Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vilken (vanlig) plånbok använder du och varför?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Vilken (vanlig) plånbok använder du och varför?

Tja, det dök upp en tråd om plånböcker för kryptovalutor men jag ville snacka vanliga plånböcker.

Plånböcker är onekligen ett av de objekt vi bär med oss mest, är det för kontanter, bankkort eller varför inte legitimationen?

Personligen använder jag en Secrid, känns väldigt lämpligt då det tvingar mig att inte bara prioritera antalet och vilka kort som följer med utan även ger lite trygghet då plånboken är skärmad. Jag fick upp ögonen efter min vän @AfterShock hade skaffat sig en Secrid. Innan dess var det en vanlig läderplånbok.

Dold text

Dock bär jag gärna lite kontanter, frimärken och liknande så jag har påbyggnaden "Cardslide" som är en liten plasthållare som hålls samman med plånboken med ett elastiskt band.

Hur förvarar du dina bankkort och pengar? Har du de i ett mobilfodral, en vanlig läderplånka eller är det ett plastfodral som kom med busskortet?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

En gammal i läder som jag haft i säkert 15 år nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Avstängd

Ingen, har aldrig haft behovet och fickor på byxorna duger minst lika bra.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Är rätt säker på att jag köpte min nuvarande läderplånbok när vi var på klassresa till Korfu under gymnasiet, och den har därmed hängt med mig i över två decennier. Då den gått sönder på åtskilliga ställen och ser redigt luggsliten ut har jag funderat på att skaffa en ny i åtminstone fem års tid...
Jag vill alltid kunna ha med mig lite kontanter så ett sånt därnt litet fodral går dock bort när jag väl får tummen ur och uppgraderar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Kör också med en Secrid. En rosa metalic

Kontanter har jag aldrig längre.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk

Jag kör precis som TS med en secrid. Härlig sak! Enda nackdelen är att den inte pallar mynt eller större kvitton.

Permalänk
Medlem

Jag har gjort resan Svart Läder -> Etui -> Svart Läder.
Gillade skarpt hur slimmat mina olika kort-etui var, men de var gjorda i någon metall så de skavde sönder mina fickor.

Min nuvarande plånbok är köpt i Grekland, på kreta vill jag minnas. Möjligen på en marknad.
Den har inget annat märke än "Genuine Leather Hellas"

Relativt tunn och har fungerat bra i många år. Men mitt nya visa har nfc så känner foliehatten inom mig att det är dags att leta efter något mer avskärmat, så tillbaka till ett etui antar jag.

Jag har sällan mer än 4-5 kort med mig så jag är ute efter något som är lite slimmat.

Dold text
Permalänk

Har kört med en sån här i snart 10 år, fast Björn Borgs variant. Jag tror den är utgången sedan 2-3 år.
Klarar mig bra med endast kort, och kanske någon enstaka sedel...

Innan hade jag en annan svensk korthållare i metall och lock. (Smart-caze eller liknande?) Den var bra tills jag upptäckte att den gjorde hål i fickorna, så jag bytte till en helt i läder.

https://www.tennis-point.se/lacoste-credit-card-holder-planbo...

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk
Medlem

Jag fick den när jag sålde WWF-produkter som ung, det måste vara strax över 20 år sedan. Lädret är aningen slitet och den har en viss patina, och myntfacket har blivit grönfärgat genom åren och färgar nu av sig på mynt om man har dem för länge i det. Men det är inget större problem eftersom myntfacket ändå har ett stort hål i sig, så eventuella mynt blir inte kvar så länge ändå. Den är också så finurligt konstruerad att den indikerar om man råkar hålla den upp-och-ner, genom att alla kort då ramlar ur.

Det har hänt att jag kollat på att köpa någon ny, men har ännu inte hittat någon som känts rätt. Det slog mig nu också att detta är den i särklass äldsta ägodel som jag regelbundet använder, och att jag aldrig har spenderat pengar på en plånbok

Permalänk
Medlem

Intressant tråd Själv kör jag väl inte med en "riktig" plånbok utan kör mobilskals-kombo men det lär inte hända igen nu när man ser hur repig Iphone skärmarna blivit av alla kort. Brukar inte ha mer än bankkort, busskort, leg, Ica-kort samt skolans matkort, försöker väl dock alltid att ha ca 200kr i kontanter då man kan lyckas ta sig ur de flesta korthaverierna då Blir nog att svänga in någonstans o skaffa en Secrid då den verkar duga för mina behov samt foliehatts tillfällen

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Använder ett Plånboksfodral till mobilen med plats för några kort samt ficka för lite sedlar, dock helt i läder, syntetfodral skulle jag inte använda.
Synd bara att det är lite knepigt att hitta högkvalitativa plånboksfodral i läder för mobil.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Kör också som TS med en Secrid.

Kör med denna modellen.
Secrid, Miniwallet Original Black

Använder mest kort, har några sedlar för nödfall i den.

