Okunnig streamer behöver lite hjälp. :D (Uppgraderar datorn lite)

Permalänk

Okunnig streamer behöver lite hjälp. :D (Uppgraderar datorn lite)

Tja! Streamar en hel del och skulle behöva uppgradera min dator rätt så duktigt. Jag sitter nuvarande på en Intel i5 4690k med Asus z97k som mobo.

Ska uppgradera till en AMD Ryzen 7 1800X eller 1700x, inte säker riktigt ännu.

Min fråga är, vad borde man slå till på för moderkort och kylare? Försöker komma undan så billigt som möjligt. Tips är uppskattat som fan!

Mvh Okunnig Kille.

Permalänk
Medlem

@freddan11
Vad har du för grafikkort? Beroende på GPU så kan du eventuellt streama via NVENC (Som använder grafikkortet). i5-4690K är fortfarande en väldigt bra CPU. Men som du märkt inte bra nog för streaming. Men jag skulle mycket hellre lägga pengar på ett nytt grafikkort än CPU i ditt fall.

+ eventuellt nån rejäl kylare om du inte redan har och överklocka processorn.

Permalänk
Medlem

Det är lite av en teknikövergång just nu, både AMD och Intel (specifikt Coffee Lake) har visat goda resultat men hade rekommenderat att väntat tills vad AMDs "Ryzen 2" kan prestera.

Men från nuvarande erfarenhet med Ryzen så är jag inte missnöjd då jag kan streama, spela in (nvenc) och spela utan att få feta drops jämfört med mitt tidigare 4790k. Det är inte att säga jag har samma FPS men gapet är betydligt mindre.

För moderkort hade jag rekommenderat ett med B350 chipset, A320 går bra annars men då kan du inte överklocka. Tyvärr så snålade jag och skaffade ett A320, men priser dyker med tiden. Kylare medföljer 1700 och ska kunna kyla upp till 4.0 Ghz, men det kommer svettas.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Landmark90:

@freddan11
Vad har du för grafikkort? Beroende på GPU så kan du eventuellt streama via NVENC (Som använder grafikkortet). i5-4690K är fortfarande en väldigt bra CPU. Men som du märkt inte bra nog för streaming. Men jag skulle mycket hellre lägga pengar på ett nytt grafikkort än CPU i ditt fall.

+ eventuellt nån rejäl kylare om du inte redan har och överklocka processorn.

Tjenare. Sitter på ett GTX 970 4g just nu. Kör på NVENC encoder men har problem med att streama vissa spel i dagsläget. (Tex PUBG)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har kollat lite och funderar till och med på 1700 modellen istället för 1700x/1800x?

Enda skillnaden vad jag kan se är väl att X modellerna kommer med tekniken XFR? Och att 1700 modellen slänger dom med en kylare oxå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddan11:

Tjenare. Sitter på ett GTX 970 4g just nu. Kör på NVENC encoder men har problem med att streama vissa spel i dagsläget. (Tex PUBG)

PUBG kan vara lite annat än bara hårdvaran också om det strular, det är ett knepigt spel.

Skrivet av freddan11:

Har kollat lite och funderar till och med på 1700 modellen istället för 1700x/1800x?

Enda skillnaden vad jag kan se är väl att X modellerna kommer med tekniken XFR? Och att 1700 modellen slänger dom med en kylare oxå.

X-modellerna är lite bättre kvalitet/exemplar som presterar lite högre men det är ingen rasande skillnad. R7 1700 är en rätt vettig middle ground i den gruppen, riktigt bra price to performance om än kanske inte perfekt skräddarsydd för spelprestanda bara.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Skrivet av Masyve:

PUBG kan vara lite annat än bara hårdvaran också om det strular, det är ett knepigt spel.

X-modellerna är lite bättre kvalitet/exemplar som presterar lite högre men det är ingen rasande skillnad. R7 1700 är en rätt vettig middle ground i den gruppen, riktigt bra price to performance om än kanske inte perfekt skräddarsydd för spelprestanda bara.

Tack för svar! Tror du en R7 1700 kommer kunna streama PUBG på en helt okej kvalitetsnivå tillsammans med GTX 970? Jag kommer antagligen streama på x264 encodern som belastar CPUn och inte GPU, för som det är i dagsläget så funkar det inte och belasta GPU'n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddan11:

Tack för svar! Tror du en R7 1700 kommer kunna streama PUBG på en helt okej kvalitetsnivå tillsammans med GTX 970? Jag kommer antagligen streama på x264 encodern som belastar CPUn och inte GPU, för som det är i dagsläget så funkar det inte och belasta GPU'n.

Ja, det ska den klara. Som sagt, PUBG är lite struligt som spel så CPU-relaterade grejer kan bråka där ibland men streama på R7 1700 ska vara piece of cake, bättre än de flesta Intelprocessorer t.om. visade åtminstone testerna på när Ryzen lanserades där streaming var just ett av deras paradnummer.

