Displayporten fungerar ej på RX 580

Permalänk
Medlem

Displayporten fungerar ej på RX 580

Mitt kort som sitter i en färdigbyggd dator har 1xhdmi 3x displayportar, hittills fungerar enbart Hdmi. Varför är det så?
Jag vill bara använda en skärm med dp skulle klara 120hz som skärmen är gjord för.
Känns sjukt ovärt om enbart Hdmi-uttaget fungerar.

Någon som vet?

Tack!

Permalänk
Medlem

Kan vara så att det är fel på kabeln, inte grafikkortet.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Kan vara fel på sladden. Rekommenderar att du prövar en annan dp

Permalänk
Medlem

Hdmi till Hdmi fungerar inte heller. Skärmen verkar bara vilja fungera med dvi.
Kör Hdmi från kort och dvi till skärmen atm.
Har en benq xl2420t. Kabeln är ny och testat andra också.. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@Migliore:
"Dum fråga" (men för att utesluta det, om inte annat): Har du växlat ingång på skärmen till DP-ingången (via menysystemet på skärmen)?

(Annars tror jag på felaktig DP-sladd som nämnts tidigare: de är fler än man tror!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@Migliore:
"Dum fråga" (men för att utesluta det, om inte annat): Har du växlat ingång på skärmen till DP-ingången (via menysystemet på skärmen)?

(Annars tror jag på felaktig DP-sladd som nämnts tidigare: de är fler än man tror!)

Yes det har jag och skärmen blir svart med No signal. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@Migliore:
Kontrollera (mät med multimeter) att pin20 på din DP-kabel _inte_ är ansluten. se vidare den här posten: #16501475

Permalänk

Det måste vara en aktiv DisplayPort. Är igallefall så med adaptrar tex displayport till hdmi men antar att samma gäller vanliga kablar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

jag hade liknande problem , fick ingen signal,
Jag var tvungen att ställa ner refreshrate (Hz) i skärmens meny till 60 hz,