Rykte: Samsung återupptar tillverkningen av OLED-TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Har aldrig ifrågasatt företagens kapacitet att producera OLEDs utan det är till vilket pris. De billigaste TV apparaterna jag har sett med OLED går för 14K och dessa tenderar vara rent skräp. Ska man få lite mer kvalité på sagda apparater så måste man nästan lägga på det dubbla priset. Att datorskärmar skulle på något sätt vara ett undantag ser jag inte som direkt troligt. Framförallt inte när LG tokdominerar hela sortimentet.

Vet inte om du hade nämnt någon siffra när jag citerade, och det var ju inte det jag svarade på heller. Det är bara LG som kan massproducera OLED-paneler i större format hur som helst.

Belyste dock att det inte bara är paneler det hänger på, kretsuppsättningarna för monitorer är inte riktigt redo för 144/120 Hz UHD över DP1.4 och de brukar ta några år innan de hunnit ikapp efter specifikationerna kommit. LGs OLED-paneler ser jag som billiga i sammanhanget dock. Panelen i de billigare modellerna är inte sämre ens, skulle Philips bygga vad jag pratade om kanske den skulle kosta 20k, men det är bra mycket mindre än referensmonitorer för videoproduktion med OLED. Hade det bara hängt på panelen så hade de byggt produkten säkert, men det hänger som sagt inte bara på det. De har redan börjat använda LGs paneler i TVs, är väl minst 3 märken som börjat använda dessa. Sen kan ju den som vill redan köra 120 Hz @ 1080p på LGs OLED-TVs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Så pass? Var inte medveten om att den var nedlagd faktiskt.

Den var på marknaden i mindre än två månader eller kanske veckor om vi pratar återförsäljare, okänt antal tillverkades. Inte något stort antal som tillverkades dock

Var faktiskt problem att ens få ut den överhuvudtaget, trotts att den försenades och 120 Hz försvann som feature.

Priset blev mindre också, men så gott som ingen fick ju skärmen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Den var på marknaden i mindre än två månader eller kanske veckor om vi pratar återförsäljare, okänt antal tillverkades. Inte något stort antal som tillverkades dock

Var faktiskt problem att ens få ut den överhuvudtaget, trotts att den försenades och 120 Hz försvann som feature.

Priset blev mindre också, men så gott som ingen fick ju skärmen istället.

If the product sucks, what good is a discount!?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Fan vad de snackar mycket skit, uttalandet kommer direkt från sandlådan

Permalänk
Medlem

Själv sitter man och funderar när de ska komma med mindre än 55" OLED TV. Orka möblera om/köpa ny soffa alternativt bokhylla för att ge plats åt en 55" TV 46-49" vore najs om det äntligen kom nästa år (tror inte dock). Känns dock som man är lite låst till OLED teknik som en naturlig uppgraderingsväg till nuvarande Plasma TV.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

If the product sucks, what good is a discount!?

De som skeppades funkar säkert.

Men jag har ju belyst problemet med UHD/4K och hög uppdateringsfrekvens, behövs kretsuppsättningar som kan ta emot signalerna från grafikkortet och driva panelen, fungerar tillfredsställande och allt. Vi har ännu inte sett några LCD-skärmar med 144 Hz och 4K-UHD faktiskt komma ut. Det kan inte bara vara problem med panelerna. Vill man vara early adopter får man ju alltid lida för något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De som skeppades funkar säkert.

Men jag har ju belyst problemet med UHD/4K och hög uppdateringsfrekvens, behövs kretsuppsättningar som kan ta emot signalerna från grafikkortet och driva panelen, fungerar tillfredsställande och allt. Vi har ännu inte sett några LCD-skärmar med 144 Hz och 4K-UHD faktiskt komma ut. Det kan inte bara vara problem med panelerna. Vill man vara early adopter får man ju alltid lida för något.