Skit i NVENC all together tycker jag, bara särskilda fall som det kan vara gynnsamt. Typ Optimus-laptops kan behöva köra stream encoding på samma grafikenhet som behandlar själva bilden vilket är GPU:n när du spelar, men på stationära datorer påstår jag att x264 är livet.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Skrivet av Masyve:

Ja, det ska den klara. Som sagt, PUBG är lite struligt som spel så CPU-relaterade grejer kan bråka där ibland men streama på R7 1700 ska vara piece of cake, bättre än de flesta Intelprocessorer t.om. visade åtminstone testerna på när Ryzen lanserades där streaming var just ett av deras paradnummer.

Skit i NVENC all together tycker jag, bara särskilda fall som det kan vara gynnsamt. Typ Optimus-laptops kan behöva köra stream encoding på samma grafikenhet som behandlar själva bilden vilket är GPU:n när du spelar, men på stationära datorer påstår jag att x264 är livet.

Alright, och det är ju där problemet kommer i nuvarande läge. Jag sitter på en i5 4690k och det är ju inte så lätt o streama med x264 encoder på den jäveln haha!

Har du något tips vad för moderkort man ska slå till på? Budgeten ligger på ungefär 800-900kr för ett moderkort.

Permalänk
Medlem

8700k är det bättre valet. Folk som rekommenderar AMD har troligtvis aldrig använt OBS eller Xsplit. 7700k är tillomed ett bättre val än Ryzen. Så kan vi sluta rekommendera AMD för streaming?

Där är väldigt få "vanliga" appar & processer som går på CPU-kraft pga hur bra GPUn hanterar det. Tex Chrome/Firefox går på GPUn.

8700k är det bästa valet du kan köra på, såvidare inte du vill slå på en fet i9.

https://www.gamersnexus.net/hwreviews/3076-intel-i7-8700k-rev...

https://linustechtips.com/main/topic/843965-streaming-ryzen-1...

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-3622852/ryzen-core-8...

Och när du väljer en 8700k så får du också lägre strömkostnad samt om du deliddar får du suveräna temperaturer.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddan11:

Alright, och det är ju där problemet kommer i nuvarande läge. Jag sitter på en i5 4690k och det är ju inte så lätt o streama med x264 encoder på den jäveln haha!

Har du något tips vad för moderkort man ska slå till på? Budgeten ligger på ungefär 800-900kr för ett moderkort.

Jag streamade med OBS, med en 4770k, de flesta spel i 1080p30/60fps tillsammans med ett 1070.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

8700k är det bättre valet. Folk som rekommenderar AMD har troligtvis aldrig använt OBS eller Xsplit. 7700k är tillomed ett bättre val än Ryzen. Så kan vi sluta rekommendera AMD för streaming?

Där är väldigt få "vanliga" appar & processer som går på CPU-kraft pga hur bra GPUn hanterar det. Tex Chrome/Firefox går på GPUn.

8700k är det bästa valet du kan köra på, såvidare inte du vill slå på en fet i9.

https://www.gamersnexus.net/hwreviews/3076-intel-i7-8700k-rev...

https://linustechtips.com/main/topic/843965-streaming-ryzen-1...

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-3622852/ryzen-core-8...

Och när du väljer en 8700k så får du också lägre strömkostnad samt om du deliddar får du suveräna temperaturer.

Inte? Lustigt, mitt OBS körs i bakgrunden hela tiden. Grejen varför Ryzen rekommenderades var pga pris/prestanda där Intel hade gougat sina priser till skillnad från AMD som stred med både lägre pris, fler kärnor och trådar. Ryzen är en "jack-of-all-trades but master of none".

Håller med om att 8700k är bättre val för ett "NU! moment, men iom vi fortfarande inte vet hur Ryzen 2 presterar så det känns lite tidigt att yttra sig. Oavsett vad så är man glad för konkurrensen.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

@Ohem: 8700k är inte bara bra NU. Hur länge har inte 4 kärnor "regerat"? 4 kärnor + 4 HT för streaming har fungerat extremt bra. 8700k med 6 kärnor + 6 HT kärnor kommer fixa streaming i flera år framåt. Större streamers kör inte på AMD.

Behöver man ta fram pris på Ryzen 7 samt 8700k nu med? Det skiljer lite drygt 800 spänn.

Som det är sagt många många gånger: AMDs 8/16(eller lägre varianterna) är inte relevanta på flera år. Intel har ännu övertaget med ganska stort steg, även när det kommer till streaming på samma dator som man spelar på. NOTERA: DETTA GÄLLER GAMING/STREAMING.

Alla "top" processorer är såklart bra, men 8700k är inte bara relevant nu och flera år framåt, utan det är den bästa allround processorn.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Skrivet av gurkburk92:

@Ohem: 8700k är inte bara bra NU. Hur länge har inte 4 kärnor "regerat"? 4 kärnor + 4 HT för streaming har fungerat extremt bra. 8700k med 6 kärnor + 6 HT kärnor kommer fixa streaming i flera år framåt. Större streamers kör inte på AMD.

