Rykte: Samsung återupptar tillverkningen av OLED-TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag har sett en Oled tv stå bredvid en qled tv i butik och det var en stor skillnad. Oled hade mycket bättre bild.

Inte så konstigt med tanke på att en QLED är en helt annan typ av skärm än en OLED. QLED är en variant på "vanlig LCD/LED" med Samsung Quantum dot teknik. De har antagligen marknadsfört namnet QLED just för att förvirra folk som då kanske kan tro att det är nåt liknande som OLED vilket det inte är över huvud taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag har sett en Oled tv stå bredvid en qled tv i butik och det var en stor skillnad. Oled hade mycket bättre bild.

Och skillnaden är än större i ett helt mörklagt rum, som t ex kvällen hemma. Svart är svart på LG/Sony/Philips som använder LG's OLED paneler.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Rapidact:

Som jag förstått det avger LG's OLED-pixlar sitt eget ljus, medan det Samsung hittat på (förutom snarlika namnsättningar) är någon hybrid nu där det nu är blåa subpixlar som är ljuskällan i stället för deras gamla QleD-teknik där det var LED som stod som källan. Samsungs lösningar är säkert jättefina i ljustark miljö, och säkert får de grym responstid, men de suger i jämförelse med LG's paneler i mörka rum (typ det som verkligen räknas, när man ser på tv på kvällen i hemmet).

Nuvarande "QLED" – även känt som en typ av teknik alla andra också använder, även Samsung innan de kidnappade "QLED"-begreppet – är alltså vanlig VA-LCD med ljuskälla i form av blåa lysdioder, LED där belysningen innehåller kvantprickar. Ytterligare filtrering/absorption av ej önskvärda våglängder av ljuset sker fortfarande. Steg 2 av denna teknik, kanske kommer i höst eller 2019, är att kvantprickarna flyttar in i färgfiltren för högre energieffektivitet.

Men detta är fortfarande LCD-teknik med alla begränsningar det har, inte minst i att kontrastförhållandet är lågt och endast uppnås i stora sjok genom local-dimming-teknik, dvs att tiotusentals pixlar delar på samma ljuskälla.

Den QD-OLED som nämns i artikeln är verkligen blå OLED där rött och grönt ljus filtreras konverteras fram genom kvantprickar. Ingen LCD är inblandad och varje subpixel är sin egen ljuskälla. Kontrastförhållande nås därför på pixlenivå. Kvantprickar innebär också högre energieffektivitet.

Detta är alltså den teknik som ursprungligen ofta benämndes för "QLED" innan Samsung kidnappade begreppet i reklamsyfte för sina LCD-TV:s. Som sådan är den extremt intressant eftersom det öppnar för mycket mer än dagens teknik. Sedan ska Samsung lyckas gå från laboratorium till fabrik och något folk kan köpa också, vilket de inte lyckades med i första omgången av OLED-racet.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Bra svar! Men är det i klass med LG's alternativ nu?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Rapidact:

@Laxpudding: Bra svar! Men är det i klass med LG's alternativ nu?

Produkterna finns ju inte ens ännu.

Permalänk
Medlem

Bra.
Nu ska vi bara få dom att ta bort, eller åtminstone låta en välja, curved på både tv och mobilfronten. Där heter det väl edge iofs men är ju samma sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Bra.
Nu ska vi bara få dom att ta bort, eller åtminstone låta en välja, curved på både tv och mobilfronten. Där heter det väl edge iofs men är ju samma sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, Edge och curved är inte samma sak.

Curved TV är konkava, edge är platta med en kurva på kanterna.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Hahah ja jag reagerade också på det uttalandet. Som en liten 10-årig pojke på skolgården som vägrar erkänna att han hade fel från början och nu försöker lyfta sig själv som bättre med i princip samma lösning

Undra om denna representant ens tänkte 1 sekund innan han sa detta...