Nej, jag vet. Var inte så menat, bara skoja lite.
Precis som du säger så får man ju som early adopter vara medveten om eventuella risker och att tekniken inte alltid kanske är mogen, borde dock inte vara långt kvar tills vi faktiskt får se 144Hz 4K LCD skärmar i handeln till åtminstone någorlunda humana priser.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Nej, jag vet. Var inte så menat, bara skoja lite.
Precis som du säger så får man ju som early adopter vara medveten om eventuella risker och att tekniken inte alltid kanske är mogen, borde dock inte vara långt kvar tills vi faktiskt får se 144Hz 4K LCD skärmar i handeln till åtminstone någorlunda humana priser.

Nej de kommer snart, men det är ändå minst 1,5 år efter vissa av modellerna annonserades

Blir kul att se hur alla HDR-skärmar i olika varianter kommer fungera också. Local dimming vill man inte direkt ha på en monitor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej de kommer snart, men det är ändå minst 1,5 år efter vissa av modellerna annonserades

Blir kul att se hur alla HDR-skärmar i olika varianter kommer fungera också. Local dimming vill man inte direkt ha på en monitor.

Får hoppas att dom håller sitt löfte då

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Plasma vs OLED

Skrivet av Laxpudding:

Produkterna finns ju inte ens ännu.

En annan produkt som inte finns är plasma, fördelen jämfört med OLED är motion resolution och input lag. Vad är det som gör att det inte går att få 2160 linjers motion resolution på en OLED-skärm? Ursäkta svebgelskan. Sitter på sista generationen Pioneer Kuro och vill byta upp mig till 4K och HDR men är orolig att OLED inte kommer att vara bättre på varje punkt. Använder Kuron som monitor för min PC och spelar även både XBOX och Playstation på den och trots att den nästan alltid är på har jag aldrig haft tillstymmelse till burn in och den är grym att spela exempelvis Halo på tack vare snabb respons och 1080 linjers motion resolution.

Måste jag vänta ytterligare en eller två generationer OLED innan det är dags att ta klivet?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

En annan produkt som inte finns är plasma, fördelen jämfört med OLED är motion resolution och input lag. Vad är det som gör att det inte går att få 2160 linjers motion resolution på en OLED-skärm? Ursäkta svebgelskan. Sitter på sista generationen Pioneer Kuro och vill byta upp mig till 4K och HDR men är orolig att OLED inte kommer att vara bättre på varje punkt. Använder Kuron som monitor för min PC och spelar även både XBOX och Playstation på den och trots att den nästan alltid är på har jag aldrig haft tillstymmelse till burn in och den är grym att spela exempelvis Halo på tack vare snabb respons och 1080 linjers motion resolution.

Måste jag vänta ytterligare en eller två generationer OLED innan det är dags att ta klivet?

Ja det tycker jag. De har förvisso börjat fixa till input lag just för spelande, där LG ligger bra till. En annan detalj är att alla idag kör med LG’s paneler (Sony, Psonic, Philips...).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad är nästa revolutionerande teknik för TV skärmar? Sugen på köpa ny om 1-2 år men undrar vad jag ska leta efter eller vänta på.

LG's OLED verkar ju vara det bästa just nu?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Mordekai: Input lag på LG:s OLED är nere i 20 ms vilket ska vara lägre än en Pioneer Kuro. Hittar inga tillförlitliga siffror men de flesta med 60 Hz-tester och kamerametoden landar på 2 eller 3 frames så 33-50 ms. Men hittar du någon som kört med Leo Bodnar på en Kuro så kan den ses som ganska tillförlitlig även om det blir lite av en glädjesiffra på grund av pulsmoduleringen. Den mäter på första pulsen av vad som är sekvens av pulser för att bygga en nyans.

"Rörelseupplösning" är svårt att matcha helt enkelt för hur bilden byggs upp så fundamentalt olika. Flera av dagens OLED kan modulera panelen i 120 Hz men ingen har ännu tagit sig an uppgiften att göra detta för att minska eftersläp i spel. Ingen tillverkare har den inriktningen ännu även om LG verkar lyssna på spelarna med att addera sådant som att kunna köra 1080p/120 Hz.