Visa signatur

.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................

Permalänk
Medlem

Bookbook mobilfodral.
Rymmer lätt alla kort jag behöver ha med mig och ett par sedlar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

När Gran Turismo 5 släpptes 2010 fick man med ett skin-plånbok när man köpte “Signature Edition”. använder det fortfarande idag och har inga planer att skaffa en ny.

obs inte min bild:

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Hedersmedlem

Jag använder en liten och lätt läderplånka som jag hittade på MassDrop för något år sedan, blir bara snyggare och snyggare ju mer den slits.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Min plånbok är nog minst 10 år gammal, från när DC Shoes blev/var poppis. Kan inte ens hitta den på google. Single fold modell utan lösa inre väggar. Sleten som tusan och allt utom korthållarna och sedelfacket har gått sönder. Det svarta fejk lädret har flagnat bort färgen i kanterna och det riktiga lädret som var färgat vitt från början är numera mörkgrått. Rätt dålig plångbok för 10 år sedan och har knappast blivit bättre med åren. Har sisådär kollat runt efter en bra plånbok i 8 år nu men inte tagit tummen ur arslet för att fixa det. Fördelen med skiten är att den är väldigt bra på att hålla kort och sitter utmärkt i framfickan.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Har köpt från Bellroy, men min modell verkar inte finnas kvar. Slim Sleeve är väl det som är mest likt.

Trevligt, men ångrar att jag köpte ljusbrunt skinn istället för svart.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/a/gyAmu

Korthållare från Louis Vuitton. Endast för att jag fick den av mamma när jag fyllde år. Ser egentligen ingen vits med att ha en så pass "dyr" plånbok..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

En gammal i läder som jag haft i säkert 15 år nu

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker det är det enda man kan ha. Provade att ha korten tillsammans med mobilen ett tag, men usch... blev o gå tillbaka till det gamla vanliga igen. Snart dags att byta ut den dock... tyvärr är det ju hopplöst o hitta en plånbok idag med bra kvalité av äkta läder.

Permalänk
Medlem

Köpte en liten och nätt pluska i svart, på Gekås i Ullared 2011, den håller fortfarande.
Liten med myntfack, inte överdrivet med kortplatser och stort fack för sedlar.
tror att plånboken kostade så liten som under 50-lappen
med åren har den blivit lite sladdrig och luggsliten.

Köpte i höstas två nya plånböcker en liten och identisk med den gamla men brun och en större som rymmer mer (mer än vad man vill ha i fickan ).

Fast så länge den gamla plånboken håller ligger de nya oanvända.

Red: skulle bara rätta stav och syftningsfel men skrev om inlägget.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Har en sådan här: http://www.planboksbutiken.se/exentri-planbok-kortplanbok.htm...
Färgval svart struktur, fast min är mörkt brun med samma typ av struktur. Verkar inte finnas att få tag på längre.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

mobilfodral som får plats med 2 kort, VISA samt körkort.

Innan dess läderplånbok. Trodde det skulle kännas "naket" men otroligt skönt att slippa plånboken.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande med min secrid som @davidthedoom nämnde. Den har hållt bra i många år nu och jag ser inget på den som skulle tyda på att den inte håller minst lika länge till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har en äldre version av den här:
https://eu.louisvuitton.com/eng-e1/products/multiple-wallet-t...

Fick den av syrran, skulle nog inte köpa en så pass dyr plånbok men jag är nöjd med den.

Den jag har har dock en sedelklämma i mitten så man får plats med lite sedlar iallafall.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Är också en ägare av en Secrid plånbok, specifikt deras Miniwallet. Precis lagom att få i de kort man behöver samt lite kontanter för nödfall. Även skönt att ha korten lätt tillgängliga och samtidigt skyddade mot RFID attacker.

Rekommenderas verkligen!!

Kan ju dock säga att jag blev lite sugen på en mer naken version med Cardslide, som @DavidtheDoom: skrev om. får blir det när mekanismen i den jag har fallerar skulle jag tro.

Permalänk
Avstängd

Använde tidigare Secrid men tyckte inte alls om den, ganska ostabil och "plastig". Har sedan snart två år tillbaka en "The Ridge", helt klart bästa köpet jag gjort. https://goo.gl/unkbrX
Såklart med cash-strap och inte den fula metallkroken.

Permalänk
Medlem

Använder sen tre år tillbaka en sånhär. Faler Brand Fold Wallet, som jag hittade på Massdrop. Får plats med 6 kort. Till sedlar har jag en sedelklämma från Alessi

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Musikälskare

Har kört denna i många år, köpte en extra när de var rea bara för att

http://www.planbok.nu/planbocker/business

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag har Tony Perotti plånbok, välgjord och bra utbud av modeller.

Permalänk
Medlem

Haft denna korthållare från Lee i typ 6 år eller nåt, bär nästan aldrig runt på kontanter.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X