 4K upplösning och en mindre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

fast priset för den totala datorn kommer att bli hög sett till prestandan man får, tex jämfört med en ryzen 1200 ihop med rx 560/1050ti.
Visst är då det senare alternativet dyrare men sett till prestandan per pris gissningsvis bra mycket högre, eller varför inte gå på beg om prislappen är så hårt pressad alt en xbox för 2000kr tot vilket kommer prestera likt denna datorn men var denna dator totala kostnad vida överstiger detta pris.

Jag kommer ihåg när A8 och A10 apuerna kom och då var jag rätt hypad men efter ett tag insåg man snabbt att det i slutändan i 99% av fallen var mer värt att köpa cpu och gpu separat (tyvärr) och jag är rädd för att detta ser ut att bli en upprepelse av samma historia.

För att inte nämna vad framtida andrahandsvärde kommer bli efter ett köp vilket sedan påverkar den totala kostnaden.

En 2200G har en bättre CPU del än en Ryzen 3 1200 vid stock frekvenser så varför köpa en Ryzen 3 1200 ifall man kan få 2200G för samma pris.

Dessa CPU är också bra för väldigt små och tunna system som inte får plats med en GPU.

De flesta epsort spelen går inte att spela på Xbox One undantag Overwatch.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Tack för en intressant recension!
AMDs 2400G vs Intel 8100 + Nvidio 1030
Dvs 1050:- vs 1850:-

En nobrainer om du frågar mig.

Har bra potential för HTPC/konsoldödare till låg kostnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Hur många skärmar är det möjligt att köra med dessa APU'er?

Kan man exempelvis har 2 stycken med 4K upplösning och en mindre?

är väl upp till vilket moderkort du tar. så kan variera mellan 1 till 3.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

En 2200G har en bättre CPU del än en Ryzen 3 1200 vid stock frekvenser så varför köpa en Ryzen 3 1200 ifall man kan få 2200G för samma pris.

Dessa CPU är också bra för väldigt små och tunna system som inte får plats med en GPU.

De flesta epsort spelen går inte att spela på Xbox One undantag Overwatch.

Tack det var bra argument

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker det är grymt imponerande att integrerad grafik nu kan tävla mot dedikerade grafikkort för nästan tusen kronor. Att lyckas få med det under samma tak som själva processorn är ganska otroligt. Hoppas att de lyckas rätta till problemen med 2400G fort, sett flera som har problem med den.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Tack för en intressant recension!
AMDs 2400G vs Intel 8100 + Nvidio 1030
Dvs 1050:- vs 1850:-

En nobrainer om du frågar mig.

Har bra potential för HTPC/konsoldödare till låg kostnad

Det är 2200G som kostar ~1100kr. 2400G kostar runt 1800kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

eller med en 560 så blir det ca en tusenlapp till. Och detta är på totala kostnaden på datorn vilket jag inte orkar räkna ut just nu för tillfället men 1000kr kan lika gärna bli en prisökning på 20% på hela datorns kostnad, så är en prisökning på 20% rimlig för att nå en prestandaökning på säg 100%, vad blir då mest prisvärt? Men som sagt detta är bara att visa ett tankesätt dock krävs mer exakta siffror för att kunna jämföra än de jag just nu höftade fram.

så kan man alltid tänka. att köpa ett dyrare grafikkort ger ofta ganska bra med fps per krona om man räknar på hela datorn.

sedan är det så att rx 560 kostar 1500kr, inte 1000kr och då vet jag inte heller om de är "rx 460" på de billigaste modellerna.

när folk köper datorer så har de en viss mängd pengar att lägga på detta. en tusenlapp eller två är enorma mängder pengar när du har 5000kr.

r3 2200g är ungefär som en r3 1200 med kraftfull inbyggd grafik på köpet. den är oerhört prisvärd för 1000kr. det finns inget som stoppar en från att sätta in ett grafikkort i framtiden om man så skulle önska.

sedan har du enkelheten av att inte ha något grafikkort, i synnerhet i väldigt små chassin. det möjliggör billiga och någorlunda kraftfulla datorer som tar upp oerhört lite plats då de inte behöver ha något relativt enormt grafikkort i chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

så kan man alltid tänka. att köpa ett dyrare grafikkort ger ofta ganska bra med fps per krona om man räknar på hela datorn.

sedan är det så att rx 560 kostar 1500kr, inte 1000kr och då vet jag inte heller om de är "rx 460" på de billigaste modellerna.

när folk köper datorer så har de en viss mängd pengar att lägga på detta. en tusenlapp eller två är enorma mängder pengar när du har 5000kr.

r3 2200g är ungefär som en r3 1200 med kraftfull inbyggd grafik på köpet. den är oerhört prisvärd för 1000kr. sedan har du enkelheten av att inte ha något grafikkort, i synnerhet i väldigt små chassin.

Ja men tar en kik på prestandatestet och battlefield 1 1080p low settins 35fps, är inte så imponerande siffror, till mina vänner skulle iaf jag rekommendera de att antingen köpa en beg dator alternativt en xbox för 2000kr. Fördelen med denna APU dator är garantier och sedan möjlighet att komplettera med ett vassare grafikkort vid senare skede, även att den klarar esport okey.
Så kollar man enbart på priset på cpu, visst kanonbra men för totala priset för en hopbyggd dator för 5000 inte så imponerande, de har ju varit kampanj på tex datorer med i5 7400 med 1060 3gb för 7 000. 2000 dyrare men snacka om prestandaskillnader, väl värda pengarna i mellanskillnad.

Det kommer dock bli intressant och se hur lågt man kan pressa en komplett dator med en 2200G i pris.