OLED-modellerna kan heller inte matcha Kuron i fråga om att verkligen täcka in 10 bitars nyanser. Där misslyckas särskilt LG:s OLED med nyanseringen i lågdagrar vilket är ett av de största klagomålen på modellerna.

Sedan finns det förstås moderna funktioner som Kuron inte har. Likt HDR, större färgrymd och högre ljusstyrka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Har aldrig ifrågasatt företagens kapacitet att producera OLEDs utan det är till vilket pris. De billigaste TV apparaterna jag har sett med OLED går för 14K och dessa tenderar vara rent skräp. Ska man få lite mer kvalité på sagda apparater så måste man nästan lägga på det dubbla priset. Att datorskärmar skulle på något sätt vara ett undantag ser jag inte som direkt troligt. Framförallt inte när LG tokdominerar hela sortimentet.

De enda OLED för det priset är väl LGs 55B7/C7 serie? Tveksam om jag skulle kalla dem för "rent skräp" dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Precis. Tar nog ett bra tag till tyvärr innan vi ser OLED till rimliga priser för vanliga användare...tick tock.

Premium skärmarna med hög refresh, g-sync och ips säljer väl inte direkt gigantiska mängder så tror du har helt rätt i att det är kostnaden (och därmed slutpris för kund) som gör att det inte investeras så mycket i det, snarare än att tekniken inte är mogen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

En annan produkt som inte finns är plasma, fördelen jämfört med OLED är motion resolution och input lag. Vad är det som gör att det inte går att få 2160 linjers motion resolution på en OLED-skärm? Ursäkta svebgelskan. Sitter på sista generationen Pioneer Kuro och vill byta upp mig till 4K och HDR men är orolig att OLED inte kommer att vara bättre på varje punkt. Använder Kuron som monitor för min PC och spelar även både XBOX och Playstation på den och trots att den nästan alltid är på har jag aldrig haft tillstymmelse till burn in och den är grym att spela exempelvis Halo på tack vare snabb respons och 1080 linjers motion resolution.

Måste jag vänta ytterligare en eller två generationer OLED innan det är dags att ta klivet?

Jag kan ju ha fel men det var väl ändå ingen Plasma som hade samma motion resolution som upplösning? Däremot känns det ju fortfarande som att en bra plasma ger bättre bild än en bra LCD, fastän plasmorna slutat tillverkas för länge sedan. Synd att de inte kunde uppnå energieffektiviteten som krävdes.

Permalänk
Medlem

Har väntat många år nu på att marknaden ska mogna och fler aktörer/paneltillverkare ska ta till sig OLED. Blir spännande att se vad Samsung kan komma med.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Mordekai: Input lag på LG:s OLED är nere i 20 ms vilket ska vara lägre än en Pioneer Kuro. Hittar inga tillförlitliga siffror men de flesta med 60 Hz-tester och kamerametoden landar på 2 eller 3 frames så 33-50 ms. Men hittar du någon som kört med Leo Bodnar på en Kuro så kan den ses som ganska tillförlitlig även om det blir lite av en glädjesiffra på grund av pulsmoduleringen. Den mäter på första pulsen av vad som är sekvens av pulser för att bygga en nyans.

"Rörelseupplösning" är svårt att matcha helt enkelt för hur bilden byggs upp så fundamentalt olika. Flera av dagens OLED kan modulera panelen i 120 Hz men ingen har ännu tagit sig an uppgiften att göra detta för att minska eftersläp i spel. Ingen tillverkare har den inriktningen ännu även om LG verkar lyssna på spelarna med att addera sådant som att kunna köra 1080p/120 Hz.

OLED-modellerna kan heller inte matcha Kuron i fråga om att verkligen täcka in 10 bitars nyanser. Där misslyckas särskilt LG:s OLED med nyanseringen i lågdagrar vilket är ett av de största klagomålen på modellerna.

Sedan finns det förstås moderna funktioner som Kuron inte har. Likt HDR, större färgrymd och högre ljusstyrka.