Skrivet av elajt_1:

"Erkänner" ja så himla löjligt. Vem fan bryr sig vad en upplåst representant hos Samsung tycker. Om Samsung nu tar fram något bra så kan dom väl vara stolta för det istället för att klanka ner på andra. Speciellt när dom själva inte har något att komma med ännu.

Håller helt med.

Skrivet av landahl:

Jag har sett en Oled tv stå bredvid en qled tv i butik och det var en stor skillnad. Oled hade mycket bättre bild.

Lite det jag menar. QLED är fortfarande LCD men som Samsung delade upp i Gen 1 och Gen 2, där Gen 2 ska vara baserad på MicroLED som faktiskt är som OLED (fast med fördelarna från LCD så som ljusstyrka etc). Men det som finns ute just nu är ju Gen 1, därav inte ens i närheten av OLED i varken funktion eller kvalité. Detta är ju ingenting Samsung vill erkänna dock, därav det jag skrev om att de förvirrar marknaden och konsumenten till att tro att det är samma sak.
Läs Laxpuddings svar

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Det har tagit tid med OLED. Minns när min gymnasielärare pratade om att OLED skulle revolutionera alla skärmar. Det var 2004 och känns som vi fortfarande inte är helt där även om OLED kommit långt senaste åren är det fortfarande dyrt med stora OLED TV.

Skickades från m.sweclockers.com

Alla stora TV-apparater är dock dyra. Förutom vissa som ger en helt bedrövlig bild. Sett till vad man får så är (I mitt tycke) OLED prismässigt på samma nivå som de vanliga VA LED panelerna som används i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

@mrpijey: fast frågan om deras R&D någonsin helt slopat OLED, kan mycket möjligt bara vara PR uttalanden för att marknadsföra QLED under den tiden de fortsätter utveckla OLED. Så det behöver inte alls varit så kostsamt att "vela fram och tillbaka"

De lär knappast ha slutat utveckla OLED alls. Dels för att de kör på med det i alla sina mobilskärmar, dels för att en sån satsning som den nuvarande tar både tid och pengar i anspråk och inte är något som bara "dyker upp".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Nej, Edge och curved är inte samma sak.

Curved TV är konkava, edge är platta med en kurva på kanterna.

Ok, en stor skillnad finns med andra ord.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@vompen

MicroLED är inte vad som kommer ersätta LCD hos Samsung, du kan inte få in den tekniken i fabrikerna som idag tillverkar LCD eller OLED-paneler.

QD-LED och varumärket "QLED" har inget med varann att göra. Nästa steg efter LCD med bakbelysning som kör kvantprickar är att färgfiltret också använder sig av det – QDCF-LCDer alltså. Det har pratats om QD-LED i många år som ersättare för OLED/LCD, men jag tror inte någon vet hur man ska tillverka dessa inorganiska LEDer på ett glassubstrat, inte än iaf. Vi har inte ens sett små demonstrationsskärmar där, utan den tekniken har bara demonstrerats som stora LEDer. MicroLED som de visat upp tillverkas på stora kiselsubstrat (alltså 200 mm eller 300 mm wafers precis som mikroprocessorer eller solcellspaneler), vilket betyder att de där behöver flera "moduler" för att bygga upp en skärmen i flera delar. Inget som lämpar sig för konsumentmarknaden.

Permalänk
Medlem

Förvirrande som vanligt.
LED är LED och LCD är LCD. Varför måste dem lura konsumenterna hela tiden?

Det är ungefär som om en smyckestillverkare tillverkar ett smycke i mässing blandat med lite nickel och kallar det för Q-Gold.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Förvirrande som vanligt.
LED är LED och LCD är LCD. Varför måste dem lura konsumenterna hela tiden?

Det är ungefär som om en smyckestillverkare tillverkar ett smycke i mässing blandat med lite nickel och kallar det för Q-Gold.