Behöver man ta fram pris på Ryzen 7 samt 8700k nu med? Det skiljer lite drygt 800 spänn.

http://blog.logicalincrements.com/wp-content/uploads/2017/10/8700k-dirt-stream.png

Som det är sagt många många gånger: AMDs 8/16(eller lägre varianterna) är inte relevanta på flera år. Intel har ännu övertaget med ganska stort steg, även när det kommer till streaming på samma dator som man spelar på. NOTERA: DETTA GÄLLER GAMING/STREAMING.

Alla "top" processorer är såklart bra, men 8700k är inte bara relevant nu och flera år framåt, utan det är den bästa allround processorn.

Kul med lite olika perspektiv. Menar du alltså att jag skulle märka stor skillnad om jag slog till på en 8700k ist för Ryzen 7 1700?

Permalänk
Medlem

@gurkburk92: Straw man fallacy, Ryzen rekommenderades under den period INNAN 8700k lanserades där Intels CPUer inte var värda priset (tills Intel sänkte), därav är bilden irrelevant. "Pricegoughing" refererar till den perioden.

Du säger att 4 kärnor räcker men ändå var min 4790k otillräcklig med att spela och streama samtidigt (konstanta drops), vilket var därför jag hoppade till Ryzen när jag kunde.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

@freddan11: Du lär se bättre prestanda när du streamar ja.

Med tanke på pris & prestanda överlag, så hade jag helthjärtat inte kunnat rekommendera Ryzen 7. Tycker det är väldigt skumt att man verkligen kan rekommendera den jämnt emot 8700k. Priset skiljer inte sig inte tillräckligt för att slå på en Ryzen 7 över 8700k.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

@gurkburk92: Straw man fallacy, Ryzen rekommenderades under den period INNAN 8700k lanserades där Intels CPUer inte var värda priset (tills Intel sänkte), därav är bilden irrelevant. "Pricegoughing" refererar till den perioden.

Du säger att 4 kärnor räcker men ändå var min 4790k otillräcklig med att spela och streama samtidigt (konstanta drops), vilket var därför jag hoppade till Ryzen när jag kunde.

Konstigt, läs min andra kommentar. Min 4770k(visserligen överklockad till 4.5ghz) var fullt kapabel att streama bland annat dota på 1080p/60fps. Starcraft 2 1080p/60fps. Battlefield 4, 1080/30fps. osv osv.

Men du missar det viktigaste: 4 kärnor PLUS HYPERTHREADING.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

@gurkburk92: HT var redan igång, BIOSet var uppdaterat likaså chipset drivrutinerna men trots det så trycktes fpsen, i värsta fall sub-30, och gjorde samtidigt spelande ospelbart. Det var dock fine vid endast streaming eller inspelning när jag använde mitt capture kort.

Kompromissade jag på kvalitén så kändes det inte lönt och kunde annars fortsatt använda Nvidias Shadowplay som bara fungerar halvdant. Men det är skitsamma nu, en polare som är långtidsarbetslös fick 4790kn har nu bytt upp sig från en AM3+ setup.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddan11:

Tjenare. Sitter på ett GTX 970 4g just nu. Kör på NVENC encoder men har problem med att streama vissa spel i dagsläget. (Tex PUBG)

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har jag inte prövat med just ett GTX 970, men med GTX 1060, GTX 980 Ti och GTX 1080 Ti så fungerar det iaf att streama PUBG via NVENC utan problem. Kolla t.ex. på Twitch Tutsi/Men0xx, har även själv rekordat lokalt med NVENC och inte stött på några problem (GTX 980 Ti).

Kan hända att det är så enkelt som inställningar eller annat som orsakar dina problem för ser ingen direkt anledning varför NVENC på GTX 970 inte ska fungera när GTX 1060 funkar. Så jag håller fast i att du skulle få mer nytta av att köpa ett nytt grafikkort, tex GTX 1070 än en nytt moderkort/processor/ram för ~5-7k.

Om du vill kan jag hjälpa dig att försöka optimera dina inställningar med ditt GTX 970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

@gurkburk92: Straw man fallacy, Ryzen rekommenderades under den period INNAN 8700k lanserades där Intels CPUer inte var värda priset (tills Intel sänkte), därav är bilden irrelevant. "Pricegoughing" refererar till den perioden.

Du säger att 4 kärnor räcker men ändå var min 4790k otillräcklig med att spela och streama samtidigt (konstanta drops), vilket var därför jag hoppade till Ryzen när jag kunde.

Gurkburk92 säger dock att 4 kärnor + 4 hyperthreading räcker. Så tekniskt sett 8. Och med i7-8700K som han rekommenderar är det tom 6 kärnor + 6 hyperthreading (12) vilket han också nämner.

Permalänk

@freddan11: Så billigt som möjligt xD

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske ska se hela bilden och inte enbart det GB har lagt ut.

https://www.gamersnexus.net/hwreviews/3076-intel-i7-8700k-rev...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)