LG har släppt en firmware som gör att deras 2017 modeller där de visar nyanser i lågdagrar bättre. Likvärdigt med Sonys OLED.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gemmy:

LG har släppt en firmware som gör att deras 2017 modeller där de visar nyanser i lågdagrar bättre. Likvärdigt med Sonys OLED.

Bra - och all heder åt LG: De verkar lyssna på folk som faktiskt använder apparaterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Premium skärmarna med hög refresh, g-sync och ips säljer väl inte direkt gigantiska mängder så tror du har helt rätt i att det är kostnaden (och därmed slutpris för kund) som gör att det inte investeras så mycket i det, snarare än att tekniken inte är mogen.

Nej precis, är det 1/100 sålda skärmar eller nåt liknande för dom allra värsta modellerna tror jag tillverkarna är nöjda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Jag kan ju ha fel men det var väl ändå ingen Plasma som hade samma motion resolution som upplösning? Däremot känns det ju fortfarande som att en bra plasma ger bättre bild än en bra LCD, fastän plasmorna slutat tillverkas för länge sedan. Synd att de inte kunde uppnå energieffektiviteten som krävdes.

Ja du har fel, motion resolution på min är full, dvs 1080 linjer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Mordekai: Input lag på LG:s OLED är nere i 20 ms vilket ska vara lägre än en Pioneer Kuro. Hittar inga tillförlitliga siffror men de flesta med 60 Hz-tester och kamerametoden landar på 2 eller 3 frames så 33-50 ms. Men hittar du någon som kört med Leo Bodnar på en Kuro så kan den ses som ganska tillförlitlig även om det blir lite av en glädjesiffra på grund av pulsmoduleringen. Den mäter på första pulsen av vad som är sekvens av pulser för att bygga en nyans.

"Rörelseupplösning" är svårt att matcha helt enkelt för hur bilden byggs upp så fundamentalt olika. Flera av dagens OLED kan modulera panelen i 120 Hz men ingen har ännu tagit sig an uppgiften att göra detta för att minska eftersläp i spel. Ingen tillverkare har den inriktningen ännu även om LG verkar lyssna på spelarna med att addera sådant som att kunna köra 1080p/120 Hz.

OLED-modellerna kan heller inte matcha Kuron i fråga om att verkligen täcka in 10 bitars nyanser. Där misslyckas särskilt LG:s OLED med nyanseringen i lågdagrar vilket är ett av de största klagomålen på modellerna.

Sedan finns det förstås moderna funktioner som Kuron inte har. Likt HDR, större färgrymd och högre ljusstyrka.

Tack för bra svar, det är ju dock inte bara gamers som vill ha full motion resolution, sport som fotboll blir uppenbart klarare på en plasma. Kan jag på något sätt få ut 10/12-bitars färgdjup ur mitt GTX 1080, PS4 eller Xbox One X?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Ja du har fel, motion resolution på min är full, dvs 1080 linjer.

Plasma har rörelseoskärpa också, men mycket lägre i och med att skärmarna fungerar olika.

Edit: Ingen konsumentplasma kan väl matas med 10-bit signal och hantera det som 10-bit.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mordekai:

Tack för bra svar, det är ju dock inte bara gamers som vill ha full motion resolution, sport som fotboll blir uppenbart klarare på en plasma.

Egentligen inte eftersom filmat material aldrig håller "full motion resolution". En fotbollsmatch är ofta filmad med slutartider runt 1/50 - 1/60-del sekund och där är inga snabba rörelser skarpa till att börja med. Spel däremot har inga slutartider eller rörelseoskärpa (om det inte läggs till i mjukvaran då) och därför kan begrepp som "full motion resolution" appliceras. Men för film och sport är det gradvis allt mindre relevant eftersom oskärpa alltså finns där från början.