Skickades från m.sweclockers.com

Majoriteten av dagens LCD är LED, så din jämförelse är rätt dålig.
Tror mer du menar att OLED är OLED?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ok, en stor skillnad finns med andra ord.

Ja, en helt bjöd skärm och en platt skärm med runda kanter är väl en stor skillnad skulle jag säga

Däremot håller jag med dig i ursprungspåståendet; Bort med Curved TV.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Fextreme_fa:

Majoriteten av dagens LCD är LED, så din jämförelse är rätt dålig.

Dagens LCD-skärmar använder LED som ljuskälla. Det är inte lysdioderna själva utan LCD-skiktet och färgfiltren vilka skapar bilden. Vilket är en fundamental skillnad.

Renodlade LED-skärmar finns förstås i form av reklamskyltar och jumbotroner och liknande massiva lösningar. Någon LED-TV eller LED-skärm för konsumentbruk har egentligen aldrig funnits. Istället är "LED-TV" ett numer ganska gammalt marknadsföringssknep för att sälja samma existerande LCD-teknik som någonting nytt.

Gissa vilket företag som var hårdast ut med att marknadsföra "LED-TV" som en stor teknisk förbättring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ja, en helt bjöd skärm och en platt skärm med runda kanter är väl en stor skillnad skulle jag säga

Däremot håller jag med dig i ursprungspåståendet; Bort med Curved TV.

Onekligen
Ja, curved tv är verkligen, åtminstone personligen, helt otjänligt. Inte ens framifrån som är det "korrekta användningsområdet, eftersom det ska ge en större upplevelse bla bla" så är det en no-go.
Plus att det försämrar bilden om man sitter endast lite snett ifrån tv'n, fan gör en med en motor som man kunde välja krökningen på skärmen i alla fall. Vet att Samsung visade upp detta för några år sen på CES, tror jag det var om dom nu ska envisas med det.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Mitt X var inställd på att skaffa en bättre Samsung TV, men jag har fått henne på bättre tankar.
Hon fick se en bra Samsung 65" TV jämte en LG 65" OLED för 25 papp, sen var saken klar

Nu mumlar hon istället nått trams och märkligheter om soundbar så nu får man försöka leda in henne på den rätta vägen en gång till, nämligen riktig hemmabioförstärkare och 5.1 eller 7.1 högtalare + 4K Blu-ray spelare.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ge mig OLED Dator skärm!!!!!!!!

Instämmer till 100%, ibland får jag känslan att dom inte vill konkurrera med LCD för då blir alla dataskärmar "värdelösa" över en natt.
Tillverkarna kan massproducera mobiltelefon/tv oledskärmar men tycks inte ha någon vilja att producera datorskärmar.
Om det nu är så att det finns tekniska problem med att tilverka en "oledspelskärm" så används dom flesta skärmar till annat. Det är en bra början.
Har ingen koll på spelskärmar men upplever det som att man skyndar väldigt långsamt med utvecklingen och tar bra betalt för högre Hz varje gång med samma paneler.
Intel är ett bra exempel: tog bra betalt för sina processorer tills AMD förstörde det roliga. Nu tycks det komma nya processorer från Intel hela tiden.

Kanske handlar det om licenspengar eller bara pengar.

Här ligger en hund begraven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ge mig OLED Dator skärm!!!!!!!!

Vem skriker du åt?

OLED är än idag allt för dyr teknik för att fokus ska läggas på datorskärmar. Detta kan självfallet ändras när Samsung ger sig in men jag tvivlar att fokus läggs någon annanstans än just på stora TV apparater.

Skrivet av vompen:

"Enligt en representant för Samsung erkänner inte bolaget konkurrenternas OLED-TV som äkta OLED."

Samtidigt som de själva medvetet förvirrar marknaden/konsumenter till att tro att QLED är precis som OLED...