Permalänk
Medlem

Ska vara ärlig och erkänna att jag inte skummat igenom alla sidor på testartikeln utan bara läste igenom namnen på de olika sidorna plus läste slutsats-sidan.

Det jag reagerar på är att allt verkar vara spelrelaterade tester, eller har jag fel?
Ingen gamer med självrespekt köper någon av dessa APUer i vilket fall, så varför inte ha med lite seriösa test som hur prestandan är att surfa i olika populära webbläsare? Eller att redigera foton i Photoshop? Eller att spela upp högupplöst film?

Spel, spel, spel, spel. Jag trodde att sweclockers inte var en spelsida utan undantag...

Permalänk
Medlem

@Elektron: fast vissa kanske bara har 5000 kr och inte ett öre mer att lägga på en dator och behöver också har garantin.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk

Funderar på om detta kan vara en bra grej för en HTPC med 4K-skärm? Far min har nyligen skaffat en gigantisk skärm till sitt sovrum så frågan är bara om det räcker med 2200G eller om man behöver fläska på med en 2400G för att t.ex. köra 4K-filmer? Kan inte hitta maximal upplösning för APU:erna någonstans.

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirlen:

Vet vi om denna APU kommer supportera Dual Graphics? Det vore isåfall en bra uppgraderingsväg om man kan skjuta till med ett RX550/RX560 senare för att köra CF.

Då måste du nog köpa ett VEGA. Sedan är det troligt att du måste köpa ett långsammare VEGA. DX12 är ju inte känsligt och man kan kombinera mer eller mindre vad man vill i cf. Men som jag har förstått det är det upp till spelutecklarna att implementera stödet, vilket inte lär hända. I varje fall inte i den utsträckningen att det skulle vara lönt att satsa på det.

Det var väldigt specifika dedikerade grafikkort som supporterade Hybrid crossfire x när det begav sig. AMD moderkort med integrerade grafikkort inbakat på moderkorten vid nortbridge kylaren och upp till 256MB DDR3 minne.

Med tanke på att de mer eller mindre gett upp officielt stöd för crossfire idag (Är väl lite beta över det eller hur det nu var) så tror jag inte du får det att fungera speciellt bra.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@Jimemy: fast vissa kanske bara har 5000 kr och inte ett öre mer att lägga på en dator och behöver också har garantin.

Ja då är det fullt möjligt att det kan bli så att det är det bästa valet att köpa denna APU dator.
Men jag är ju fortfarande inte imponerad eller hypad, det vore häftigt om det någon gång i framtiden kommer apuer till ett vettigt pris som klarar AAA titlar i 1080 medium 60fps, där skulle jag bli imponerade.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av S-FighterPilot:

Funderar på om detta kan vara en bra grej för en HTPC med 4K-skärm? Far min har nyligen skaffat en gigantisk skärm till sitt sovrum så frågan är bara om det räcker med 2200G eller om man behöver fläska på med en 2400G för att t.ex. köra 4K-filmer? Kan inte hitta maximal upplösning för APU:erna någonstans.

Om målet är att köra film i 4k fungerar ju vilken iGPU-lösning som helst om man tar aktuella modeller. Men är inte Chromecast Ultra en väsentligt bättre produkt för just det användarfallet (går att köra filmen på mobilen/pekplattan och dra upp bilden på TV)?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-FighterPilot:

Funderar på om detta kan vara en bra grej för en HTPC med 4K-skärm? Far min har nyligen skaffat en gigantisk skärm till sitt sovrum så frågan är bara om det räcker med 2200G eller om man behöver fläska på med en 2400G för att t.ex. köra 4K-filmer? Kan inte hitta maximal upplösning för APU:erna någonstans.

Har du bråttom med detta bygge ? Irriterande nog har typ 99% av alla AM4 moderkorten officielt endast stöd för HDMI 1.4b via en APU. Kanske du kan hinna vänta på AM4 400 chipset serie som släpps första kvartalet i år (sista mars kanske). AM4 400 series kanske har HDMI 2.x (vill hellst se HDMI 2.1, men det är väl ett önsketänkande). De flesta filmer är väl ändå i 30Hz och då fungerar ju HDMI 1.4b. Men youtube och annat som sänds kanske i 60Hz fungerar ju ej om du inte drar ner det till 30Hz om det nu går.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Ska vara ärlig och erkänna att jag inte skummat igenom alla sidor på testartikeln utan bara läste igenom namnen på de olika sidorna plus läste slutsats-sidan.

Det jag reagerar på är att allt verkar vara spelrelaterade tester, eller har jag fel?
Ingen gamer med självrespekt köper någon av dessa APUer i vilket fall, så varför inte ha med lite seriösa test som hur prestandan är att surfa i olika populära webbläsare? Eller att redigera foton i Photoshop? Eller att spela upp högupplöst film?

Spel, spel, spel, spel. Jag trodde att sweclockers inte var en spelsida utan undantag...

Jag tycker de har en ganska varierade testsvit, nu var det ganska många test med spelinnehåll eftersom man även vill testa den integrerade grafikkretsen ordentligt.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S-FighterPilot:

Funderar på om detta kan vara en bra grej för en HTPC med 4K-skärm? Far min har nyligen skaffat en gigantisk skärm till sitt sovrum så frågan är bara om det räcker med 2200G eller om man behöver fläska på med en 2400G för att t.ex. köra 4K-filmer? Kan inte hitta maximal upplösning för APU:erna någonstans.

Också en fråga jag vill ha svar på.

Alternativt om prollen orkar med att transcoda en 4K film via plex.