Sedan kan (och kommer) många LCD:er ge ett annat intryck av rörelser vid direkt jämförelse. Svaret på ligger vanligtvis i andra faktorer som interpolering, brusfilter och annan bildbehandling som inverkar. En plasma har också andra typer av problem vid rörelser, så i slutändan blir det främst en fråga om vad man är van med att uppleva. Men ja, en OLED är mer lik en LCD i snabba rörelser. För högre upplevd skärpa i spel måste någon form av Black Frame Insertion till.

Skrivet av Mordekai:

Kan jag på något sätt få ut 10/12-bitars färgdjup ur mitt GTX 1080, PS4 eller Xbox One X?

PS4 och Xbox One, inga problem, även Win10 för HDR. Det är dock få källor annat än just HDR som innehåller mer än 8 bitars information till att börja med.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Petterk:

Edit: Ingen konsumentplasma kan väl matas med 10-bit signal och hantera det som 10-bit.

Kuro och även Panasonics modeller gör det och gör det bra, bättre än absoluta majoriteten idag existerande konsument-LCD eller konsument-OLED. Tack vare pulsmoduleringen då där det blir "enkelt" att modulera fram tillräcklig precision.

Men det är ju framförallt i statiska testmönster det syns. När det rör på sig kommer moduleringen i kombination med rörelser ge upphov till en del artefakter i rörelser som dubbla konturer och missfärgad posterisering. Panasonic har mer problem med detta, särskilt vid 50 Hz medan Kuron:s metod för modulering är skonsammare.

Men också det är en fråga om varseblivning och medvetenhet. Inte alla som ser detta problem. Många som håller kvar vid sina plasma "ser det inte", dvs filtrerar bort den problematik de stirrat på i alla år. Samtidigt som de stör sig på den problematik som de inte är vana med hos LCD och OLED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kuro och även Panasonics modeller gör det och gör det bra, bättre än absoluta majoriteten idag existerande konsument-LCD eller konsument-OLED. Tack vare pulsmoduleringen då där det blir "enkelt" att modulera fram tillräcklig precision.

Men det är ju framförallt i statiska testmönster det syns. När det rör på sig kommer moduleringen i kombination med rörelser ge upphov till en del artefakter i rörelser som dubbla konturer och missfärgad posterisering. Panasonic har mer problem med detta, särskilt vid 50 Hz medan Kuron:s metod för modulering är skonsammare.

Men också det är en fråga om varseblivning och medvetenhet. Inte alla som ser detta problem. Många som håller kvar vid sina plasma "ser det inte", dvs filtrerar bort den problematik de stirrat på i alla år. Samtidigt som de stör sig på den problematik som de inte är vana med hos LCD och OLED.

Satt inte de som behövde 10-bit på referensmonitorer och SDI?

Hur som helst, allt som kör 10-bit idag på konsumentområdet kör ju också HDR. Frågan är väl hur länge man vill hålla kvar på plasman om man har en sådan. Många som starkt förespråkade det har bytt i dagsläget.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Petterk: En Kuro och liknande är fortfarande alldeles utmärkt om man har behov av 1080p och SDR med behaglig ljusnivå och sitter i ett ljuskontrollerat rum. Samt kan leva med de nackdelar plasmatekniken innebär. Än mer så om man är fast besluten att allt som inte ser ut som eller beter sig som en plasma är någonting sämre.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Var alltså inte bara colorister som satt och matade sina plasma med 10-bit? En Kuro är drygt tio år gammal idag, sitter särskilt många och matar piratkopierade 10-bitars-filmer till dessa? Eller med UHD-Blu-Ray-spelare som kan mata ut 10-bit @ 1080p med HDCP1.3?

Låter åtminstone enklare att skaffa något kompatibelt med HDCP2.2. Inte för att det är något fel i att använda plasman tills den dör, det är väl mest det att de faktiskt börjar dö också.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Petterk: Absolut var det så. Kuron var väldigt mycket föregångare och hade mer förmåga än vad samtiden krävde. 10-bitars hanteringen kom annars till nytta för de mer avancerade slutanvändarna som sitter med LUT-boxar och liknande.

Det som väl är mer beklämmande är hur många av dagens nya apparater som har problem med att återge 8 bitar till att börja med.