Skickades från m.sweclockers.com

Välkommen till gråzonen som kallas marknadsföring av TV-apparater. LED är inte en egen typ av panel men ändå marknadsförs den som just det. Finns inte ett företag som använder begreppet LCD-LED utan man kör bara med LED för att framhäva skillnaden mot LCD (som är en bakgrundsbelysning enbart).

Skrivet av Rapidact:

Fake oled! Detta är en helt annan teknik/skärm jämfört med Oled. Det är fel att ens antyda att det har något med Oled att göra.

Hur är det "Fake OLED"? Det är fortfarande OLED även om man rent tekniskt använder ett annat form av ljus (blå istället för vitt).

Skrivet av joeflo:

Instämmer till 100%, ibland får jag känslan att dom inte vill konkurrera med LCD för då blir alla dataskärmar "värdelösa" över en natt.
Tillverkarna kan massproducera mobiltelefon/tv oledskärmar men tycks inte ha någon vilja att producera datorskärmar.
Om det nu är så att det finns tekniska problem med att tilverka en "oledspelskärm" så används dom flesta skärmar till annat. Det är en bra början.
Har ingen koll på spelskärmar men upplever det som att man skyndar väldigt långsamt med utvecklingen och tar bra betalt för högre Hz varje gång med samma paneler.
Intel är ett bra exempel: tog bra betalt för sina processorer tills AMD förstörde det roliga. Nu tycks det komma nya processorer från Intel hela tiden.

Kanske handlar det om licenspengar eller bara pengar.

Här ligger en hund begraven.

OLED är en svindyr teknik. En 27" OLED skärm skulle lätt hamna långt över vad de flesta är beredd att betala för den och ska man börja införa 144 HZ och liknande tekniker så blir urvalet betydligt mindre = högre pris. De som skriker att de vill ha en OLED skärm.. hur många är beredd att betala 15k+ för en?

Just Intel kontra AMD är dock en dålig jämförelse. Marknaden är inte densamma. Samsung har inte en monopolliknande ställning på sagda marknad utan det finns flertalet TV tillverkare som skjuter på. Intel däremot valde själv att dra ned på takten för att de ändå sålde processorer.. Skulle Samsung göra detsamma så skulle de inte få sålda TV apparater.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vem skriker du åt?

OLED är än idag allt för dyr teknik för att fokus ska läggas på datorskärmar. Detta kan självfallet ändras när Samsung ger sig in men jag tvivlar att fokus läggs någon annanstans än just på stora TV apparater.

Philips skulle utan problem kunna göra en monitor med t.ex. LGs 55-tum OLED, men det ska både finnas en marknad för det och en vettig kretsuppsättning för att driva panelen också. LGs paneler är 120 Hz, men i LGs fall (TV-modeller) kan du bara mata 120 Hz i 1080p och UHD i 120 Hz skulle kräva DP1.4 och HBR3+DSC, och där är nog inte riktigt kretsarna för monitorer än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Dagens LCD-skärmar använder LED som ljuskälla. Det är inte lysdioderna själva utan LCD-skiktet och färgfiltren vilka skapar bilden. Vilket är en fundamental skillnad.

Renodlade LED-skärmar finns förstås i form av reklamskyltar och jumbotroner och liknande massiva lösningar. Någon LED-TV eller LED-skärm för konsumentbruk har egentligen aldrig funnits. Istället är "LED-TV" ett numer ganska gammalt marknadsföringssknep för att sälja samma existerande LCD-teknik som någonting nytt.

Gissa vilket företag som var hårdast ut med att marknadsföra "LED-TV" som en stor teknisk förbättring.

Men det känns inte fel att marknadsföra det med betäckningen LED i ett pradigm-skifte där man övergår från CCFL till LED som ljuskälla. Som att man inte får marknadsföra en etanol-bil bara för att den bygger på ottomotor-cykeln precis som en bensin-bil, samma teknik.

