Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Windows 10 och network discovery - problem

Permalänk
Medlem

Windows 10 och network discovery - problem

Hej!

Sedan sådär en månad tillbaka har jag problem i vårt hemmanätverk med att vissa datorer inte hittar NAS-volymerna, och ibland inte heller övriga datorer. Kör Windows 10 på alla fyra PC och har en gammal QNAP TS119P och en lite mindre gammal Synology DS213. Allt är så uppgraderat som det går.

Har läst på nätet något i stil med att network discovery-funktionerna i Windows bygger på SMB protokoll version 1, och istället för att uppgradera detta så har Microsoft valt att fimpa hela network discovery-funktionaliteten. Det skulle då innebära att man inte längre hittar andra maskiner under "Nätverk" i Utforskaren. En workaround skulle enligt liknande källor vara att tvinga t.ex. en NAS att ta "masterrollen" (?) i detta, och därigenom få det att rulla även för Windows 10. Jag får inte ihop det hela riktigt.

Kan någon förklara hur det ligger till, och hur jag ska konfigurera mina burkar för att alla ska se alla?

(Jag är utvecklare och allmänt mycket kunnig på datorer, men inte så insatt i nätverk, nätverksprotokoll och så'nt, som SMB, CIFS, NDIS, WINS, ...)

Kanske ska nämna också att de datorer som inte hittar andra burkar under "Nätverk" inte heller verkar kunna hitta dem om man skriver in UNC-sökvägen explicit, t.ex. "\\DISKSTATION\Public". Hittas inte... Har inte testat om det funkar om man skriver IP-adressen istället för burkens namn. Däremot verkar alla datorer komma åt mediaserverfunktionerna osv. på NAS-burkarna, så rent IP-mässigt så funkar åtkomsten. Det går fint att logga in på burkarnas webbsidor också från alla PC.

Permalänk
Medlem

Samma problem hemma hos mig, har aldrig kunnat fixa.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Hm... Någon som har någon koll på vad det kan vara som orsakar problemen eller hur man kan ge sig på att lösa dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krilbe:

Hm... Någon som har någon koll på vad det kan vara som orsakar problemen eller hur man kan ge sig på att lösa dem?

Japp, du saknar en tjänst för det här som inte startas, togs bort för äldre filsystem/nätverkstjänster, hade samma problem och fick gå in och aktivera ...minns inte vilket protokoll det var smb eller nåt liknande

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Hedersmedlem

Om det är samma som jag haft med Server 2008 så hjälper denna länken att iaf beskriva vilka tjänster som behövs: https://support.microsoft.com/en-us/help/2722035/you-cannot-t...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@Krilbe:

Jag fick problem för någon månad sedan också och det visade sig vara Malwarebytes egna program med skyddet "Webskydd" aktiverat. Stänger jag av den så hittas mina NAS etc. Inte hittat någon permanent bra lösning på det, förutom att posta frågan i deras forum.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Verkar som att det kan vara brandväggen i Bitdefender 2018 som är boven. Om jag tillfälligt stänger av den och sedan sätter på den igen, så funkar det.

Det lustiga är, innan jag har "fixat" med brandväggen, på några av datorerna så dyker NAS-enheterna upp under "Nätverk", men går inte att ansluta till, medan på andra så dyker de inte ens upp. Men i samtliga fall räcker det att stänga av brandväggen i några sekunder, så funkar det därefter.

Någon som vet vilka brandväggsregler man behöver lägga in i Bitdefender för att det ska funka? Jag har frågat dem också...

Har också hittat reglerna som finns i Windows-brandväggen, men eftersom de är kopplade till vilken nätverksprofil man är ansluten till och det är ganska många regler så kändes det lite... tja... jobbigt.

Permalänk
Medlem

Verkar som att problemet kommer tillbaka lite titt som tätt på åtminstone en av datorerna. *suck*

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Japp, du saknar en tjänst för det här som inte startas, togs bort för äldre filsystem/nätverkstjänster, hade samma problem och fick gå in och aktivera ...minns inte vilket protokoll det var smb eller nåt liknande

Var det möjligtvis Kontrollpanelen->Program och funktioner->Aktivera eller inaktivera... ->Stöd för SMB1.0/CIFS-fildelning där Windows 10 i senare versioner inaktiverat SMB1.0/CIFS-klienten?

Hade snarlikt fel och fick leta en del innan jag upptäckte att den var inaktiverad.

Edit: Men det verkar kunna vara ett litet annat fel, för med SMB1.0/CIFS-klienten inaktiverad fungerade det fortfarande att skriva in UNC-sökvägen eller IP manuellt.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

Var det möjligtvis Kontrollpanelen->Program och funktioner->Aktivera eller inaktivera... ->Stöd för SMB1.0/CIFS-fildelning där Windows 10 i senare versioner inaktiverat SMB1.0/CIFS-klienten?

Edit: Men det verkar kunna vara ett litet annat fel, för med SMB1.0/CIFS-klienten inaktiverad fungerade det fortfarande att skriva in UNC-sökvägen eller IP manuellt.

Jag har redan kollat det hos mig - det var inaktiverat men hjälpte inte att aktiver, och om jag minns rätt har jag aktiverat det bara på en eller två datorer, medan samtliga lyckas ansluta när jag stänger av Bitdefender-brandväggen. Jag tror alltså inte att felet ligger i den där tjänsten i mitt fall.

Permalänk
Medlem

Är nätverket "publikt"?

Där har du problemet. Om det kommer tillbaka så har du problem med DNS eller gateway då Windows använder dom för att bedöma vilket nät du sitter på.

Publikt/privat nät påverkar brandväggen med olika profiler.
Du kan nog slå på alla tjänster för publika nät men jag skulle inte rekommendera det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Är nätverket "publikt"?

Där har du problemet. Om det kommer tillbaka så har du problem med DNS eller gateway då Windows använder dom för att bedöma vilket nät du sitter på.

Publikt/privat nät påverkar brandväggen med olika profiler.
Du kan nog slå på alla tjänster för publika nät men jag skulle inte rekommendera det

Skickades från m.sweclockers.com

Nej. Privat.

Har chattat med Bitdefender support nu, och de verkar inte ha koll på vilka portar som är relevanta.

Hittade dock detta:
http://tritoneco.com/2013/09/18/file-and-printer-sharing-fire...

Ska experimentera lite. Kommer dock att ta ett tag eftersom det fortsätter funka när det väl har börjat, antar att det räcker med att varje PC hittar värdnamnet en gång, så återanvänds den namn-IP-kopplingen typ tills man stänger av datorn. Så... Får ge det några dagar.