Sen på inlägget du citerade på:
Vet mycket väl skillnaderna. Men liknelsen i fråga innehöll mässing+nickel=guld vilket är att inför ett helt nytt ämne i resultatet medans det i verkliga fallet är LCD(LED)=QLED där man återanvänder ljuskällan i marknadsföring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Philips skulle utan problem kunna göra en monitor med t.ex. LGs 55-tum OLED, men det ska både finnas en marknad för det och en vettig kretsuppsättning för att driva panelen också. LGs paneler är 120 Hz, men i LGs fall (TV-modeller) kan du bara mata 120 Hz i 1080p och UHD i 120 Hz skulle kräva DP1.4 och HBR3+DSC, och där är nog inte riktigt kretsarna för monitorer än.

Har aldrig ifrågasatt företagens kapacitet att producera OLEDs utan det är till vilket pris. De billigaste TV apparaterna jag har sett med OLED går för 14K och dessa tenderar vara rent skräp. Ska man få lite mer kvalité på sagda apparater så måste man nästan lägga på det dubbla priset. Att datorskärmar skulle på något sätt vara ett undantag ser jag inte som direkt troligt. Framförallt inte när LG tokdominerar hela sortimentet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Var väl Sony som förra året lanserade en OLED-skärm för pc, men den är väl avsedd för professionella användare och prislappen var väl närmare 50k om jag minns rätt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Var väl Sony som förra året lanserade en OLED-skärm för pc, men den är väl avsedd för professionella användare och prislappen var väl närmare 50k om jag minns rätt

Och då utan det de flesta skriker så mycket om. Alltså hög uppdateringsfrekvens t.ex.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Och då utan det de flesta skriker så mycket om. Alltså hög uppdateringsfrekvens t.ex.

Precis. Tar nog ett bra tag till tyvärr innan vi ser OLED till rimliga priser för vanliga användare...tick tock.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@joeflo

Är faktiskt olika fabriker som tillverkar OLED-paneler under 22-tum som de över, eftersom det handlar om annan teknik. AMOLED kör på LTPS-substrat, POLED är ny teknik som precis börjat skalats för mindre paneler. Stora LCD-paneler kör med a-Si-substrat eller a-IGZO, och det är exempel på vad som behövs för att skala över 22-tum. Duger 21,6-tum finns skärmar som ASUS ProArt PQ22UC, som annonserade för ett tag sedan men som ännu inte nått marknaden. De enda som egentligen tillverkar OLED i större format är LG och där börjar panelerna på 55-tum. Ingen bygger egentligen fabriker som skulle vara lämpliga för att tillverka OLED-monitorer.

Skulle de ändå producera en i en pilotanläggning/linje så skulle den kosta typ 50k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Var väl Sony som förra året lanserade en OLED-skärm för pc, men den är väl avsedd för professionella användare och prislappen var väl närmare 50k om jag minns rätt

Tänker du på Dells skärm så lade de ner modellen ganska omgående. Något som inte funkade där alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tänker du på Dells skärm så lade de ner modellen ganska omgående. Något som inte funkade där alltså.

Så pass? Var inte medveten om att den var nedlagd faktiskt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Majoriteten av dagens LCD är LED, så din jämförelse är rätt dålig.
Tror mer du menar att OLED är OLED?

Jag vet inte vad du pratar om. LCD är inte LED, hur svårt kan det vara. LCD är kristaller som mer eller mindre blockerar bakgrundsljus, medans LED är själva ljuskällan, varesig den lyser bakom en LCD eller ett filter.

Men det är kanske inte så konstigt att det råder förvirring kring dessa termer. Man använder en teknik, men marknadsför sig med det som låter coolast. Dock har Samsung nu gått för långt, att helt enkelt påstå att en gammal teknik verkligen är något helt annat. Det som Samsung försöker lura oss med är väl över 50år gammalt nu.

Jag har försökt förklara det här i över 10år, men missförstoden verkar fastnat för gott.

Skickades från m.sweclockers.com